On tämäkin uusi trendi; Ulkoistetaan synttärit!

  • Viestiketjun aloittaja jotain häpyä
  • Ensimmäinen viesti
isommille
nykyään järkätään kotisynttäreilläkin vaikka mitä ohjelmaa. meillä olisi järkätty hoplop-synttärit 5-vuotiaalle, koska oli jo kerran sellaisissa ollut, mutta mies halusi järkkää synttärit kotona, me kyllä myös tehtiin puoliksi synttärijärjestelyt. Mutta ei tuo nyt niin hintakysymys, jos ostaa kotiin rekvisiittaa ja tekee kunnon tarjoilut, nin eipä se ero hoplopiin ole kummoinen.
 
vieras
Eilen juhlittiin kotona sukulaisten kanssa ja keskiviikkona tulevat lasten kaverit kotiin ulkosaunalla vietettäville synttäreille. Tarkoitus on tehdä jätskimenu ja käydä ottaan heiltä tilaus ja viedä sit annokset sinne. Ei tule kalliiksi, ei ole vaikea toteuttaa ja tytöt aikovat itse siivotakin saunan. :)
 
Gluteus maximus
minä en yksinkertaisesti jaksa järjestää synttäreitä. Olen varmasti tosi huono äiti, mutta minulla on 3-vuorotyö ja jos kerran kuussa on viikonloppuvapaa tai yksittäisiä vapaita silloin tällöin niin haluan viettää ne vapaani rauhassa. En halua mitään synttärihärdelliä kotiini tai alkaa leipomaan, siivoamaan tai keksimään jotain leikkejä. Koirakin kärsii siitä melusta ja häsäämisestä mitä 10kpl 3-5v saa aikaan. Meillä on pienet tilat jne. Mikäs on sen mukavampaa kuin viedä muksulauma peuhaamaan jonnekin muualle ja siellä kaikki on järjestetty. =)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minä en yksinkertaisesti jaksa järjestää synttäreitä. Olen varmasti tosi huono äiti, mutta minulla on 3-vuorotyö ja jos kerran kuussa on viikonloppuvapaa tai yksittäisiä vapaita silloin tällöin niin haluan viettää ne vapaani rauhassa. En halua mitään synttärihärdelliä kotiini tai alkaa leipomaan, siivoamaan tai keksimään jotain leikkejä. Koirakin kärsii siitä melusta ja häsäämisestä mitä 10kpl 3-5v saa aikaan. Meillä on pienet tilat jne. Mikäs on sen mukavampaa kuin viedä muksulauma peuhaamaan jonnekin muualle ja siellä kaikki on järjestetty. =)
Miksi pitää keksiä? Vai onko lasten synttäritkin nykyisin mennyt siihen, että niissä ei viihdytä ilman ohjattua toimintaa? Mun - kalkkis olen, myönnän - lasteni synttäreillä lapset ovat kyllä keksineet leikkejä ihan ilman minuakin.

 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minä en yksinkertaisesti jaksa järjestää synttäreitä. Olen varmasti tosi huono äiti, mutta minulla on 3-vuorotyö ja jos kerran kuussa on viikonloppuvapaa tai yksittäisiä vapaita silloin tällöin niin haluan viettää ne vapaani rauhassa. En halua mitään synttärihärdelliä kotiini tai alkaa leipomaan, siivoamaan tai keksimään jotain leikkejä. Koirakin kärsii siitä melusta ja häsäämisestä mitä 10kpl 3-5v saa aikaan. Meillä on pienet tilat jne. Mikäs on sen mukavampaa kuin viedä muksulauma peuhaamaan jonnekin muualle ja siellä kaikki on järjestetty. =)
Miksi pitää keksiä? Vai onko lasten synttäritkin nykyisin mennyt siihen, että niissä ei viihdytä ilman ohjattua toimintaa? Mun - kalkkis olen, myönnän - lasteni synttäreillä lapset ovat kyllä keksineet leikkejä ihan ilman minuakin.
siksi, koska lapset eivät osaa enää leikkiä? ilmeisesti. On ongintaa, suunnistusta, rasteja, naamiaisia yms. ja mitä hienompaa niin sen parempi. Ei meillä muksuina ollut mitään vastaavaa, mutta kyllä lensi suu auki kun menin omien kanssa ensimmäisille synttäreille. Kakutsin pitää olla jotain luomuksia ja teemana tietysti joku tietty juttu.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
siksi, koska lapset eivät osaa enää leikkiä? ilmeisesti. On ongintaa, suunnistusta, rasteja, naamiaisia yms. ja mitä hienompaa niin sen parempi. Ei meillä muksuina ollut mitään vastaavaa, mutta kyllä lensi suu auki kun menin omien kanssa ensimmäisille synttäreille. Kakutsin pitää olla jotain luomuksia ja teemana tietysti joku tietty juttu.
Onneksi mulla ei ole enää pieniä lapsia :D
 
