Onko 3,5 vuotta pitkä väli papa-kokeelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Aina ollut puhdas siis. Th ainakin vuosi sitten sanoi synnytyksen jälkeen, että odota tähän kevääseen, kun tulee kutsu suoraan seulontaan. Sanoi ettei tarvitse mennä sitä ennen. Ja tiesi siis toki, että koska on viimeksi otettu.

Täytän siis 30 ja tulee ekan kerran kutsu seulontaan. Papassa olen käynyt aina säännöllisesti ja aina ollut puhdas.

Menkat ei ole vieläkään alkaneet synnytyksen jälkeen ja tyttö siis nyt 1v. Imetän edelleen. Viimeksi alkoi menkat 10kk synnytyksestä. Voiko vaikuttaa papakokeen tulokseen tuo menkkojen uupuminen?

Ja mitään vaivaa ei ole ollut. AInoastaan tämän julkisuudessa vellovan keskustelun takia olen alkanut hermoilla asiaa, mutta ilmeisesti lääkäritkin sanoo että 3-5 vuotta on ihan sopiva väli papakokeelle, jos se on aina ollut puhdas.

Siis kun aloin odottaa kolmosta niin edellisestä papakokeesta oli siin vaiheessa 1,5 vuotta. Th kysyi, koska papa otettu viimeksi ja ei siinä sitten muuta. Ja sitten ennen jälkitarkastusta totesi, että ei tarvi mennä ennen joukkotarkastukseen kutsua. Ja täällä normaalisti otetaan siis 6kk synnytyksestä papakoe, ei jälkitarkastuksen yhteydesä.

Katselin täältä jotain aiempia keskusteluja aiheesta ja siellä oli kyllä moni sellainen, joka sanoi että 3-4 vuotta on ok ja jopa 5 vuotta jos kerran aina ollut puhdas. Tietysti seassa ona ina näitä joiden mielestä pitää käydä kerran vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla oli papa luokka 3, kun olin 22 v. syövän esiaste. jouduin leikkaukseen ja sen jälkeen loppuelämä 1 vuoden välein papa.

Milloinka olet aloittanut seksielämän ja montako kumppania? Sulla ilmeisesti kondylooma ollut sitten?

Minullakin on tuo 3,5 vuotta edellisestä ja sanoi jälkitarkastuksen yhteydessä, että olisi jo korkea aika ottaa näyte. On kuulemma sellaisiakin jotka eivät ole käyneet papassa edes tällä vuosituhannella. Kyllä minusta on ihan asiallista käydä tai ainakin tarjoutua sinne kerran vuodessa. Jos suinkin muistaa.

Mulle th sanoi, että tule papakokeeseen sitten, kun kuukautiset ovat alkaneet... eli ilmeisesti ne vaikuttavat jotenkin tulokseen. Mulla tuli viimeisestä papa-kokeesta kuluneeksi kolme vuotta (edellinen oli juuri tuo 30-v. seulonta). Kuukautisten alkamista odottelen kanssa, kuopus nyt 11 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja basilica:
Minullakin on tuo 3,5 vuotta edellisestä ja sanoi jälkitarkastuksen yhteydessä, että olisi jo korkea aika ottaa näyte. On kuulemma sellaisiakin jotka eivät ole käyneet papassa edes tällä vuosituhannella. Kyllä minusta on ihan asiallista käydä tai ainakin tarjoutua sinne kerran vuodessa. Jos suinkin muistaa.

No minä olen mielestäni toiminut ihan oikein, kun olen käynyt papassa kuten asiantuntija on neuvonut. Vai minunko vika se sitten on? Jotenkin sitä olettaa, että terveydenhuoltohenkilökunta antaa ne neuvot joiden mukaan minun tulee toimia enkä minä ole se, jonka tulee tietää miten pitää tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja möö:
Mulle th sanoi, että tule papakokeeseen sitten, kun kuukautiset ovat alkaneet... eli ilmeisesti ne vaikuttavat jotenkin tulokseen. Mulla tuli viimeisestä papa-kokeesta kuluneeksi kolme vuotta (edellinen oli juuri tuo 30-v. seulonta). Kuukautisten alkamista odottelen kanssa, kuopus nyt 11 kk.

