Onko 20-vuotias liian nuori äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Vaasan tytsy
  • Ensimmäinen viesti
Vaasan tytsy
Eli mä olen 19-vuotias nuori nainen, ollut naimisissa jo kohta vuoden. Täytän ens vuonna 20 v. Mä tosiaan eilen "plussasin" eli tein raskaustestin, kun oli kovaa pahoinvointia ja outo olo muutenkin, ja plussaahan se näytti. Tein testin myös viikko sitte aiemmin, kun epäilin mun raskautta - plussa ruudussa.

No, tänään soitin mun äidille (asutaan eri paikkakunnilla, n. 50 km välimatka) ja kerroin, että taidan olla raskaana. Äiti huudahti suunnilleen näin: "Siis mitä, voi luoja! Noin nuori! Hei, sä oot aivan liian nuori, abortti ja heti! Et sä pärjää, kun teidän hetkiavioliittonneki voi kariutua!" Mä paiskasin luurin korvaan, koska todellakin loukkaannuin tosta.

Mun kaks isosiskoa on myös saaneet aika nuorena esikoisen, toinen (nyt 29 v.) 23-vuotiaana ja toinen (nyt 25 v.) 21-vuotiaana. Ja äiti oli silloin ihan ihastuksissaan, nyt on siis kolmelle isoäiti. Mutta ihmettelen vaan, että miks se ei nyt mun raskautta hyväksy, kun on kuitenkin sen mun siskoilla hyväksynyt. Siis ja en usko, että tässä olis kyse mun äidin iästä, että se tuntis ittensä liian nuoreks mummiks neljälle (on siis 54 v.) Mutta aborttia en mee kyllä tekemään!

Mulla ja mun miehellä (25 v.) on siis ollut vauvakuume jo n. puoli vuotta ja tää oli tosiaankin yllätys tää mun raskaus, mutta ilonen sellanen, tosin äiti nyt meni vähän löttäämään tänkin ilon. :(

Mitä te sanotte, onko 20-vuotias liian nuori äidiksi (mä siis oon 20, kun lapsi syntyy) ?

Mä uskon, että jokainen tietää itse parhaiten, milloin on kypsä äidiksi tai isäksi. Toisille se tulee vasta myöhemmällä iällä, mutta toiset ovat valmiita jo aiemmin.

Tän lisäks mun mielestä jokaisella on mahdollisuus kypsyä äidiksi ja isäksi. Mulla on lähipiirissä kokemus 15-vuotiaana äidiksi tulleesta. Ennen raskautta kuin kuka tahansa teini, mutta raskausaikana kasvoi hurjasti ja ei voisi olla parempi äiti lapselleen nyt parin vuoden kuluttua.

Mutta siis, mielestäni ette ole liian nuoria vanhemmiksi, enkä antaisi vanhempien siitä syytellä.

vieras
jos tunnet olevasi valmis äidiksi, et ole liian nuori.saattaa sun äitisi myöhemmin hyväksyä raskautesi, se voi olla shokki ekaksi.kaikki lutviutuu.voimahaleja!! et tietenkään tee aborttia jos et halua!!

hemi
Riippuu ihmisestä, todellakin. Ja elämäntilanteesta. Ei kai koskaan ole oikeaa aikaa tulla äidiksi?
Ei täällä voi sua ja miestäsi tuntematta sanoa mitään. :)

Oletko äitisi kuopus? Jos se pitää sua vielä vähän vauvana. :) mulla ja veljelläni on ikäeroa 2 vuotta, mutta veli on kyllä äidin silmissä ihan pikkupoika vielä, minä taas pärjään hänestä ihan hyvin omillani. :)

hmm
minulla on ollut melkei vastaava tilanne olin 19 kun sain esikoisen ja äitini oli kans ihan raivona mutta sitten kun lapsi synty niin hän rakastaa häntä oikeen kovasti ja katuu että on sanonut minulle joskus, että tee abortti,nyt olen 22v. kannattaa kuunella omaa sydäntä ja puhua miehesi kannssa,kyllä sun äiti tulee olemaan onnellinen kun saa lapsen syliin :) :) onnea raskaudesta :)

Tuikku
Edellä olevat kommentit kertovatkin jo paljon siitä mitä minäkin meinasin kirjoittaa. Mutta lisäisin vielä, että jos olet äitisi nuorin lapsi, hän saattaa pitää sinua vielä pikkutyttönään ja kokee ehkä jonkinlaista "paniikkia" siitä, että nuorimmainenkin on jo noin iso. :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vaasan tytsy:
Eli mä olen 19-vuotias nuori nainen, ollut naimisissa jo kohta vuoden. Täytän ens vuonna 20 v. Mä tosiaan eilen "plussasin" eli tein raskaustestin, kun oli kovaa pahoinvointia ja outo olo muutenkin, ja plussaahan se näytti. Tein testin myös viikko sitte aiemmin, kun epäilin mun raskautta - plussa ruudussa.

No, tänään soitin mun äidille (asutaan eri paikkakunnilla, n. 50 km välimatka) ja kerroin, että taidan olla raskaana. Äiti huudahti suunnilleen näin: "Siis mitä, voi luoja! Noin nuori! Hei, sä oot aivan liian nuori, abortti ja heti! Et sä pärjää, kun teidän hetkiavioliittonneki voi kariutua!" Mä paiskasin luurin korvaan, koska todellakin loukkaannuin tosta.