Pöh
Ei toi mikään uusi trendi ole! Mun synttäreitä on vietetty McDonaldissa jo 80-luvulla!
Ja mitä sitten, ei kaikki halua leipoa ja laittaa, kaitsea kauheeta laumaa kakaroita kotonaan ja viettää loppuiltaa siivoten pentulauman jälkiä.
Ei se pitäisi olla keneltäkään pois, jos synttärit onkin jossain muualla.

Kuinkas moni superäiti viettää omat synttärinsä kotona? Vai lähdettekö kenties ravintolaan tai baariin?
 
Meillä synttärit on aina olleet ja tulevat aina olemaan, ne vanhanaikaiset kekkerit kotona. Tarjolla kakkua ja limpparia. Eikä mitään aikuisten keksimää ohjelmaa tai yllätyspussukoita vieraille =) Näin on menty jo aika monet pirskeet, enkä aio jatkossakaan stressata tällä asialla =)
 
hmm
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ymmärrän, että JOSKUS tällaiset synttärit voi olla sopiva ratakaisu, esim. yh-perheessä ja/tai kun asunto on pieni ja lapsella tarve kutsua useampia vieraita. Onhan tuossa muutenkin etunsa, siivoamisesta pääsyt ja muut.

Huono puoli mielestäni kuitenkin on tämä kaiken kaupallistuminen ja "jenkkimeininki". Tuolta rapakon takaa kai nämä piirteet ovat tulleet: synttäreillä pitää olla jotain erikoista ohjelmaa tai ne pitää järjestää muualla kuin kotona ja vieraiden pitää saada lahjoja. On mennyt vähän överiksi. Kaikilla ei ole varaa eikä halua järjestää synttäreitä jossain Mäkkärissä tai missään muuallakaan viihdyttämössä. Lasten näkökulmasta kyllä arvaa, millaisia synttäreitä he pitävät hienoina. Jos on totuttautunut siihen, että synttärit vietetään "ulkona", ei peruskakkusynttärit kaverin kotona ole mitään :(
 
No juuri sen takia kannattaa olla ohjattua toimintaa jottei kämppä ole aivan sekaisin, ihan pienille ei toki tartt,e mutta nykyään ainakin mun kokemuksen mukaan 6 vuodesta ylöspäin kantsii olla jotain. Koska muuten koko homma menee järjettömyyksiin.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Pöh:
Ei toi mikään uusi trendi ole! Mun synttäreitä on vietetty McDonaldissa jo 80-luvulla!
Ja mitä sitten, ei kaikki halua leipoa ja laittaa, kaitsea kauheeta laumaa kakaroita kotonaan ja viettää loppuiltaa siivoten pentulauman jälkiä.
Ei se pitäisi olla keneltäkään pois, jos synttärit onkin jossain muualla.

Kuinkas moni superäiti viettää omat synttärinsä kotona? Vai lähdettekö kenties ravintolaan tai baariin?
En ole vielä koskaan viettänyt synttäreitäni muualla kuin kotona. Joskus teininä tuli lähdettyä jatkoille tai erikseen muualle, mutta aina olen kotona kakut ja kahvit kavereille tarjonnut.
 
vieras
ZÄDÄMin kanssa yhdyn siihen, että lapsilaumalla tahtoo touhu mennä järjettömyyksiin ellei aikuiset järjestä ohjelmaa tai kaitse perään. Meillä oli tässä muuan vuonna synttärit, joista lapset alkoivat keräillä karkkeja mukaansa, siis kotiin vietäväksi. Kun napa ei enää vetänyt, alettiin kerätä taskuihin, lakkeihin yms kotiin vietäväksi. Lapset olivat jo koululaisia ja minulla oli vaikeuksia ymmärtää tilannetta. Eikö tuon vertaa enää opeteta lapsille käytöstapoja.
 
