ongelma koira ja vauva,apua!

Mitä tehdä? koira on minua ja muutamia ihmisiä kohtaan todella kiltti. Mutta kun vieras ihminen tulee käymään alkaa sen maallinen haukkiminen ja rähinä ja uhominen että oksat pois ja koira ei edes rauhotu vaikka vieras on jo sisällä. Olen 18vk raskaana joten lenkkeileminen ei ole koiran kanssa edes enää kivaa ,koska kaikki mikä menee ohi on syötävä( polkupyöräilijät, kävelijät ,lastenrattaat, toiset koirat ym....) tarvitsen kipeästi pikaisia neuvoja. Koko ajan on pelko että kun lapsi on syntynyt hyväksyykö koira sen vai käykö kiinni??? auttakaa.
 
meillä tuli ongelmia kun vauva syntyi. Koira ei tehnyt mitään vauvalle, päinvastoin. Nuoli aina vauvan naaman ja pyllyn jne.. Mutta alkoi sitten ylisuojelevaksi. Esim. kun imetin, niin ei päästänyt ketään siihen lähelle, ei edes miestä. Lopulta tilanne meni siihen että koira hyökkäsi parin miehen kaverin kimppuun ja tuomio oli selvä. Lopetuspiikille joutui. Enää ei raaskinut antaa toiseen kotiin kun oli koko ikänsä (8v.) ollut meidän perheessä niin ei olisi varmaan sopeutunut vieraiden ihmisten kanssa. Sääli. Koira oli todella lapsirakas ja rauhallinen tapaus noin yleensä.
 
Hankala tilanne...kauanko ollut teillä? Voisiko pelätä syystä tai toisesta vieraita ihmisiä ja polkupyöriä? Onko käytös ollut koko ajan vai alkanut yhtäkkiä? Voi pelätä tai haistaa pelon eli syy voi olla joku tällainen...mahdollisuus on sekin, että koiralla on jokin sairaus, joka aiheuttaa hyökkäävän käytöksen...arvailuja vain. Tehtävä selväksi, kuka on pomo, rankaise huonosta käytöksestä, palkite hyvästä...jos vaikuttaa pelokkaalta, vie vain uusiin tilanteisiin ja totuta, loppuu ajan kanssa...toivottavasti.
 
Meidän koira on kans kotona kova räkyttämään alkuun vieraille. Sillä on niin kova reviirin puolustus vietti. Ei ikinä ole ketään purrut ja hyvin jaksaa lasten kanssa. Lenkillä ei ole räkyttänyt ym. muita ihmisiä mutta koiria kyllä. Ruettiin käymään TOKO harjoituksissa ja sietää nykyään omassakin pihassa paremmin muita koiria. Oppiihan ne siellä olemaan muiden ihmistenkin kanssa..
 
Huhtimamma
Meillä on n.60kg "vasikka", jonka kanssa nyt joulusta asti harjoiteltu iisiä käytöstä. Vieraita kohtaan agressiivinen. Kun ovikello soi se haukkuu ja ryntää ovelle sellaista kyytiä, että tavarat lentää. Käytös alkoi jo kun koira oli ihan vauva, nyt 2v 8kk. Lenkkeillessä kävelee nätisti kaiken muun paitsi toisen koiran ohi. Koiramme yrittää väkisin päästä haistamaan ja saattaa tehdä "yllätyshyökkäksen". Jos toinen koira ei murise, ei meidänkään. Muuten kyllä.

Ollaan päästy oikein hyviin tuloksiin sinnikkäällä harjoittelulla. Ovikellon soidessa minä pysyn rauhallisena kuin viilipytty. Kuljen ovelle rauhallisesti. Pyydän koiran rauhallisella, iloisella äänellä n.3m päähän ulko-ovesta ( jos ei alkuun totellut, vedin hellästi pannasta) ja annoin namin. Sitten avasin ulko-oven. Tervehdin iloisesti vierasta. Samalla heittelin nameja taakseni koiralle (kytkös: ahaa, vieraita, nameja ja kivaa). Vierasta kielsin sekä katsomasta että koskemasta koiraan. Koira tuli itse sitten haistamaan tulokasta. Vieraan kuului vain iloisesti tervehtiä koiraa NIMELTÄ ( niin kuin vanhat tutut) ja tulla sitten reippaasti sisälle sen enempää huomiota koiraan kiinnittäen. Jos koira ärähti kuitenkin vieraalle, sanoin tiukan mutta lempeän "EI".
Ihmeekseni ei tarvinnut kuin kerran komentaa. Valtti oli kun itse pysyi hyvin rauhallisena. Kävelinkin kuin hidastetussa leffassa :D Koiraa ei myöskään saa retuuttaa tässä tilanteessa väärässtä käytöksestä, jottei tilanteesta jäisi koiralle epämiellyttävä muisto.

Lenkillä olen yrittänyt lahjoa koiraa nameilla. Niillä on kyllä ihmeellinen voima. Koiran pitää vain hoksata nami hyvissä ajoin, eikä vasta kun kiinnostava kohde on kohdalla.

Ja muista, että komentamisella ei päästä puusta pitkälle. Kehut ja palkkiot ovat se asia, joilla väärää käytöstä oikaistaan. Maltti on valttia eläimen kanssa.
vauvan läsnäollessa olen ajatellut vähän ylihemmotella koiraa. Ja se rauhallisuus minussa tuntuu tarttuvan kuin liima myös karvakuonoon. Alituinen kieltäminen ainakin saa koiramme hermostumaan.

Onnea matkaan!!!

=)
 
väsynyt
koira voi myös vaistota susta että siulla on masus kaveri tulos ja puolustaa sua? eli uskon että koirasi vain puolustaa sinua ettei sulle tapahdu mitään sekä tulevaisuudes vauvalle!
 

Yhteistyössä