"Ongelmalapseni" pääsi yliopistoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija230
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija230

Vieras
Poikani pääsi yliopistoon haluamalleen alalle! Olen superonnellinen hänen puolestaan, koska hän on aina ollut vähän ongelmatapaus. Ei mikään pahis, mutta koulumenestys on vaihdellut laidasta laitaan ja esim. lukion keskiarvo oli surkea. Kirjoitukset menivät vähän paremmin onneksi. Tosin en millään uskonut että pääsisi yliopistoon, mutta niin vain todisti mun luulot vääräksi.

Ja mun täytyy myöntää, että oon hiukan vahingoniloinen. Nimittäin pari viikkoa sitten tuli juteltua erään poikani luokkakaverin (tyttö) äidin kanssa. Suoraan sanoen erittäin turhantärkeä ihminen. Sekä tyttö että etenkin äiti. Selvisi sitten, että olivat hakeneet samaan koulutusohjelmaan. Äidistä suorastaan paistoi läpi, että suhtautui poikani hakuun suorastaan vähätellen. No eipä päässyt tämä tyttö sisään. Keskiarvo lukiosta melkein ysi, että aika erikoista...

Poikani sanoi, että tiesi että on vahvoilla kun pääsykoe meni niin hyvin, mutta ei viittinyt hehkuttaa.

Kyllä itteäkin vähän hävettää kun jotenkin aina suhtautunut niin epäillen omaan poikaansa. Onneksi jaksoin tukea hänen pääsykoeponnistelujaan enkä koskaan sanonut mitään negatiivista vaikka rehellisesti sanoen kovin paljon ei uskoa minulta löytynyt.

Onhan tää aika uskomatonta kun miettii, että ala-asteella jouduttiin ravaamaan psykologilla sun muualla oppimisvaikeuksien takia. Lopulta heittivät jonkun diagnoosinkin, mutta emme ees lääkkeisiin turvautuneet, koska mieheni oli niin rankasti niitä vastaan. Sanoi, että vasta viime hädässä turvaudutaan niihin. Taisi olla oikeassa hänkin.

• Tykkää
Reactions: Echo ja Nelda
Onnittelut! Tällaisista menestystarinoista on aina kiva kuulla. On aina hieno saavutus , kun vaikeuksien jälkeen pääsee tavoitteisiin. Varmasti lapsellasi on edellytyksiä alalle, kun pääsykokeet ovat menneet nappiin.

Onnea ! ymmärrän ilosi, koska omakin poikani pääsi ensiyrittämällä yliopistoon.
Armeijan kävi tässä välissä ja oli vähän töissä.
Kun hän oli pieni , sukulaiset vihjaili että on ADHD ja ei ole normaali, oli niin vilkas vesseli.
Nyt on rauhallinen ja täyspäinen 20-vuotias, josta olen tosi ylpeä.
Että kenellä on villi vilpertti uhmaikäinen tai leikki-ikäinen, se ei tarkoita että hänellä on luonnehäiriö, tälläisia ihania nuoria miehiä niistäkin voi kasvaa <3

Onnea ! ymmärrän ilosi, koska omakin poikani pääsi ensiyrittämällä yliopistoon.
Armeijan kävi tässä välissä ja oli vähän töissä.
Kun hän oli pieni , sukulaiset vihjaili että on ADHD ja ei ole normaali, oli niin vilkas vesseli.
Nyt on rauhallinen ja täyspäinen 20-vuotias, josta olen tosi ylpeä.
Että kenellä on villi vilpertti uhmaikäinen tai leikki-ikäinen, se ei tarkoita että hänellä on luonnehäiriö, tälläisia ihania nuoria miehiä niistäkin voi kasvaa <3

Nykyään on jostain syystä muotia leimata pikkaisenkin poikkeavat lapset jollain diagnoosileimalla. Vilkas on ADHD, hajamielinen ADD ja ei niin sosiaalisesti lahjakas nörttityyppi asperger. Onneksi lääkärit sentään eivät jaa niitä oikeita diagnooseja vastaavin kevytmielisin perustein.

Ihan hitsin upee juttu! Hienoa!(y)

Tuli oikein sellainen lämmin onnellisuuden tunne pojan saavutuksesta, vaikka en tunnekaan.

Toivon onnea ja menestystä pojalle.
Ja onnittelut pojastaan ylpeälle äidillekin.:)

Voi miten upeaa, paljon onnea!!!

