ongelmia selän ja jalan kanssa,mut apuja ei mistään :(

• Viestiketjun aloittaja tiida
  • Ensimmäinen viesti
ap
yks kipuinen: mulla nyt panacod ja burana 800mg lääkkeinä. Ja aivan sama ku maitoa jois :( mulla oli tramal 50mg ja sirdalud myös käytössä ja nekin tehottomia. Nyt siis tauolle ne kaksi. Mulla olis kyl kaapissa 150mg tramalia myös jääny joskus käyttämäti ja harkitsin josko testaisin sitä.

yks kipuinen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mikä kipulääke laukasee krampin,otin juuri lääkärin määräämät 2 panacodia ja aiemmat 2 ei auttaneet millään tavalla.
Päivystyksessä voivat antaa esimerkiksi oxynestiä ( pistettävä kipulääke, morfiini johdannainen ) se on joskus minulla laukaissut pahan krampin.
Sitä on olemassa myös tabletteina (oxynorm muistaakseni ) se tosin on vahva lääke. Välttämättä eivät suostu kirjoittamaan kun kipu ei ole ollut sinulla vielä kovin kauaa.

Panacodeja ei muuten sitten saa missään tapauksessa ottaa yli 8 kpl vuorokaudessa! (voi tuhota maksan ) Ihan vain varmuudeksi, ettet epätoivoissasi ota kivun helpotuksen toivossa paria ylimääräistä.

Voimia sen kivun kanssa. :hug:

ap
ja tosiaan,pakkohan se ambulanssi olis sit tilata jos kipu tästä viel pahenee. Stressaan vain et saanko apua kun nyt vain väittivät että sïihen ei mikään auta. Pohja putosi kyl sillon siitäkin toivosta et apuja sais. :( mut näillä on mentävä.

yks kipuinen
yks kipuinen: mulla nyt panacod ja burana 800mg lääkkeinä. Ja aivan sama ku maitoa jois :( mulla oli tramal 50mg ja sirdalud myös käytössä ja nekin tehottomia. Nyt siis tauolle ne kaksi. Mulla olis kyl kaapissa 150mg tramalia myös jääny joskus käyttämäti ja harkitsin josko testaisin sitä.
Ei ole mikään noista joka mulle teki oireita. (se oli ihan eri suvun lääke. sellainen jota käytetään myös epilepsian hoitoon. )

Tramal luokitellaan panacodia vahvemmaksi lääkkeeksi, eli siitä voisi olla apua, mutta en tiedä noiden yhteiskäytöstä.
Terveysneuvonnasta olen kysynyt joskus lääkeohjeita.

yks kipuinen
ja tosiaan,pakkohan se ambulanssi olis sit tilata jos kipu tästä viel pahenee. Stressaan vain et saanko apua kun nyt vain väittivät että sïihen ei mikään auta. Pohja putosi kyl sillon siitäkin toivosta et apuja sais. :( mut näillä on mentävä.
Kyllä varmasti saat apua! :hug:
Pidät vaan tiukasti pään että: En kestä tätä kipua. Piste.

Terveyskeskuksessa osaavat vaan joskus olla todella niuhoja. Samoin minulle selitettiin että tätä vahvempia kipulääkkeitä ei ole kotikäyttöön olemassa ja kaikkea muuta p*skaa :(

Temgesig on yksi keskivahva opiaatti joka minulla on ollut käytössä. Oxynorm on ollut myös minulla käytössä. Se on vahva opiaatti, mutta jostain syystä kirjoittivat sen minulle ennenkuin tuota keskivahvaa kokeiltiin :xmas:

Yksi juttu mihin saat varautua on luento siitä että nämä ovat huumaavia lääkkeitä ja näihin jää koukkuun !!!! !!!!!!
Voin kertoa lohdutukseksi että minä olen käyttänyt noita lääkkeitä pari vuotta putkeen ja nyt olen ilman mitään ongelmia laskenut annostuksen todella pieneksi. Kipua on vielä sen verran että en ole pystynyt laskemaan annosta nolliin, mutta seuraavaksi siirryn takaisin panacodiin.
Riippuvuus mahdollisuus pitää kuitenkin pitää mielessä (kyllä noihin on moni jäänyt koukkuun ) mutta ei sitä tarvitse pelätä kun pitää mielessä sen että yhtään lääkettä ei ota muuhun kuin oikeaan kipuun.

