Ongelmia kerrakseen

Alan ihan totaalisesti väsyä 11-vuotiaaseen tyttäreeni, joka on toisaalta sosiaalinen ja menevä, harrastava tyttö, mutta toisaalta jotenkin liian äitisidonnainen...On menossa ja touhuaa kaiket päivät, mutta kun nukkumaanmenoaika koittaa, pitää joka asiasta sanoa moneen kertaan. Hampaiden pesu, riisuutuminen, tietokoneen kiinni laittaminen yms. on tuskan takana. Sitten kun viimein pääsee peiton alle, pitää äidin vielä jutella, rapsutella selkää tai vain olla lähellä, lähes joka ilta. Lähellä olossa ei sinänsä mitään ongelmaa ole, mutta tyttö ei osaa päiväsaikaan puhua asioistaan... ja ongelmaksi tämä alkaa muodostua koska perheessämme on myös murrosikäinen tytär ja pieni vauva. Murrosikäinen sisar moittii pikkusiskoaan ko käytöksestä murkulle tyypillisin loukkaavin sanoin, mistä yleensä puhkeaa ilmiriita ja se vaan pahentaa tämän 11-vuotiaan käytöstä. Vauvakin vie vanhemmilta, varsinkin äidiltä, voimavaroja, joten ei enää millään jaksaisi kaiket illat komentaa ja " olla läsnä "

Joskus epäilee jotain ADHD:ta tms., mutta tyttö pärjää hyvin koulussa ja on sosiaalinen ja pidetty kaveri. Mutta kyllä väsyttää se että vielä tuossa iässä pitää vanhempien vahtia iltaisin että kaikki iltatoimet tulee tehtyä. Ja olisi niin ihana että alkaisi omatoimisesti nukkumaan, ilman jokailtaista seremoniaa. Mitä lie turvallisuuden hakemista ?
 
:hug: Minulla on vähän samanlaisia ongelmia 8v tyttöni kanssa..
Mutta, minulla on kummityttö 12v, joka on juuri kuvailemasi tytön tapainen...
Ja olen puhutu hänen äitinsä kanssa ja syyksi epäilemme sitä että tyttö on ollut perheen ainoa "vauva" niin kauan....
Eli siis tottunut saamaan tahtonsa läpi ja saanut huomiota yms joten jos 11v tottunut tapoihin, ei varmaan ole helppo niitä muuttaa.
Että tavallaan äiti ja isä on ne jotka muuttuu yhtäkkiä perheessä on pieni vauva ja iso tuntuu isolta... Ja itse ei sitä edes huomaa, mutta vaistomaisesti sitä odottaa isolta sitten "apua", oma alotteisuutta yms...
Ja luulen että nämä jutut on vaan tytöissä.... Tiedänpä yhden sukulais tyttöni, kun se oli 16v, se istui äitin sylissä... Itse olin saman ikäinen... Minua se nauratti...
Ei mennyt mihinkään ilman äitiä ja kylässä istui kädet tiukasti kaulalla... (oli ainoa lapsi).
Nyt kyllä ko. nainen on ihan "normaali" ja lapsia ja kaikkea... ;)
 
Minulla on murkkuikäiset pojat, joille luen iltaisin tarinoita, en satuja, mutta kaikenlaisia muita kirjoja. En koe sitä rasitteeksi, vaan olen tyytyväinen. Ja iltaisin, nukkumaan mentäessä mieltä painavat asiat tulevat mieleen.
 

Yhteistyössä