Mulla otettiin toisen lapsen jälkeen 6kk synnytyksestä ja menkat eivät olleet alkaneet silloin. Tulos oli silloinKIN ihan normaali.

Luin ja tuolla rokote.fi sivustolla sanotaan että suomessa suositus on 3-5 vuoden välein. Lisäksi tuolla oli niitä riskitekijöitä, kuten varhain aloitettu seksielämä, vaihtuvat partnerit, kondylooma, tupakointi.... Minä en täytä yhtäkään näistä riskeistä.

Soitan maanantaina kuitenkin th:lle ja kysyn että onko tämä neuvonut ihan oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä päin on sanottu, että tule kolmen vuoden päästä uudestaa, kun kävin papassa.

Niin kaippa tuo th sentään tietää mitä neuvoo, kun kerran on tuossa äitiysneuvolassa ollut vuosikaudet töissä.

Googlamallakin löytyy tieto, että papakoetta suositellaan tehtäväksi 2-3 vuoden välein.
Mikäli seksikumppani on vaihtunut, niin sitten vuoden kuluessa uuden kumppanin tultua mukaan kuvioihin.

Meillä päin on sanottu, että tule kolmen vuoden päästä uudestaa, kun kävin papassa.

Niin kaippa tuo th sentään tietää mitä neuvoo, kun kerran on tuossa äitiysneuvolassa ollut vuosikaudet töissä.

Googlamallakin löytyy tieto, että papakoetta suositellaan tehtäväksi 2-3 vuoden välein.
Mikäli seksikumppani on vaihtunut, niin sitten vuoden kuluessa uuden kumppanin tultua mukaan kuvioihin.

Esim. rokote.fi sivulla sanotaan että suomessa suositus on 3-5 vuoden välein.

Esim. rokote.fi sivulla sanotaan että suomessa suositus on 3-5 vuoden välein.

Eli lakkaa nyt hätäilemästä ja menet kokeeseen sitten kun se aika on. :)

Eihän se mitään muutoksia aiheuta, että ei siellä papakokeessa ole käynyt. Eli sen takia on turhaa pelotella, etä kyllä 3 vuotta on liian pitkä aika.

Ei tietenkään se aiheutakaan, mutta jos papassa käy tiuhempaan, mahdolliset muutoksetkin huomataan hyvissä ajoin.

Mulla kanssa oli 18 -vuotiaasta tonne 30-v. asti papa aina ihan puhdas. Ja aina sanoivat, että viiden vuoden päästä sitten taas uusi. Kävin kylläkin hieman useammin, koska olen pikkaisen vainoharhainen. Eli kävin jotain 3 vuoden välein. No joukkotarkastuksessa olikin luokkaa II ja emättimessä olevan haavauman (joka tuli nuvaringistä) takia kävin gynen polilla puolen vuoden välein, missä otettiin koepalat ja tehtiin mikroskooppitutkimus. Nyt kun oli viimein puhdas taas (ja haavauma parantunut) seuraava papa on vuoden päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla kanssa oli 18 -vuotiaasta tonne 30-v. asti papa aina ihan puhdas. Ja aina sanoivat, että viiden vuoden päästä sitten taas uusi. Kävin kylläkin hieman useammin, koska olen pikkaisen vainoharhainen. Eli kävin jotain 3 vuoden välein. No joukkotarkastuksessa olikin luokkaa II ja emättimessä olevan haavauman (joka tuli nuvaringistä) takia kävin gynen polilla puolen vuoden välein, missä otettiin koepalat ja tehtiin mikroskooppitutkimus. Nyt kun oli viimein puhdas taas (ja haavauma parantunut) seuraava papa on vuoden päästä.

No onko sulla jotain riskitekijöitä? Kuten tupakointi, varhain alettu seksielämä, kondylooma, vaihtuvat partnerit? Mulla ei näistä mitään. 18v aloitettu seksielämä ja aina sama mies, miehelläkään ei muita. Ei sukupuolitauteja. Tuollaista ehkäisyvälinettäkään en ole käyttänyt minkä mainitsit.

Yhteistyössä