ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuitsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuitsi

Vieras
onko teillä ongelmia miehenne kanssa siitä, miten lasta pitäisi kasvattaa? meillä on nyt 7viikkoinen tyttövauva ja olen eri mieltä siitä, miten väsynyttä lasta hoidetaan. minä kanniskelen häntä kämpässä edestakaisin, niin ettei hän huuda. mieheni on taas sitä mieltä, että antaa huutaa vaan. minä en kestä kuunnella sitä huutamista.
hän nukahtaa kyllä kummankin syliin sitten lopulta. minua on pienenä kanniskeltu ja mieheni on annettu huutaa. mitä tehdä?

Pientä vauvaa ei saa huudattaa, koska hänen huudolleen on aina syynsä. Noin pieni vauva tarvitsee paljon syliä ja läheisyyttä ja tietoa siitä ettei häntä jätetä yksin.

nimessä saa huudattaa noin pientä! Unikouluakaan ei saa pitää alle puolivuotiaalle. Tosiaan, noin pieni vauva ei itke ilman syytä, perusturvallisuuden kannalta on tärkeää että vauvan itkuun vastataan mahdollisimman nopeasti.
Eri juttu kai sit kun vauva on niin iso että itkee ""kiukutteluitkua""... Mut noin pieni ei semmoista osaa.
Minunkin anoppi aina jaksaa kauhistella sitä että otan vaavin syliin aina kun se itkee...kuulemma vauvat on niin ""ovelia"" että manipuloi syntymästään asti vanhempiaan!!! Hohhoh...

Eli tässä ko. isän näkemys :

Tottakai vauvan itkiessä tarkistetaan vaippa, syötetään ja hyysätään. Entäs jos vauva tottuu siihen että sen kanssa on jatkuvasti käveltävä jotta se rauhoittuu ?

Eli siis sen huutaessa väsymystään ilman mitään hätää. Mielestäni vauvaa voi pitää sylissä (ei tarvitse kävellä pisin pitkin) !?

Ja mitä yksin huutamaan jättämiseen tulee, ei sitä toki pidemmäksi ajaksi saa/pidä yksin jättää MUTTA jos on hermot äidillä ihan lopussa, voi sen vauvan jättää hetkeksi yksin ja käydä vaikka suihkussa jne, siihen se -EI- hajoa.).

[ = parempi sekin kuin esmes ravistella vauvaa raivarin kourissa ]

Itse olen 7½h töissä + 2h matkat eli yli 9h, enkä todellakaan aio koko iltaa (jonka vauva valvoo : 16.00 - 21.00) kävellä vauva sylissä pisin kämppää jotta hän rauhoittuisi.

Varmasti on muitakin keinoja rauhoittaa vauvaa, vauvahan tottuu about kaikkeen mikä toistuu.

Onhan jotkut jopa tehnyt sen virheen että ovat opettaneet vauvansa nukahtamaan vain autossa! (eli iltaisin ajelemaan että uni tulee).

Oli vaan pakko kommentoida tähän kun emäntä unohti(?) tämän threadin näytölle auki.

Niin, ja mitä tulee vanhempien ihmisten kasvatusmetodeihin, muistakaa : ajat ja tavat muuttuvat, vauvat/lapset eivät. Se mikä toimi ennen, toimii edelleen, myös tässä kukkahattutäti yhteiskunnassa.

Mun tytöllä oli pienenä koliikki, alle 2kk iästä alkaen neiti huusi joka ilta klo 18-23. Joka ilta, kun kello tuli 6, niin kitinä alkoi ja yltyi alle 1/2 tunnissa huudoksi.
Kyse ei ollut vaipasta eikä nälästä. Väsymyksestä en tiedä, sen tiedän, että joka ilta neiti huusi.

Meillä minä kannoin ja sitten kantoi mies. Katsoimme telkkaria tyttö sylissä, hytkytimme ja kannoimme. Ja toivoimme seuraavan päivän olevan parempi.

Tuli 3kk ikää täyteen. Samalla tuli ilta, jolloin tyttö ei huutanut. Sitten viikossa tuli 2 huutoiltaa, sitten ei yhtään. Koliikki oli ohi.
Mun kantaminen ei muuten rauhoittanut meidän tyttöä läheskään yhtä paljon kun mieheni kantaminen.
Tuon ajan mieheni oli töissä normaalisti, tullen kotiin n. klo 17...

