On se susi vaan niin ihana otus! Susi raateli koiranpennun sis. Linkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saiccu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liekö urbaanilegendaa vai mitä, mutta minä oon kuullu juttuja että näitä pantasusia "hukkuu" jokiin ym. ja koskaan niitä ei löydetä. Sitten muorit kertoo vanhainkodissa tarinaa että "kyllä se panta sitten posahtaa mukavasti kun sen heittää uuniin".

Me asutaan maalla ja tossa n. kilometrin päässä on nähty karhun jälkiä ja paskoja. Suden ulvontaa oon kans naapurit kuullu ja nähnytkin keskellä kirkasta päivää yhden tapauksen pihassaan. Meillä on pyreneittenkoira joka ei mieluusti sisälle yöksi(kään) tule, viettää ne sitten tuolla tarhassa...(joka tosin on korkeampi kuin 110 cm). En kehtais sitä väkisinkään sisälle raahata kun sitten haahuaa ympäriinsä ja läähättää että ulos tahtois...

Kerran lähdin pyöräilemään tuonne metsätielle ja jonkin matkaa poljettuani alkoi helvetinmoinen rytinä kuulua metästä. Hitto että säikähin, en jääny ottamaan selvää mikä elukka se oli! Saattohan se olla hirvikin tosin.

Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
En käsitä tätä suojeluaatetta mitä täällä kannatetaan..

jos susikantaa verrotettaisiin sopivissa määrin pysyisi susi ihmisarkana ja erämaissa , eikä tuppautuisi asutuksiin koiria napsimaan.
Kanta kasvaa koko ajan ja sudet tulevat helpon ruoan perässä ihmisten keskelle, mitäs pelättävää niillä edes olisi kun ovat niin suojeltuja että..
Ennemmin tai myöhemmin susi käy jonkun lasta haukkaamassa ja sittenpäs alkaa sen sortin lahtaus ettei yhtään hukkaa jää jäljelle.

Niinhän se meni reilut sata vuotta sitten jolloin susi metsästettiin melkein sukupuuttoon. Niiltä ajoilta niitä ihmisuhrejakin löytyy kirkonkirjoista.

vatuttaa tuo sakemanninpennun omistaja, eipä tulis mieleen jättää 5-kuista penikkaa ulos yöksi.
Johan sen puree itikatkin jos ei susi satu kohdalle
:headwall:

Tätä täytyy peesailla!!

SUSISURMAT näyttävät tapahtuneen ryppäissä samalla paikkakunnalla.
Ilomantsin alueella jäi suden suuhun kahdeksan lasta neljän vuoden aikana 1760-luvulla.
Vielä hurjemmin sudet riehuivat Kivennavalla 1840-luvulla. Kirkonkirjoihin kirjattiin vuosina 1843-1850 kaikkiaan 22 susien aiheuttamaa surmaa. Näistäkin suurin osa oli vain muutaman vuoden ikäisiä lapsia.
Kirvussa puolestaan sudet surmasivat kolmen kuukauden aikana vuonna 1857 kahdeksan aikuista ihmistä.

Vanhaa juttua on joo..mutta!!
Todella toivon että historia ei ala toistaan itseään :(

On totta, ettei sutta tarvitse pelätä niin kauan kuin se pelkää ihmistä, mutta sellainen susi ei käy pihapiireissä eikä tapa lampaita. Susisurmat eripuolilla maailmaa osoittavat, että kun susia ei jatkuvasti vainota, ne ulottavat ravinnonhakunsa ihmisasumusten läheisyyteen. Ensin lampaisiin sekä koiriin ja lopulta myös lapsiin.

Vuosina 1831-1881 sudet tappoivat 69 lasta Suomessa, eli yhden joka kahdeksas kuukausi. Suomen ihmissyöjäsusien saalistustapa oli samanlainen kuin muualla, muun muassa Intiassa, jossa myös ollaan selvitetty suden ihmissyöntiä.

