On se vaan mukava ku saa syyä surutta voita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Orion-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Orion-

Aktiivinen jäsen
18.05.2007
21 085
4
38
Iltapalaksi anopin tekemä aito ohrarieska ja rutkasti voita päälle, ai että oli hyvää! :p :p :p

Ja ukko tuumas kans että on hyvää, ku laittaa limpun päälle muutaman siivun voita. Juustohöylällä saa kätevästi siivuja kovasta voiköntistä.

En ymmärrä miten oon joskus voinu syödä ruis(vehnä )leipää nii että rasvaa on hädintuskin näkynytkään siinä pinnalla.
n055.gif

Voihin kertyny sen verran paljon ympäristömyrkkyjä, että mä en enää osaa nauttia siitä samalla tapaa =) AP:lle, mä tiedän, että olet yrittäny pudottaa painoa jo pitkään. Mä en voi suositella tuota karppausta... Itse syön hyvin kasvispainotteisesti eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia painon kanssa.

Ohra on muuten hyvää =) Tänään söin ohracurrya, härkäpavuilla & kesäkurpitsan kera.

En mä usko siis että voi nostaisi sun painoa, mutta liha nostaa ja tekee pahaa jälkeä elimistölle suurissa määrin.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Mä jo pelkäsin että tää on niitä karppaajien ihkutusketjuja mut ei onneks ollut :)

On tää. :laugh:

(Ukko kyllä syö vähän leipää päivittäin, ite vaan harvoin.)

Mä aloin tässä varmaan reilu kuukaus sitten karppaamaan ja on ollut ihan mielettömän hyvä olo. Nyt sitten ajattelin että no voihan sitä välillä leipääkin ottaa. Söin sitten kaks palaa ihan oikeeta ruisleipää ja voi jestas mä kuolen tähän turvotukseen ja ilmavaivoihin!

Onkohan vaan tuo ruis vai mikä vaan vilja, en tiiä. Tuleeko sulle tosta ohrasta mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja liina:
Voihin kertyny sen verran paljon ympäristömyrkkyjä, että mä en enää osaa nauttia siitä samalla tapaa =) AP:lle, mä tiedän, että olet yrittäny pudottaa painoa jo pitkään. Mä en voi suositella tuota karppausta... Itse syön hyvin kasvispainotteisesti eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia painon kanssa.

Ohra on muuten hyvää =) Tänään söin ohracurrya, härkäpavuilla & kesäkurpitsan kera.

En mä usko siis että voi nostaisi sun painoa, mutta liha nostaa ja tekee pahaa jälkeä elimistölle suurissa määrin.

Joo, mun painon putoamiset on aina kaatunu suklaaseen. Nyt on taas uutta alkua, tiedän jo sen verran hyvin vaaranpaikat, että pitäis jo onnistua. :)

Liha on terveellistä (mitä luomumpi, sen parempi). Proteiinia tarvitaan ja liha on erinomainen lähde, saa kaikki tarvittavat aminohapot. Ei sillä etteikö kasviproteiinitki olis ok, mut mä oon lihansyöjä (sekasyöjä ) mieluummin, ei nuo pavut oo oikee mun juttu. :) Voikin on terveellistä (ainaki miljoona kertaa terveellisempää ku margariinit :x joissa niitä myrkkyjä vasta onkin), tai no ei ainakaan haitallista, jos ei niin terveyttä edistäväkään..semmone neutraali.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
Mä jo pelkäsin että tää on niitä karppaajien ihkutusketjuja mut ei onneks ollut :)

Mä aloin tässä varmaan reilu kuukaus sitten karppaamaan ja on ollut ihan mielettömän hyvä olo. Nyt sitten ajattelin että no voihan sitä välillä leipääkin ottaa. Söin sitten kaks palaa ihan oikeeta ruisleipää ja voi jestas mä kuolen tähän turvotukseen ja ilmavaivoihin!

Onkohan vaan tuo ruis vai mikä vaan vilja, en tiiä. Tuleeko sulle tosta ohrasta mitään?

Mä oon niin alussa tän kans vielä (ku toi suklaa on aina sotkenu kaiken..) että ei ohra tunnu kyllä missään.

Onko sulla sit ennen karppausta tullu viljasta tuommosta?

Mä oon niin alussa tän kans vielä (ku toi suklaa on aina sotkenu kaiken..) että ei ohra tunnu kyllä missään.

Onko sulla sit ennen karppausta tullu viljasta tuommosta?

