On tuo toimeentulotuki aika suuri, oikein hämmästyin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hui"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hui"

Vieras
Eräs tuttavani on viiden lapsen yksinhuoltaja ja saa rahaa elatusavut(minimit), lapsilisät, asumistuen ja oman työttmyysrahan. Kertoi minulle , että hänen ei kannata mennä töihin, koska saisi vähemmän rahaa kuin nyt. No tätä ihmettelin ja hän kertoi että sossusta ja kelasta saa niin hyvin ettei vaan kannata mennä. Laskin sitten netistä löytämällä laskurilla miten paljon sieltä oiken saisi yhteensä(siis tiesin hänen asumistuen ja tyttömyysrahan määrät, lapsilisät näin netistä miten paljon ovat viidelle)

Tulos:
Laskelman mukaan taloutenne menot ovat 2881.81 euroa, ja tulot 2595.00 euroa.
Arviolaskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 286.81 euroa

Eli tässä on huomioitu hänelle tuloksi nuo kelan tuet ja sitten vuokra menoksi, 950e kuussa.
karkeasti laskien saa rahaa siis vuokran jälkeen käteen 1931e kuussa!

Nyt en enää ihmettele että pärjää paremmin sossun ja kelan tuilla.Olin luullut että toimeentulotuki on joku tosi pieni ja nuo kelan tuet kanssa. Millä tätä systeemiä pyöritetään? Miten valtiolla varaa kustantaa työttömien perhein elämä?

Ei mulla muuta.

[QUOTE="heh";27171992]No ei se nyt aivan noin mustavalkoista ole.[/QUOTE]

Kerro toki, minkäväristä se on? Joka vuosi tuhannet nuoret jättäytyy koulun ja työelämän ulkopuolelle, kun tuilla pärjää oikein näppärästi - ja "syrjäytyminen" periytyy, että tuonkin yksinhuoltajan viidestä lapsesta osa varmasti oppii siihen, ettei töihin _kannata_ mennä.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
[QUOTE="hui";27171940]Eräs tuttavani on viiden lapsen yksinhuoltaja ja saa rahaa elatusavut(minimit), lapsilisät, asumistuen ja oman työttmyysrahan. Kertoi minulle , että hänen ei kannata mennä töihin, koska saisi vähemmän rahaa kuin nyt. No tätä ihmettelin ja hän kertoi että sossusta ja kelasta saa niin hyvin ettei vaan kannata mennä. Laskin sitten netistä löytämällä laskurilla miten paljon sieltä oiken saisi yhteensä(siis tiesin hänen asumistuen ja tyttömyysrahan määrät, lapsilisät näin netistä miten paljon ovat viidelle)

Tulos:
Arviolaskelman mukaan olette oikeutettu toimeentulotukeen, jonka suuruus on 286.81 euroa

Eli tässä on huomioitu hänelle tuloksi nuo kelan tuet ja sitten vuokra menoksi, 950e kuussa.

Nyt en enää ihmettele että pärjää paremmin sossun ja kelan tuilla.Olin luullut että toimeentulotuki on joku tosi pieni ja nuo kelan tuet kanssa. Millä tätä systeemiä pyöritetään? Miten valtiolla varaa kustantaa työttömien perhein elämä?

Ei mulla muuta.[/QUOTE]
tulee kuitenkin vaikka olisit töissä. Jos saat palkkaa 2000 bruttona. Ja vuokra 950 euroa.

Saat enemmän töissä käydessä mutta et hirveitä summia. Joudut maksamaan päivähoito maksut. Ja riippuu mikä palkka.

[QUOTE="hui";27171940]Eräs tuttavani on viiden lapsen yksinhuoltaja ja saa rahaa elatusavut(minimit), lapsilisät, asumistuen ja oman työttmyysrahan. Kertoi minulle , että hänen ei kannata mennä töihin, koska saisi vähemmän rahaa kuin nyt. No tätä ihmettelin ja hän kertoi että sossusta ja kelasta saa niin hyvin ettei vaan kannata mennä. Laskin sitten netistä löytämällä laskurilla miten paljon sieltä oiken saisi yhteensä(siis tiesin hänen asumistuen ja tyttömyysrahan määrät, lapsilisät näin netistä miten paljon ovat viidelle)

Tulos:

Ei mulla muuta.[/QUOTE]

Niin viidestä lapsesta, mutta jos ois yks tai kaks lasta niin ei paljon juhlis.

Sitäpaitsi jaappa toi summa 6 niin paljonko jää yhdelle henkilölle kuussa,ei kovin paljoo.. no laskeppa sitten mitä ruoka maksaa, aika paljon.

