onko 46 vee liian vanha synnyttämään??

  • Viestiketjun aloittaja liinu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
[Niin ja 25-vuotiaana mä ainakin oli jo ns."omillani" - mitä ihmeen haittaa silloin on 70-vuotiaasta äidistä? Edes teini-iässä sitä ei kaverit ihmetelleet.
no olishan se ihan kiva kun sitten omilla lapsillakin olisi isovanhemmat. mun lapsen isoisovanhemmat on 60 ja 70 kymppisiä ja lasten isovanhemmat on nelikymppisiä. kyllä sitä omia ja miehen vanhempia taas tarvii ja osaa arvostaa kun itsellä on lapsia. enkä tarkota mitään hoitoapua, ei meidän lapsia tarvi isovanhempien hoitaa vaan ihan sitä henkistä tukea tarvii. ja onhan mulla ainakin mun isovanhempien kans käsitys lasten kasvatuksesta niin erilainen etten sieltä sitä tukea ja keskustelua saa. kamala olisi jos omat vanhemmat olisi 70 vuotiaita :eek:
enkä mä ole todellakaan mikään teini vaikka lapseni isovanhemmat onkin noin nuoria. 27v on ikää itsellä :D
 
oo
Jokainen itse päättäköön omalla kohdallaan. Itse olin yllättänyt kuinka aloin tuntea itseni vanhaksi, kun sain lapsen nelikymppisenä. En siis sen vuoksi, että lapsi olisi valvottanut tai olisin oikeasti vanha vaan sen vuoksi, että koko ajan riski sairastua kasvaa ja tarvii lapsi vanhempaansa yli 20v:näkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Kautta maailman sivun on äidit synnyttäneet 46-vuotiaina... yleensä kyllä sen kuudennen tai kahdeksannen lapsensa. Ei siinä mitään kummallista ole.
Aivan totta. Mun kanta tähän on että en pidä sitä järkevänä jos 46-vuotias alkaa saamaan ensimmäistä lastaan, mutta asia on jokseenkin eri kun on jo ennestään lapsia.
 
MAP
Miksei ekaakin, jos kerran kykenee. Oma äitini oli 44 kun synnyin, en kärsinyt hänen iästään millään tavalla. Jaksoi silti hoitaa ja olla, yhtä hyvin kuin paljon nuoremmatkin. Tietty on sit näitä, jotka helposti vanhuuttaan väsähtää... Oma äitini on kuitenkin mitä parhain! :)
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Alkuperäinen kirjoittaja on:
Ei varmaan liian vanha synnyttämään, mutta liian vanha äidiksi. Lapsi siinä kärsii, kun äiti on vanha kurppa. Kokemuksesta.

T. liian vanhan äidin tytär
Olisitko jäänyt mieluummin syntymättä? Koska sehän olisi se toinen vaihtoehto...
Silloin kun itsellä oli teiniangstit pahimmillaan samaan aikaan kun äidillä vaihdevuodet, olisin vastannut tuohon aika monesti kyllä.
No myöhäänpä olivat hänen vuotensa sitten kans. Mut älä mene siihen halpaan, että pistät iän syyksi semmoisetkin asiat, mitkä johtuu jostain muusta, henkilökemiasta ym. Jäät turhaan katkerana möllöttämään kaatuneen maidon ääreen, sensijaan että tekisit jotain - ikäerollehan ei mitään voi joten korjaustakaan ei ole luvassa.

Ja ainahan joku on huonosti sen ikäeronkin suhteen. Ite tappelin äiteen kanssa teinivuoteni, kun molemmilla kuukautiset samaan aikaan ja pinna kiree.
Äitini oli 36 saadessaan minut, se oli SILLOIN aika vanha. Ja en siis tarkoita että enää nykyään se olisi vanha, mutta 46v kyllä lapsentekoon on. Kyllä kolmekymppinenkin vielä tarvitsee vanhempiaan tueksi ja turvaksi monissa asioissa, silloin ei vanhainkodissa viruva 76v dementikko paljoa auta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Alkuperäinen kirjoittaja on:
Ei varmaan liian vanha synnyttämään, mutta liian vanha äidiksi. Lapsi siinä kärsii, kun äiti on vanha kurppa. Kokemuksesta.