yks kipuinen
tarkotat varmaan lyricaa? Siitä olen lukenut keskusteluista ja se on hermosärkyyn kuulemma hyvä mut pahat sivuvaikutukset :( ja on myös epilepsia kuin myös mielialalääke.
Joo.. Lyricaa just. En vain viitsinyt sanoa nimeä ettei kukaan sen takia jätä kokeilematta lääkettä. Tiedän että toiset saa avun siitä.

ap
niin juu tiedän et varmasti luentoa tulee kun niin vahvat lääkkeet. Johan tuo tramalkin on huumereseptillä saatavissa. Tuokin ihmetyttää miksi pitää kauheita myrkkyjä kipuun syödä jopa kuukausia. Vaikka leikkauksella saataisiin tod.näk parantava vaikutus heti ja lääkekoukkuun jäänti ei olisi niin todennäköistä. :( haluan kuitenkin elämäni ja työkykyni takaisin, 4 seinän sisällä olo ja lääkkeiden popsiminen on kamala tulevaisuuden kuva!

kipuileva
niin juu tiedän et varmasti luentoa tulee kun niin vahvat lääkkeet. Johan tuo tramalkin on huumereseptillä saatavissa. Tuokin ihmetyttää miksi pitää kauheita myrkkyjä kipuun syödä jopa kuukausia. Vaikka leikkauksella saataisiin tod.näk parantava vaikutus heti ja lääkekoukkuun jäänti ei olisi niin todennäköistä. :( haluan kuitenkin elämäni ja työkykyni takaisin, 4 seinän sisällä olo ja lääkkeiden popsiminen on kamala tulevaisuuden kuva!

Mulla ollut hermokipua alaselässä nyt kuukausia. Aiemmin se oli jaksottaista, nyt ei enää lähde pois ollenkaan. Tiedän, mitä on selkäkipu, joka säteilee jalkaan, puuduttaa sen lähes joka asennossa.

Olen vielä kotiäiti, ja en ole työkykyinen, joten lapset kärsii. Itkettää vaan. Lääkäri määräsi vain kipulääkkeitä, mutta en jätä tätä tähän. Aion vaatia tutkimuksia. Menen myös hierontaan.

välilevytyrä
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Voisko olla välilevypullistuma? Sitä ei kiropraktikot eikä jäsenkorjaajat saakaan korjattua. Leikkaus vain auttaa.

Alkoiko kipu tosiaan vasta viikko sitten? Osaatko sanoa minkä seurauksena? Loukkasitko selän esimerkiksi jotenkin?

Äläpä puhu peetä. Välilevyn pullistuma parantuu yleensä levolla ja lääkkeillä noin 4-6 viikossa yli 90 % tapauksista.

Blondi
siis haloo.... ei välilevytyrille tehdä yleensä tuon kummemmpaa. potilas kotiin ja lepoa ja lääkkeitä. jos ei parane 6-8 viikossa sitten yleensä leikataan. mutta välilevytyrät paranee parissa vuodessa ihan itsekseenkin.
ja jos kotona ei pärjää niin sitten päivystykseen. itse olin kolmeen otteeseen sairaalahoidossa kun jalat hävis alta ja kävelemään ei enää päässyt. viimeset kaksi viikkoa ennen leikkausta kävelin kepeillä ja kärsin järkyttävistä kivuista.

ja aina leikkaus ei edes auta. itsellä kävi näin. todettiin välilevyn rappeuma. minulla krooninen selkäkipu joka säteilee pahasti jalkoihin, aamuisin ei meinaa saada vaatteita päälle. näillä mennään eteenpäin... helpotusta ei ole edes tiedossa, kun vaivoille ei voi enää muuta tehdä. ensi viikolla alkaa kurssi jossa pohditaan mihin työtehtäviin voisin kouluttautua. ammatti menossa vaihtoon. saa nähdä miten selviän edes kursista kun en voi pitkiä aikoja istua. viime syksyn kurssi vei sairaalaan kun hävis jalat alta.

ensi viikkoa odotellessa.....

Beep
Alkuperäinen kirjoittaja välilevytyrä:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Voisko olla välilevypullistuma? Sitä ei kiropraktikot eikä jäsenkorjaajat saakaan korjattua. Leikkaus vain auttaa.

