Onko 1,5-vuotias mielestäsi liian nuori päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Oma koti on noin pienelle paras paikka! Kyllähän ne hoitajat on mielinkielin vanhempien edessä mutta annas olla kun vanhemmat lähtee niin lapsi on vain yksi lapsi muiden joukossa, eikä saa mitään erityispalveluja:(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oma koti on noin pienelle paras paikka! Kyllähän ne hoitajat on mielinkielin vanhempien edessä mutta annas olla kun vanhemmat lähtee niin lapsi on vain yksi lapsi muiden joukossa, eikä saa mitään erityispalveluja:(
Mitä erityispalveluja tässä on pyydetty?

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Juu olen sellaisenkin kuullut, että hyvä kun lapsi oppii ihan lusikkaakin päiväkodissa käyttämään ja itse syömään, kun kotona ei kuulemma onnistu :eek: Onko siinä todella ammattitaitoinen henkilökunta asialla vai voisikohan ihan kotihoidossakin oleva lapsi oppia syömään itse ja muitakin tapoja..
Kyllä varmaan kotonakin voisi opettaa.

Mutta en nyt tajua, että tarkoituksella halutaan viljellä tällaista mielikuvaa päiväkodeista. Jos sinä olet päiväkodissa töissä (kuten olet antanut ymmärtää) tai jollain muulla tavalla joudut havaitsemaan tällaisia ongelmia, niin puutu hyvä ihminen niihin paikan päällä. Ryhdyt keskustelmaan työpaikallasi, että tällainen ja tällainen ongelma on, että mitenköhän tästä selvittäisiin, että meillä olisi kaikilla lapsilla hyvä olla. Mutta sulla tuntuu olevan asenneongelma. Sun mielestä vanhemmat, jotka tuo pienen lapsen hoitoon, ovat jotenkin ansainneet sen, että heidän lapsi kärsii päiväkodissa.
en ole päiväkodissa töissä. Työntejiät ovat monesti myös voimattomia jos resursseja toimia haluamallaan tavalla ei vain ole.. Toivon kaikille lapsille, turvallista ja tasapainoista, kiireetöntä aikaa, kuten ehkä sinäkin. Tässä asiassa minua ei välttämättä niin kovin kiinnosta vanhemmat vaan täyshuomio tulisi olla lapsen hyvinvoinnissa. Kannattaa lukea linkki, minkä ilopilleri laittoi, suosittelen. Löytyy monia muitakin asenne"vammaisia" kuin minä

No eihän se herranjestas mikään vankila ole!
Meidänkin likka oppi kävelemään kun meni hoitoon ja puhuu nykyään paljon enemmän kuin ennen hoitoa :D

ite pph
Joo joo niin oliskin mutta ei hemmetti noilla kotihoidontuilla elä ja nytkin siihen tuli korotus ja isoin otsikoin luki että hallitus panostaa lapsiperheisiin ja pienituloisiin..juu meinasin kuolla nauruun kun kotihoidontukeen tulee 20 e korotus!! Voi hyvänen aika..naurattaa vieläkin ja pirusti!

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Meidänkin likka oppi kävelemään kun meni hoitoon ja puhuu nykyään paljon enemmän kuin ennen hoitoa :D
meinaatko että kotihoidossa olisi ollut pyörätuolissa ja mykkä. Anteeksi ehkä raaka kärjistys, mutta nämä ajatukset vaan huvittaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
http://lape.fi/oldies/htm/inf/asiantuntijat.htm
hyvä linkki. Todennäköisesti kuitenkin monet viisaat vesittävät nämäkin ammattilaisten ajatukset..
Mä luotan itse näihin ajatuksiin, koska uskon heidän tietävän enemmän lapsen henkisestä kehityksestä kuin mitä itse tiedän =)
Niin minäkin!
Toivon, että tekstin muutkin lukisivat ihan ajatuksella ja ajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kuinka usein lapsi oikeasti karjuu ja itkee koko päivän vanhempiensa perään esim kuukauden kuluttua? Tottakai sellaisiakin on ja luulisi että tämä näkyy muutenkin lapsessa, mutta en usko että sataan lapseen niitä mahtuu montaakaan.
Olen mä noita tapauksia nähnyt, meidän tytön päiväkodissa: siellä muutama 5-vuotiaana hoitoon tullut itki, rääkyi ja kiukutteli äidin perään vielä toukokuussakin, vaikka aloittivat päiväkodin jo elokuussa... :whistle:

Pienemmät on reippaampia. Paljon, paljon reippaampia.

vieras
http://lape.fi/oldies/htm/inf/asiantuntijat.htm
hyvä linkki. Todennäköisesti kuitenkin monet viisaat vesittävät nämäkin ammattilaisten ajatukset..
Mä luotan itse näihin ajatuksiin, koska uskon heidän tietävän enemmän lapsen henkisestä kehityksestä kuin mitä itse tiedän =)
Niin minäkin!
Toivon, että tekstin muutkin lukisivat ihan ajatuksella ja ajalla.