Omalla lapsellanikin on jonkin verran oppimisvaikeuksia, jotka liittyvät pääasiassa matikkaan, ja siitä johtuvia motivaatio-ongelmia.

Tällaiset tarinat rohkaisevat! (y)

Älähän vielä nuolaise. Sisään pääsy ei takaa valmistumista. Aika ikävältä kuulostaa vahingonilosi siitä, että tyttö päässyt yliopistoon.

Juu eikä valmistuminen takaa hyvää työpaikkaa. Eikä hyvä työpaikka takaa onnea. Ja kaikki voi aina mennä pilalle. Mutta mä nuolaisin jo! Pitää nauttia aina kun voi ja sitten erikseen miettiä tulevaisuutta.

No vahingonilohan on aina ikävä piirre. Mutta minkäs sille voi että semmonen tunne ihan ekana tuli. Kyllä mä nyt mietin, että ikävää tolle tytölle. Toisaalta vaikka onkin turhantärkeä, on toki niin fiksu että pärjää kumminkin. Kenties takaisku antoi sopivasti hänelle sisua ja nöyryyttä.

Luulisin, että mun asemassa aika moni muukin olisi aluksi tuntenut samoin kuin minä. Sen verran kuitenkin aliarviointia sieltä tullut meidänkin suuntaan.

Ikävä sanoa, mutta tästä viestistä tulee mieleen lapsensa kautta elävä huonoitsetuntoinen äiti, joka ei ole itse saanut elämässään muuta aikaan.

Kuka palstamamma sitten olisi saanut elämässään jotain aikaan? Pääosa meistä on pitkäaikaistyöttömiä jotka täyttävät päivänsä palstailulla, ja osa onnekkaina on lopulta saanut hommattua lapsen ja/tai lähärin tutkinnon, jolloin elämään on tullut edes hiukan sisältöä myös IRL.

Kuka palstamamma sitten olisi saanut elämässään jotain aikaan? Pääosa meistä on pitkäaikaistyöttömiä jotka täyttävät päivänsä palstailulla, ja osa onnekkaina on lopulta saanut hommattua lapsen ja/tai lähärin tutkinnon, jolloin elämään on tullut edes hiukan sisältöä myös IRL.

Varmaan monikin. Sitähän sinä et voi tietää meistä muista. Mutta oma tilanteesi on juuri sitä, mitä arvelinkin.

Kyllä mun mielestä on paljon saanut aikaan jos on synnyttänyt oman lapsen. Muuten sä olet oikeassa ja suurin osa ei vaan halua myöntää et työt ei kauheesti nappaa ja kun tottuu elämään kotona niin kauheen vaikeeta muuttua. Vähemmällä rahalla elää mut onnellisempana.

Kyllä mun mielestä on paljon saanut aikaan jos on synnyttänyt oman lapsen. Muuten sä olet oikeassa ja suurin osa ei vaan halua myöntää et työt ei kauheesti nappaa ja kun tottuu elämään kotona niin kauheen vaikeeta muuttua. Vähemmällä rahalla elää mut onnellisempana.

se ettei työt nappaa on eri asia kuin lapsen kautta eläminen ja vahingoniloisuus jollekin naapurin lapselle. Pienestä sielustahan ainakin nuo jälkimmäiset kertovat.

Ikävä sanoa, mutta tästä viestistä tulee mieleen lapsensa kautta elävä huonoitsetuntoinen äiti, joka ei ole itse saanut elämässään muuta aikaan.
Mikähän sun oma ongelmasi on, kun ajattelet ilkeästi je et pysty näkemään ap:n tilannetta. Lapsen onnistumisista saa olla onnellinen ja niistä tulee olla onnellinen. Mitä enempi lapsella on haasteita, sitä isompi onnentunne on lapsen onnistuessa. Se, että on lapsen puolesta onnellinen, ei pitäisi olla keneltäkään pois. Mutta aina löytyy niitä, joiden pitää oma huono olonsa purkaa johinkin.

Just...mun mielestä näistä kitkeristä kommenteista juuri paistaa jokin tyytymättömyys omaan elämään, joka estää iloitsemasta toisten puolesta. Antaa nyt toisen nauttia kun oma lapsi on päässyt opiskelemaan, vaikka ihan parhaat kortit eivät kai ole olleet käsissä.

