onko 5 vuotias liian pieni olemaan yksin kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikuinen ehtii olla myöhemminkin, sitä tarvitse alle kouluikäisenä aloittaa.

Meidän 5-vuotias ei ainakaan tietäisi mitä tehdä, jos olisi yksin kotona ja vaikka sähkövian takia syttyisi tulipalo. Ovi on todella hankala, eikä saa lukkoa auki itse, enkä kyllä uskaltaisi jättää avoimien ovien taaksekaan. Ei tuon ikäisistä vain voi tietää, mitä saavat päähänsä, vaikka meidänkin tyttö on kyllä fiksu. ON ollut ominpäin esim. kun käyn pyykkituvalla toisessa rapussa, tai vien roskat,mutta sen pidemmäksi aikaa en jättäisi. Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu.

[QUOTE="vieras";25157218]Vaikka mielestäni lapset saavat olla lapsia, on myös lasten tunnettava vastuu ja kantamaan vastuu teoistaan ja pärjättävä myös omillaan jonkin aikaa. Pieniä askeleita ja vastuualueita ottamalla kasvaa vastuullisia aikuisia, vai luuletko että on hyvä että täysikäiseksi asti kun lain mukaan lapset ovat lapsia, saavat he elää kuin pellossa ja olettaa että äidit valitsevat vaatteet, hankkivat ystävät ja voitelevat leivän mutta kun 18 vuotiaana he lentävät maailmalle, pärjäävätkö he omillaan jos olet tehnyt kaiken valmiiksi?![/QUOTE]

Se, että 5-vuotiasta ei jätetä säännöllisesti yksin vaan hän saa olla aikuisen seurassa on eri asia kuin passata 18-vuotiasta valmiiksi.

5-vuotiaan ei tarvitse säännöllisesti pärjätä yksin kotona, vaan hän on vasta siinä kehitysvaiheessa, että itsenäisyyttä opetellaan muutoin kuin jättämällä hänet yksin.

[QUOTE="vierailia";25157190]Kyllä tuo on niin lapsi kohtaista, meillä on ollut kohta 6 vuotias tyttö paljonkin yksin kotona.. Kun käyn koiran kanssa pissa lenkillä ja ei halua lähteä mukaan tai jos piipahdan lähikaupassa![/QUOTE]

Juuri näin.. Niin lapsi kohtaista!!!!

[QUOTE="vieras";25157218]Vaikka mielestäni lapset saavat olla lapsia, on myös lasten tunnettava vastuu ja kantamaan vastuu teoistaan ja pärjättävä myös omillaan jonkin aikaa. Pieniä askeleita ja vastuualueita ottamalla kasvaa vastuullisia aikuisia, vai luuletko että on hyvä että täysikäiseksi asti kun lain mukaan lapset ovat lapsia, saavat he elää kuin pellossa ja olettaa että äidit valitsevat vaatteet, hankkivat ystävät ja voitelevat leivän mutta kun 18 vuotiaana he lentävät maailmalle, pärjäävätkö he omillaan jos olet tehnyt kaiken valmiiksi?![/QUOTE]

On hitusen eri asia, osaako tehdä asioita itse, ja olla yksin kotona. MEillä kyllä tekee itse lähes kaiken, ainkain yrittää, mutta en silti katso tarpeelliseksi jättää lasta yksin.

Meillä 5-vuotias saa leikkiä sisällä välillä tunninkin yksinään, jos olen nuoremman kanssa ulkona, jotta isompi saa joskus leikkiä omia juttujaankin. On opetettu mitä tulee tehdä jos tulisi tulipalo, osaa avata lukossa olevan oven, tietää ettei koske tulitikkuihin (ei edes yllä niihin)..jne. Koskaan ei ole tehnyt mitään, mistä olisin huolissani. Saanut olla yksinään hetken jo muistaakseni 4,5 -vuotiaasta lähtien, leikkii Barbeilla tms. On todella fiksu ja reipas tyttö, kehityksessä mielestäni edellä monia muita tuntemiani 5-vuotiaita.

[QUOTE="lapset";25157274]Meillä 5-vuotias saa leikkiä sisällä välillä tunninkin yksinään, jos olen nuoremman kanssa ulkona, jotta isompi saa joskus leikkiä omia juttujaankin. On opetettu mitä tulee tehdä jos tulisi tulipalo, osaa avata lukossa olevan oven, tietää ettei koske tulitikkuihin (ei edes yllä niihin)..jne. Koskaan ei ole tehnyt mitään, mistä olisin huolissani. Saanut olla yksinään hetken jo muistaakseni 4,5 -vuotiaasta lähtien, leikkii Barbeilla tms. On todella fiksu ja reipas tyttö, kehityksessä mielestäni edellä monia muita tuntemiani 5-vuotiaita.[/QUOTE]

Niin ja asutaan rauhallisella omakotialueella maalla.

