Onko 1,5-vuotias mielestäsi liian nuori päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta ihan turhaan ylistetään tuota perhepäivähoitoa pienille automaattisesti hyvänä ratkaisuna. Ei mitenkään välttämättä ole. Itsellä on vain huonoja kokemuksia pph:sta ja hyviä kokemuksia päiväkodista.
Meillä lapset olleet hyvällä pph:lla, mutta varmasti suurimmassa osassa tarhojakin hoito on hyvää. Voisin viedä lapseni yhtä hyvin tarhaan, jos tietäisin, että siellä homma toimii niinkuin pitääkin. Meidän kunnassa ei saa alle 5-vuotiaita lainkaan tarhaan, ainoa vaihtoehto pph.
Oho, onko näin jossain! Luultavasti siellä on sitten oikein panostettu pph-muotoon, ainakin meidän paikkakunnalla selvästi panostetaan hyvään päiväkotitoimintaan.
Uskon, että meillä poika sai parempaa hoitoa päiväkodissa kuin sitä ennen pph:lla. Mutta päiväkodeissa ja pph:ssa on eroja...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äh-:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Minusta on kamalan pieni :ashamed:
Meidän esikoinen ei ole ollut tarhassa ollenkaan, kakkonen ja kolmonen aloitti 3veenä....samoin tämä nelonenkin :ashamed: Ei kyllä menis sillonkaan viel, js se minusta olis kiinni :p
tee viel vitone ni saa nelonenki olla kotosalla. kaikki ku ei noita muksuja urakalla suolla.
Mut sit joutuu tekemään kutosenkin, että vitonenkin sais olla kotona?
 
koppis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta ihan turhaan ylistetään tuota perhepäivähoitoa pienille automaattisesti hyvänä ratkaisuna. Ei mitenkään välttämättä ole. Itsellä on vain huonoja kokemuksia pph:sta ja hyviä kokemuksia päiväkodista.
Meillä lapset olleet hyvällä pph:lla, mutta varmasti suurimmassa osassa tarhojakin hoito on hyvää. Voisin viedä lapseni yhtä hyvin tarhaan, jos tietäisin, että siellä homma toimii niinkuin pitääkin. Meidän kunnassa ei saa alle 5-vuotiaita lainkaan tarhaan, ainoa vaihtoehto pph.
Oho, onko näin jossain! Luultavasti siellä on sitten oikein panostettu pph-muotoon, ainakin meidän paikkakunnalla selvästi panostetaan hyvään päiväkotitoimintaan.
Näin on. Meillä vajaa 6-vuotias pääsee nyt tarhaan, koska siellä saa sitten eskaritunnit samalla. En tiedä onko täällä pph laadukkaampaa kuin muualla.. Meillä on kyllä ollut aivan ihana hoitaja. Joskus on kyllä hoitajalla liikaa lapsia, kun tulee niitä varahoidettavia. Eli ehkä noita pph pitäisi olla muutama enemmänkin.
 
koppis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta ihan turhaan ylistetään tuota perhepäivähoitoa pienille automaattisesti hyvänä ratkaisuna. Ei mitenkään välttämättä ole. Itsellä on vain huonoja kokemuksia pph:sta ja hyviä kokemuksia päiväkodista.
Samaa mieltä, mutta pidän myös päiväkotia "pahana" paikkana pienelle. Mun mielestä pienelle lapselle paras hoitomuoto on kotona palkatun lastenhoitajan kanssa tai mummin tms. Silloin pieni lapsi saa 110% yksilöllistä hoitoa, syliä yms.
Mistähän tuosta palkattu lastenhoitaja -hommasta saisi tietoa??? Meillä ei kovin suuria summia olisi kyllä hoitajalle maksaa.
Jossainhan tarjottiin että jollei saanut kunnallista hoitopaikkaa, olisi aina 3 lapsen kimppa saanut hoitajan kotiin. Musta hieno tarjous, vaikka sitä joku valitti. No ehkä se ei kaikille sovi.