Alkoiko kipu tosiaan vasta viikko sitten? Osaatko sanoa minkä seurauksena? Loukkasitko selän esimerkiksi jotenkin?

Äläpä puhu peetä. Välilevyn pullistuma parantuu yleensä levolla ja lääkkeillä noin 4-6 viikossa yli 90 % tapauksista.

Myönnän, olin hätäinen kirjoittaessani tuon viestin. En tiedä asiasta tarpeeksi, jotta olisin voinut kirjoittaa, että vain leikkaus auttaa. Asia ei siis varmastikaan ole niin. Luin muuten asiasta vähän lisää, ja jossain luki (en muista artikkelia, mutta oli lääkärin kirjoittama) että joskus välilevypullistuma "kuivuu kokoon" kuin rusina, eikä enää paina hermoon. Ilmeisesti jotkut jumppaliikkeet auttavat? Tai lääkitys? Osaako joku tietävä tulla kommentoimaan??

ap
täällä on näköjään tullu kirjotusta vielä :) kotosalla ollaan ja kipuja on enemmän tai vähemmän. Ulos tahtoisin mennä edes hetkeksi, mutta ei pysty kun jalka kramppaa kovemmin vielä jo vessareissulla :( lääkkeet ei juurikaan auta, hetkellinen apu niistä vain on. Yöt ihan hirveitä, nukun tai oikeestaan torkahtelen n 15 min kerrallaan ja kipu silloin pahinta. Soitin päivystykseen ja sanoin että voisinko saada jotain muuta lääkitystä kun tuntuu ettei tuo auta niin vastaus oli että koita nyt pärjätä niillä ja katsotaan sitten myöhemmin mitä tehdään. Siis täh, kuinka paljon myöhempään mun pitää tätä kipua katella????:( eli taas on sellanen olo että ei oo väliä vaikka sattuukin. Sitä painotti vain että jos alkaa puutumaan nivusista tai paskon housuuni niin sitten voin ottaa kiiruusti yhteyttä. Älytöntä. :(

Blondi
täällä on näköjään tullu kirjotusta vielä :) kotosalla ollaan ja kipuja on enemmän tai vähemmän. Ulos tahtoisin mennä edes hetkeksi, mutta ei pysty kun jalka kramppaa kovemmin vielä jo vessareissulla :( lääkkeet ei juurikaan auta, hetkellinen apu niistä vain on. Yöt ihan hirveitä, nukun tai oikeestaan torkahtelen n 15 min kerrallaan ja kipu silloin pahinta. Soitin päivystykseen ja sanoin että voisinko saada jotain muuta lääkitystä kun tuntuu ettei tuo auta niin vastaus oli että koita nyt pärjätä niillä ja katsotaan sitten myöhemmin mitä tehdään. Siis täh, kuinka paljon myöhempään mun pitää tätä kipua katella????:( eli taas on sellanen olo että ei oo väliä vaikka sattuukin. Sitä painotti vain että jos alkaa puutumaan nivusista tai paskon housuuni niin sitten voin ottaa kiiruusti yhteyttä. Älytöntä. :(
asialle kun ei oikeasti oikeen muuta voi, usko nyt jo. voit mennä päivystykseen ja sanoa ettet kotona enää pärjää kipujesi kanssa pääset sairaalaan. mutta sielläkään eivät voi muuta kuin antaa lääkkeitä. leikkaukseen pääset parin kuukauden päästä jos ei helpota.

ap
mut miks eivät voi antaa sitten kunnon lääkkeitä? miks niitä pitää sitten pihistellä? Jos ei oo muuta tehtävissä niin ajattelisivat sitten potilasta joka on oikeesti kovissa kivuissa ja kirjottas sit selllaset tropit ettei tarvii järkeään kivun kanssa menettää!:( helvetti soikoon! Siitä olen nytpuhunu siitä että antas sit sellasta lääkettä jotta voi yrittää elää muutnkin kun kärsimällä kun ei voi kerta leikata.

1
mulla pullistuma leikattu 2v sit, tuli uudestaan. Mene lattialle selälleen ja jalat sohvalle 90 asteen kulmaan, ite olin 2kk tossa as ennen leikkausta. Käy jäsenkorjaajalla, on hellää ei väkisin. Saat virhe asennot pois.