Nyt tyttö on 8kk. Nukkuu yhäkin (kuten alusta asti) perhepedissä eikä huuda yhtään. Saattaa kulua päiviä, ettei neiti huuda minuuttiakaan. Nyttenkin neiti makaa lattialla ja pitää omaakivaa, kun äiti surffaa. Ja on tyttöä pidetty sylissä, hytkytetty ja kannettu varmasti enempi kun keskivertolasta. Tällä hetkellä tyttö ei kotona sylissä viihdy :( Onneksi sentään neiti viihtyy kantoliinassa kodin ulkopuolella.

Mitä haluan sanoa:
Huuto ei jatku ikuisesti.
Vaikka huutavaa lasta kantaa, ei se välttämättä tarkota loppuiän kantamista.
Pieni vauva on juuri revitty pois kohdusta ja täysin yksin isossa maailmassa. Vähemmästäkin hämmentyy ja hätääntyy.
Koittakaa jaksaa ja kantaa ja pitää pientä vieressä ja lähellä. Ei siitä mitään haittaa voi olla!!!

Tietysti huuto loppuu jos siihen ei vastata. Eihän ne Romanian lastenkodin lapsetkaan huutaneet. Pienikin vauva oppii, ettei huutoon ikinä vastata, turha huutaa. Onko se sitten lapsen psyykkiselle kehitykselle hyväksi???

Ajattelen niin, että pieni vauva kertoo meille itkullaan, mitä hän tarvitsee. Usein pienet rauhoittuvat juuri tuohon kantamiseen. Niitä on kannettu vatsassa 9 kuukautta ja siksi kantaminen tuo hyvänolontunteen kohdun ulkopuolellakin. Olen vähän eri mieltä siitä, että vanhemmat aina ""opettavat"" vauvan väärille tavoille. Päinvastoin sensitiiviset vanhemmat kokeilevat, mikä pienelle tuo hyvän ja turvallisen olon. Rauhoittumalla vauva kertoo, että nyt minun on hyvä olla.

Ei sitä kantamista ikuisesti jatku. Vauvat kehittyvät ja muuttuvat hurjaa vauhtia. Välillä voi olla kausia, jolloin ei auta kuin autokyyti unensaantiin. Joskus puolenvuoden iässä iltarutiinit ym. on hyvä otta käyttöön, mutta kyllä noin pienen kanssa on vain tehtävä se, minkä vauva parhaaksi kokee. Voimia!

ei tuohon oikein osaa sanoa mitään teidän täytyy itse yhdessä löytää asiaan ratkaisu. Meillä kannettiin 2kk saakka, pahimmat viikot oli just 5-8vko. Meilläkin tarkistettiin kaikki mahdolliset ""viat"" mutta huuto jatkui klo 19-01. Ei nukkunut edes tissille, kävelevään syliin torkahti hetkeksi olkapäälle mutta jos esim. kantaja istui huuto tuli. Mä en pidemmän päälle sitä jaksanut sitten kun painoa alkoi vauvalle tulla ja olin miehen vuorotyön takia illat aina viikon yksin vauvan kanssa.

Meillä huuto loppui kun tajuttiin että lapsi nukahtaa itsekseen sänkyyn. (tai sitten auttoi aika...)mutta sitä harjoteltiin 2 vkoa ja siinä se oli. Harjotteluun päädyttiin sen takia koska minä en yksin jaksanut kannella koko iltaa ja koska yhden ainoan kerran kun väsyksissä laskin vauvan sänkyyn huomasin että vauva oli hetken (>puol min) hiljaa ja harjoittelu ei lisännyt yhtään huudon määrää, vauva ei siis huutanut sängyssään minuuttitolkulla yksin (vaikka sekään ei tavallaan olisi huudon määrää lisännyt kun huusi sylissäkin) .Siitä alkoin pitää kiinni ja hommaa harjoteltiin2 vkoa ja se oli siinä.

JOskus vauvaa on vain kanniskeltava, ei siitä mihinkään pääse. Toisaalta josku on myös otettava ohjat käsiinsä.
Nyt olen tyytyväinen, tyttö jää nukkumaan itsekseen höpötellen kun on 1,5 vuotias. Ystävillä samanlainen huutopussi, kanniskelua ymym, päätyivät perhepetiin. Nyt perhepedistä olisi vieroitus kun iskä ei saa nukuttua vauvan kanssa ja vauva pitää äitiä äidin nukkuessa tuttina.

Yhteistyössä