No mä just siks alotin karppaamaan ku olin aina niin turvonnu. Mä en siis laihduta, mä oon ihan normaalipainonen, mut maha oli ku ois raskaana.

Viljasta ja perunasta turpoon, sokerista en tiiä. Mut mitään allergiaa ei pitäs olla.

Joo, mun painon putoamiset on aina kaatunu suklaaseen. Nyt on taas uutta alkua, tiedän jo sen verran hyvin vaaranpaikat, että pitäis jo onnistua. :)

Liha on terveellistä. Proteiinia tarvitaan ja liha on erinomainen lähde, saa kaikki tarvittavat aminohapot. Ei sillä etteikö kasviproteiinitki olis ok, mut mä oon lihansyöjä (sekasyöjä ) mieluummin, ei nuo pavut oo oikee mun juttu. :) Voikin on terveellistä (ainaki miljoona kertaa terveellisempää ku margariinit :x joissa niitä myrkkyjä vasta onkin), tai no ei ainakaan haitallista, jos ei niin terveyttä edistäväkään..semmone neutraali.

Lihaproteiini liiallisissa määrin tekee pahaa jälkeä elimistöön. Mäkin syön lihaa, mutta kohtuudella. Syön mm poronlihaa, mies tuo hirveä mettältä, joskus innostuu jänistä nappailemaan. Samoin kalaa menee jonkun verran. Proteiinia saa todella paljon jo muualtakin, eikä sitä edes tarvitse niin paljoa jollei tee jotain ruumiillista työtä tai esim imetä.

Margariinejakaan meillä ei käytetä, teollisesti kovetettu rasva ei tähän taloon astu :D Lihaa ja maiotuotteita käytetään kuitenkin todella vähän, niissä on niin suuria pitoisuuksia ympäristömyrkkyjä. Esimerkiksi punaisessa lihassa on kymmenenkertaisesti torjunta-aineita verrattuna papuihin ;) Ympäristömyrkythän aiheuttavat mm lapsettomuutta, keskittymishäiriöitä ja muita neurologisia oireita, syöpää ja joittenkin tutkimusten mukaan järkyttävät suoliston bakteeritasapainoa joka voi sitten johtaa osaltaan immuunipuolustuksen ongelmiin, ylipainoon, jne.

Painonpudottajille suosittelisin ruokavalion suuntauksesta huolimatta maitohappobakteereita ja tulehdusta alentavia ruokia. Mm valkosipuli, inkivääri, muut sipulit, tuoreet kasvikset, kalaöljykapseleita, saksanpähkinöitä... Ootko kuullu tästä anti-inflammatory dieetistä? Pitäisi purra varsinkin jos on jo paljon ylipainoa, jolloin on todennäköistä, että osa rasvasolukosta on tulehtunutta. Siitä ei pääse eroon millään ennen kun tulehdus on hoidettu ja sitä hoitaa parhaiten ruokavaliolla.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
kuka hemmetti tunkee leipäänsä VOITA?

Mä en ymmärrä tätä kommenttia :D Kuten sanoin, en enää osaa nauttia siitä yhtä paljon kun tiedän liikaa rasvaliukoisista ympäristömyrkyistä, mutta hyvänmakuista se ainakin on :D

Alkuperäinen kirjoittaja liisa:

Mä en ymmärrä tätä kommenttia :D Kuten sanoin, en enää osaa nauttia siitä yhtä paljon kun tiedän liikaa rasvaliukoisista ympäristömyrkyistä, mutta hyvänmakuista se ainakin on :D

Hei, haluisitko kertoa minullekin rasvaluikoisista ympäristömyrkyistä? Eikös niitä ole silloin myös margariinissa, koska rypsi ja rapsi kasvavat pellossa.. Vai mitä kautta myrkyt päätyy voihin<---maitoon<---lehmään?

Lihaproteiini liiallisissa määrin tekee pahaa jälkeä elimistöön. Mäkin syön lihaa, mutta kohtuudella. Syön mm poronlihaa, mies tuo hirveä mettältä, joskus innostuu jänistä nappailemaan. Samoin kalaa menee jonkun verran. Proteiinia saa todella paljon jo muualtakin, eikä sitä edes tarvitse niin paljoa jollei tee jotain ruumiillista työtä tai esim imetä.

Margariinejakaan meillä ei käytetä, teollisesti kovetettu rasva ei tähän taloon astu :D Lihaa ja maiotuotteita käytetään kuitenkin todella vähän, niissä on niin suuria pitoisuuksia ympäristömyrkkyjä. Esimerkiksi punaisessa lihassa on kymmenenkertaisesti torjunta-aineita verrattuna papuihin ;) Ympäristömyrkythän aiheuttavat mm lapsettomuutta, keskittymishäiriöitä ja muita neurologisia oireita, syöpää ja joittenkin tutkimusten mukaan järkyttävät suoliston bakteeritasapainoa joka voi sitten johtaa osaltaan immuunipuolustuksen ongelmiin, ylipainoon, jne.

Painonpudottajille suosittelisin ruokavalion suuntauksesta huolimatta maitohappobakteereita ja tulehdusta alentavia ruokia. Mm valkosipuli, inkivääri, muut sipulit, tuoreet kasvikset, kalaöljykapseleita, saksanpähkinöitä... Ootko kuullu tästä anti-inflammatory dieetistä? Pitäisi purra varsinkin jos on jo paljon ylipainoa, jolloin on todennäköistä, että osa rasvasolukosta on tulehtunutta. Siitä ei pääse eroon millään ennen kun tulehdus on hoidettu ja sitä hoitaa parhaiten ruokavaliolla.

Juu eipä sitä lihaa liikaakaan passaa syödä. :)

En oo kuullu tuollaisesta ruokavaliosta. Valkosipuli, sipuli, tuoreet kasvikset, kalaöljy, erilaiset pähkinät, niitä löytyykin lautaselta. Sipuleita sais kyllä olla vielä enempi ja pähkinöitten määrä ja laatu vaihtelee.

Se on harmillinen juttu että niitä ympäristömyrkkyjä on vähä joka puolella. :/ Siks valitaanki luomua niin paljo ku mahdollista. Kun vaan sais aikaseksi niin tilais luomulihaa suoraan tilalta...naudan jauhelihaa on luomuna syöty, muuta lihaa ei oo luomuna kaupasta saanu. :/

Nii ja lihomista, lapsettomuutta, keskittymishäiriöitä ja ties mitä muuta aiheuttaa myös liika hiilihydraatti ravinnossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Rumpnisse:

Hei, haluisitko kertoa minullekin rasvaluikoisista ympäristömyrkyistä? Eikös niitä ole silloin myös margariinissa, koska rypsi ja rapsi kasvavat pellossa.. Vai mitä kautta myrkyt päätyy voihin<---maitoon<---lehmään?

ja mä tahtoisin tietää, mitä liha- ja maitokarjalle syötetään, ja siipikarjalle. Löytyykö tietoa tämmösestä :)
Siinä yhdessä dokumentissa oli että kanoille ainakin syötetään mm. antibiootteja, mut se oli jenkeissä. Syötetäänköhän täälläkin?

Maidossa niitä on tiivistetysti. Senhän takia myös rasvaisissa kaloissa on paljon ympäristömyrkkyjä nykyään, joka on todella harmi, sillä esimerkiksi lohi on joskus muinoin ollut todella terveellistä ruokaa. Nyt sitä ei myrkyiltään uskalla syödä kovinkaan usein.

Eli siis: Toki margariinissakin (ts öljyissä) on jonkun verran rasvaliukoisia ympäristömyrkkyjä mutta lehmä kerää ympäristömyrkkyjä elimistöönsä ja niitä päätyy maitoon sitten enemmän kuin mitä pelkässä kasvissa olisi.

ja mä tahtoisin tietää, mitä liha- ja maitokarjalle syötetään, ja siipikarjalle. Löytyykö tietoa tämmösestä :)
Siinä yhdessä dokumentissa oli että kanoille ainakin syötetään mm. antibiootteja, mut se oli jenkeissä. Syötetäänköhän täälläkin?

Hormooneja ja varmaan jotain antibiootteja syötetään täälläkin varmasti. Ehkä Eviran tms. tahon sivuilta löytyisi lisää tietoa..

Lehmistä n 30% kärsii jatkuvasti rintatulehduksesta; kai niille on jotain lääkkeitä annettava, etteivät infektioihin kuole? En tiedä tarkemmin, valitan :(

Sen kuitenkin uskon, että minä saan kaupasta puhtaampaa kasvisravintoa kuin mitä noille eläimille syötetään :) Ja näin oma kroppa pysyy toivottavasti mahdollisimman puhtaana.

Uusimmat

Yhteistyössä