onko 20 joululahjaa liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lahjoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lahjoja

Vieras
Mä oon hulluna jouluun ja tykkään ostaa lapsille paljon lahjoja!

Onko teidän mielestä 20 lahjaa per lapsi ihan liikaa? Minusta ehkä on, varsinkin kun lahjat aika arvokkaita, mutta en vain pysty lopettamaan ostelua :/ itse olen siis ostanut lapsille n. 15 lahjaa/lapsi ja sukulaisilta saa n. 5 pakettia jokainen. Lapsia neljä ja ainoastaan hirvittää ajatus jos en vaikka ensi jouluna rahatilanteen vuoksi pystyisikään ostamaan yhtäpaljon lahjoja. Aina pystytty, mutta hyvähän se on jossitella!

Päätin, että tänä jouluna lahjat jää n. 10kpl/lapsi mutta taashan se nähtiin kuinka kävi

Kuinka monta lahjaa teidän lapset saa tänä jouluna?

On se kyllä ihan liikaa. itse myös rakastan joulua ja lahjojen antamista,mutta haluan myös opettaa lapsilleni sen,että joulussa tärkeintä ei ole lahjaröykkiö ja se että saa kaiken mitä haluaa. Tärkeintä on yhdessä oleminen. Tottakai lapset olettaa jatkossakin saavansa 20 lahjaa jos joka joulu ovat saaneet.

4v ja 6v saavat n 10 pakettia kumpikin. Me on ostettu kummallekin 4 lahjaa, yhdet kirjat, yksi pehmeä paketti ja kaksi lelua. Mummoilta ja kummeilta tulee loput. 20 kuulostaa omiin korviin isolta, mutta nämä on jokaisen oma valinta. Jos tykkäät ostella, niin anna mennä.

Ja tuo, että lahjat ei saa olla joulussa tärkeintä. Lapselle saa olla. Joulupukki on se odotetuin asia lapsuuden joulussa ja niin saakin olla. Ei se tarkoita, että aikuisena on itsekäs materialisti. Ainakin itse rakastan nyt kiireetöntä yhdessäoloa, vaikka alle 10-vuotiaana odotin lahjoja niin että mahaan kävi.

[QUOTE="Bella";30502661]On liikaa. 1-5 lahjaa äidiltä tai isältä on sopiva määrä. Mä ostan yhden lahjan.[/QUOTE]

Niin ja lapsi saa alle 5 lahjaa. Ei ole sukulaisia olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;30502663:
Ja tuo, että lahjat ei saa olla joulussa tärkeintä. Lapselle saa olla. Joulupukki on se odotetuin asia lapsuuden joulussa ja niin saakin olla. Ei se tarkoita, että aikuisena on itsekäs materialisti. Ainakin itse rakastan nyt kiireetöntä yhdessäoloa, vaikka alle 10-vuotiaana odotin lahjoja niin että mahaan kävi.

No jos viittaat kommenttiini niin kyllä lapselle tietysti joulupukki on tärkein joulussa,mutta en halua opettaa lapsille että kaiken saa mitä keksii toivoa ja lahjoja tulisi kasoittain.

Mahdat olla melkoinen materialisti. Tärkeintä ei ole se materia vaan se, että saat olla niiden lasten kanssa jouluna. Meillä lapset saavat 2 pkt:a per pää vanhemmilta, suvulta tulee, jos tulee. Perheen yhteinen lahja on iso palapeli (hinta muutamia euroja) ja sitä rakennamme koko perheellä joulun aikana. Tästä on tullut jo perinne ja ihana sellainen.

Meillä on myös joka joulu valtavasti joululahjoja. Itse ostan lapsille ehkä seitsemän lahjaa, mutta paljon tulee myös sukulaisilta, kummeilta ja ystäviltä. Tosin ostan myös aikuisille useamman lahjan. En silti koe olevani materialisti. Lahjat ovat tärkeä osa joulua, mutta vain osa. Jouluun kuuluu niin paljon muutakin, alkaen siitä yhdessä olosta jouluruokiin.