Meillä oli esikoisen kanssa hoitaja kotona ekan hoitovuoden. Sitten oli yksi lapsi siinä kaverina hoidettavana, ei tullut paljonkaan kalliimmaksi kuin kunnallinen hoito. Jos olisi ollut vielä 3. lapsi, niin olisi tullut halvemmaksi.
Mistä te saitte tuon hoitajan ja paljonko maksoitte hänelle? Tekikö hoitaja ruuan?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja seropi harmaana:
kai se riippuu lapsesta miten sopeutuu ja luonteesta.päiväkodin henkilökunnan kanssa puhuttuani vastaus on heiltä aina sama "liian pieni hoitoon"
Tuollainen on toisaalta myös vähän alkeellista marmatusta resursseista. Heidän hommahan se olisi luoda sellaista keskinäistä luottamusta ja kasvatuskumppanuutta, ja säästää nuo valitukset resursseista päiväkodin sisäisiin keskusteluihin. Meillä onneksi ei ole ikinä ollut tuollaista valittelua vanhemmille.
 
seropi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja seropi harmaana:
kai se riippuu lapsesta miten sopeutuu ja luonteesta.päiväkodin henkilökunnan kanssa puhuttuani vastaus on heiltä aina sama "liian pieni hoitoon"
Tuollainen on toisaalta myös vähän alkeellista marmatusta resursseista. Heidän hommahan se olisi luoda sellaista keskinäistä luottamusta ja kasvatuskumppanuutta, ja säästää nuo valitukset resursseista päiväkodin sisäisiin keskusteluihin. Meillä onneksi ei ole ikinä ollut tuollaista valittelua vanhemmille.
eihän tuo ole mitään valittelua vaan rehellistä puhetta suoraan sanottuna.tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon.mä olen ainakin tyytyväinen että puhutaan suoraan:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Mistä te saitte tuon hoitajan ja paljonko maksoitte hänelle? Tekikö hoitaja ruuan?
Siitä on jo paljon aikaa, esikoinen on jo 10 v., enkä oikein muista edes paljonko maksettiin... Mutta hän oli kyllä oikein lastenhoitoon erikoistunut lähihoitaja. Minä tein ruuan valmiiksi, ja hän lämmitti sitä lapsille. Halusin itse tehdä näin, jotta hän saa keskittyä kokonaan lastenhoitoon. Eli en halunnut teettää mitään ruuanlaittoa tai siivousta. Löysimme hänet ihan paikallislehteen laitetulla ilmoituksella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja seropi harmaana:
kai se riippuu lapsesta miten sopeutuu ja luonteesta.päiväkodin henkilökunnan kanssa puhuttuani vastaus on heiltä aina sama "liian pieni hoitoon"
Tuollainen on toisaalta myös vähän alkeellista marmatusta resursseista. Heidän hommahan se olisi luoda sellaista keskinäistä luottamusta ja kasvatuskumppanuutta, ja säästää nuo valitukset resursseista päiväkodin sisäisiin keskusteluihin. Meillä onneksi ei ole ikinä ollut tuollaista valittelua vanhemmille.
eihän tuo ole mitään valittelua vaan rehellistä puhetta suoraan sanottuna.tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon.mä olen ainakin tyytyväinen että puhutaan suoraan:)
Kumma juttu, että meille ei koskaan päiväkodissa noin sanottu. Vaan kerrottiin, kuinka ihana päiväkodin lempimuksu lapsemme on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
eihän tuo ole mitään valittelua vaan rehellistä puhetta suoraan sanottuna.tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon.mä olen ainakin tyytyväinen että puhutaan suoraan:)


