Ongelmia 2,5 vuotiaan kanssa. Kokeneemmilla neuvoja??

2,5 vuotias poika on suhteellisen vilkas tapaus. Vauhti päällä ollut siitä lähtien, kun liikkeelle on päässyt. Kotona ja hoidossa sujuu suhteellisen hyvin, tosin rajoja ja kärsivällisyyttä koetellaan jatkuvasti. Ongelmia on etenkin vieraissa ympäristöissä ja etenkin ulkona. Poika karkailee aina, kun se suinkin on mahdollista, ja nopea kun on, seuraa tästä helposti vaaratilanteita. Karatessa ei mikään puhe tms. auta. Ei kuuntele, ja juoksee vaan kovempaa karkuun kun perään lähtee. Pelottaa, kun saattaa juosta suoraan autotielle tai parkkipaikalle. Olisiko kellään mitään ideoita, kuinka tämän lapsen saisi ulkonakin "pidettyä hallinnassa"?? Eihän kohta uskalla edes ulos lähteä, kun parhaillaan karkaa jo siinä vaiheessa kun olen rattaita ottamassa varastosta. Apua!?
 
kuulostaa tutulta! meillä oli just samanlaista,nyt syksyllä (pikkuherra täytti 3v)hän on alkanut hieman rauhottuu,ymmärtää että jos karkaa niin sitte joutuu sisälle(mutta siltikään en uskalla päästää sekunniksikaan silmistäni pihalla),


mä otin tossa kesän alussa käyttöön sen että varoitin et lähetään sisälle heti jos menee pois pihalta tai jos ei pysähdy ku sanotaan,

sitten aina ku karkasi,sanoin että nyt lähdetään sisälle koska karkasit kannoin sen huutavana ja rimpuilevana sisälle. sitä huutoa kesti puolituntia eikä mikään auttanut,sit kun rauhottui selitin yksinkertaisesti miksi tultiin sisälle. näin tehtiin useampi kuukausi,kamalaa oli:(

mutta nyt kuuntelee ulkona melko hyvin ja yleensä pelkkä varoitus riittää.

onko sulla mahdollista pistää lapsi varastossa jo rattaisiin niin ei pääsis karkuun siinä vaiheessa?
 
Minäkin olen sisälle vienyt, kun ei ole uskonut. Puhuttu tästä karkailusta on paljonkin, mutta ei tunnu päässä pysyvän millään nuo asiat. Onhan poika tietysti pienikin vielä. Harmittaa vaan, kun isosisko (täyttää 4) on niin kiltisti aina ja tykkää olla ulkona, ja sitten hänenkin ulkoilunsa loppuu joskus heti alkuunsa pikkuveljen takia. Sääli, kun toinenkin "saa rangaistuksen" vaikkei mitään ole tehnytkään.

Varastossa rattaat on aina "kasassa" kun muuten ei mahdu. Ja niitä kun sieltä nostelee ja avaa, niin poika livahtaa saman tien ulos ja kädet täynnä ei aina samalla sekunnilla pääse perään. Pelottaa, että jotain vielä sattuu.
 
mutta huomasin sen että pitää ehdottomasti tehdä niinkuin sanoo,muuten ei oo mitään vaikutusta.

mun muksun mielestä se oli pitkään hurjan hauska,ilmeisesti leikki ku karkasi hän alkoi nauraa aina kun sain kiinni hänet,minusta ei ollut hauskaa ku kerrankin sain just kii ennen autoa,oli ryntäämässä suoraan eteen

-nyt tulee ehkä paskaa niskaan muilta,mutta minusta myös ne lasten valjaat voisivat olla hyvät,kunhan ei ole koko aikaa niissä,vaan esim.autotien vieressä kulkiessa.

ne keillä ei ole todella vilkkaita lapsia väittävät että ainoa millä on merkitystä on kasvatus mutta minusta näin ei ole.

yhdelläkään miun kaverilla ei oo ollut lasten kaa tätä ongelmaa,pikemminki heidän lapset on pysytelly äitin lähellä ja pysyttelee vieläkin. ilman että äiti olisi kasvattanut lapsiaan niin. ovat vaan niin eriluontoisia ku mun mitään pelkäämätön vilpertti;)
 
mutta huomasin sen että pitää ehdottomasti tehdä niinkuin sanoo,muuten ei oo mitään vaikutusta.

mun muksun mielestä se oli pitkään hurjan hauska,ilmeisesti leikki ku karkasi hän alkoi nauraa aina kun sain kiinni hänet,minusta ei ollut hauskaa ku kerrankin sain just kii ennen autoa,oli ryntäämässä suoraan eteen

-nyt tulee ehkä paskaa niskaan muilta,mutta minusta myös ne lasten valjaat voisivat olla hyvät,kunhan ei ole koko aikaa niissä,vaan esim.autotien vieressä kulkiessa.

ne keillä ei ole todella vilkkaita lapsia väittävät että ainoa millä on merkitystä on kasvatus mutta minusta näin ei ole.

yhdelläkään miun kaverilla ei oo ollut lasten kaa tätä ongelmaa,pikemminki heidän lapset on pysytelly äitin lähellä ja pysyttelee vieläkin. ilman että äiti olisi kasvattanut lapsiaan niin. ovat vaan niin eriluontoisia ku mun mitään pelkäämätön vilpertti;)
 
no entä ne valjaat? silloin ei pääsisi karkaamaan kun otat niitä rattaita varastosta.

harmillista tosiaan että toinen joutuu syyttömänä kärsii. en oikein tiedä se mutkistaa asiaa. mut ei meille tehonnut kyl muu ku se että kantoi monta kk sisälle. vaikeaa=(
 
Minä olen kyllä myöskin miettinyt valjaita. Koska kuitenkin turvallisuudesta on kysymys, ja läheltäpiti tilanteita on meilläkin ollut.

Samaa mieltä olen, ettei se kasvatuksesta kiinni ole. Meillä tyttö on taas, kuin enkeli ja tottelee kyllä sanomista. Poika taas niin erilainen. Fiksu ja kiltti myös omalla tavallaan, mutta tavattoman vilkas. Usein se tosin pistetään juuri kasvatuksen piikkiin. Harmittaa vähän, kun kuitenkin parhaansa yrittää.
 
pkk
voihan ne valjaat olla se tehoava kasvatuskeino :)
eiköhän se poika oppis että niissä ei oo kiva kävellä, että parempi vaan kävellä kiltisti niin ei joudu valjaissa kulkemaan
 

Yhteistyössä