Lapset ovat hyvin jaksaneet avata lahjansa, jo pienempinä. Eikä nuo mielestäni koskaan ole odottaneet lahjamäärää vaan niitä lahjoja. Eivätkä nuo saa kaikkea mitä ikinä keksivät pyytääkään (esim. oikeaa ponia en ole ostanut) vaan ovat joulupukille saaneet kirjoittaa kymmenen tärkeintä toivettaan, joista pukki sitten valitsee kaksi, pyritään valitsemaan ne tärkeimmät, mutta aina se ei onnistu. Muuta tuolta listalta ei sitten välttämättä tulekaan. Esim. tänä jouluna poika toivoi pelkästään legoja ja gopro-kameraa. Pari legopakettia tulee saamaan, mutta saa myös esim. lautapelin ja kirjoja.

Lapset (2kpl) saavat kaksi yhteistä isompaa lelulahjaa, lisäksi molemmat saavat kolme pienempää toivetta joulupukille kirjoittamistaan kirjeistä. Ja vielä pari vaatelahjaa (pyjaman ja hanskat) Sukulaisilta saavat n. 5 lahjaa kumpikin, eli yli kymmenen lahjaa per lapsi. Määrä on mielestäni sopiva, vaikka ehkä vähempikin riittäisi, mutta joulu on vain kerran vuodessa :)

Me olemme hankkineet lapselle neljä lahjaa, kaksi isompaa ja kaksi pienempää. Isovanhemmilta tulee yhteensä noin viisi pakettia ja sitten vielä kummeilta kaksi, ja muilta sukulaisilta 3-4 pakettia. Paketteja vain kertyy, vaikka meiltä vanhemmilta tulevia paketteja ei mielestäni ole paljon. Lapsi on ekaluokalla.

Meillä ei myöskään lahjota lapsia muuten vuoden aikana vaan saavat ainoastaan yhden syntymäpäivälahjan meiltä vanhemmilta synttäreinään. Pieni suku niin lahjoja ei kerry sieltäkään suunnasta kuin muutama.

en kyllä koe, että olisin materialisti. Joulussa meille toki tärkeintä on yhdessä olo, hyvä ruoka ja tunnelma.
Mutta on se vaan niin ihanaa katsella ilosta kiljuvia lapsia pakettiensa kimpussa :)

Ymmärrän, että kaikilla ei edes ole varaa ostaa lapsilleen lahjoja ja tämän vuoksi tunnen ehkä jopa pientä häpeää meidän lahja määrästä :/

Eli teillä on kuusen alla 80 pakettia plus vanhempien lahjat.mihin teillä mahtuu se kaikki tavara? Meillä kun sama määrä roinaa tukkisi lastenhuoneet täysin. Eikö tympäisee siivota?

Meillä ei lahjoja saa kuin lapset.
Eikä kaikki lahjat ole isoja :) joukossa cd levyä, pelejä yms. Toki tavaraa on paljon tämmöisen lapsilauman kanssa mutta aina ennen joulua siivotaan vanhat risat lelut ja semmoiset millä ei enää leikitä pois ja lahjoitetaan eteenpäin kavereille yms.

No varmasti voisi ja olisikin järkevää!

Missä piileksii kaikki muut lahjahullut? Tiedän, että oikeasti joidenki lapset saattavat saada 50 lahjaakin per pää! Ja se vasta hulluutta onkin! ;D

[QUOTE="vierailee";30502650]On se kyllä ihan liikaa. itse myös rakastan joulua ja lahjojen antamista,mutta haluan myös opettaa lapsilleni sen,että joulussa tärkeintä ei ole lahjaröykkiö ja se että saa kaiken mitä haluaa. Tärkeintä on yhdessä oleminen. Tottakai lapset olettaa jatkossakin saavansa 20 lahjaa jos joka joulu ovat saaneet.[/QUOTE]

Pakko kysyä, että miten se lahjaröykkiö vie arvoa siltä yhdessä olemiselta? Vai ostatteko niin huonoja lahjoja, ettei lapsi leiki niillä tippaakaan avaamisen jälkeen? Mun lapsuuden jouluihin kuului yhdessäolo ja lahjaröykkiö, vaikken rikkaasta perheestä olekaan. Jouluna vanhemmat halusivat kuitenkin panostaa kaikkeen, lahjoiksi yleensä saatiin ne mitä haluttiinkin (tosin mitään tietokoneita ei ollut siihen aikaan vielä yleisesti...). Arvostan silti nyt aikuisiässä joulussa eniten yhdessäoloa perheen kanssa.
Ja ostan siltikin ne lapseni suurimmat toiveet pukinkonttiin, koska jouluna saa ja pitääkin lapsia hemmotella.

Yhteistyössä