Ongelma se on tämäkin... kummeista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilman kaveria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ilman kaveria

Vieras
Meillä on yksi lapsi ja hänelle saatiin kummit... Mutta seuraavalle olisikin sitten vaikea keksiä kummia. Minulla ei ole siskoja eikä veljiä ja miehen ainoa sisko on jo lapsemme kummi. Minulla ei liiemmin ole kavereita (työkavereita kyllä.... mutta ei muita) eikä niitä liiemmin ole miehelläkään. Meidän kaverit on jo tällä ensimäisellä kummina. Eli minä vaan mietin, että voinko tehdä toista kun ei ole ketään ketä pyytäisi kummiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ilman kaveria:
Meillä on yksi lapsi ja hänelle saatiin kummit... Mutta seuraavalle olisikin sitten vaikea keksiä kummia. Minulla ei ole siskoja eikä veljiä ja miehen ainoa sisko on jo lapsemme kummi. Minulla ei liiemmin ole kavereita (työkavereita kyllä.... mutta ei muita) eikä niitä liiemmin ole miehelläkään. Meidän kaverit on jo tällä ensimäisellä kummina. Eli minä vaan mietin, että voinko tehdä toista kun ei ole ketään ketä pyytäisi kummiksi.

Ota samat toisellekkin lapselle? Sillain mun yks kaveri on ainakin tehnyt...

Mun yks kaveri on muuten miehensä kanssa kummina erään ystäväpariskunnan molemmille lapsille. Sitä en tiedä, että onko he molempien lasten ainoat kummit, mutta siis tiedän että ainakin he ovat molemmille kummeina.

Miksi lapsella täytys olla kummi? Ja jos kerran täytyy, ekö samat ihmiset voisi olla kummeja molemmille?

Yleensähän kummius on nykyään vain nimellistä... Mekin valittiin kummi muka huolella, ettei tulisi pelkkä "lahjantuojakummi", mutta semmonenpa kuitenkin vain saatiin...Parempi ilman kummia, kuin pelkästä velvollisuudesta lahjoja kantava henkilö.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?:
Miksi lapsella täytys olla kummi? Ja jos kerran täytyy, ekö samat ihmiset voisi olla kummeja molemmille?

Yleensähän kummius on nykyään vain nimellistä... Mekin valittiin kummi muka huolella, ettei tulisi pelkkä "lahjantuojakummi", mutta semmonenpa kuitenkin vain saatiin...Parempi ilman kummia, kuin pelkästä velvollisuudesta lahjoja kantava henkilö.

Lapsella pitää olla kaksi kummia, jos lapsi halutaan kastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?:

Seurakunta vaatii sen kummin tai kaksi :/ . Olisi ehkä heidän syytä muuttaa käytäntöä kun kaikilla ei ole mahdollisuutta saada helposti kummeja kasaan.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, kummi on vain nimi papereissa jotta lapsen saa kastettua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voi pyhä jysäys! joo elä tee toista lasta jos kummeista jää kiikastaa
kiitos vaan vastauksesta! Eipä liiemmin lohduttanut :( kirkko vaatii kaksi kummia kastetilaisuudessa, miehen ja naisen. Esikolla on hyvät kummit, Miespuolinen on useaan otteeseen ollut lapsen vahtina ja kyläilee, nais puolinen nykyään harvemmin, kun muutti etemmäksi. Mutta ihan oikesti olen päätäni vaivannut tällä asialla, että mistä seuraavalle kummit ja pitääkö jättää toinen ja mahdollisesti kolmas tekemättä kun ei ole kavereita eikä sukulaisia ketä pyytäisi.

Meillä on sama ongelma, kolmas nyt tulossa ja lähimmät ystävät on "käytetty". Ei tee mieli pyytää samojakaan oikein (kun eivät siotten kuitenkaan ole kaikkien meidän lasten kummeja vaan olisivat sitten vaan kahden kolmesta) ja tuntuisi jotenkin hassulle pyytää mummoja kummeiksi :) Vähän miettiminen nyt että mitä tekis...

meillä on kolmosen toisena kummina toinen esikoisen kummeista. Nelosella on yksi "uusi" kummi ja sitten sama pariskunta kuin esikoisella (ainoa siis jolla 3 kummia vanhemmilla lapsilla vain 2). Jos ei ole läheisiä ihmisiä enempää niin miksei voi pyytää samoja useammankin kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja ilman kaveria:

Eikö teillä ole edes ketään sukulaisia :o? Uskomaton tilanne.

Jos sitä lastakaan ei vielä ole eikä ole vielä tulossa, niin onhan tässä aikaa etsiä uusia ystäviä ja tehdä vaikka niihin työkavereihin parempaa tuttavuutta.

Niin ja ei pidä olla mies ja nainen kummina, käy mies ja mies tai nainen ja nainen.

Muistin väärin, että PITÄÄ olla mies ja nainen, se onkin suositus. papilta saadussa vihkossa lukee: "Kummien sukupuolesta ei kirkkojärjestyksessä ole ohjetta, mutta vanha tapa on, että mukana on sekä mies että nainen (hengellinen isä ja äiti). Sukulaisia on, asuvat kaukana ja ei juurikaan olla tekemisissä. Kummankin meidän vanhemmat asuu tässä lähellä. Haluaisin kuitenkin että kummina olisi joku läheinen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Muistin väärin, että PITÄÄ olla mies ja nainen, se onkin suositus. papilta saadussa vihkossa lukee: "Kummien sukupuolesta ei kirkkojärjestyksessä ole ohjetta, mutta vanha tapa on, että mukana on sekä mies että nainen (hengellinen isä ja äiti). Sukulaisia on, asuvat kaukana ja ei juurikaan olla tekemisissä. Kummankin meidän vanhemmat asuu tässä lähellä. Haluaisin kuitenkin että kummina olisi joku läheinen ihminen.

Ota sitten isovanhemmat kummeiksi. Tai vaikka toisen isä ja toisen äiti.

Yhteistyössä