ongelmat kreikkalaisen miehen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja samaara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja samaara:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Kulttuurierot tuli mullakin ensimmäisenä mieleen.

Mutta voisitkohan neuvotella appivanhempiesi kanssa noista työtunneista. Kyllähän sielläkin varmasti jonkinmoiset työaikalait on. Älä puhu miehellesi vaan suoraan appivanhemmille, mutta muista kunnioittava sävy puheessa myös silloin.

Just toi on se ongelma, että miehen vanhemmat ne odottaa että oon koko päivän töissä. Mies sano, että sen vanhemmat alkaa vihaamaan mua, jos niille koskaan sanon siitä, etten jaksa olla niin paljon töissä, et jos oisin vaan sen 8 tuntia. Mies myös sano, että jos alan jostain työajoista neuvottelemaan ihan kuin oisin "vaan" työntekijä, niin ne suuttuis tosi pahasti. Käytännössä mies siis sano, etten saa sanoa niille mitään.

En mä enää tiedä mitä mä teen. Ehkä tää kaikki on vaan mun henkilökohtainen ongelmani. Tarkoitan siis, että ehkä tässä ei ees muuten mitään ongelmaa oo, mutta vaan mun päänsisäinen.

Joo. Niinpä. Tämä on vaan sun ongelma, mutta kyllähän sun täytyis ehkä miettiä itsellesi ne rajat, että mitä sä olet valmis kestämään ja mitä tästä sulle jää käteen. Luultavasti appivanhemmat ym. suku ( siis perhe) eivät tule muuttumaan mitenkään ratkaisevasti. Sun "huono puoli" on vielä se, että oot suomalainen. Noi peruskreikkalaiset ei kyllä arvosta kovinkaan korkeelle muita kansallisuuksia. Ja sille asialle sä et kyllä voi mitään.

Totta puhuen toi, että mies ei oo "valmis" naimisiin kuulostaa kans mielestäni oudolle jos kerran muuten viettää perinteisten arvojen mukaista elämää. Olen lähipiirissäni seurannut tällaista kreikka-suomi pariskuntaa, joten tiedän kyllä millaista voi olla.

Tää on taas tätä. Itse sun on kunnioitus itsellesi hankittava eikä se tule nöyrtymällä käyttäytymällä kuin palvelustyttö! Sulla on oma kulttuurisi ja myös heidän tulee otta se huomioon. Jos eivät ota, loppu riippuu täysin sinusta itsestäsi. Mä tiedän Kosilla suomalaisen tytön joka asuu lastensa kautta vankina ja siivoojana miehelleen. Nykyinen käytös on ennuste tulevasta.

Mäkin pidän mieheni perheestä ja musta tämä yhteisöllisyys on ihanaa ja ihanan läheistä. Mä vietän aikaa "anoppini" kanssa oikeasti shoppaillen, käyn sen kanssa torilla käsikynkässä kantaen vanhemman naisen vihannespusseja ja kokkaillaan yhdessä. Mua harmittaa se, että mies ei ole koskaan sanonut mitään vastaan kenellekään. En halua, että mies alkaa suoranaisesti riitelemään kenenkään kanssa, mutta asiat voi sanoa nätistikin. Mulle on tullut siellä oloni aikana tunne siitä, että oon yksinkertaisesti kauhea ihminen, kun en jaksa olla iloinen kokoajan. Mä uskon yrittäväni parhaani, että tulen toimeen muiden kaa, mutta ehkä mä otan liikaa itseeni monia asioita. Voi olla, että olen myös liian ylpeä, että jotkut asiat pitäisi vaan osata ohittaa, eikä ottaa niin itseensä. Ja toivottavasti kukaan ei kuvittele, että oon koskaan kunnolla yhteen ottanut miehen perheen kanssa.

Joo, tuo perhekeskeisyys on parhaimmillaan todella hienoa ja hauskaa. Mutta mun mielestä miehen pitää osata olla vaimon puolella. Ehkäpä se on sitten kreikkalaista, että mies kuuntelee äitiään noin voimakkaasti. Jos olette olleet jo 4v yhdessä eikä hän ole sinä aikana muuttunut tuolta osin, niin tuskin seuraavat 4v tekee sitä muutosta myöskään. Mieti mitä haluat, ja jaksatko oikeasti vastaavaa käytöstä! Jos se on kulttuurinen piirre siellä, ei sitä saa noin vain pois.
Täälläkin naiset ovat paljon nauravaisempia ja iloisempia kuin Suomessa. Minultakin odotetaan samaa, ja jos jos nauran tai iloitsen näkyvästi, niin siitä puhutaan ;) Kukaan ei ole tainnut siltikään vielä oppia että olen vain hieman erilainen kuin paikalliset naiset tässä asiassa, paitsi mieheni. Mua se ei haittaa että siihen kiinnitetään huomiota, ja mielelläni nauraisin kyllä enemmän, miksi sitä elämää murjottamiseen hukkaisi!

Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
kreikkalaiselta kuulostaa.
Tätini on naimisissa kreikkalaisen miehenkanssa..
jos et meiningistä pidä ni lähde pois,se ei kuitenkaan tule muuttumaan. voithan kysyä niiltä vanhemmilta pitävätkö susta jne. sillä se selviää. vanhemmat ihmiset siellä ei katso hyvällä jos poika ei nai kreikkalaista naista,vähän kun täälä nousee karvat pystyyn tytöistä jotka kulkee "mutiaisten" kanssa.

Jos kysyn miehen vanhemmilta, että pitävätkö minusta, niin vastaus on kyllä. Miehen äiti saattais lisätä, että tottakai pidän, mutta joskus suutahdan liian helposti. Miehen isä sanois jopa rakastavansa mua (mitä se rakastaminen Kreikassa nyt tarkottaakaan).

Ja kuten joku täällä jo sano, niin kyl miehen suku kyselee multa ja mieheltä naimisiinmenosta ja patistaa erityisesti tekemään lapsia, että se ettei halua naimisiin johtuu aika puhtaasti vaan miehestä ja musta.

Täydellinen palvelija! Kyllä sä kelpaat ja tietysti ne "rakastaa" pyyteetöntä työmyyrää. :D Suomessa voisit tosin tienata ja tuntea olevasi ihan oikeasti arvostettu. Lapsilla sinut saa varmasti kiinnitettyä sukuun ja varsinkin työhön. Heippa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja abc:
Mua jäi kanssa kaivelee, että miksi sinä ja miehesi siellä niin paljon työskentelette, jos kaikki kuitenkin aikanaan jaetaan tasan? Ymmärtäisin, jos hänestä tehtäisiin bisneksille jatkajaa. Miksei niiltä muilta odoteta samaa (veljiltä ja niiden vaimoilta/tyttöystäviltä)?

Se on hyvä kysymys. Mä en oo tästä kauheasti miehelle mitään sanonut, vaikka huomaan tän epäkohdan. Ainoa yhteys jossa tästä oon sanonut, on kun mies suuttuu mulle siitä, että sanon etten jaksa olla töissä 12 tuntia päivässä. Siinä tilanteessa siis sanon et miksi riitelet mun kanssa, eikö sun pitäis ensin riidellä joidenkin muiden kanssa tästä työnteosta. K

Tää perhe on siis verrattuna muihin kreikkalaisiin perheisiin kolmesataamiljoonaa kertaa läheisempi keskenään. Näin ollen tää yritys tulee aina olemaan päätulo kaikille näille pojille perheineen vaikka ei siellä töissä kävisikään.

Mieskin on joskus reagoinut kyllä tähän epäkohtaan, että hän on täällä 14 tuntia vuorokaudessa töissä, eikä ole aikaa mihinkään muuhun. Mies jo 36 eikä oo lapsia eikä vaimoa.

Kulttuurierojahan nuo ovat. Ehkä miehesi on kuitenkin se joka yrityksistä päävastuun tulee ottamaan? Suomalaisten naisten tasa-arvo kysymykset ja itsenäisyys ei ihan ehkä aina kulje helposti käsikädessä kreikkalaisen elämäntavan mukaan. Mutta ajatteleppa sitten sitä ihanaa äidin kultapoikaa tosiaankin, jos pojan joskus saatte :) Olisi äiti ylpeä pojastaan, eikös? Kyllähän tuo rankkaa on, mutta jos miestäsi rakastat niin ehkä saatte asiat toimimaan. Ja anoppisi kyllä on sinut sukuun hyväksynyt, ei hän muuten kanssasi näyttäytyisi turuilla ja toreilla..