Mun mielestä tässä ei ole kyse siitä että pärjääkö se lapsi siellä sen aikaa, vaan että siirtääkö sille lapselle vastuun siksi aikaa? Se on musta väärin! Ei nuin pienelle lapselle saa antaa nuin paljon vastuuta. Ei siinä mitään jos kaikki menee hyvin, mutta jos ei menekään. Jos lapsi saa päähänsä syödä jotain joka jää kiinni henkitorveen. Silloin ei juosta mihinkään parin kymmenen metrin päähän naapuriin. Vanhempi löytää lapsen kun mitään ei ole enää tehtävissä. Mun mielestä siinä on jo tarpeeksi riskiä. Ja toinen asia. Ei mun mielestä lapsen tarvi olla jo tuossa iässä niin iso että jätetään yksin. Vaikka se kuin pärjäis siellä. Miksi lapsi ei saa olla lapsi ja kokea turvallisuutta sen takia?

Näin pitkästi selitettynä en jättäis edes sen 7-vuotiaan kanssa.

Meillä 5 v (lähempänä 6 v silloin) esikoinen sai jäädä yksin kotiin, kun haluasi kaupassa käynnin ajaksi. Oli puhelin, millä soitella ja anoppikin asuu vähän matkan päässä. Kuopusta en kyllä tuon ikäisenä yksin jättänyt. Se on aivan lapsikohtaista ja lapsen itsensä pitää sitä haluta.

Jossain vaiheessa sitä yksinoloakin pitää harjoitella ja mieluiten lapsen ehdoilla. Kyllähän täälläkin saa usein lukea, kuinka ihmetellään, että miten ekaluokkalainen pärjää, kun pitäisi olla yksinään koko päivän, eikä ole koskaan ennen ollut lainkaan yksin.

On ja ei. 5v. voi olla liian pieni ollakseem kotona tunnin yksin, mutta pärjää varmasti, jos vanhempi kipaisee nopeasti lähikaupassa ja jostainhan se yksin olemisen opettelu on aloitettava. Itse jätin kesällä 7v.n ja 4v.n kahdestaan kotiin, kun kävin pyörällä nopeasti kaupassa ja hyvin olivat pärjänneet sen aikaa. Nyt talvella en enää uskalla jättää heitä kahdestaan, kun matkan menee enemmän aikaa, mutta ekaluokkalainen saa olla yksin jo pidemmänkin aikaa, mutta 4v ei saa olla vielä yksin.

Meillä poika oli 7-vuotiaana yksin kotona omasta halustaan esim. kauppareissun ajan enkä pitänyt sitä mitenkään pahana.
Itse olin ekaluokalla kaikki iltapäivät koulun jälkeen yksin (tai kaverin kanssa), kunnes vanhemmat tuli töistä ja niin oli moni muukin. Hengissä ollaan edelleen :D

6.v ja 8.v ovat lenkkien ajan keskenään kotona ja toisinaan 6.v itsekseen jos isompi on muualla. Vanhempi lapsista on jo ekaluokkalaisena viettänyt viikon kesälomasta itsekseen (siis 8-16 välisen ajan). Pakkohan tuota on harjoitella, tokaluokalla ei enää ip-kerhoon pääse, joten joka iltapäivä (13-17) lapsi on joka tapauksessa yksin ja pärjättävä on.

Alkuperäinen kirjoittaja hoihei
Eivät kaikki 5 ja 7 vuotiaat ole aivottomia tolloja, niin kuin monen tänne kirjoittajan lapset näyttävät olevan. <------- Jos luulet että joitakin 5-7 vuotiaita lapsia ei voi jättää sen takia yksin kotiin että ne ovat aivottomia tolloja niii luule vaaa. Ehkä se tarkottaa vaa sitä että ne vanhemmat välittää lapsistaan eikä siks jätä niitä yksin. Ei luulis olevan sun ongelma jos jotku aikuset vaa huolehtii lapsistaan. Ja kyllä ne lapset vielä kerkiää sitä yksinoloo harjotella isompanaki.

tän palstan mukaan varmaan ei voi jättää edes 14 vuotiasta 5 min yksin kotia :D :D :D joo, ymmärrän, että 5-vuotias on pieni mutta lapset ovat kuitenki erilaisia, en itse jättäis noin pientä mutta 6-7v pärjää jo jonku aikaa yksin kotona, mitenhän ne ennen pärjäs maalla kun oli isoja lapsikatraita ja lapset jäivät keskenään kun vanhemmat kävivät navetassa tms.. nykyisin tuntuu, että pitää varmaan ottaa lapsi mukaan joka paikkaan kunnes se on 18-vuotias, ja sitte ne onki niitä uusavuttomia kun ei minkäänlaista vastuuta anneta ottaa...

