on se, kun ekaluokkalaiset opettelee tekstausta - ei kaunoa ..

en jaksa lakata ihmettelemästä.
itselle kun koulusta jäänyt mieleen, että tekstaus oli miltei saatanasta seuraava pahe ja sitä ei missään nimessä saanut kirjoittaa aineissa tai missään!
mutta onko kaunokirjoituksesta tosiaan luovuttu kokonaan - sitä mä ihmettelen enempi. :eek:
 
Tylsää :'( Miks kaikki kiva pitää muuttaa miljoonaan kertaan. Kohta kukaan ei enää osaa kaunista kaunokirjoitusta, tai no eihän tolla kirjoitustaidollakaan enää kohta ole väliä kun kirjoitetaan vain koneella ja oikeinkaan ei tarvitse olla kun toimittajat ja opettajatkin kirjoittaa niin virheellistä tekstiä. Huoh :|
 
vieras
?? meillä on ekaluokalla opeteltu tekstausta ja isoja kirjaimia, toisella luokalla käsialakirjoitusta joka on muunneltma siitä kaunosta mitä mä oon opetellu, suurin ero se että siinä saa nostaa kynän välillä paperista kun ennen ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alma:
Ei minun kouluaikanani opeteltu ykkösellä kaunoa. Vasta toisella luokalla sitä treenattiin.
ai ? voisko se olla näin ? mä kun muistelen, että me ihan ekasta alkaen kyllä niitä pienii ja isoi kirjaimii opeteltiin tekee kaunotyyliin.
Nyt muksu tekee tekstauskirjaimia vastaavalla tavalla.
 
ope
"Kaunoa" opetellaan sitten 2.luokalla. Ei siitä tokikaan ole tyystin luovuttu. Ekalla opetellaan helpommat kirjoituskirjaimet ja niistä on hyvä sitten jatkaa käsialakirjaimiin tokalla.

http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/kirjoituskirjaimet.html
 
Minä vaan
Koulussa mis olen töissä KKA:na alotetaan 2 lk:lla kaunokirjoitus. Sitä sit treenataan joka luokalla siitä eteenpäin. Sääntönä on et äikän tunnilla kirjotetaan kaunoo, muilla saa kirjottaa tekstausta, mut missään nimes ei tikkukirjaimilla (niinku mun kouluaikana muutama teki). 5-6 lk:lla saa kokeissa vastata sillä käsialalla mikä on selvintä...
 
halipupu harmaana
Nykyään kaikki pitää sujua niin nopeasti, etteihän nyt kaunokirjotusta ole vängerrettu sitten 80-luvun alun. Koko ajan on käsialakirjoitus muuttunut pelkistetympään suuntaan ja koukeron vähentyneet.
 
Tsiisus mitä pilkun viilaamista noi kirjoitusohjeet open linkin takana. On se nyt ihan hirrrrveetä ja karrrrmeeta jos lapsi laittaa ään päälle viivan tai pisteet eikä pieniä pystyviivoja! Tulis varmaan ehdot äikästä jos sellaisia vielä voisi saada. Vai voiko? :saint:

Tuo "käsiala" näytti kyllä edelleen suht samalta mitä 90-luvun taitteessa on opetettu meillekin.. Tekstaus oli kyllä aivan saatanallinen synti että sinänsä hyvä jos sitäkin saa käyttää, toisaalta on typerän tuntuista että lapsille opetetaan ensin yksi ja sitten yhtäkkiä toinen ja saako niitä sitten käyttää sekaisin ja päällekkäin vai kirjoitetaanko tietyt jutut yhdellä ja tietyt toisella vai miten. Eikö tuo ole vähän turhaa..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Tsiisus mitä pilkun viilaamista noi kirjoitusohjeet open linkin takana. On se nyt ihan hirrrrveetä ja karrrrmeeta jos lapsi laittaa ään päälle viivan tai pisteet eikä pieniä pystyviivoja! Tulis varmaan ehdot äikästä jos sellaisia vielä voisi saada. Vai voiko? :saint:
jaa-a. mun pojalle OPE on Jumala ja OPEN sanomiset on TOTUUS, joten voin kuvitella miten tarkkaa on sit et ne ään pisteet on pystyviivat vaik äiti koittaskis sanoo et ei oo niin tarkkaa :D
 

Yhteistyössä