Tuo on mielipide, että tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon, ei mikään ehdoton totuus. Jos on se ratkaisu tehty, että äiti lähtee töihin, niin silloin lapsi on pantava jonnekin hoitoon, ja silloin ei auta valittelu, vaan kaikkien on mietittävä, miten tämä homma saadaan toimimaan. Silloin vaan ärsyttää henkilökunnan tuollainen piipitys että voi voi sentään miten tuo pieni pallero nyt pärjää, kun heidän se kuuluu varmistaa, että hän pärjää. Jämäkkä päättäväinen ote vaan ja piipitys pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja seropi harmaana:
kai se riippuu lapsesta miten sopeutuu ja luonteesta.päiväkodin henkilökunnan kanssa puhuttuani vastaus on heiltä aina sama "liian pieni hoitoon"
Tuollainen on toisaalta myös vähän alkeellista marmatusta resursseista. Heidän hommahan se olisi luoda sellaista keskinäistä luottamusta ja kasvatuskumppanuutta, ja säästää nuo valitukset resursseista päiväkodin sisäisiin keskusteluihin. Meillä onneksi ei ole ikinä ollut tuollaista valittelua vanhemmille.
eihän tuo ole mitään valittelua vaan rehellistä puhetta suoraan sanottuna.tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon.mä olen ainakin tyytyväinen että puhutaan suoraan:)
Kumma juttu, että meille ei koskaan päiväkodissa noin sanottu. Vaan kerrottiin, kuinka ihana päiväkodin lemmikki lapsemme on.
mä kuulun vähän niin kuin kalustoon ja voin suoraan sanoa että kaikile ei kerrota ja puhuta kaikkea ihan syystä.siksi mietityttää kun meillä hoito alkaa kertooko kuitenkaan miten oikeesti on mennyt,koska useasti ei kerrota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
eihän tuo ole mitään valittelua vaan rehellistä puhetta suoraan sanottuna.tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon.mä olen ainakin tyytyväinen että puhutaan suoraan:)


Tuo on mielipide, että tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon, ei mikään ehdoton totuus. Jos on se ratkaisu tehty, että äiti lähtee töihin, niin silloin lapsi on pantava jonnekin hoitoon, ja silloin ei auta valittelu, vaan kaikkien on mietittävä, miten tämä homma saadaan toimimaan. Silloin vaan ärsyttää henkilökunnan tuollainen piipitys että voi voi sentään miten tuo pieni pallero nyt pärjää, kun heidän se kuuluu varmistaa, että hän pärjää. Jämäkkä päättäväinen ote vaan ja piipitys pois.
eivät ne kyllä mitään piipitä :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kumma juttu, että meille ei koskaan päiväkodissa noin sanottu. Vaan kerrottiin, kuinka ihana päiväkodin lempimuksu lapsemme on.
Niin mäkin kun olen kahden lapsen päiväkotiuran seurannut, niin voin vain sanoa, että ne pienimmät ovat yleensä kaikkien lemmikkejä.
 
meillä kuopus 1v7kk aloittaa reilun viikon päästä päiväkodissa. kyllähän se vähän mietityttää että miten menee mutta uskon kaiken sujuvan hyvin. reipas ja sosiaalinen tyttö on.

esikoinen aikoinaan meni 9kk ikäisenä perhepäivähoitajalle hoitoon. hyvin pärjäsi hänkin.
 
Jos lapsi ei kunnallisessa hoitopaikassa, saat kuitenkin kotihoidontuen ja jos se riittää jollekin palkaksi, niin..
Mikäli lähipiirissäsi on pitkäaikaistyötön, voit myös työllistää hänet, jolloin saat tukia paljon enemmän.
Henk.koht ajattelisin tuon ikäiselle parhaan paikan olevan kotona jomman kumman vanhemman kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
mä kuulun vähän niin kuin kalustoon ja voin suoraan sanoa että kaikile ei kerrota ja puhuta kaikkea ihan syystä.siksi mietityttää kun meillä hoito alkaa kertooko kuitenkaan miten oikeesti on mennyt,koska useasti ei kerrota.
Jaa meinaatko, että niillä on siellä sellainen salaliitto, että kerrotaan jotain peiteltyä/muunneltua totuutta aina sen mukaan mitä kukin vanhemmista kestää kuulla? Vai mitä sinä tuolla tarkoitit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
eihän tuo ole mitään valittelua vaan rehellistä puhetta suoraan sanottuna.tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon.mä olen ainakin tyytyväinen että puhutaan suoraan:)