rider
Asia ei ole vielä meillä ajankohtainen, mutta: mitä sitten? MITÄ VÄLIÄ? Eikö tärkeintä ole että lapsilla on kivaa ja synttärisankari on onnellinen? Jos vanhemmat siinä sivussa pääsee helpommalla, niin..? Ja jenkkimeininkiä my ass, ei tarvitse kuin menna UK:n niin siellä on pitkät perinteet tässa ja vielä pidemmät pellejen yms. palkkaamisessa kotiin viihdyttämään - been there, done that. Jos jenkkimeiningistä huolehditte, niin sitten kiltisti kantsii viedä se Cocis sieltä kaapista piiloon eikä koskaan enää käyttää mm. pikaruokapalveluja. (itse en kokista juo enkä hampurilaisia vedä)

Jos kotielämä on muuten harmonista, tasapainoista, rauhallista, miten yksi päivä vuodessa voi kaiken tuhota?
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minä en yksinkertaisesti jaksa järjestää synttäreitä. Olen varmasti tosi huono äiti, mutta minulla on 3-vuorotyö ja jos kerran kuussa on viikonloppuvapaa tai yksittäisiä vapaita silloin tällöin niin haluan viettää ne vapaani rauhassa. En halua mitään synttärihärdelliä kotiini tai alkaa leipomaan, siivoamaan tai keksimään jotain leikkejä. Koirakin kärsii siitä melusta ja häsäämisestä mitä 10kpl 3-5v saa aikaan. Meillä on pienet tilat jne. Mikäs on sen mukavampaa kuin viedä muksulauma peuhaamaan jonnekin muualle ja siellä kaikki on järjestetty. =)
Miksi pitää keksiä? Vai onko lasten synttäritkin nykyisin mennyt siihen, että niissä ei viihdytä ilman ohjattua toimintaa? Mun - kalkkis olen, myönnän - lasteni synttäreillä lapset ovat kyllä keksineet leikkejä ihan ilman minuakin.
Tahtoo se meno mennä riehumiseksi jos ei ole ohjelmaa. Ja eihän kellään ole nykyään enää synttäreitä jossa ei olis ohjelmaa. Nehän on ihan tylsät, sanoo lapset.
 
Nii kerta
Jos olis rahaa niin vietettäisiin HopLopissa. Molemmat lapset (7 ja 9 v.) olis halunnu, mut ei raskita :( Pitää sitä ajatella sitäki mitä lapset haluaa (jos toteutukseen on rahaa).
 
En noista hoplop-synttäreistä tiedä mut itse olin joskus lapsena kaverin synttäreillä mäkkärissä ja voi itku miten tylsää niissä oli. Kerran tosin oli siellä edesmenneessä leikkitalo-mäkkärissä Itiksessä ja se oli ihan ok, vaikka ite en tuolloin enää putkessa-ryömimis-iässä ollutkaan :D Mun mielestä ulkoistetut synttärit on ihan jees, ei ehkä tylsässä mäkkärissä kuitenkaan... Omiin synttärimuistoihin liittyy keskeisesti oma koti ja äidin tekemä kakku( :heart: ) - Samoin se valtava siivous-stressi ennen ja jälkeen juhlien :D
 
åbo lensi ulos
http://www.turkuai.fi/public/default.aspx?nodeid=13712&culture=fi-FI&contentlan=1
Mä ajattelin järkätä tytön 6 v kaverisynttärit tuolla. 100 euroa on aika kohtuullinen hinta, ottaen huomioon sen ettei tarvitse itse tehdä MITÄÄN :)
 
hivenenhullu
tulee mun pojalle kovin tylsää sitten kun mä en niitä aio ulkoistaa... tykkään suunnitella ja järjestää juhlia, erilaisilla teemoilla.. ei se siivoaminen ole niin iso homma sen jälkeen :)
en tiiä, kun me käydään muutenkin hoplopissa ym paikoissa niin eipä niissä mitään niin erikoista ole että viitsisi kustantaa synttärit sellaisessa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja åbo lensi ulos:
http://www.turkuai.fi/public/default.aspx?nodeid=13712&culture=fi-FI&contentlan=1
Mä ajattelin järkätä tytön 6 v kaverisynttärit tuolla. 100 euroa on aika kohtuullinen hinta, ottaen huomioon sen ettei tarvitse itse tehdä MITÄÄN :)
Toihan on ihan loistava! Oiskohan tollasia muuallakin päin Suomea.. =)
 

Yhteistyössä