[QUOTE="vieras";25326886]tän palstan mukaan varmaan ei voi jättää edes 14 vuotiasta 5 min yksin kotia :D :D :D joo, ymmärrän, että 5-vuotias on pieni mutta lapset ovat kuitenki erilaisia, en itse jättäis noin pientä mutta 6-7v pärjää jo jonku aikaa yksin kotona, mitenhän ne ennen pärjäs maalla kun oli isoja lapsikatraita ja lapset jäivät keskenään kun vanhemmat kävivät navetassa tms.. nykyisin tuntuu, että pitää varmaan ottaa lapsi mukaan joka paikkaan kunnes se on 18-vuotias, ja sitte ne onki niitä uusavuttomia kun ei minkäänlaista vastuuta anneta ottaa...[/QUOTE]

Totta. Esim. muistan joskus pari vuotta sitten kun me juteltiin meidän tuttavaperheen kanssa, ja he kertoivat vanhemman pojan olevan sellainen, että (ekaluokkalainen oli siis) pärjää kyllä yksin kotona, mutta jos on toinenkin vaihtoehto, niin ei mielellään jää yksin kotiin (vaan lähtee siis mukaan esim. koiraa pissattamaan tai hakemaan veljeä tarhasta tms.). Nuorempi veli taas oli ehkä 6 tai 5 vuotias tuolloin, ja hän taas oli kuulemma jo pidemmänaikaa mielellään jäänyt yksin kotiin jos äiti lähti vaikkapa pissattamaan koiraa tai kipaisi hakemaan veljen koulusta. Hän siis viihtyi yksin kotona leikkimässä, toisin kuin veljensä.

Sitten taas mä tunnen erään juuri viisi vuotta täyttävän neidin, joka kyllä on varsin nokkela tyttö ja varmasti tahtoa jäädä yksin kotiin riittäisi, mutta on vähän sitä sorttia ettei aina ajattele kaikkea aivan tarpeeksi pitkälle. Eli siis ei välttämättä tajua kaikkia syy-seuraussuhteita, esim. että jossain jutussa saattaiskin sattua tai joku esine saattaa mennä rikki tai kangas piloille jos siihen kaatuu jotain.

Lisäksi -vahinkoja voi sattua ihan kenelle tahansa. Esim. minä ja mun sisko taidettiin olla peräti molemmat koulussa (tai sitten minä tokalla ja sisko eskarissa) kun äiti päätti lähteä käymään naapurissa ja me jäätiin kotiin kattelemaan elokuvaa ja jotain vissiin leikittiinkin. No mun sisko sitten keksii haluta jotain telkkarin hyllyn päältä, minkä seurauksena koko hylly kaatuu. Onneksi ei sitten käynyt hassummin ja sekä telkkari että sisko säästyivät ehjinä. Mutta oli ehkä onni että äiti oli puhelinsoiton päässä, koska mitäs sitten kun sisko oliskin ollut alla tai telkkari alkanut savuttamaan? Siksi kannattaa miettiä näitä juttuja aina tapauskohtaisesti - minkä ikäistä on jättämässä yksin (tai siis minkälaista) ja kuinka pitkäksi ajaksi.

no ei olla puhuttu tässä kyllä mistää 14 vuotiaista :D:D Tässsähä puhuttii 5 vuotiaista lapsista. Jooo mutta iha sama. Ketä kiinnostaa kuka jättää minkäki ikäsenä lapsensa yksin:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOLOOL

[QUOTE="vieras";25157156]Just niin!! Minä ainakin luotan omaan kuusivuotiaaseen kuin kallioon! On ehkä jossain mennyt pieleen, jos omaan lapseensa ei ole pystynyt rakentamaan luottavaista suhdetta![/QUOTE]

Sääli ettei lapsesi voi luottaa sinuun, lähimpään aikuiseen, joka hylkää.

[QUOTE="jjjj";25156988]eikä kaikki täällä ole sellaisia tolloja aikuisia, jotka eivät tiedä lapsen keityspsykologiasta mitään. Se nyt vaan on tutkittu ja todistettu fakta, että oli lapsi miten fiksu hyvänsä niin 5 v, eikä aina 7 v:kään kykene sellaiseen syy-seuraus ajatteluun kuin isommat. vaikka kuinka siis olisi teroitettu, että mitä ei saa tehdä vaarallisuuden vuoksi, niin sepä saattaa "unohtua" kun mielenkiinto herää. Tää on just näitä lapset löysi tulitikut ja päätti kokeilla saako niitä syttymään...talo paloi.[/QUOTE]

Ihan puhdasta biologiaa on se että lapsi on kypsä tekemään järkeviä ratkaisuja n.25 vuotiaana, vasta silloin aivojen etuotsalohko on valmis. Sitä ennen harjoitellaan ja viisivuotias valitsee aina mielihyvään perustuvan vaihtoehdon, ei järkevää vaihtoehtoa. Hän ei vielä pysty siihen. Tähän perustuu se miksi lapsi ei voi olla vielä vastuussa tekemisistään tuossa iässä.

Yhteistyössä