T. liian vanhan äidin tytär
Olisitko jäänyt mieluummin syntymättä? Koska sehän olisi se toinen vaihtoehto...
Silloin kun itsellä oli teiniangstit pahimmillaan samaan aikaan kun äidillä vaihdevuodet, olisin vastannut tuohon aika monesti kyllä.
No myöhäänpä olivat hänen vuotensa sitten kans. Mut älä mene siihen halpaan, että pistät iän syyksi semmoisetkin asiat, mitkä johtuu jostain muusta, henkilökemiasta ym. Jäät turhaan katkerana möllöttämään kaatuneen maidon ääreen, sensijaan että tekisit jotain - ikäerollehan ei mitään voi joten korjaustakaan ei ole luvassa.

Ja ainahan joku on huonosti sen ikäeronkin suhteen. Ite tappelin äiteen kanssa teinivuoteni, kun molemmilla kuukautiset samaan aikaan ja pinna kiree.
Äitini oli 36 saadessaan minut, se oli SILLOIN aika vanha. Ja en siis tarkoita että enää nykyään se olisi vanha, mutta 46v kyllä lapsentekoon on. Kyllä kolmekymppinenkin vielä tarvitsee vanhempiaan tueksi ja turvaksi monissa asioissa, silloin ei vanhainkodissa viruva 76v dementikko paljoa auta.
Kaikki 76 v. eivät ole dementikkoja =)

Toisaalta menevällä ja viriilillä 50 v. mummolla ja papalla voi olla muuta tekemistä kuin olla lapsensa tukena... työelämä ja harrastukset/matkat/ystävät vievät kaiken vapaa-ajan.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki 76 v. eivät ole dementikkoja =)

Toisaalta menevällä ja viriilillä 50 v. mummolla ja papalla voi olla muuta tekemistä kuin olla lapsensa tukena... työelämä ja harrastukset/matkat/ystävät vievät kaiken vapaa-ajan.
Ei olekaan, mutta paha mennä etukäteen veikkaamaan.
 
vierailija
Niin, meikäläisellä on ihan omassa elämässä tarpeeksi järjestämistä että voisin toisten ihmisten valintoja tällaisessa asiassa suuntaan tai toiseen arvioida.

Katselin muuten yksi päivä tässä dokumenttia telkusta, jossa kolmekymppinen suomalainen neljän lapsen äiti kuoli syöpään. Että se siitä, miten paljon tätä elämää itse määräillään hyvistä aikomuksista huolimatta.

Jaksuja kaikille omien valintojensa kanssa.
 
MAP
Omalle äidille ehdotettiin aborttia, kun työkaverit kuuli, että on raskaana... :( Onneksi ei tehnyt, sen voin vain sanoa. Ja hyvä äiti ei katso ikää. Ei voi laittaa iän puolesta paremmuusjärjestykseen, sehän olis ihan hölmöä.
 
Minä :D
Mun äiti on 43 vuotias. Mä haluaisin kauheesti pikkuveljee/siskoa mutta äiti sanoi että se on ihan liian vanha synnyttämään. Se sanoi että on paljon riskejä että äiti tai lapsi kuolis. Onko 43 vuotias muka liian vanha synnyttämään? Ja onko vanhalla äidillä enemmän riskejä synnytyksessä? Pliis vastatkaa, mä haluan tietää! Ja jos näytän tän jutun äidille niin se saattaa suostuakin :)
 
Huom
Minusta on. Täytän itsekin suht pian 40 vuotta ja olen sen määrittänyt rajaksi lasten teolle. En voi edes kuvitella, että haluaisin enää lapsia, kun olen 46-vuotias. Aloitin siis itse lastenteon "vanhana" eli 34-vuotiaana, mutta silti minusta 46 v äiti on aika vanha.
 
sääli lapselle
Mua nolotti kun luulin ystäväni vanhempia hänen isovanhemmikseen. Ystävänikin häpesi vanhempiaan. Ja mikä pahinta... jäi orvoksi jo alle 30v. Eikä ollut edes sisaruksia.
 

Yhteistyössä