Alkuperäinen kirjoittaja selavii:
Tää on taas tätä. Itse sun on kunnioitus itsellesi hankittava eikä se tule nöyrtymällä käyttäytymällä kuin palvelustyttö! Sulla on oma kulttuurisi ja myös heidän tulee otta se huomioon. Jos eivät ota, loppu riippuu täysin sinusta itsestäsi. Mä tiedän Kosilla suomalaisen tytön joka asuu lastensa kautta vankina ja siivoojana miehelleen. Nykyinen käytös on ennuste tulevasta.

Kun mun ongelmani on tavallaan se, etten tiedä onko tää normaalia käytöstä kaikenkaikkiaan vai ei! Sen takia mä täällä kysyn mielipidettä ekaa kertaa, koska pidän käytännössä itteeni hulluna ja mun on pakko tietää, et mikä on se "normaali". Jos alan "vastustaa" tätä tilannetta ja riitelen miehen kanssa taas, niin sit mä oon taas vaikea nainen, jolla on päänsisässä omia henk.koht. ongelmia. En oikeesti tiedä mikä on oikein ja mikä väärin enää. En halua olla vastarannankiiski haluan olla kiva ja mukava ihminen, mutta en kuitenkaan halua olla tiskirätti. Missä se raja on?

niin no,jos et ole valmis hyppään tohon kulttuuriin ni pakkaa laukkus ja lähde. turhaan sä sitten kulutat miehen ja suvun aikaa. se on tota eikä muuksi muutu. henkilökohtaisesti pidän kreikkalaisesta meiningistä,oispa suomessakin samanmoista.

te puhutte ja annatte mielipiteitänne jos ette tiedä kreikkalaisesta kulttuurista ja perhe-elämästä mitään? Kreikassa nyt toimitaan noin, on ihan normaalia kaikin puolin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi:
te puhutte ja annatte mielipiteitänne jos ette tiedä kreikkalaisesta kulttuurista ja perhe-elämästä mitään? Kreikassa nyt toimitaan noin, on ihan normaalia kaikin puolin :)

niinpä. voi tutustua siihen kulttuuriin ja elämään jos kreikkalaisen miehen on valinnu.

niin no,jos et ole valmis hyppään tohon kulttuuriin ni pakkaa laukkus ja lähde. turhaan sä sitten kulutat miehen ja suvun aikaa. se on tota eikä muuksi muutu. henkilökohtaisesti pidän kreikkalaisesta meiningistä,oispa suomessakin samanmoista.

Niin meneekö se noin vai että mies ei pidä musta tai mun tavoistani? Viimeisin riitahan liitty siihen, että mä oon nalkuttava nainen, jota ei kiinnosta antaa panostaan perheyritykseen. Mä oon itseasiassa sanonut miehelle, että jos se ei pidä musta tämmösenä "ei-niin täydellisenä äitinsä kopiona" niin jättäköön ja etsiköön jonkun toisen.

Musta tuntuu et mun on vaan vaikeaa tehdä se päätös. Mutta yhtä paljon tässä mun aikaa tuhlataan. Mä tässä tähän mennessä miehen puolesta on osittain jättänyt kieleni, kulttuurini, perheeni ja ystäväni taakseni.

Sä et ymmärrä että en puhu tässä "kreikkalaisesta meiningista" vaan ihan tästä perheestä. Mitä tahansa se kreikkalainen meininki sulle tarkoittaakaan...Niin mitä se muuten tarkoittaa?

niinpä. voi tutustua siihen kulttuuriin ja elämään jos kreikkalaisen miehen on valinnu.

Onhan se kreikkalainen mieskin valinnut tässä suomalaisesta kulttuurista olevan puolison, ei kai sitä omaa itseään tarvi häivyttää ja omaksua vain toisen tavat ja perinteet?

Mä oon siihen tutustunut ja epäilemättä (?? onko sulla kokemuksia kreikkalaisista miehistä) tunnen sen melko hyvin 4 vuoden aikana. Tässähän sitä on oppinut ja oppii vielä enemmän kokoajan. Ja pikkuhiljaa oppiessani tajuan, että se ei oo ihan sitä mitä haluan, niin... Kreikkalaiseen elämään on vaan paha ollut tutustua ennen kuin kreikkalaiseen mieheen oon tutustunut.

Niin meneekö se noin vai että mies ei pidä musta tai mun tavoistani? Viimeisin riitahan liitty siihen, että mä oon nalkuttava nainen, jota ei kiinnosta antaa panostaan perheyritykseen. Mä oon itseasiassa sanonut miehelle, että jos se ei pidä musta tämmösenä "ei-niin täydellisenä äitinsä kopiona" niin jättäköön ja etsiköön jonkun toisen.