[QUOTE="vieras";27172051]tulee kuitenkin vaikka olisit töissä. Jos saat palkkaa 2000 bruttona. Ja vuokra 950 euroa.

Saat enemmän töissä käydessä mutta et hirveitä summia. Joudut maksamaan päivähoito maksut. Ja riippuu mikä palkka.[/QUOTE]

Niin, ja jokainen tuloeuro kasvattaa myös menoja.
Asumistuki vähenee (itse saan ruhtinaalliset 61 €), päivähoitomaksut nousevat.
Työmatkoista, vaatteista ja mahdollisesta ruokailusta tulee lisää kustannuksia jne.

En minäkään mennyt sellaiseen työhön jossa sain vähemmän rahaa kuin kotona istumisella. Tietty siinähän ois saanu tukia vielä päälle, mutta kuitenkin..

Ja jos työkkäri anto karenssia niin sossusta sai enemmän rahaa, eipä paljoo liikuttanu :D

Antakaa tulla sossupummi- haukkunne. Eipä paljoo nekään liikuta, mutta mielummin olin kotona lapseni kanssa kuin menin paskaan duuniin paska palkalla.

Nii joo ja sitte mulla oli kyllä täysi oikeus tähän touhuun. Olen veroja maksanut ja maksan nykyäänkin ja voisin edelleenkin toimia näin kuin edellemainitsin jos tulisi sellainen tilanne, en näe siinä mitään väärää. Eriasia jos tarjotaan kunnon työtä, mutta mielummin jää kotiin märehtimään, kun valmiiksi kaikki maksetaan.

En minäkään mennyt sellaiseen työhön jossa sain vähemmän rahaa kuin kotona istumisella. Tietty siinähän ois saanu tukia vielä päälle, mutta kuitenkin..

Ja jos työkkäri anto karenssia niin sossusta sai enemmän rahaa, eipä paljoo liikuttanu :D

Antakaa tulla sossupummi- haukkunne. Eipä paljoo nekään liikuta, mutta mielummin olin kotona lapseni kanssa kuin menin paskaan duuniin paska palkalla.

kun järellä aattelet niin olet oikeassa.

Lasten ei tule kärsiä vanhempiensa tekosista, siinä syy moiselle. Työnteon tulisi silti olla aina kannattavaa, toimeentulossa on tätä varten korotus tulonsaajille.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27172038:
Tuo on aivan totta. Jos on monta lasta niin oli sitten ydin- tai yh-perhe niin kotona makaamalla tienaa ja yhteiskunta hoitaa ilmaseksi kakaratkin.

EI PIDÄ PAIKKAANSA. Jos jäisin lasten kanssa kotiin, en saisi yhtään mitään, paitsi sen saman lapsilisän mitä saan töissäkin. (meillä nuorinkin on 3v)Työkkäristä varmaan jotain saisin, mutta mun alalla tuskin työttömänä kauan voisin olla.
Jos mieskin olis pummi, niin varmaan sitten pärjättäis, muttei läheskään niin hyvin kun nyt. Tuskin kukaan maksais meidän ok-talon lainanlyhennystä, kesämökin lainaa, autoja ja huvitteluja ;)))
Nyt maksetaan kaikki itse, paitsi tietty lapsilisä saadaan =)

No, mieheni on pienituloinen ja minä työkyvytön. Yksi lapsi. Saamme laskumme itse maksettua, mutta laskin että jäämme n. pari tonnia vuodessa "miinukselle" vrt. jos olisimme sossun asiakkaita...sossu kun maksaisi ne sähkölaskut, apteekkilaskut, vakuutukset.

Tuo on niin totta. KAHDEN lapsen yh:na mulle piti jäädä TONNI kuussa vuokran yms jälkeen. Ja mulla oli vain kaksi lasta. Aika iso palkka olis tarvinnut olla, jotta ois tuollainen summa jäänyt käteen kuussa kaikkien pakollisten juttujen jälkeen.
Lapsen iltapäiväkerho jo 80 e kuussa. Tuonkin maksoi sossu.

