Ongelma 5 veen käyttäytymisen kanssa, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Mulla alkaa olla keinot vähissä meidän 5 veen kanssa. Tyttö ei välitä ollenkaan mitä sille sanoo ja ite on ilmottanu ettei sitä haittaa vaikka sille hermostus. Aina joutuu sanomaan varmaan 3 kertaa asioista ennen kun jotain tapahtuu. Leluja on otettu tavarikkoon mut ihan kun ei välittäs sitäkään. Harrastuksissakin vaan hölmöilee. Mä en todellakaan tiiä enää mitä tytön kans pitäs tehdä. Pitäskö mennä jonnekin kasvatusneuvolaan tai jotain. Harvinaisen rasittava ipana.

Alkuperäinen kirjoittaja Sleepis:
Kuinka kauan tuo vaihe on kestänyt?

On jatkunu jo pitkään, en edes muista toisenlaista aikaa. Tänään harrastuksessa jo vetäjäkin sano tytölle ettei tarvii tulla jos ei osaa olla kunnolla.

Alottaa koulun vuoden päästä syksyllä (siis 2010) ja siellä on isot ongelmat edessä jos ei käytös parane.

Mä alkaisin selvittää, miksi kiukuttelee? Syksyllä enterorokko teki meidän kuopuksesta (tuolloin 5v) ihan kamalan ja sitä kesti pari kuukautta. Selkeä päivärytmi, tarpeeksi riehumista/ulkoilua ja kontaktia toisiin lapsiin, riittävästi monipuolista ravintoa sekä unta pitävät lapsen aisoissa ilman komentelua. Enterorokko tosissaan voi tehdä rakkuloita aivoihinkin tms. ja tästä kai käytösongelmat. :/ Ulkoisesti enteroa oli vaikea itse edes huomata.

Myös kiusaaminen päivähoidossa tms. voi vaikuttaa lapseen tuolla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mä alkaisin selvittää, miksi kiukuttelee? Syksyllä enterorokko teki meidän kuopuksesta (tuolloin 5v) ihan kamalan ja sitä kesti pari kuukautta. Selkeä päivärytmi, tarpeeksi riehumista/ulkoilua ja kontaktia toisiin lapsiin, riittävästi monipuolista ravintoa sekä unta pitävät lapsen aisoissa ilman komentelua. Enterorokko tosissaan voi tehdä rakkuloita aivoihinkin tms. ja tästä kai käytösongelmat. :/ Ulkoisesti enteroa oli vaikea itse edes huomata.

Mites mä lähtisin tota selvittää? Jatkunu jo ainakin syksystä joten ei kai rokko voi niin kauan kestää?

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:

Mites mä lähtisin tota selvittää? Jatkunu jo ainakin syksystä joten ei kai rokko voi niin kauan kestää?

Kysy siltä lapselta, miksi käyttäytyy sillä tavalla. Enteron aikana lapsi sanoi, ettei OSAA olla kiltisti.

Oletko tarrametodia kokeillut? Meillä tosin vain jääkaapin ovessa lista, johon illalla piirrettiin hymynaama :) tai neutraali :-| tai surunaama :( päivän käytöksen perusteella. Kymmenellä hymynaamalla pääsi leffaan äiskän kanssa. Jokainen sopii oman palkintonsa, mikä kussakin perheessä toimii. Meni noin kuukausi likalta saada tarvittava määrä hymyjä.

Aina tuhmuusepisodin jälkeen keskustelimme asian halki, poikki ja pinoon. Joskus lapsen käämit kärähtivät ja kärsivällisyys petti => tuhmuuksia. Sitten mietittiin yhdessä, miten voisi välttää sitä tilannetta tai saada pinnaa kestämään. Sovittiin myös, että vessaan saa mennä päästelemään kirosanoja ja omaa tyynyä saa hakata, jos oikein kiukuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:

Kysy siltä lapselta, miksi käyttäytyy sillä tavalla. Enteron aikana lapsi sanoi, ettei OSAA olla kiltisti.

Oletko tarrametodia kokeillut? Meillä tosin vain jääkaapin ovessa lista, johon illalla piirrettiin hymynaama :) tai neutraali :-| tai surunaama :( päivän käytöksen perusteella. Kymmenellä hymynaamalla pääsi leffaan äiskän kanssa. Jokainen sopii oman palkintonsa, mikä kussakin perheessä toimii. Meni noin kuukausi likalta saada tarvittava määrä hymyjä.

Aina tuhmuusepisodin jälkeen keskustelimme asian halki, poikki ja pinoon. Joskus lapsen käämit kärähtivät ja kärsivällisyys petti => tuhmuuksia. Sitten mietittiin yhdessä, miten voisi välttää sitä tilannetta tai saada pinnaa kestämään. Sovittiin myös, että vessaan saa mennä päästelemään kirosanoja ja omaa tyynyä saa hakata, jos oikein kiukuttaa.

On yritetty kysellä miks käyttäytyy niin kun käyttäytyy. Ei kyllä osaa sanoo mitään. Vastaus on aina: "En tiiä". Joskus pienempänä on pukemisen kanssa ollu käytössä tuo tarrataulu. Sitä vois kyllä harkita uudelleen käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Sleepis:
Mitä mieltä se itse olisi siitä, että hän joutuu harrastuksestaan pois huonon käytöksen vuoksi? Kolahtaisiko sitten jos ei sinne pääsisikään?