Musta tuntuu et mun on vaan vaikeaa tehdä se päätös. Mutta yhtä paljon tässä mun aikaa tuhlataan. Mä tässä tähän mennessä miehen puolesta on osittain jättänyt kieleni, kulttuurini, perheeni ja ystäväni taakseni.

Sä et ymmärrä että en puhu tässä "kreikkalaisesta meiningista" vaan ihan tästä perheestä. Mitä tahansa se kreikkalainen meininki sulle tarkoittaakaan...Niin mitä se muuten tarkoittaa?

sun miehes kumminkin on kreikkalainen.. sille suku on tärkeä ja varsinkin niitä vanhempia kunnioitetaan. ei niiden silmille hypitä ja puolustella vaimoa. vimon pitää osata käyttäytyä ettei sanomista tule. tai avovaimon tässä tilanteessa.
ehkä miehes ei tykkää sun käytöksestä ja mahdolisesta kapinoimisesta.
ehkä se on huomannu ettet sopeudu tuohon elämään eikä pidä ajatuksesta.
koska sitähän se ois,kun olette yhdessä,meette naimisiin ja saatte lapsia niin juurikin työskentelisitte perheyrityksessä.
miks sä jätit sun ystävät? matkusta suomeen ja oo erossa miehestäs ni voitte selvittää mitä haluatte. tai mitä haluat,sähän oot jo nähny millasta tulevaisuus senkanssa tuis olemaan.

Mä oon siihen tutustunut ja epäilemättä (?? onko sulla kokemuksia kreikkalaisista miehistä) tunnen sen melko hyvin 4 vuoden aikana. Tässähän sitä on oppinut ja oppii vielä enemmän kokoajan. Ja pikkuhiljaa oppiessani tajuan, että se ei oo ihan sitä mitä haluan, niin... Kreikkalaiseen elämään on vaan paha ollut tutustua ennen kuin kreikkalaiseen mieheen oon tutustunut.

ei kreikkalaiseen elämään oo paha tutustua ennen miestä,mutta siihen seurusteluun kyllä.
en väittäny ettet ole kulttuurinkanssa jo tuttu,mutta ihan yleisesti.
kun seurustelee ulkomaalaisen miehenkanssa jonka taustat ihan erilaiset kun suomalaisen,niin kannattaa perehtyä siihen kulttuuriin jne. ei sitten tuu myöhemmin niitä negatiivisia ylläreitä..aluksihan kaikki on niin ruusuista,eriasia se on vuosinepäästä kun ei tarvi enää miellyttää.
ja tää teksi nyt ei varsinaisesti ollut sulle ap.

sun miehes kumminkin on kreikkalainen.. sille suku on tärkeä ja varsinkin niitä vanhempia kunnioitetaan. ei niiden silmille hypitä ja puolustella vaimoa. vimon pitää osata käyttäytyä ettei sanomista tule. tai avovaimon tässä tilanteessa.
ehkä miehes ei tykkää sun käytöksestä ja mahdolisesta kapinoimisesta.
ehkä se on huomannu ettet sopeudu tuohon elämään eikä pidä ajatuksesta.
koska sitähän se ois,kun olette yhdessä,meette naimisiin ja saatte lapsia niin juurikin työskentelisitte perheyrityksessä.
miks sä jätit sun ystävät? matkusta suomeen ja oo erossa miehestäs ni voitte selvittää mitä haluatte. tai mitä haluat,sähän oot jo nähny millasta tulevaisuus senkanssa tuis olemaan.

Mä ymmärrän sun pointin. Ymmärrän sen, että kulttuuri on semmoista Kreikassa. Ja vanhempia tulee kunnioittaa, niinkuin myös Suomessa. Mutta en oo silmille hyppinytkään omastamielestäni. Ehkä mies ei tykkää mun käytöksestä jne. Mut vapaa se on mulle lähtöpassit antamaan. Ei olla naimisissa eikä ole lapsia. En vaan osaa olla niin täydellinen kuin multa vaaditaan.

Me itseasiassa vuosittain asutaan erossa jonku 2-3 kk, joten silloinkin asioita voi miettiä.

ei kreikkalaiseen elämään oo paha tutustua ennen miestä,mutta siihen seurusteluun kyllä.
kun seurustelee ulkomaalaisen miehenkanssa jonka taustat ihan erilaiset kun suomalaisen,niin kannattaa perehtyä siihen kulttuuriin jne. ei sitten tuu myöhemmin niitä negatiivisia ylläreitä..aluksihan kaikki on niin ruusuista,eriasia se on vuosinepäästä kun ei tarvi enää miellyttää.

