Onko 6 vuotias liian pieni olemaan kotona 2 tuntia yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tuon ikäiset eivät ole olleet noin kauan yksin, minusta se kuulostaa aika pitkältä ajalta.

Juuri luin (ei sinänsä liity tähän kuin epäsuoraan) artikkelin lasten masennuksessta, ja siinä sanottiin, että yksi masennukselle altistava tekijä voi olla juuri pitkä yksinolo. Lapsen aikakäsitys on niin erilainen kuin aikuisen, ja kaksi tuntia voi tuntua ihan ikuisuudelta.

Onko mitään mahdollisuutta, että hän voisi olla jossakin kerhossa tms. tämän ajan?

Nyt vasta uudesta viestistä huomasin, että kyse on vain yhdestä kerrasta, ei jatkuvasta jutusta. Jos sitä ei voi välttää, se ei varmaan ole katastrofi, jos lähettyvillä on joku aikuinen, johon turvautua hätätilanteessa.

Mä olin 6 (tosin täyttämässä 7) kun menin kouluun, ja olin sitten koulun jälkeen parhaimmillaan 5 tuntiakin yksin, jos koulu loppui puolilta päivin ja äiti tuli viideltä töistä.
8 vuotiaasta asti hain sitten pikkusiskonkin (silloin 4v.) tarhasta seurakseni.

Mutta en mä tiedä, ajat on kai muuttuneet.
Ja riippuu paljon, nyt en voisi kuvitella isoon omakotitaloon, että 6v. tulis yksin kotiin ja hengailisi täällä eläinlauman kanssa pari tuntia keskenään...

Vaikea sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerran vai joka päivä? Mitä tekemistä lapsella on siksi ajaksi? Onko ennen ollut yksin?

Kyse yhdestä kerrasta, eikä ole ennen ollut yksin kotona.

No en mä ehkä ekalla kerralla jättäis noin pitkäksi aikaa. Meillä esikoinen rupes oleen 6-vuotiaana välillä 15 min-30 min yksin. Nyt on ekalla ja en vielkään ehkä kaheksi tunniksi jättäisi... Se on tosi pitkä aika lapselle.

Ei tulisi mieleenkään jättää meidän eskarilaista noin pitkäksi aikaa... Puoli tuntia on ihan maks, enempää ei. Ja sillonkin tarkkaan tenttaan, mitä on suunnitellut tekevänsä sen aikaa, tietäähän ettei ovia tarvii avata, mihin ei saa koskea, mihin menee jos joku hätä tulee..

Jep, saatan olla neuroottinen. :|

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Meillä tuon ikäiset eivät ole olleet noin kauan yksin, minusta se kuulostaa aika pitkältä ajalta.

Juuri luin (ei sinänsä liity tähän kuin epäsuoraan) artikkelin lasten masennuksessta, ja siinä sanottiin, että yksi masennukselle altistava tekijä voi olla juuri pitkä yksinolo. Lapsen aikakäsitys on niin erilainen kuin aikuisen, ja kaksi tuntia voi tuntua ihan ikuisuudelta.

Onko mitään mahdollisuutta, että hän voisi olla jossakin kerhossa tms. tämän ajan?

No kun ei ole koulussa iltapäiväkerhoja. Ja vähän mietityttää kyllä vaikka vaan yhdestä kerrasta kyse. Koulussa niin joustamaton ope, että ei saa jäädä isoa siskoa odottamaan kouluun.

Mun mielestä lapsen täytyis eka harjotella yksin oloa pieniä aikoja kerrallaan eikä kerralla 2h.Meillä 6v tyttö ja ollut useamman kerran yksin kotona mut korkeintaa 45min.puhelimen kera.

Mä en jättäis. Mun 6 v, on ollut sen reilu puol tuntia yksin muutaman kerran opettelumielessä ja se aika on tuntunut hänestä pitkältä. Siis vaikka olis lasten ohjelmaa sun muuta tekemistä. On se myös pelottavaakin olla yksin kotona pitkään...

Joo mä taidanki tehä niin, että lähen töistä niin ettei lapsen tarvi olla kotona yksin kuin ½-1 tuntia. TYöpaikalla ollaan sen verran joustavia. EN mä kuitenkaan uskalla jättää pidennäksi aikaa.

Mun mielestä on liian pitkä aika, varsinkin jos ei ole ennen ollut yksin. Se voi olla niin jännittävä tilanne, että vaikka kuinka olisi harjoiteltu esim. mitä tehdä hätätilanteessa yms. niin tositilanteen sattuessa ei välttämättä muistaisikaan. Tulipalot jne. vaarat on tietty tosi harvinaisia, että sattuisi juuri silloin kun lapsi on yksin, muttei mahdottomuuksia ja mä en ainakaan uskaltaisi ottaa riskiä.

Mitä itsestäni muistan tuossa iässä, niin olis ollut kamalaa olla parikin tuntia yksin, olin varmaan aika herkkä lapsi :whistle: Olisiko mahdollista saada kummia, mummia, ystävää tai sukulaista siksi aikaa lapsen kanssa olemaan? Tai sitten vaikka joku MLL:n lastenhoitaja?

Minusta on liian pieni, itselläkin samanikäinen, ja vaikka on rauhallinen ja luotettava ja järkevä, niin en noin pitkäksi aikaa jättäisi. Se tuntuu lapsesta niin paljon pitemmältä ajalta.

Jos aivan pakko olisi, laittaisin varmaan jotakin videota katsomaan, aika kuluisi joutuisammin silloin.

Miten lapsi itse suhtautuu asiaan? Jääkö mielellään vai pelkääkö? Voisitteko ennen tositilannetta harjoitella yksinoloa vaikka vähän lyhyemmällä ajalla? Saako hän itse ulko-oven auki? Tämä on ainakin meillä ollut joskus kynnyskysymys yksin kotiintulolle.

Mä olen sen verran arka mutsi, etten uskaltaisi jättää noin pientä heti kerralla 2 tunniksi yksin kotiin. Mulla mielikuvitus alkaa heti tekemään tepposiaan ja kuvittelen mielessäni kaikki vaaratilanteet... Mä yrittäisin järjestää jotenkin toisella tavoin, ettei tarvitsisi jättää vielä yksin. Pienet ajat ihan ok, mutta 2 tuntia tuntuu pitkältä.

2 h kuulostaa mielestäni melko pitkältä ajalta, mutta toki se riippuu myös siitä millaisesta lapsesta on kyse. Jos kyse on kerrasta, eikä muita parempia vaihtoehtoja ole niin voisin ehkä jonkun 6v jättääkin. Omiani en, esikoista en olisi varmaan 6v. nä uskaltanut jättää ja keskimmäiseni,joka nyt on 6v.- ei taatusti uskaltaisi olla 2 h yksin.
Kolmatta en jätä yksin varmaan ennenkuin 18v, ellei neiti tuosta muutu. B)

Mun mielestä on vielä liian pieni. Minä olin lapsena vielä koulunkin jälkeen kerhossa josta vanhemmat tuli hakeen ekaluokkalaisena. Muuten oisin joutunut oleen monta tuntia yksin. Mun mielestä hyvä järjestely.
Kaikkea voi sattua ja noin pienelle on liian suuri vastuu jos vaikka syttyy tulipalo. Ei välttämättä hädässä osaa toimia eikä mun mielestä ton ikäisen vielä tarvitsekaan kaikkea osata.

Yhteistyössä