Onko 22-vuotias liian lapsi äidiksi, huolimatta siitä että on fiksu ja kykenee vastuuseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu siitä 22-vuotiaasta...yhdellä senikäisellä kaverillani on jo kolme lasta, enkä osaa ajatella häntä nuorena äitinä saatikka liian nuorena (vaikka nuorihan hän toki on, etenkin esikouluikäisen äidiksi). On hirmu kypsä ikäisekseen.
Sitten on toinen tuttu, 23 v kahden lapsen äiti, joka pitää varmaan itseään aikuisena yms mutta suoraan sanottuna hänen olisi kannattanut kasvaa vielä muutama vuosi ennen äitiyteen ryhtymistä. En toki koskaan sanoisi tätä hänelle suoraan...tunneälyä ja tilannetajua löytyy sen verran.

Yleisellä tasolla 22 v on mun mielestä nuori, muttei liian nuori (joku 17 v on mielestäni ihan liian nuori äidiksi).

Minä olen 23v ja toinen lapsi tulossa. Anoppi ja appiukko ovat ainoat, jotka eivät ole epäilleet raskauksia vahingoiksi. Kyllä se satuttaa, vaikka ei pitäisi välittää. Palstallakaan ei enää viitsi ikäänsä sanoa, kun vastaus on aina "no sinähän olet vielä NIIN nuori, et sinä ymmärrä".

Ainoa mitä minä en ymmärrä on se, kun vielä monet lähes nelikymppiset elävät kuin teinit. Näitä esimerkkejä löytyy ihan omasta perheestänikin. En tarkoita etten hyväksyisi sitä, en vain ymmärrä miten joku sitä jaksaa? Bailata joka viikonloppu, ryypätä ja rellestää. Yritin minäkin silloin kun täytin 18v. Pari kuukautta jaksoin olla nuori, sitten kyllästyin ja jatkoin hiljaiseloa kotona miehen kainalossa. Ja sillä tiellä sitten vieläkin...

Ei mun mielestä 22 vuotias automaattisesti ole liian nuori äidiksi. Mun vanhempien sukupolvessa on ollut ihan tavallista tulla sen ikäisenä vanhemmaksi, ja nuorempanakin. Musta on törkeää, että joku ulkopuolinen tulee jollekin raskaudestaan iloitsevalle sanomaan, että olet liian nuori äidiksi/isäksi, koska ulkopuolinenhan sitä koskaan ei voi sanoa onko liian nuori tai vanha siihen hommaan. Sekään, että opiskelut on kesken, ei ole mikään peruste, itse en ymmärrä sitä, että kaikki pitäisi olla "valmiina" ennen kuin lapsia saa tulla, usein kuulee sanottavan, että lapsien aika on vasta sitten kun on molemmilla ammatti, työpaikka, uudet autot ja talokin rakennettuna. Eihän siinä mitään, jos joku omalla kohdallaan haluaa toimia niin, mutta kaikkien ei tarvitse tehdä niin.

Niin ja piti vielä mainita, että minulle tämä on ollut loistava ikä tulla äidiksi. Kerkesin reissata ja hankkia työkokemusta jo alaikäsenä, viettää parisuhdearkea jo vuosia ennen lasta ja muutenkin asettumaan aloilleni. Silti olen vielä tarpeeksi nuori ja lapsenmielinen, että aidosti nautin lapsen kanssa hiekkalaatikolla leikkimisestä, metsässä römyämisestä ja palikkatornien rakentelusta jne. :)

Juu ikää oli just 21 ku esikoista aloin odottamaan, ekassa neuvolassa odotti valmiiksi täytetyt aborttipaperit, -kun näitä teiniäitejä on niin paljon- :o
Eli ei se 22 ole liian nuori.
Nyt 28v ja kolmatta odotellaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Juu ikää oli just 21 ku esikoista aloin odottamaan, ekassa neuvolassa odotti valmiiksi täytetyt aborttipaperit, -kun näitä teiniäitejä on niin paljon- :o

Mun kaverille kävi ihan samoin. :o Mä olisin varmaan valittanut siitä jonnekin, kaverikin kyllä vähän korotti ääntään, että hän on kuitenkin naimisissa ja kaikkea, eikä tosiaan muutenkaan tulis neuvolaan jos abortti oli mielessä. :/ Tosi kiva neuvolakäynti kun eka kerralla tyrkytetään aborttipapereita.. :x

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotenkin niin kurjaa, että ihmiset vaivautuvat arvostelemaan toisten valintoja ja toiveita. Eivätkö he ymmärrä, kuinka "taatusti vahinkoraskaus" -heitot loukkaavat?! :/ Eivät ilmeisesti välitä.

Toisaalta kun itse tietää miten asiat ovat ja uskoo itseensä ja omiin kykyihinsä äitinä, muiden ihmisten puheille on ihan sama. Mutta siltikin välillä sattuu se ihmisten ilkeys sydämeen.

