Onko 13ms teidän mielestä kova tuuli merellä? Heiluuko laiva sillon paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitäis jo nukkua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ruotsinlaivaa joo. Muistelisin vaan että viimeksi oli 12 kun laivalla olin ja sillon laiva heli vähäsen, että 13 ei sit vielä kai paha. 16ms laiva heiluu jo liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja iina:
No on se jo jonkinmoinen tuuli ja laivan heiluminen riippuu aika paljon tuulen suunnasta - sivutuuli keikuttaa eniten.

Okei, eli pitäis selvittää sit tuulen suunta. eteläruotsista kun se tulee kai, niin sillon se taitaa olla just sivutuuli sillon kun se matkaa maarianhaminaan.

Wikipedia sanoo:
m/s Kuvaus
0-3 Heikko tuuli
4-7 Kohtalainen tuuli
8-13 Navakka tuuli
14-20 Kova tuuli (kovan tuulen varoitus)
21-24 Myrsky (myrskyvaroitus)
25-28 Kova myrsky (myrskyvaroitus)
29-32 Ankara myrsky (myrskyvaroitus)
>32 Hirmumyrsky

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Wikipedia sanoo:
m/s Kuvaus
0-3 Heikko tuuli
4-7 Kohtalainen tuuli
8-13 Navakka tuuli
14-20 Kova tuuli (kovan tuulen varoitus)
21-24 Myrsky (myrskyvaroitus)
25-28 Kova myrsky (myrskyvaroitus)
29-32 Ankara myrsky (myrskyvaroitus)
>32 Hirmumyrsky

Eli navakka tuuli.. Jos menee yli 13 ja kovan tuulen puolella niin sit on jo liikaa. Pitääpä aamulla taas kattella ilmatieteenlaitokselta merisäätä, se kun päivittyy vaan 3 tunnin välein.

Kyllä Siljan ja Vikingin kokoiset laivat on aika vakaita johonkin 18-20 m/sekunnissa. Sen jälkeen alkaa keinuminen ja joku 25 m/s tuntuu jo tosi kivasti. Riippuu toki mistä suunnasta tuulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Kyllä Siljan ja Vikingin kokoiset laivat on aika vakaita johonkin 18-20 m/sekunnissa. Sen jälkeen alkaa keinuminen ja joku 25 m/s tuntuu jo tosi kivasti. Riippuu toki mistä suunnasta tuulee.

Riippuu tuulen suunnasta joo, sillä kerran olin laivalla kun oli 16 ms ja laiva keinu todella, ja mä oksensin sen yön. Seuraavana yönä oli 18, keinu vielä enemmän ja pöydällä olevat asiat tippu lattialle.

Joten sen takia mua huolettaa jo toi 13, joko ei tunnu missään tai sit laiva jo vähän heiluu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Riippuu tuulen suunnasta joo, sillä kerran olin laivalla kun oli 16 ms ja laiva keinu todella, ja mä oksensin sen yön. Seuraavana yönä oli 18, keinu vielä enemmän ja pöydällä olevat asiat tippu lattialle.

Joten sen takia mua huolettaa jo toi 13, joko ei tunnu missään tai sit laiva jo vähän heiluu.

Mulla itellä kanssa tulee paha olo jo heti ku alkaa keinumaan sillai et mä tunnen sen. Oon joskus tullu Tallinnasta 25m/s sivutuulena ja se oli musta aivan hirveetä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulla itellä kanssa tulee paha olo jo heti ku alkaa keinumaan sillai et mä tunnen sen. Oon joskus tullu Tallinnasta 25m/s sivutuulena ja se oli musta aivan hirveetä.

Varmasti oli hirveetä, 25 on jo todella paljon kun mulle 18 oli liikaa. Hui.

Musta tuli ton oksentamisen takia pelokas tuulien suhteen. Sen jälkeen kun vähänkin heiluttaa niin istun paniikissa naama valkosena ja toivon että se menis ohi. Ennen rakastin laivalla oloa, aikuisena tullu kaikenlaisia pelkotiloja ja sen takia toi 13 mietityttää niin paljon. Haluis nauttia matkasta eikä miettii heiluuko tää nyt vähän vai paljon tää laiva.

Kyllä heiluu. Itse en esim. pysty käymään vessassa noin kovalla tuulella, koska käsi alkaa heilua heti niin paljon, että saan siemensyöksyn jos otan peniksestä kiinni.

13ms ei mielestäni ole järkevä kuvaus tuulesta merellä. 13m/s sen sijaan on. Itse asiasta tuossa ylempänä tulikin. :)

13ms = 13 millisekuntia = 0,013 sekuntia
13m/s = 13 metriä sekunnissa = havaittava kohde liikkuu johonkin suuntaan 13 metriä sekunnin aikana

laivassa ei kait kovin paha mutta veneelle olis, yksityisveneilijä jää helposti jo rantaan jos on merellä tommosta tuulta. Mainingit voi olla jo monen metrin korkuisia tuossa tuulessa, mutta ei varmaan risteilijässä tunnu välttämättä miltään.

Alkuperäinen kirjoittaja vierusta:
laivassa ei kait kovin paha mutta veneelle olis, yksityisveneilijä jää helposti jo rantaan jos on merellä tommosta tuulta. Mainingit voi olla jo monen metrin korkuisia tuossa tuulessa, mutta ei varmaan risteilijässä tunnu välttämättä miltään.

Monen metrin korkoinen aalto, hui. Eihän se tosiaan risteilijässä niin tunnu kun veneessä, mutta vaan toi monen metrin korkuinen sai kylmät väreet aikaan.

Tarkennan, että mainingit kasvaa tuossa tuulessa monimetrisiksi vain avomerellä. Ei saarien välissä, (järvissä ei koskaan). Että jos se risteilijä menee tuolla Turun saaristossa eikä Tukholmaan asti edes, niin ei se aallokko niin tunnu.

Alkuperäinen kirjoittaja vierusta:
Tarkennan, että mainingit kasvaa tuossa tuulessa monimetrisiksi vain avomerellä. Ei saarien välissä, (järvissä ei koskaan). Että jos se risteilijä menee tuolla Turun saaristossa eikä Tukholmaan asti edes, niin ei se aallokko niin tunnu.

Laiva lähtee helsingistä ja just öisin on avomerellä.. Eli on pimeetä ja sit laiva heiluu, kiva. Mutta toisaalta jos antaa pelolle vallan, niin eihän sitä vois koskaan mennä laivalle.

Avomerellä keinuu aina jonkin verran. Tuuli oli pohjoisesta 10-12m/s, ei nostanut isoja aaltoja kuin Ahvenanmerellä ja Itämeren pohjoisosassa reitillä Hki-Sto. Ei häirinnyt nukkumista, kävellessä huomaa että laivalla ollaan. Eniten kallisteli kun laiva teki jyrkkiä käännöksiä kapeissa kohdissa. Aallonkorkeutta ja niiden suuntaa kannattaa katsoa. Aaltoennusteita löytyy Ilmatieteenlaitokselta. Aallot nousevat korkeammaksi siellä missä ne ehtivät kasvaa eli isoilla merialueilla.

Meillä jäädään veneellä rantaan, kun tuuli on yli 20m/s. Viime kesänä toki jouduttiin ratntautunaan Aspössä sivutuulessa, joka oli yli 21m/s ja voin vakuttaa, että ei ollut hauskaa. Veneilyssä on se hyvä puoli, että kun sitä harrastaa, niin isoilla botskeilla ei kovakaan tuuli tunnu miltään :)

Yhteistyössä