1
mua on hoitanu ortopedit,fysiatrit, fysioterapeutit ja oon käyny 400km päässä lääkärillä joka toinen viikko 6 kertaa. Kalevalainen jäsenkorjaaja ainut joka auttanu ja osannu vastata mun kys. Ei oo samanlaista,ku tavan niksauttelu vaan hellää.

No

Yksi juttu mikä kannattaa ottaa huomioon on se että kipu muuttuu krooniseksi jos sitä ei hoida.
Tämä on ihan hyvä pointti kysyä lääkäriltä että miten tämä menee?
Yleensä vasta siinä vaiheessa kun kipu on jo kroonistunut saa ne paremmat lääkkeet (jotka ei tietenkään enää siinä vaiheessa tehoa juuri mitään ) ja sitten voikin "parhaassa" tapauksessa saada syödä niitä loppuiän.. ja vain sen takia että lääkärit ei nyt heti halua antaa vahvempia lääkkeitä. (eihän se kipu niiden persettä revi, sen sijaan jos määräävät huumaavia lääkkeitä keskimääräistä enenmän voi juotua selittelemään toimiaan, varsinkin arvauslaitoksessa )

Suosittelisin siis todellakin yksityistä lääkäriä!!!
käynti maksu on aika pieni raha siihen nähden että maksat myöhemmin joka kuukausi apteekkiin vähintään saman verran rahaa kipulääkkeistä. :/

kannattaa pikaisesti mennä kiropraktikolle, se kattoo ett sulla on nikamat paikoillaan niin ei tuu siitä kipua, jos on virheasento se hakee omaa paikkaansa ja on ajan kanssa vaikeampi saada kivuttomaksi.
mulla oli alaselkä jumissa ja säteili vasempaan jalkaan,sillai että oli vaikea kävellä ja polvi tuntui puutuneelta välillä. ja kiropraktikko napsautteli sen helposti kuntoon sarjakäynneillä. suosittelen.

mä kärsin puolitoista vuotta välilevyn pullistuman oireista ennekuin leikkasivat, no nyt olen edelleen kipeä, joulukuussa oli leikkaus. Välilevyyn jäi vielä hermokudosta joka aiheuttaa kipua, pitäisi syödä niitä lyricoita, mut enpä syö ja sepä lääkäreitä sitte kismittää kun en suostu noita koukuttavia lääkkeitä syömään että olisin hiljaa. Nyt pääsen uudelleen magneettikuvaan, koska antoivat leikkauksesta 2 kk aikaa parantua mut pahempaan suuntaan vaan mennyt.
munkin kipuja vähätellään, koska en suostu syömään noita päätä sekoittavia lääkkeitä :headwall: kyllähän se kivun syy pitää hoitaa eikä syöttää ihmistä lääkkeillä sekaisin. :snotty:
tsemppiä paljon sulle ja toivottavasti saat apua tilanteesesi! :hug:

mitä tarkoitat
Alkuperäinen kirjoittaja Blondi:
siis haloo.... ei välilevytyrille tehdä yleensä tuon kummemmpaa. potilas kotiin ja lepoa ja lääkkeitä. jos ei parane 6-8 viikossa sitten yleensä leikataan. mutta välilevytyrät paranee parissa vuodessa ihan itsekseenkin.
ja jos kotona ei pärjää niin sitten päivystykseen. itse olin kolmeen otteeseen sairaalahoidossa kun jalat hävis alta ja kävelemään ei enää päässyt. viimeset kaksi viikkoa ennen leikkausta kävelin kepeillä ja kärsin järkyttävistä kivuista.

ja aina leikkaus ei edes auta. itsellä kävi näin. todettiin välilevyn rappeuma. minulla krooninen selkäkipu joka säteilee pahasti jalkoihin, aamuisin ei meinaa saada vaatteita päälle. näillä mennään eteenpäin... helpotusta ei ole edes tiedossa, kun vaivoille ei voi enää muuta tehdä. ensi viikolla alkaa kurssi jossa pohditaan mihin työtehtäviin voisin kouluttautua. ammatti menossa vaihtoon. saa nähdä miten selviän edes kursista kun en voi pitkiä aikoja istua. viime syksyn kurssi vei sairaalaan kun hävis jalat alta.

ensi viikkoa odotellessa.....

Minulla on välilevytyrä/pullistuma, mitä tarkoitat että paranee itsestään?