Tuo on mielipide, että tuon ikäinen kuuluu vielä kotiin äidin tai isän hoitoon, ei mikään ehdoton totuus. Jos on se ratkaisu tehty, että äiti lähtee töihin, niin silloin lapsi on pantava jonnekin hoitoon, ja silloin ei auta valittelu, vaan kaikkien on mietittävä, miten tämä homma saadaan toimimaan. Silloin vaan ärsyttää henkilökunnan tuollainen piipitys että voi voi sentään miten tuo pieni pallero nyt pärjää, kun heidän se kuuluu varmistaa, että hän pärjää. Jämäkkä päättäväinen ote vaan ja piipitys pois.
Eiköhän se kuitenkin ole vanhempien vasuulla varmistaa pienen pärjääminen! Täällä usein puhutaan, kuinka pienet pääsevät syliin yms ja he viihtyvät hoitopaikoissaan. Itse olen näitä "sosiaalisia ja reippaita" pikkuisia nähnyt ja totuus on monta kertaa tarua ihmeellisempää...
 
m
ketjua en lukenut,mut en suosittele noin nuorta päiväkotiin.niin pieni vielä että kärsii kun on pois kotoa.kolemn vuoden ikänen on valmis päiväkotiin.kokemuksen syvällä rintaäänellä ja tutkimuksien mukaan
 
jos lapsi syö hyvin eikä vierasta ihmisiä . voi pärjä . mun lapsi oli päiväkodissa kun oli 8 kk .. ei tykänyt ollenkaan olla päiväkodissa joka päivä itkee kun viedään aamulla ei syö koko päivä . ja nukkuu paljoon. sit jääin sen kaa kotiin nyt hän on 1 ,5 v yritän joulukuussa uudestaan .
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja seropi:
mä kuulun vähän niin kuin kalustoon ja voin suoraan sanoa että kaikile ei kerrota ja puhuta kaikkea ihan syystä.siksi mietityttää kun meillä hoito alkaa kertooko kuitenkaan miten oikeesti on mennyt,koska useasti ei kerrota.
Jaa meinaatko, että niillä on siellä sellainen salaliitto, että kerrotaan jotain peiteltyä/muunneltua totuutta aina sen mukaan mitä kukin vanhemmista kestää kuulla? Vai mitä sinä tuolla tarkoitit?
jos esim lapsi on huutanut pvän äitiään,ei sitä ekaksi vanhemmille kerrota!yleinen vastaus monesti on että mennyt ihan hyvin,jotta vanhemmilla olisi hyvä mieli lapsen hoitoon jättäminen .olen sivusta seurannut tapauksia joissa lapsi todella huutaa pvittäin eikä hoitajillakaan aina riitä sylejä...mitä siitä tulis jos äidille kerrottais että teidän lapsi huutaa täällä joka pvä...myös kaverini hoitaja ja vahvistaa ettei kaikkea kerrota.halutaan säästää vanhempia.en kuitenkaan yleistä tätä tietenkään ja jokainen saa viedä lapsensa hoitoon koska haluaa tai on pakko.
 
ap
Olipa mukava, kun oli tullut näin paljon vastauksia! Kiitos kaikille!!

Hirvittävän vaikea asia :ashamed: Toisaalta lapsi on tosi reipas ja kehittynyt hyvin, kävelee (oppi kävelemään 9-kuisena), kiipeilee, juoksee ja touhuilee. On sosiaalinen jne. Isoveli menee hoitoon myös (3v) ja hänet halutaan päiväkotiin ja halutaan siis lapset samaan hoitopaikkaan.

Jos hoidonaloittaminen ja hoidossa oleminen osoittautuu vaikeaksi niin on mahdollisuus äädä takaisin kotiin tai sellainen mahdollisuus järjestetään.

Osapäiväisenä olisivat kumpikin, about 4-6h ja tod.näk. tekisivät 4 päivää viikossa.
 

Yhteistyössä