Ongelmia kilpirauhasessa

Hei kaikille!

Ajattelin kysäistä onko palstoilla kaltaisiani kanssasisaria ja kuinka te olette ongelmista selvinneet. Eli ollaan kolmekymppinen pariskunta ja vauvahaaveita on. Lapsettomuustutkimuksissa ei päästy alkua pidemmälle kun havaittiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Vajaatoiminnan oireisiin kuuluu mm. lapsettomuus ja keskenmenojen riskin kasvu. No kas - meillä on yksi keskenmeno reilun vuoden takaa ja sitä vauvaakaan tai tärppiä ei sen jälkeen ole kuulunut. Ukkokin kerittiin testaamaan ja hänestä ei vikaa löytynyt.

Nyt ollaan aloittelemassa tyroksiini-hoitoa ( joka jatkunee sitten koko lopun ikääni ). Kuinkahan pitkään tuossa oikean annoksen etsinnässä mennee ja kannattaakohan sitä pupuilla "tosimielessä" ennenkuin se sopiva annos löytyy.

Toivoa kait vielä siis on, mutta voimille tää ottaa...
 
Moi!

Mulla on myös tuo vajaatoiminta, joka todettiin lapsettomuustutkimusten alussa v.2003. Lääkityksen aloittamisesta menee tavallisesti n. 2-3kk siihen että arvot normalisoituu. Maksimissaan voi mennä 6kk.
Alkuun TSH ja T4V kilpirauhaskokeita seurataan n. 1xkk, sitten riittää 1-2x vuodessa. Hoitotasapainossa oleva kilpirauhasenvajaatoiminta ei onneksi vaikuta raskaaksituloon eikä lisää km-riskiä.
Meillä kilpirauhasenvajaatoimintani ei kuitenkaan ollut syynä lapsettomuuteen, vaikkakin sen toteaminen hidasti tutkimuksia/hoitoja. Lapsettomuuden syynä meillä on PCO.
Tulin raskaaksi lopulta 1.IVF/ICSI;n toisesta pakastealkionsiirrosta.
Raskauden seurannassa arvoja seurataan tiheämmin. Minulla kilpirauhasarvoja on mitattu nyt 3 x ja lääkitysannosta ei ole ainakaan tähän mennessä tarvinnut nostaa. Nyt olen rv 27.
Onnea matkaan!

Anni
 
Mulla myös vajaatoiminta. 2001 todettiin liikatoiminta joka hoidettiin vajaatoiminnaksi. Oon käynyt kokeissa 2xvuosi ja nyt hoitojen aikana useammin kun tsh-arvo ei oikein laske kohilleen. tsh arvo vaikuttaa eniten raskaaksi tulemiseen joskin se ei välttämättä ole esteenä mutta jos se olisi matalempi niin olisi parempi, nyt sitten laukataan kuuden viikon välein kokeissa...
 

Yhteistyössä