Ongelma kaverin lapsesta, mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja mitä tehdä
  • Ensimmäinen viesti
just
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei kai kukaan lapsen huonoa käytöstä puolusta, vaikka toteaakin että on ihan normaalia jos nelivuotias ei aina jaksa olla nätisti...
No juu, onhan se normaalia, mutta ei sitä silti tarvitse hyväksyä!
Mä en vaan tykkää näistä pojatonpoikia ja "poikia ei kiinnosta muskarit" stereotypioista!

Mutta ap:lle vielä. Sopikaa sen kaverisi kanssa yhteiset pelisäännöt ja rangaistukset riehumisesta. Voiskos joku porkkana toimia: "jos olette nätisti kerhossa, saatte jälkiruuaksi jätskiä". Tähän jää kyllä helposti "koukkuun".
 
Sellanen tuli vielä mieleen kun täällä oli jotain puhetta noista varoituksista, että yksi ehkä kokeilemisen arvoinen juttu saattais olla liikennevalojen käyttöön ottaminen. Eli sulle vaikka avaimenperälenksuun kolme kartonkista pientä ympyrää joista voit näyttää ensin keltaista ja sitten seuraavaksi tauolle mennessä punaista jos leikit lähtee käsistä. (Ja tietty vihreää voi näyttää kiitokseksi jos kaikki sujuu hyvin tai leikit rauhoittuu.) Tästä on se hyöty että jos lapsi on tottunut kuuntelemaan jatkuvia varoituksia ja torumisia niin ei tiedä eikä osaa pitää lukua siitä että mikä niistä on otettava tosissaan, joten keltaisen värin kiellon yhteydessä nähdessään hän tietää että seuraavan kerran oikeasti on tosi kyseessä eikä lisävaroituksia enää ennen punaista tule. Samaten aikuiselle tää opettaa napakkuutta kun äsken jo keltaista näyttäneenä ei enää voikaan antaa kerta toisensa jälkeen periksi vaan aikuinenkin tietää että keltaista seuraa punainen ja sen mukaan on toimittava.
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei kai kukaan lapsen huonoa käytöstä puolusta, vaikka toteaakin että on ihan normaalia jos nelivuotias ei aina jaksa olla nätisti...
no sitten pitää vaihtaa ne harrastukset, koska mitään oikeutta ei ole häiritä muiden harrastuksia.
 
valo punainen
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Sellanen tuli vielä mieleen kun täällä oli jotain puhetta noista varoituksista, että yksi ehkä kokeilemisen arvoinen juttu saattais olla liikennevalojen käyttöön ottaminen. Eli sulle vaikka avaimenperälenksuun kolme kartonkista pientä ympyrää joista voit näyttää ensin keltaista ja sitten seuraavaksi tauolle mennessä punaista jos leikit lähtee käsistä. (Ja tietty vihreää voi näyttää kiitokseksi jos kaikki sujuu hyvin tai leikit rauhoittuu.) Tästä on se hyöty että jos lapsi on tottunut kuuntelemaan jatkuvia varoituksia ja torumisia niin ei tiedä eikä osaa pitää lukua siitä että mikä niistä on otettava tosissaan, joten keltaisen värin kiellon yhteydessä nähdessään hän tietää että seuraavan kerran oikeasti on tosi kyseessä eikä lisävaroituksia enää ennen punaista tule. Samaten aikuiselle tää opettaa napakkuutta kun äsken jo keltaista näyttäneenä ei enää voikaan antaa kerta toisensa jälkeen periksi vaan aikuinenkin tietää että keltaista seuraa punainen ja sen mukaan on toimittava.
Hieno vihje!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mitä tehdä:
Mun lapsi ei muuten ole poika :D kaikki vaan heti oletti niin.
Mä en halua vierittää syytä kaverin pojan niskoille enkä ole tytölle ikinä sanonut mitään sellaista. Olen sanonut, että jos toinen riehuu ei ole syytä mennä siihen mukaan. Mut mun lapsen käytös on muuttunut ja se ei ole vain mun mielipide vaan esim. muskariope siitä puhui, että selvästi on muuttunut viime keväästä kun nyt syksyllä tuo kaverin lapsi tuli ryhmään.
;)
 