Yleensä on vaan kateellisten panettelua, oot nuori ja nätti äiti ja sulla on kaikkee sellasta mitä heillä ei.. MIelestäni et kovin nuori edes ole ennenhän tollanen 20-22 on ollut normaali ikä alottaa lastenhankinta ja jo 25 ollut jo "vanha" jos vasta sillon esikkoa alkanut odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:

Mun kaverille kävi ihan samoin. :o Mä olisin varmaan valittanut siitä jonnekin, kaverikin kyllä vähän korotti ääntään, että hän on kuitenkin naimisissa ja kaikkea, eikä tosiaan muutenkaan tulis neuvolaan jos abortti oli mielessä. :/ Tosi kiva neuvolakäynti kun eka kerralla tyrkytetään aborttipapereita.. :x

Miten tuo on mahdollista?? Eihän tollasen pitäisi olla ihan sallittua, ois kannattanu kyllä valittaa kyllähän tollanen pahottaa mielen.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ei mun mielestä 22 vuotias automaattisesti ole liian nuori äidiksi. Mun vanhempien sukupolvessa on ollut ihan tavallista tulla sen ikäisenä vanhemmaksi, ja nuorempanakin. Musta on törkeää, että joku ulkopuolinen tulee jollekin raskaudestaan iloitsevalle sanomaan, että olet liian nuori äidiksi/isäksi, koska ulkopuolinenhan sitä koskaan ei voi sanoa onko liian nuori tai vanha siihen hommaan. Sekään, että opiskelut on kesken, ei ole mikään peruste, itse en ymmärrä sitä, että kaikki pitäisi olla "valmiina" ennen kuin lapsia saa tulla, usein kuulee sanottavan, että lapsien aika on vasta sitten kun on molemmilla ammatti, työpaikka, uudet autot ja talokin rakennettuna. Eihän siinä mitään, jos joku omalla kohdallaan haluaa toimia niin, mutta kaikkien ei tarvitse tehdä niin.

mun tuttu oli just tolleen et ensin pitää olla kaikki valmiina ja opiskelut loppu ja sitten vielä elämää elettynä. No sit hän sai maisterinpaperit väitteli tohtoriks ja kun sit lopulta yli nelikymppisenä ois sitä lasta halunnu niin eipä ruvennu kuuluu menkat kyllä hävis, mutta syy siihen olikin yllättäen joku muu kuin raskaus...

olin kylläkin jo koulutuksen saanut ja vakityössä hoitoalalla ollut jo 2vuotta. Ikä ei sano sitä miten valmis on äidiksi, toiset myös kasvaa äidiksi lapsen myötä nopeasti vastuulliseen vanhemmuuteen. Toiset ei koskaan.
Minulla ei ollut tukiverkkoja mihin ripustautua, joten senkin takia varmaan vältyin "puheilta".
Ja hienon pojan olen kyllä kieltämättä kasvattanutkin, nyt jo teini-ikäinen äidin onni ja ylpeys :)

Itse olen saanut myös kuulla ihmeellisiä kommentteja, vaikka en tosiasiassa näe mitään eriskummallista, että tulee äidiksi parikymppisenä.

Terv. Esikon 21v saanut, nyt 32 ja kolme lasta.

Itse aloin toivotusti odottamaan 20-vuotiaana, juuri ennen lapsen syntymää täytin 21. En hetkeäkään tuntenut itseäni liian nuoreksi enkä yhtään epäillyt ettemmekö pärjäisi. Nyt pari vuotta myöhemmin kun katsoo parikymppisiä tuttuja, jotka asuvat kotona ja maksattavat vanhemmilla kaiken puhelinlaskuista lähtien, huomaa varsin selkeän eron itseensä nähden. Mutta ihme kyllä, kertaakaan en ole kuullut kommentteja iästäni tai miehen iästä (pari vuotta vanhempi), vaan päin vastoin, enemmän tulee kyselyjä että eikö olisi jo aika seuraava tehdä. Nyt olen siis 22-vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Riippuu siitä 22-vuotiaasta...yhdellä senikäisellä kaverillani on jo kolme lasta, enkä osaa ajatella häntä nuorena äitinä saatikka liian nuorena (vaikka nuorihan hän toki on, etenkin esikouluikäisen äidiksi). On hirmu kypsä ikäisekseen.
Sitten on toinen tuttu, 23 v kahden lapsen äiti, joka pitää varmaan itseään aikuisena yms mutta suoraan sanottuna hänen olisi kannattanut kasvaa vielä muutama vuosi ennen äitiyteen ryhtymistä. En toki koskaan sanoisi tätä hänelle suoraan...tunneälyä ja tilannetajua löytyy sen verran.

Yleisellä tasolla 22 v on mun mielestä nuori, muttei liian nuori (joku 17 v on mielestäni ihan liian nuori äidiksi).

Etkö sä ikinä pelkää, että joku sun tällainen tuttu käy täällä? Kun kuitenkin kaikki tietää, kuka sä olet, siis olet esiintynyt täällä omalla naamalla ja nimelläkin (tai ainakin minä tiedän sen sen lehtijutun kautta).