Ruotsin Tiedeakatemia julkaisi maaliskuussa 1999 tutkimusraportin suden ihmissyönnistä Biharin osavaltion Hazibaraghin alueella, jossa sudet ovat tappaneet aikojen saatossa satoja lapsia. Hazaribaghissa menetettiin susille 90 lasta vuosina 1989-1995, joista 78 joutui susien uhriksi kahden vuoden aikana1993-1995.

Lapset siepattiin yleensä heidän leikkiessään yleisellä paikalla kylässä tai talon edessä ja yksi revittiin äidin sylistä. Tästä huolimatta Intian 1000-2000 yksilön susikanta on tiukasti suojeltu. Halutaanko nyt EU:ssakin asettaa sudet lapsien edelle? Hyväksyessään suden tiukan suojelun, Suomen EU-neuvottelijat antoivat pois varsinkin lapsien turvallisuuden Suomen maaseudulla.

On totta, ettei sutta tarvitse pelätä niin kauan kuin se pelkää ihmistä, mutta sellainen susi ei käy pihapiireissä eikä tapa lampaita. Susisurmat eripuolilla maailmaa osoittavat, että kun susia ei jatkuvasti vainota, ne ulottavat ravinnonhakunsa ihmisasumusten läheisyyteen. Ensin lampaisiin sekä koiriin ja lopulta myös lapsiin.

NÄIN!!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ilmeisesti oli käynyt niin, että utelias koiranpentu oli susien tullessa kulkeutunut liian lähelle verkkoaitaa, ja sudet olivat repineet koiran etujalat, jotka löytyivät aitauksen ulkopuolelta. Ristolan koiratarhassa on parikymmentä koiraa, ja aitaus on vedetty niin, että kaikki tilan rakennukset ovat 500 nelimetriä laajan aitauksen sisäpuolella

No jos koko piha on asianmukaisesti aidattu, niin kylä mä oletn että mun eläimet -sekä lapset- saa siellä ihan vapasi liikkua, mihin vuorokauden aikaan vaan. Siis susihan ei ollutullu sisälle tarhaan, vaan ilmeisesti repiny ne jalat aidan läpi.

Niinpä.
Onkohan toiset koirat pitäneet mitään meteliä haukkumala?Omistajat ei ole heränneet?Paiti jos aitaus kaukana talosta.

Ilmeisesti oli käynyt niin, että utelias koiranpentu oli susien tullessa kulkeutunut liian lähelle verkkoaitaa, ja sudet olivat repineet koiran etujalat, jotka löytyivät aitauksen ulkopuolelta. Ristolan koiratarhassa on parikymmentä koiraa, ja aitaus on vedetty niin, että kaikki tilan rakennukset ovat 500 nelimetriä laajan aitauksen sisäpuolella. Onnettomuuden jälkeen pienet koirat on pidetty yön yli sisätiloissa. Tiistain ja keskiviikon välinen yö sujui rauhallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja lansun emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja frog2:
Alkuperäinen kirjoittaja Lansun omistaja:
Miten kaukana se aitaus on sitten asuinrakennuksesta kun eivät kerran ole meteliin heränneet???? Kyllähän nyt avuttoman pienen koiran huutoihin pitäisi herätä...saa isäntä syyttää ihan itseään tästä.

Pihan kaikki rakennukset olivat ko. aitauksen sisäpuolella.

Kyllä pitäisi sitten herätä ääniin...ei se ole muuten mikään pieni ääni kun koira päästää hädissään...

Ja luulisi niiden muidenkin koirien jotain ääntä pitävän?

Alkuperäinen kirjoittaja lansun emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja Lansun omistaja:
Miten kaukana se aitaus on sitten asuinrakennuksesta kun eivät kerran ole meteliin heränneet???? Kyllähän nyt avuttoman pienen koiran huutoihin pitäisi herätä...saa isäntä syyttää ihan itseään tästä.

Pihan kaikki rakennukset olivat ko. aitauksen sisäpuolella.