lisko taas
Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja lisko taas:
Alkuperäinen kirjoittaja lisko harmaana:
En ihan kaikkia lukenut, mutta mun mielestä 4v on sen verran kuitenkin pieni, ettei etukäteen puhuminen pelkästään riitä, ei ehkä muista mitä äiti on aiemmin sanonut, kun kiva kaveri tulee paikalle. Jospa keksisit leikkejä, joissa juokseminen ja huutelu eivät tule mieleen. Ja kerrot etukäteen että et halua riehuntaa, mutta kun kaveri tulee kertaat säännöt (älä sorru pitkään selittelyyn, vaan yksinkertainen ei saa riehua riittää) ja sitten "mallileikit" poikien kanssa. Eli rakennat hetken vaikka legoja tai rakennat junarataa. Kuulostais siltä, että on pojilla jääny vaihde päälle. Ja aina kun näkevät napsahtaa riehumisvaihde päälle. Auta heitä keksimään muuta. Tai sitten toi ulkoleikki ensin olis hvä idea. Ja olen kyllä vienyt arestiin myös lasten kavereita, elleivät tottele sanomista.
Lukasin vähän lisää ja oon samaa mieltä noiden kanssa, että 4-vuotiaan pojan liikunnantarve on valtava. Että rauhalliset hissuttelukerhot eivät vastaa ehkä vain poikien luontaiseen motoriseen tarpeeseen. Ulos juoksemaan ja kiipeämään. Ja siellä sitten ei jatkuvasti mitään äidillisiä "ei saa riehua ettei tule hiki" kieltoja.
olen eri mieltä. muualla euroopassa koulut alkavat noin 4v ja kyllä lapset keskittyvät rauhallisiin puuhasteluihin ja oppimiseen tuossa iässä.

jos 4v ei tottele eikä keskity, on ihan turha luulla että keskittyy koulussakaan tai tottelee.

kuria vaan omalle lapselle. lähdette heti pois jos ei ole ihmisittäin kahvilassa (tai msisä nyt kävittekin). yhtään ei sallita häiritsevää käytöstä.
No se on kyllä ihan asiantuntijoiden mielipide, että erityisesti motorinen tarve on kova tuonikäisillä pojilla. Ehkäpä koulut keski-Euroopassa alkavat jo 4-vuotiaana, mutta ei se poista sitä, että lapset siellä muuten saavat liikuntaa. Jos äiti tarjoaa ohjelmaksi pelkästään istumaleikkejä, eikä poika saa lainkaan purkaa luontaista liikkumisentarvettaan, niin voi keskittyminen olla vaikeaa. Ja onhan toki erilaisia poikia, mutta esim oma esikko on enemmän harkitseva tiedemies tyyppi. Ja kyllä hänenkin on saatava juosta ja riehua ulkona välillä, jaksaakseen keskittyä täysin kiitettävästi (ja kykeni siihen jo pienenäkin) sitten asioiden opettelemiseen. Mutta pelkästään hissuttelun tarjoaminen tuon ikäiselle pojalle olisi suorastaan kiusaamista. Vai kuvitteletko, että muualla Euroopassa ne 4-vuotiaat istuvat vain pulpeteissa askartelut nokan alla? Tuntemani etelä-Eurooppalaiset pojat vasta riehujia ovatkin.
 
miekin aattelin aina silloin ku ei ollut omia lapsia tai oli vasta tuo esikoinen, että kyllä lapset pitää saada tottelemaan. noooo, sitten syntyi tuo keskimmäinen ja sen jälkeen oon aivan toista tiennyt. sillä on semmoinen luonne, että oksat pois! ikää pojalla on 5-vuotta ja ihan olen joutunut ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja myöntämään, että lapset ja pojatkin on erilaisia! kaikkia ei vaan ne perhekerhojen laululeikit/askartelut jaksa kiinnostaa. ja tuo pikku mies on kyllä semmoinen, että itse mieluummin valitsen ne taistelut, jotka kannattaa käydä enkä väännä ihan joka asiasta tai istuisin sen päällä 24/7.

menkää sällien kanssa jonnekin muualle yhdessä esim. sinne puistoon. ja ei ne varmaan enää kouluiässä huutele niitä kakka ja pyllyjuttuja, ovat vielä siinä iässä

=) =) =)
 

Yhteistyössä