Onnea sinne sisäänpääsystä! Se on ensimmäinen iso askel tulevaisuuteen, joka on mahdollisuuksia täynnä :)

Eikä kannata välittää noista urputtajista.. Joillain on jostain syystä paha olla eikä mistään saisi iloita, vähänkään hehkuttaa. Vaikka tuossa tapauksessa onkin syytä todella olla iloinen lapsensa puolesta!
Tuli omat nuoruusmuistot mieleen. Siksipä ymmärrän oikein hyvin, kun on ensin lasta vähätelty eikä uskottu pääsevän hakemaansa opiskelupaikkaan.. On aivan luonnollista ja inhimillistä tunteakin hiukan "vahingoniloa" jos on aiemmin aliarvioitu ja pidetty toisia huonompana. Eikä siinä ole mitään pahaa kun ei kuitenkaan retostele aiheella eikä näytä sitä muille, silloin se ei ketään vahingoita ;)

Olin itsekin sellainen lapsi, joka kyllä menestyi suht ok koulussa kokeissa mutta mm.ujous ja hiljaisuus teki tuntiosaamisesta nollan.. Pidettiin outona tulevana epäonnistujana suvussa ja lähipiirissä muutenkin. Eikä kiusattuna oleminen auttanut yhtään asiaa..
Ja koitti se päivä myös kun pääsin heittämällä läpi hakemaani eikä ns.paremmat lapset päässeet (osa suvusta ei halua vieläkään olla väleissä tapahtuneen johdosta, ilman mitään ilkkumisia tms). Olihan se ikävää heidän kannaltaan mutta sain kuulla todella mauttomia puheita vanhempieni lisäksi ettei minun edes kannattaisi pyrkiä mihinkään.. Kieltämättä omatkin vanhemmat olivat varmasti hieman vahingoniloisia kun heidän lastaan oli lytätty iät ajat ja oho sitten. :D

Muuten.. Useimmiten he, jotka yrittävät vihjailla ystävättömyydestä sun muusta ovat juuri heitä joilla ei itsellään ole oikeasti todellisia ystäviä/kavereita.. Se on aika heikko piikki mutta kai se joihinkin toimii?

En halua masentaa, mutta.. Se pääseminen ei ole sama asia ku valmistunu.. tietenki jos meni johonki talouspuolelle tms nii eipä siinä. Juhli kuitenki pääsemistä!

Poikani pääsi yliopistoon haluamalleen alalle! Olen superonnellinen hänen puolestaan, koska hän on aina ollut vähän ongelmatapaus. Ei mikään pahis, mutta koulumenestys on vaihdellut laidasta laitaan ja esim. lukion keskiarvo oli surkea. Kirjoitukset menivät vähän paremmin onneksi. Tosin en millään uskonut että pääsisi yliopistoon, mutta niin vain todisti mun luulot vääräksi.

Ja mun täytyy myöntää, että oon hiukan vahingoniloinen. Nimittäin pari viikkoa sitten tuli juteltua erään poikani luokkakaverin (tyttö) äidin kanssa. Suoraan sanoen erittäin turhantärkeä ihminen. Sekä tyttö että etenkin äiti. Selvisi sitten, että olivat hakeneet samaan koulutusohjelmaan. Äidistä suorastaan paistoi läpi, että suhtautui poikani hakuun suorastaan vähätellen. No eipä päässyt tämä tyttö sisään. Keskiarvo lukiosta melkein ysi, että aika erikoista...

Poikani sanoi, että tiesi että on vahvoilla kun pääsykoe meni niin hyvin, mutta ei viittinyt hehkuttaa.

Kyllä itteäkin vähän hävettää kun jotenkin aina suhtautunut niin epäillen omaan poikaansa. Onneksi jaksoin tukea hänen pääsykoeponnistelujaan enkä koskaan sanonut mitään negatiivista vaikka rehellisesti sanoen kovin paljon ei uskoa minulta löytynyt.

Onhan tää aika uskomatonta kun miettii, että ala-asteella jouduttiin ravaamaan psykologilla sun muualla oppimisvaikeuksien takia. Lopulta heittivät jonkun diagnoosinkin, mutta emme ees lääkkeisiin turvautuneet, koska mieheni oli niin rankasti niitä vastaan. Sanoi, että vasta viime hädässä turvaudutaan niihin. Taisi olla oikeassa hänkin.

Sanot tuolla selkeästi, että itse et uskonut poikasi sisäänpääsyyn. Ja nyt se onkin jonkin naapurin rouvan vähättelyä. Voi voi, mikä aloitus :)