Siis kun sä aina välillä sanot aika ikävästi jostain tutuistasi/kavereistasi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Baareissa riekkuminen ei ole enää meidän juttumme, tokihan se silloin vuosia sitten kiinnosti.

Tätä ihmetellen,
raskaudestaan niin iloinen odottaja rv 25

Vuosia sitten???
tätä ihmellen, Iästään huolimatta onnellinen ja tuleva äiti (30v) rv 36

Mä olin 23v, kun sain poikani. Sillon kun hain ekaa neuvola-aikaa niin multa kysyttiin heti haluanko abortin? :o :headwall: Tosin näytän tuntemattomien mielestä 16-vuotiaalta, mut silti tommonen on mielestäni epäasiallista.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Baareissa riekkuminen ei ole enää meidän juttumme, tokihan se silloin vuosia sitten kiinnosti.

Tätä ihmetellen,
raskaudestaan niin iloinen odottaja rv 25

Vuosia sitten???
tätä ihmellen, Iästään huolimatta onnellinen ja tuleva äiti (30v) rv 36

Joo eli 4 vuotta ei ole riittävästi ravata baarissa esim 3-4 iltaa viikossa???? Sitäkö pitäisi harrastaa sinne 30-vuotiaaksi? Musta se on lähinnä säälittävää. Ite olin 20-vuotias, kun esikoiseni sain ja kyllä mä koen ihan tarpeeksi riekkuneeni baareissa. Kävin tosiaan sen 3-4 iltaa viikossa tiivistii sen 2 vuoden ajan ja jonkun verran sitä ennenkin ;)

Nyt esikoinen on jo likeemmäs 10-vuotias. Mä en käy enää missään, kun mähän oon jo liki 30 ja musta se on vaan noloa :D

Minäkin olin 22v kun esikoinen syntyi, 28v kun kakkonen syntyi ja 30v kun kolmonen syntyi

Ja päivittelyä minäkin sain osakseni, jälkeenpäin ajattelen itsekin olleeni aika nuori vaikka olinkin hyvä äiti ;)

Tulin raskaaksi juuri täytettyäni 19. Kun varasin ensimmäistä neuvola-aikaa, kysyi täti että millä mielellä olen raskaudesta ja sitten onnitteli. Minusta kivempi kuin töksäytys että haluatko abortin tai oliko vahinko.

Sitten kun menimme yhdessä iloisina ensimmäiselle neuvolakäynnille, niin täti sanoi että kertoo ensin vaihtoehdoista ja sitten voidaan miettiä mitä haluamme tehdä. Sain käteeni nipun papereita joista päällimmäisen otsikko oli abortti. Totesin hänelle vähän nuivasti että kun on useampi kuukausi lasta yritetty, niin jos nyt kuitenkaan ei tuota aborttia..
Täti ei hämmentynyt mitenkään, totesi vain tyynesti että jaahas, kirjoitetaan sitten sulle äitiyskortti.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulla on 22v sisko jolla on jo kolme lasta :D Itse olen 20 ja yhden tyttaren aiti.

Nykyaan on muotia leikkie teini-ikaista kolmekymppiseksi asti, niin vaikeahan joidenkin on ymmartaa, etta jotkut oikeasti kasvavat (tarpeeksi) aikuisiksi ennen sita. Suomessahan taysi-ikaiseksi tulee 18-vuotiaana. Se tarkoittaa sita, etta sen ikaisena pitaisi pystya ottaa vastuuta itsestaan ja omista teoistaan. Siita ei ole pitka matka siihen, etta pystyy pitamaan huolta lapsesta.

Nykyaan eletaan vanhempien rahoilla pitkalle yli 20v ja pitaisi bilettaa ja riehua ja matkustella jne ja sitten joskus kolmekymppisena voi alkaa yrittamaan lasta. Kohta varmaan kolmekymppistakin aletaan pitaa nuorena aitina :D

Jata muiden kommentit omaan arvoonsa ja onnea tulevasta nyytista :heart:

Ai, kyllä mun mielestä nykyään on muotia se, ett nuoret ihmiset tekevät lapsia ja nuori aikuisuus jätetään elämättä, mikä on myös hyvin tärkeä elämänvaihe ilman niin suurta vastuuta! Sitten 30-veenä huomataan, ett uups, mä haluun mennä ja elää sen kadotetun nuoruuteni. Otetaan avioero, bailataan ja lapset on sitten toissijainen juttu... Rakastutaan uudelleen ja saatetaan jopa tehdä myöhemmin pari lasta uuden miehen kanssa... Miksiköhän nykyään avioerot pikkulapsiperheissä niin yleisiä???? Anteeksi vaan, tämä on vasin mun mielipide, kun olen ihan sivusta seurannut tällaisia tapauksia useammankin.... Nuori aiukuisuus tulemisineen ja menemisineen on myös tärkeä vaihe aikuisuutta, nimenomaan siinä mielessä, että ensin on opittava ottamaan vastuu omasta elämästä, että sitten myöhemmin pystyy ottamaan vastuun toisen elämästä...

Yhteistyössä