Iskiaksesta
Nils Kyrklund:
Iskiaskivun hoito

Mitä iskias on?

Iskiaksella tarkoitetaan selkäkipua, joka heijastuu alaraajaan. Kivun syynä on selkäytimestä lähtevän hermojuuren puristusoire. Kyseinen hermo on yleensä voimakkaasti ärtynyt tai tulehtunut, aiheuttaen hermokipua ja hermon toimintahäiriöitä.

Tavallisin syy hermopuristukseen on rikkoutunut nikamavälilevy, välilevytyrä, jossa välilevyn keskuksen (nukleus pulposus) hyytelömäinen aine vuotaa ja pullistuu ulos painaen hermoa. Välilevyn keskustan aine on erittäin hapanta, suolahapon väkevyystasoa, pH-luvun ollessa ykkösen paikkeilla. Mekaanisen puristuksen lisäksi pullistuma aiheuttaa siis ärsytyksen tai jopa voimakkaan tulehduksen puristamaansa hermoon. Iskias on hankala selkäkipu, joka yleensä kestää muutamia kuukausia ja joskus kroonistuessaan jopa vuosia.

Välilevytyrän yleisyys ja luonnollinen kulku

Iskiaskipu on varsin yleinen vaiva. Markku Heliövaaran tutkimuksen (Tuki- ja liikuntaelinsairaudet Suomessa) mukaan noin 40 % väestöstä on kokenus iskiasoireita jossakin vaiheessa elämäänsä. Välilevytyrän luonnollinen kulku arvioidaan hyvänlaatuiseksi. Kuudessa viikossa noin 80 % ja kolmessa kuukaudessa 90 % sairastuneista paranee. Spontaania paranemista on täten lähes jokaisen potilaan kohdalla syytä odotella riittävästi ja potilasta pitää myös huolellisesti informoida sairauden kulusta.

Taudinkuva ja oireet vaihtelevat suuresti

Välilevytyrä voi olla pieni, hermoa ärsyttävä pullistuma, joka vaivaa potilasta ajoittain tai taudinkuva on varsin vähäoireinen. Voi olla, että tällainen potilas ei edes hakeudu vaivansa vuoksi hoitoon, vaan kärsii ja hoitelee itseään särkylääkkeen avulla.
Välilevytyrä voi olla myös massiivisen suuri, aiheuttaen kovaa kipua ja tuskaa, sekä hermovaurion seurauksena syntynyttä laajaa alaraajojen lihasheikkoutta ja tunnottomuutta tai samanaikaisesti kovaa heijastuskipua.

Iskiastaudin vakavin muoto on niin sanottu ratsupaikkaoireyhtymä eli Kauda Equina -syndrooma, jossa iso välilevytyrä aiheuttaa peräaukon ja sukuelinten puutumisen sekä ulosteen ja virtsanpidätyksen häiriötä. Kauda Equina -potilas tutkitaan ja leikataan päivystysluonteisesti sairaalassa.

Lisäksi iskias voi painottua joko kipuun tai lihasheikkouteen riippuen siitä, ärsyttääkö välilevytyrä enemmän tunto- vai motoristen hermojen säikeitä. Myös keskilannerangan välilevytyrä ärsyttää eri hermoja kuin alempana oleva tyrä, aiheuttaen eri alueiden heijastus- ja tuntohäiriöitä. Välilevytyrä voi olla myös pääasiallisesti mekaanista puristusta aiheuttava, jolloin tietyillä asennon muutoksilla voidaan vaikuttaa oireen voimakkuutteen tai pääasiallisesti tulehdusreaktion kautta hermokudosta ärsyttävä, jolloin asennon muutoksilla ei juuri voida vaikuttaa kipuun.

Kroonisessa iskiaksessa kipu voi olla neuropaattista kipua, jolloin kipua välittävä hermo tai osa hermojärjestelmää voi vaurioitua siten, että se itse synnyttää kipua. Usein toistuvassa, samantyyppisessä iskiaksessa arpeutunut ja surkastunut vanha välilevytyrä mahtuu normaalioloissa olemaan hermojuuren vieressä aiheuttamatta oireita, mutta kun selkä kipeytyy muusta syystä, voi esimerkiksi lihaskramppi ahtauttaa juurikanavaa niin paljon, että iskiasoireet palaavat.

Yhteistyössä