On se kyllä ihme, kun työttömät, sairaspäivärahalla olevat saavat enempi tukea kun kotiäidit...

• Viestiketjun aloittaja äiskä päiskä
  • Ensimmäinen viesti
äiskä päiskä
Alkaa tässä pinna olla kireellä näiden pienten tulojen kanssa, joten varmaan pakko laittaa lapsi hoitoon =( ajattelin että olisin hoitanut kotona kolmivuotiaaksi mutta eipä taida onnistua =(

On tämä sit niin reilua. Onko täällä paljon äitejä, jotka tämän raha-asian takia on ilmoittanutunut työttömäksi työnhakijaksi, koska näin saa PALJON enemmän rahaa? Sillä summalla jopa eläisikin. Ja toivotte ettei teille tarjota töitä? Tämäkin vähän ristiriitaista, että ne jotka asuu jossain sellaisessa paikassa jossa töitä ei oikeasti ole voivat surutta ilmoittautua heti työttömiksi, koska töitä ei tulla tarjoamaan =( reilua sinänsä.

Huoh, sainpas purkaa... jopa helpotti =)

Työttömäksi ilmoittautunut on halukas 'palvelemaan' yhteiskuntaa, siksi kai tämä näin menee.

Onhan se, toisinaan typerältä tuntuvaa ja turhauttavaa, kuten niin moni muukin asia tässä hyvinvointiyteiskunnassa.

Kotiäiti, vaikka arvokas siellä kotona onkin ja äiti siellä lapselleen, ei 'tee' yhteiskunnan edestä työtä.

En arvostele, totean vain.

"vieras"
Lasten kotona hoitaminen on yksi vaihtoehto lasten hoitamiseen, ei työtä eikä siihen rinnastettavaa (vaikka työtä lapset teettävätkin).

Minusta suhteet ovat ihan kohdallaan, sairaspäivärahan pitää olla riittävä jo senkin takia, sillä monesti sairastuminen ja pitkä poissaolo töistä tulee yllättäen.

"vieras"
Mua oikeesti korpee, kun nostetaan työttömyskorvausta ja ei ole aikomustakaan mennä töihin (joo, olen varmaan vaan kateellinen, kun itsellä oli vakipaikka odottamassa). Ja hiljalleen olen alkanut kannattamaan kansalaispalkkaa. Tukien varassa elävät tuntuvat koko ajan rutisevan, kun toiset saavat tukia enemmän. Tuo, että jää lapsiaan hoitamaan kotiin äitiysloman jälkeen, on ihan oma valinta ja silloin ei pitäisi valittaa rahasta. Vaihtoehtona on mennä töihin (tai opiskella tai olla aktiivinen työnhakija). Jollakin sairaspäivärahalla olevalla ei sitä vaihtoehtoa välttämättä ole, ei pysty työskentelemään!

[QUOTE="vieras";22776289]Kotiäitiys on valinta. Työttömänä tai sairaspäivärahalla oleminen useimmiten ei ole.[/QUOTE]

Totta, mutta sinällään huvittavaa et jokapaikassa toitotetaan kuinka pienet lapset pitäis hoitaa kotona mut sitä ei sitten tueta kunnolla...Sit arvostellaan jos lapsi on jouduttu viemään hoitoon 10 kuisena..

:o)
Ilmoittauduin työttömäksi, mutta olin valmis ottamaan työnkin vastaan jos olisin saanut ( niin speciaaliala, töitä vaikea saada). Hassua kyllä että kotona ollessa jäi melkein enemmän rahaa käteen kuin nyt työssäkäyvänä :D Lasten päivähoitomaksut on melkein sen verran mitä ansiosidonnaisella ja palkalla on eroa ja siihen päälle vielä lounaat työpaikkaruokalassa, bensat työmatkoilla ja jakkupuvut sun muut :p

töihin vaan
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa siitä, että joku hoitaa omaa perhettään kotona? Sairaslomalla oleva ei voi tilanteelleen mitään ja työtön on valmis menemään töihin, jos saa paikan. Niin se vaan menee. Jos ei ole varaa olla kotona, niin sitten töihin. Tai sitten miettii etukäteen missä elämäntilanteessa on varaa hankkia lapsia ja säästää hyvissä ajoin ennen hoitovapaata ja elää säästöjen turvin. Mä elelin säästöillä ja sitten kun alkoi tehdä tosi tiukkaa, menin takaisin töihin. Kuopus oli silloin alle 2-vuotias.

"vieras"
Totta, mutta sinällään huvittavaa et jokapaikassa toitotetaan kuinka pienet lapset pitäis hoitaa kotona mut sitä ei sitten tueta kunnolla...Sit arvostellaan jos lapsi on jouduttu viemään hoitoon 10 kuisena..
Sitä nyt toitottaa lähinnä muut äidit ja jokunen asiantuntija, jotka julkisuuteen 'pääsevät' kommentoimaan. Vähemmälle huomiolle jää se seikka, että laadukkaampi päivähoito vähentäisi paineita hoitaa jokaista lasta 3-vuotiaaksi kotona. Ei se kotia voita, mutta tekisi nykyisestä tilanteesta inhimillisemmän lapsille. Älytöntä työntää äitejä kotiin kun samaan aikaan päivähoidon tila täysin rempallaan., Vastuu siirretään väärään paikkaan ja rahaa säästyy.

