[QUOTE="vieras";25326886]tän palstan mukaan varmaan ei voi jättää edes 14 vuotiasta 5 min yksin kotia

joo, ymmärrän, että 5-vuotias on pieni mutta lapset ovat kuitenki erilaisia, en itse jättäis noin pientä mutta 6-7v pärjää jo jonku aikaa yksin kotona, mitenhän ne ennen pärjäs maalla kun oli isoja lapsikatraita ja lapset jäivät keskenään kun vanhemmat kävivät navetassa tms.. nykyisin tuntuu, että pitää varmaan ottaa lapsi mukaan joka paikkaan kunnes se on 18-vuotias, ja sitte ne onki niitä uusavuttomia kun ei minkäänlaista vastuuta anneta ottaa...[/QUOTE]
Totta. Esim. muistan joskus pari vuotta sitten kun me juteltiin meidän tuttavaperheen kanssa, ja he kertoivat vanhemman pojan olevan sellainen, että (ekaluokkalainen oli siis) pärjää kyllä yksin kotona, mutta jos on toinenkin vaihtoehto, niin ei mielellään jää yksin kotiin (vaan lähtee siis mukaan esim. koiraa pissattamaan tai hakemaan veljeä tarhasta tms.). Nuorempi veli taas oli ehkä 6 tai 5 vuotias tuolloin, ja hän taas oli kuulemma jo pidemmänaikaa mielellään jäänyt yksin kotiin jos äiti lähti vaikkapa pissattamaan koiraa tai kipaisi hakemaan veljen koulusta. Hän siis viihtyi yksin kotona leikkimässä, toisin kuin veljensä.
Sitten taas mä tunnen erään juuri viisi vuotta täyttävän neidin, joka kyllä on varsin nokkela tyttö ja varmasti tahtoa jäädä yksin kotiin riittäisi, mutta on vähän sitä sorttia ettei aina ajattele kaikkea aivan tarpeeksi pitkälle. Eli siis ei välttämättä tajua kaikkia syy-seuraussuhteita, esim. että jossain jutussa saattaiskin sattua tai joku esine saattaa mennä rikki tai kangas piloille jos siihen kaatuu jotain.
Lisäksi -vahinkoja voi sattua ihan kenelle tahansa. Esim. minä ja mun sisko taidettiin olla peräti molemmat koulussa (tai sitten minä tokalla ja sisko eskarissa) kun äiti päätti lähteä käymään naapurissa ja me jäätiin kotiin kattelemaan elokuvaa ja jotain vissiin leikittiinkin. No mun sisko sitten keksii haluta jotain telkkarin hyllyn päältä, minkä seurauksena koko hylly kaatuu. Onneksi ei sitten käynyt hassummin ja sekä telkkari että sisko säästyivät ehjinä. Mutta oli ehkä onni että äiti oli puhelinsoiton päässä, koska mitäs sitten kun sisko oliskin ollut alla tai telkkari alkanut savuttamaan? Siksi kannattaa miettiä näitä juttuja aina tapauskohtaisesti - minkä ikäistä on jättämässä yksin (tai siis minkälaista) ja kuinka pitkäksi ajaksi.