Kyllä pitäisi sitten herätä ääniin...ei se ole muuten mikään pieni ääni kun koira päästää hädissään...

Juu ei ole, olen kuullut. Tiedän myös tapauksen (tässä ihan hiljan) kun sudet hakivat perheen koiran pihasta. Eipä hekään mitään voineet tehdä vaikka näkivät tapahtuman. Varmasti ollut järkytys nähdä kun 4-5 suden lauma hakee rakkaan lemmikin pihasta kun iltapissulle päästi. :/

Taisi olla joskus lehdessäkin tuo?Ainakin jonkun tuollaisen muistan.

Nainen pelasti koiransa suden suusta - potki petoa päähän

08.08.2008 06:24

Pohjois-Savon Kaavilla asuva Taru Salminen joutui kamppailuun suden kanssa keskiviikkoiltana.

Salminen oli bichon havanais -rotuisen Roopen kanssa kävelyllä rannassa vain sadan metrin päässä kotitalolta, kun susi hyökkäsi pienen koiran kimppuun.

- Koira valpastui, kun pensaikosta kuului rapinaa. Minä luulin, että siellä on ihminen, mutta sitten koiran kimppuun hyökättiin polun vierestä puskan takaa. Salminen ei tajunnut heti, että hyökkääjä oli susi. Hän luuli laihaa petoa koiraksi ja ajatteli vain Roopen pelastamista.

Salminen suuntasi kolme napakkaa potkua suden päähän, minkä jälkeen se luikki pakoon.Vasta silloin Salminen huomasi, että oli potkinut sutta. Se oli Salmisen mukaan riutuneen näköinen ja loukannut yhden jaloistaan.

Susi ei astunut lainkaan toisen takajalkansa varaan, mutta siitä huolimatta se katosi nopeasti piiloon pusikoiden suojaan.

- Sieltä kuului vielä rapinaa, kun kävelimme nopeasti takaisin rivitalolle. Minä huusin ja kiroilin, ettei se tulisi uudestaan lähemmäs.

Susi puri Salmista kenkään, johon tuli reikä. Yksikään osapuolista ei loukkaantunut välikohtauksessa.

- Koira oli niin vikkelä, ettei saanut puremaa. Sen kylki oli ihan veressä, mutta ei omassa vaan suden. Ilmeisesti suden jalka vuoti aika pahasti. Pesin koiran kunnolla, eikä siihen jäänyt mitään jälkiä.

IS

täällä on sudet käynyt lampaita tappamassa.oli kuulemma koiria ollut.täällä ne käy tietyssä paikassa raatelemassa.tappo lupaa ei saa.
mutta on täällä poromiehet,jotka tappaa ne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä on sudet käynyt lampaita tappamassa.oli kuulemma koiria ollut.täällä ne käy tietyssä paikassa raatelemassa.tappo lupaa ei saa.
mutta on täällä poromiehet,jotka tappaa ne.

Niinhän se oli ennen susien lahtaamista...ensin lampaat,sitten koirat ja sitten ihmiset :( mutta kun tätä ei vain tajuta!! ei siinä suojele sivistynyt 2000-luku,kun susi nappaa jonkun lapsen koulumatkalla!!Aatellaan vaan ettei NYKYaikana voi semmosta sattua!!

Nainen pelasti koiransa suden suusta - potki petoa päähän

08.08.2008 06:24

Pohjois-Savon Kaavilla asuva Taru Salminen joutui kamppailuun suden kanssa keskiviikkoiltana.

Salminen oli bichon havanais -rotuisen Roopen kanssa kävelyllä rannassa vain sadan metrin päässä kotitalolta, kun susi hyökkäsi pienen koiran kimppuun.

- Koira valpastui, kun pensaikosta kuului rapinaa. Minä luulin, että siellä on ihminen, mutta sitten koiran kimppuun hyökättiin polun vierestä puskan takaa. Salminen ei tajunnut heti, että hyökkääjä oli susi. Hän luuli laihaa petoa koiraksi ja ajatteli vain Roopen pelastamista.