"vieras"
Yhteiskunnalla ei ikävä kyllä ole varaa siihen, että äidit jäisivät kotiin, siitä huolimatta, vaikka se olisikin lapsille parempi. Siksi ristiriitaiset viestit eri tahoilta. Kotihoidontuen pienuus kompensoi sitä, että äiti on sillä hetkellä tuottamaton yksilö yhteiskunnalle ja kannustaa töihin menemiseen.

"vieras"
Mutta karenssi paukkuu ellet pysty ottamaan tarjottua työtä vastaan, eli lapsella pitäis olla varma hoitopaikka siinä vaiheessa kun työkkäriin ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi.

"vieras"
Lapsen "hankinnan" voi -ja olisi suotavaakin- ajoittaa sellaiseen tilanteeseen, että on varaa lapsi hoitaa siten, kuin itse tahtoo, ja toki niin hyvin kuin lapselle tarpeen on. Eli mitäpä jos sen muksun pyöräyttääkin vasta sitten, kun on ehtinyt töissä säästää vähän jemmarahaa lapsen kotonahoitamiseen???

[QUOTE="vieras";22776382]Lapsen "hankinnan" voi -ja olisi suotavaakin- ajoittaa sellaiseen tilanteeseen, että on varaa lapsi hoitaa siten, kuin itse tahtoo, ja toki niin hyvin kuin lapselle tarpeen on. Eli mitäpä jos sen muksun pyöräyttääkin vasta sitten, kun on ehtinyt töissä säästää vähän jemmarahaa lapsen kotonahoitamiseen???[/QUOTE]

Entäs jos lapsi ei ole harkittu?Mites jos mies saakin potkut?Elämässä voi sattua mitä vaan mikä keikauttaa koko homman päälaelleen vaikka kuinka olis säästäny ja suunnitellu..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22776259:
Kotiäiti, vaikka arvokas siellä kotona onkin ja äiti siellä lapselleen, ei 'tee' yhteiskunnan edestä työtä.
Paitsi, että siellä kotona kasvatetaan tulevaa veronmaksajaa. Kotihoito myös tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin päivähoito, joten miksei sitä myös tuettaisi kunnolla.

...
Minä palasin töihin. Mielelläni olisin lapsiani hoitanut pitempääkin kotona.

Kyllä minä silti koin, että palasin lomalta töihin. Kyllä kotona olo lasten kanssa on lomaa verrattuna työntekoon. Siis siinä mielessä, että saa olla kotona ihanien, rakkaiden lasten kanssa, eikä tarvitse lähteä mihinkään.

Mutta rahan takia on pakko käydä töissä.

v
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776405:
Paitsi, että siellä kotona kasvatetaan tulevaa veronmaksajaa. Kotihoito myös tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin päivähoito, joten miksei sitä myös tuettaisi kunnolla.
Vielä edullisemmaksi tulee hankkia valmiiksi koulutettua työvoimaa ulkomailta. Sitä on saatavilla rajattomasti, se ei maksa mitään ja mamut ovat heti valmiita sorvin ääreen.

[QUOTE="vieras";22776279]Lasten kotona hoitaminen on yksi vaihtoehto lasten hoitamiseen, ei työtä eikä siihen rinnastettavaa (vaikka työtä lapset teettävätkin).

Minusta suhteet ovat ihan kohdallaan, sairaspäivärahan pitää olla riittävä jo senkin takia, sillä monesti sairastuminen ja pitkä poissaolo töistä tulee yllättäen.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Vaikka kotona lasta hoitavalle voisi jotenkin maksaa enemmän, vaikka puolison verotusta helpottamalla niin silti suhde on ihan oikea. Työtön on käytettävissä, sairas tarvitsee jo muutenkin rahaa. Kotihoito taas on valinta.

"vieras"
Entäs jos lapsi ei ole harkittu?Mites jos mies saakin potkut?Elämässä voi sattua mitä vaan mikä keikauttaa koko homman päälaelleen vaikka kuinka olis säästäny ja suunnitellu..
No ne kuitenkin taitaa olla erikoistapauksia, vai mitä?

Taitaa olla yleisempää että lapsi hankitaan tietoisesti ja ilman että on varauduttu taloudellisesti siihen tulevaan.

Ja siinä vaiheessa JOS keikauttaa, niin daa, ehkä se äiti joutuu sit meneen töihin ja se työtön isä on lapsen kanssa kotona?

[QUOTE="vieras";22776382]Lapsen "hankinnan" voi -ja olisi suotavaakin- ajoittaa sellaiseen tilanteeseen, että on varaa lapsi hoitaa siten, kuin itse tahtoo, ja toki niin hyvin kuin lapselle tarpeen on. Eli mitäpä jos sen muksun pyöräyttääkin vasta sitten, kun on ehtinyt töissä säästää vähän jemmarahaa lapsen kotonahoitamiseen???[/QUOTE]

Tämä on aina niin helppoa huudella...
Meillä oli oikein sopiva tilanne vauvalle. Molemmilla vakiduuni ja mun piti saada tehdä silloin tällöin kotona hommia että voisin olla lapsen kanssa kotona pari vuotta. Mutta kappas, jäin viettämään rästissä olevia vuosilomia tässä välissä (lisärahaa jouluksi+miehen isäkuukausi tammikuussa) niin kouraan tuotiinkin irtisanomislappu.
Olen nyt siis työtön työnhakija, vauva 10kk ja töitä on pakko saada helmikuuksi, tai ollaan pississä.

Yhteistyössä