Mun kaks isosiskoa on myös saaneet aika nuorena esikoisen, toinen (nyt 29 v.) 23-vuotiaana ja toinen (nyt 25 v.) 21-vuotiaana. Ja äiti oli silloin ihan ihastuksissaan, nyt on siis kolmelle isoäiti. Mutta ihmettelen vaan, että miks se ei nyt mun raskautta hyväksy, kun on kuitenkin sen mun siskoilla hyväksynyt. Siis ja en usko, että tässä olis kyse mun äidin iästä, että se tuntis ittensä liian nuoreks mummiks neljälle (on siis 54 v.) Mutta aborttia en mee kyllä tekemään!

Mulla ja mun miehellä (25 v.) on siis ollut vauvakuume jo n. puoli vuotta ja tää oli tosiaankin yllätys tää mun raskaus, mutta ilonen sellanen, tosin äiti nyt meni vähän löttäämään tänkin ilon. :(

Mitä te sanotte, onko 20-vuotias liian nuori äidiksi (mä siis oon 20, kun lapsi syntyy) ?
Luulen että sun äiti on pitänyt sua "äidin pikkutyttönä" (jos olet nuorin lapsi) ja näin ollen on hänelle kova paikka että nuorimmainen ei olekkaan enää niin pieni.

flora
Itse olisin ollut liian nuori äidiksi 20v, vaikka "vauvakuume" oli ollut varmaan 14 kesäisestä asti. Tiesin vain että haluan lapsia ja perheen pian. Kuitenkin kävi niin että sain pidäteltyä itseni ja omituiset ruusuntuoksuiset vauvahaaveet (perhe-elämä ei aluksi ihastuttanut) ja tulin äidiksi 25v. Se oli sopiva ikä minulle.
Pointti on siis se että kuuntelet nyt ITSEÄSI, ei äitiäsi tai miestäsi vaan ihan sitä omaa oloa ja mitä haluat tehdä elämälläsi.
Kaikkea hyvää teille!

Joo
Kautta aikain on tultu nuorena äidiksi, riippuu niin tapauksesta, jotkut ovat kypsempiä ja äidillisempiä kuin toiset. Eihän kaikille lastenhankinta sovi koskaan.
Niinikään on kautta aikain tultu neli-viisikymppisenä äidiksi, sekin on niin tapauskohtaista. Mainitsin tämän siksi että tietynlaista ikärasismia näkee tässä asiassa paljon suhteessa sekä nuoriin että vanhempiin äiteihin.
Oma mummoni sai viimeisen lapsensa 48-vuotiaana eikä sitä kukaan silloin kummastellut niinkuin nykyään joillakin on tapana. Vanhin tietämäni äidiksi tullut on 53v. suurperheen äiti.

Kyllä voi olla ihan yhtä kypsä äidiksi kuin 40v voi olla epäkypsä äidiksi... itse olin 18 plussatessa (yllätys raskaus) ja 19 kun poika syntyi (jäin raskauden alussa yksin "isän" lähdettyä kuvioista, uusi eli nykyinen mies löytyi raskausaikana), en tuntenut todellakaan olevani valmis vanhemmaksi, mutta niin minä siihen vain kasvoin ja nyt olen 21v äiti x2... 3v esikoinen ja 4,5kk kuopus...

..
tohon kysymykseen ei ole oikeaa vastausta.

minä olisin ollut liian nuori äidiksi tuossa iässä, sinä et välttämättä ole :) Ota huomioon, että joku ei ole valmis äidiksi vielä 3-kymppisenäkään. Se riippuu niin ihmisestä.

pääasia on, että olet itse siihen valmis ja miehesi myös. Pystytte elättämään ja kasvattamaan lapsenne itse.

Et ole kuitenkaan lapsi enää vaikka nuori oletkin :)

mie
Tää on näitä iäisyys kysymyksiä johon ei ole oikeaa vastausta.

Itse olisin ollut tuolloin liian nuori, aivan liian monta ihanaa kokemusta olis jäännyt elämättä jos olisin nuorena lapseni saannut. Sellaisia mitä lapsen kanssa ei voi tehdä. Ja ennenkaikkea en olisi saannut elää itsekästä elämää. Se oli mulle tarpeen. Mä kun en ole riekkunut missään teininä, oli pitkään lapsi ja nuori.

oi
En viitsinyt aloittaa omaa ketjua, mutta olen 23-vuotias vakituisessa parisuhteessa ollut jo pidemmän aikaa. Minä ja mieheni kärsimme kovasta vauvakuumeesa ja olemme ajatelleet, että nyt olisi sopiva aika. Keskeyttäisin kouluni vuodeksi ja jatkaisin sitten äitiysloman jälkeen. Kaikki olisi täydellistä. MUTTA äitini suuttuisi ihan tajuttomasti. On ihan hirveän lisäntymisnegatiivinen. En edes ole nuorin tytär, pikkusiskoni on 19. Oelkää kai että kouluni jää kesken jos lapsia nyt hankin, vaikka ei todellakaan jäisi. Äiti hössöttää vieläkin mun ehkäsystä. Kerran sanoin äidille ohimennen että pilleriresepti on lopussa niin meni heti varaaman mulle ajan yksityislääkärille ja makso sen ja osti vielä vuoden pillerit. Viime viikolla kun käytiin ikeassa anoi lastenosastolla, että äkkiä pois täältä ettet saa mitään ideoita.
Tuun hulluksi, mitä teen? en uskalla edes sanoa että haavilen lapsista. :D pelkään että äitini hylkää minut tai jotain jos tulen raskaaksi. äitini on minule kuitenkin huippu tärkeä..

Non compos mentis
Sain esikoiseni 21-vuotiaana. Tunnen monia nuorempana äidiksi tulleita, eikä ole minulla ollut valittamista heidän vanhemmuudessaan. Ei se katso ikää, vaan asennetta.

Yhteistyössä