Salminen suuntasi kolme napakkaa potkua suden päähän, minkä jälkeen se luikki pakoon.Vasta silloin Salminen huomasi, että oli potkinut sutta. Se oli Salmisen mukaan riutuneen näköinen ja loukannut yhden jaloistaan.

Susi ei astunut lainkaan toisen takajalkansa varaan, mutta siitä huolimatta se katosi nopeasti piiloon pusikoiden suojaan.

- Sieltä kuului vielä rapinaa, kun kävelimme nopeasti takaisin rivitalolle. Minä huusin ja kiroilin, ettei se tulisi uudestaan lähemmäs.

Susi puri Salmista kenkään, johon tuli reikä. Yksikään osapuolista ei loukkaantunut välikohtauksessa.

- Koira oli niin vikkelä, ettei saanut puremaa. Sen kylki oli ihan veressä, mutta ei omassa vaan suden. Ilmeisesti suden jalka vuoti aika pahasti. Pesin koiran kunnolla, eikä siihen jäänyt mitään jälkiä.

IS

No eipä paljo ihmistä pelännyt se susi!!

Voi kauhee... :'( koiraparka :'( Kyllä mä vaan oon sitä mieltä että susikantaa pitäis ihan tosissaan harventaa :snotty: Mä muistan joskus katsoneeni telkkarista ajankohtaisen kakkosen missä haastateltiin itärajalla perhettä jotka pelkäs lastensa puolesta, eivät uskaltaneet lasten antaa yksin mennä edes kouluun kun susia sillä alueella riesaksi niin paljon.. Miettikääs omalle kohdalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Voi kauhee... :'( koiraparka :'( Kyllä mä vaan oon sitä mieltä että susikantaa pitäis ihan tosissaan harventaa :snotty: Mä muistan joskus katsoneeni telkkarista ajankohtaisen kakkosen missä haastateltiin itärajalla perhettä jotka pelkäs lastensa puolesta, eivät uskaltaneet lasten antaa yksin mennä edes kouluun kun susia sillä alueella riesaksi niin paljon.. Miettikääs omalle kohdalle.

Niin,kun joittenkin mielestä kaikkien pitäis asua kehäkolmosen sisällä..

oikeesti,miten joku voikin tosissaan olla sitä mieltä että ihmiset muuttaakoon pois että sudet ja muut saa mellastaa rauhassa??!

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Susi on peto, so? Koiran omistajan tyhmyyttä jättää koira suden syötiksi.

Sitähän mä tossa jo ihmettelin, että kui koirat on jätetty aitaukseen jossa on ennenkin ollut susi kylässä.

Minnekkäs muualle????Voi vittu taas näitä kettutyttöjä!!!!!!!

No minnekköhän! Vaikka erillisiin sisätiloihin tietenkin jos alueella on jo entuudestaan ollut susia! Eipä tulisi minulle mieleenikään jättää omia koiriani yöksi ulos, edes tarhaansa, jos siellä on susi käynyt.

Tässä on nyt pointtina se että ne sudet EI KUULU KOTIPIHOIHIN!!!!!pitääkö se ny vittu rautalangasta vääntää!!!??

tuolla tarhalla oli jo käynyt kerran susi.turvaton tarha ja sinne pitänyt jättää.toivotavasti omistaja oppii ennenkun luetaan lisää |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:

Niin,kun joittenkin mielestä kaikkien pitäis asua kehäkolmosen sisällä..

oikeesti,miten joku voikin tosissaan olla sitä mieltä että ihmiset muuttaakoon pois että sudet ja muut saa mellastaa rauhassa??!

Mä en pysty uskoon et kukaan olis oikeesti tota mieltä.. Kai nyt jokainen tajuaa että ihminen menee suden edelle vaikka olis miten söpö eläin. Niitä vaan oikeesti on liikaa...

Yhteistyössä