Nykyään jo eri tilanne ja olen parisuhteessakin. Kun taas mies oli yksinään ja työtön niin summa oli jotain 400e ja risat. Aika vähän.. Sillä piti ruoat yms ostaa, laskut maksaa. Syökö 2 lasta 600 eurolla kuussa? Koska sen verran mä sain enemmän mitä mies yksinään

Nykyään jo eri tilanne ja olen parisuhteessakin. Kun taas mies oli yksinään ja työtön niin summa oli jotain 400e ja risat. Aika vähän.. Sillä piti ruoat yms ostaa, laskut maksaa. Syökö 2 lasta 600 eurolla kuussa? Koska sen verran mä sain enemmän mitä mies yksinään

Pitäähän niille lapsille muutakin ostaa kuin ruokaa. Lapset tuntuu tarvitsevan enemmän mm. vaatteita, kun sotkevat aikuisia enemmän, ja lisäksi ne jää pieneksi nopeasti, kun aikuinen voi käyttää vuosikausia samoja. Sama juttu lasten kenkien ja harrastusvälineiden kanssa (monot, luistimet, sisäpelikengät). Tarvii hyvät ulkoiluvaatteet, kun lapset peuhaa lumikinoksissa jne. Mä ostan sekä itselleni, miehelle että lapselle pääasiassa kirpparilta ja joskus alennusmyynneistä, ja lapsen vaatteisiin tuntuu menevän enemmän rahaa kuin meidän aikuisten kamppeisiin yhteensä. Lisäksi lapsiperhe tarvitsee ismman asunnon kuin sinkku, ja luonnollisesti kaikkea tarvitsee enemmän hygieniatarvikkeista astioihin ja pyyhkeisiin. Mahdollisesti rattaat, pyöränistuimen, peräkärryn pyörään, auton tai vähintäänkin bussikortteja, että pääsee kulkemaan lasten kanssa. Kyllä niitä pakollisia rahareikiä vaan löytyy ruuan lisäksi, kun lähtee etsimään :)

Mut onhan nuo tuet ihan hyvät. En väitä että niillä pääsisi rikastumaan, mutta moni työssäkäyvä ei saa juurikaan sen enempää kuin tuilla elävä perhe, ja pärjää silti ihan mukavasti. Tällä haen sitä, että tukia saavan perheen ja "itse tienaamillaan rahoilla" elävän perheen taloudellinen tilanne ei juurikaan välttämättä poikkea toisistaan.

Yh:n ei kannata mennä töihin, paitsi jos on isotuloinen ja lapsia saa olla korkeintaa 1-2.

taloudellisesti.
Avioliitossa elävän taas on pakko mennä töihin, koska käytännössä yhden palkka normiperheessä on sama kuin toimeentulotuki.
plus miinus nolla.
ja kukaan mies ei halua elättää perhettä niin että mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.

[QUOTE="Jenis";27172049]osa varmasti oppii siihen, ettei töihin _kannata_ mennä.[/QUOTE]

Eikä sen opetteleminen ole myöhäistä myöhemmälläkään iällä. Jää aikaa itselle, lapsille, elämälle ja harrastuksille. Kun on aikansa maksanut toisten lokoisaa elämää on kiva vaihteeksi kokeilla sitä itse.

Vaikea kuvitella, että lähtisin enää töihin

[QUOTE="rajatapaus";27172281]No tuossahan oli laskettu, että menot on suuremmat kuin tulot ja erotus maksettiin toimeentulotukena. Eli kaikki menee mitä tulee.[/QUOTE]

Oisit aika säästävä. ja olisit oma varanen.

Itse en kyllä keksi mitään muutakaan ratkaisua tuohon järjestelyyn. Yksinhuoltajalla jos on 5 lasta ja työttömänä ei voi yhteiskunta jättää noita lapsia heitteille. En kyllä itsekään menisi töihin jos saisin lähestulkoon saman rahan kotona ollessa. Viidessä lapsessa on ihan hirveesti hommaa, ja se kotonaoloaika menee varmasti lastenhoitoon ja kotitöihin, että tuskin sitä sohvalla maataan. Yksin huoltajallakin tilanteet vaihtelevat, todennäköisesti maksanut veroja ennen lapsia ja kun lapset isoja, palaa taas töihin maksamaan veroja. Toki jos koko elämänsä meinaa tuilla keplotella, ei ole oikein, mutta kyllä meistä suurinosa käy työssä, ja tällöin on ihan oikeitettu erilaisissa elämäntilanteissa saamaan rahallista tukea. Yksinhuoltajiakin on monesta syystä, ei kaikki ole tehneet lapsia tukien takia, joillakin saattaa esim. puoliso kuolla tai häipyä ilman selityksiä.

Itse olen töissä käyvä veroja maksanut ja meinaan hyvällä omallatunnolla tehdä lapsia ja jäädä kotiin lasten kanssa, tosin mies löytyy, eli kovinkaa suuria tukia en tule saamaan.

Mä olen opiskeleva yhden lapsen yh joka saa käteen n.1200€. Tuosta menee asumisen kuluihin lähes puolet eli tässä mitään juhlavasti eletä. Kyllä todellakin menen töihin kun valmistun vaikka töiden myötä menetän asumistuen, mutta silti käteen jää selvästi enemmän.

Yhteistyössä