Samaa mieltä!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kuinka usein lapsi oikeasti karjuu ja itkee koko päivän vanhempiensa perään esim kuukauden kuluttua? Tottakai sellaisiakin on ja luulisi että tämä näkyy muutenkin lapsessa, mutta en usko että sataan lapseen niitä mahtuu montaakaan.
Olen mä noita tapauksia nähnyt, meidän tytön päiväkodissa: siellä muutama 5-vuotiaana hoitoon tullut itki, rääkyi ja kiukutteli äidin perään vielä toukokuussakin, vaikka aloittivat päiväkodin jo elokuussa... :whistle:

Just joo:( Tottakai ne 5 vuotiaat reagoi tuolla tavalla , ihan normaalia! Kotonahan on paras olla! Ja ihan samalla tavalla he kehittyvät kuin muutkin lapset!

Ei ole, mut jos mahdollista niin ainakin alkuun olis helpompaa varmaan jos ei tarttis olla pitkiä päiviä. Meillä tyttö meni hoitoon vuosi sitten, oli silloin 1v ja 4kk. Tunteja tulee max. 25 viikossa ja välillä on viikkoja ettei ole kuin yksi hoitopäivä. Ja näin tulee tod.näk olemaan eskariin saakka.
Mulla on vain ja ainoastaan positiivista sanottavaa päiväkodista. Tyttö oli tosi arka kun aloitti päiväkodin, eipä ole enää..
Pottailut, syöminen ym. on opittu hienosti ottamalla mallia muista lapsista ja muutenkin tyttö odottaa innolla päiväkotiin menoa että näkee kaikki kaverit.

Just joo:( Tottakai ne 5 vuotiaat reagoi tuolla tavalla , ihan normaalia! Kotonahan on paras olla! Ja ihan samalla tavalla he kehittyvät kuin muutkin lapset!
Ei todellakaan ole normaalia, jos viisivuotias parkuu ja rääkyy hullun lailla joutuessaan olemaan äidistä erossa neljä tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jukolan emäntä:
Kaikilla ei ole mahdollisuutta edes taloudellisesti hoitaa lapsiaan 3v asti kotona. Mun mielestä ihan turhaa syyllistää ketään. Jokainen tekee omat valintansa.
Komppaan.

Kaikenlainen syyllistäminen ja arvostelu on turhaa, koska kukaan ei voi tuntea toisen ihmisen elämää ja tietää päätösten ja valintojen todellisia syitä.

Kannattais pitää mielessä vanha viisaus... Don't judge a woman until you've walked a mile in her shoes.

meinaatko että kotihoidossa olisi ollut pyörätuolissa ja mykkä. Anteeksi ehkä raaka kärjistys, mutta nämä ajatukset vaan huvittaa!!
No ei olis,idiootti :headwall:
Mutta likka oppi myöhään kävelemään ja muiden lasten seuraaminen edesauttoi mm kävelemisen oppimista!

Mutta likka oppi myöhään kävelemään ja muiden lasten seuraaminen edesauttoi mm kävelemisen oppimista!
Meilläkin päiväkoti on todellakin tehnyt hyvää pojan puheen kehitykselle. Siksi kai mm. lastenneurologi, puheterapeutti ja erityislastentarhanopettaja sitä suosittelivatkin :whistle: . Enkä mä ole niin epävarma omasta äitiydestäni ja paikastani lapseni sydämessä, ettenkö uskaltaisi laittaa lasta aika ajoin myös päiväkodin tätien hoidettavaksi.

Meilläkin päiväkoti on todellakin tehnyt hyvää pojan puheen kehitykselle. Siksi kai mm. lastenneurologi, puheterapeutti ja erityislastentarhanopettaja sitä suosittelivatkin :whistle: . Enkä mä ole niin epävarma omasta äitiydestäni ja paikastani lapseni sydämessä, ettenkö uskaltaisi laittaa lasta aika ajoin myös päiväkodin tätien hoidettavaksi.
Minen ymmärrä mistä näitä päiväkotiterroristeja oikein sikiää :D
Olen itsekkin joskus kotiäitejä arvostellut kun on alkanut kyrpiä heidän erinomaisuutensa :kieh: :/

ap
Mukava, kun tästä ei mitään ihan kauheeta tappeluketjua ole tullut, mutta vastauksia silti näin paljon tullut.

Itse oon ollut aika paljon päiväkodeissa töissä yms., joten se maailma ei ihan vieras ole. Alkuun pystymme tekemään jopa niin, et hoitopäiviä ei tule kuin pari viikossa ja näin pystytään jatkamaan niin pitkään kuin tarve on :) Vasta tod.näk. vuoden päästä syksyllä hoidon tarve siirtyy n. kokopäiväiseksi, eikä silloinkaan välttämättä mitään 8h/pvä. Ja silloin nuorempikin on melkein 2,5v.

Yhteistyössä