Joo ei oo mulle tää teksti mutta haluan vielä sillai kommentoida, että niitä ylläreitä tulee vuosien päästä ihan suomi-suomipareillakin. Mä yritin sulle sanoa, että tääkin tilanne esimerkiksi mikä mulla on, ei ole myöskään kreikassa kauhean yleinen. Eli siis ei kaikilla kreikkalaisilla ole esimerkiksi perheyritystä jne. Mun ois siis käytännössä ennen miehen tapaamista mahdotonta tietää mitä tulee tapahtumaan. Ja pikkuhiljaa asiat selkenee. Kulttuuri Kreikassa on erilainen kuin Suomessa, sen tietää kaikki, mutta sitä on ilman kokemusta vaikea tajuta millainen se ero on. Jos nyt erotaan miehen kanssa (jos jos) ja myöhemmin ottaisin taas kreikkalaisen miehen, niin siinä tilanteessahan mulla olisi jotain pohjatietoa siitä, millaista suhde saattaa noin jotenkuten olla.

Joo ei oo mulle tää teksti mutta haluan vielä sillai kommentoida, että niitä ylläreitä tulee vuosien päästä ihan suomi-suomipareillakin. Mä yritin sulle sanoa, että tääkin tilanne esimerkiksi mikä mulla on, ei ole myöskään kreikassa kauhean yleinen. Eli siis ei kaikilla kreikkalaisilla ole esimerkiksi perheyritystä jne. Mun ois siis käytännössä ennen miehen tapaamista mahdotonta tietää mitä tulee tapahtumaan. Ja pikkuhiljaa asiat selkenee. Kulttuuri Kreikassa on erilainen kuin Suomessa, sen tietää kaikki, mutta sitä on ilman kokemusta vaikea tajuta millainen se ero on. Jos nyt erotaan miehen kanssa (jos jos) ja myöhemmin ottaisin taas kreikkalaisen miehen, niin siinä tilanteessahan mulla olisi jotain pohjatietoa siitä, millaista suhde saattaa noin jotenkuten olla.

Ja niin en siis ole ehdottoman perhekeskeisyyttä vastaan, vaan ongelmana kaikki tämä muu mitä olen sanonut. En ensinnäkään tunne olevani osa tätä perhettä.

. Ollaan aikasemmin miehen kanssa puhuttu myös kihlautumisesta ja naimisiinmenosta. Tai mä olen kysynyt. Vastauksena on "ei vielä, ei mulla oo aikaa miettiä sitä"
Itse olen tyttöystävä-vaiheessa, eli yksi miniöistä tulevaisuudessa.

Luepa nuo kaksi lainaamaani kohtaa oikein huolella, oikein ajatuksella.

Sitten vastaa kysymykseen: mistä päätellen sinä olet yksi miniöistä tulevaisuudessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
. Ollaan aikasemmin miehen kanssa puhuttu myös kihlautumisesta ja naimisiinmenosta. Tai mä olen kysynyt. Vastauksena on "ei vielä, ei mulla oo aikaa miettiä sitä"
Itse olen tyttöystävä-vaiheessa, eli yksi miniöistä tulevaisuudessa.

Luepa nuo kaksi lainaamaani kohtaa oikein huolella, oikein ajatuksella.

Sitten vastaa kysymykseen: mistä päätellen sinä olet yksi miniöistä tulevaisuudessa?

Mies on kyllä sanonut, että mennään naimisiin suhteellisen pian. Luulen, että tämä hidastelu johtuu siitäkin, että miehen vanhempi veli meni vasta 2 vuotta sitten naimisiin ja sai 6 kk sitten ekan lapsensa, jonka ristiäiset järkätään joulukuussa. Luulen, että mies haluaa tavallaan saada oman jakamattoman huomion, sitten kun menee itse naimisiin. Puhuttiin kyllä että tämän kesän aikana saatettais jo päättää kuukausi ja vuosi naimisiinmenolle.

minä aikoinani seurustelin kreikkalaisen miehen kanssa ja kyllä kaikki tapahtui perheen halujen mukaan ja mä tottelin, se on kulttuuri ja jos ei miellytä, pysy suomessa. Meillä suhde meni muuten poikki, ei suvun takia.

Yhteistyössä