Saattas kolahtaa, on sen verran mieluinen harrastus. Mutta ongelma on myös kotona, ei vaan harrastuksessa. Ja iso ongelma onkin.

Mä olen omilleni käyttänyt sitä metodia, että hyvästä käytöksestä kiitetään ja palkitaan, kuin että huonoa käytöstä kovasti rangaistaisiin. Vaikea antaa yleispätevää ohjetta, mutta huonon käytöksen tuottama mielipaha toisille täytyy korvata niin, että tuottaa toisille hyvää mieltä. Auttaa esim. kotitöissä tms. mikä nyt teidän perheellenne sopiikaan. Tässä on se pointti, että lapsi huomaa, että on paljon helpompi olla kiva ja kiltti, kun sillä saa mukavaa huomiota itselleen. Sillä mun mielestä huonosti käyttäytyvät lapset hakevat vain sitä huomiota. Toiset tarvitsevat sitä enemmän kuin toiset.

Käyttäytymissäännöt täytyy olla selvillä, esim. ennen noita harrastustuokioita kerrataan miten siellä käyttäydytään, vaikka tuhat kertaa. Jossain vaiheessa se oppi menee perille.

Viisivuotiaat on, anteeksi vaan, usein aika hiton ärsyttäviä :kieh:

Meidän likka kiristeli mun hermoja oikein tosissaan loppuvuodesta. Nyt menee jo paljon paremmin. Olen seissyt vieressä vahtimassa että esim. lelut tulevat siivotuksi, toteuttanut uhkaukseni ulosmenokiellosta/kaverikiellosta, sen sellaista. Yleensä kehun lapsen maasta taivaisiin kun hän on kiltti, mutta yhdessä vaiheessa oli tosi hankalaa keksiä mitään kehumisen aihetta :snotty: ja likka oli niin mahdoton että oli pakko rankaistakin. Nyt on onneksi taas helpompaa.

Kyllä se ohi menee :hug: , joskus, toivottavasti :D

täällä kans 5v tyttö jolle mikään ei ole hyvä,,kiusaa ja kiukuttelee,ei sopua mistään tai mitenkään,uhkaa ja huutaa,erittäin ärsyttävä tapaus nyt...
tätä jatkunut nyt muutama kk vissiin mutta sais loppua jo |O

toi on kyllä jotain 5 vuotisuhmaa! Meille nimittäin samanmoinen poika,joka on aina ennen ollut mitä kiltein sydäntenmurskaaja...toista on nyt. Inttää vastaan joka asiasta,jos kieltää jostain asiasta,on kuin ei kuulisikaan...jne. jne...
enpä usko että meille mitkään tarrat tms. humpuukit auttaa.Ei tuollainen uhmakas poika jaksa muistaa,että saanko nyt hymynaamaa vaiko en,kun nyt leikin kuuroa.:D

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
toi on kyllä jotain 5 vuotisuhmaa! Meille nimittäin samanmoinen poika,joka on aina ennen ollut mitä kiltein sydäntenmurskaaja...toista on nyt. Inttää vastaan joka asiasta,jos kieltää jostain asiasta,on kuin ei kuulisikaan...jne. jne...
enpä usko että meille mitkään tarrat tms. humpuukit auttaa.Ei tuollainen uhmakas poika jaksa muistaa,että saanko nyt hymynaamaa vaiko en,kun nyt leikin kuuroa.:D

Lohduttavaa kuulla että muilla on samanlaista!

Meillä toimii semmonen, että kiellän tai komennan vain kaksi kertaa. Kolmannella hoidan asian niin, että lapsi tekee, mitä pyydän. En siis anna mahdollisuutta olla tottelematta. Jos kiljuu ja riehuu, vien jäähylle. Jäähyllä ollaan, kunnes huuto on lakannut ja sinne palataan, jos meno ei muutu.

Tarrataulut meillä revittiin atomeiksi. Ne ei kellään kiinnostanut. Jokin muu palkkio toimii noihin paremmin. Ja ihan vain kiitos, kehu, rapsutus, halaus edes yrittämisestä vaikuttaa positiivisesti.

Pyrin olemaan huomaamatta kaikkea huonoa käytöstä. Jos mikään ei hajoa, ketään ei vahingoiteta, niin "en huomaa". Kun lapsi vaihtaa taktiikkaansa positiiviseen, huomaan ja sanon sen.

Oireeton korvatulehduskierre vaikutti meillä yhteen lapseen niin, että hänestä tuli hirveä-ääninen salama, joka oli yhtäaikaa joka paikassa, kailotti aamusta iltaan, oli todella levoton ja "vaikea".

Meillä auttaa kun tekee selväksi ennen kuin mennään harrastuksiin tai kylään kuinka käytäydytään. Selitän selvin sanoin miten tehdään, sitten "pääsee toisenkin kerran, muuten ei". Toimii useimmiten, kokeile! :) Sit jos menee hyvin kehut kunnolla ja sanot että olet ylpeä lapsesta kun käyttäytyi niin hyvin.

Jos lapsi on aina ollut tuollainen taustalla lienee jotain muuta kuin vain "joku vaihe". Siitä on hyvä olla selvillä ihan jo lapsen edun vuoksi.

Kannattaa piipahtaa neuvolapsykologin juttusilla. Jos sieltä ei muuta tarvitse, niin voi ainakin saada pari uutta konstia joilla koettaa pitää lasta aisoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

Meillä on samantapainen tapaus täällä :whistle: