on se kivaa, kun oma äiti soittaa ja suunnilleen vi"""ee että "kiitoksia vain vatsataudista" ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiituli-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Ja en viitsi edes kysyä miksi miehesi ei hoitanut lastaan? koska menettää rahallisesti jotain? sensijaan mummon terveys ei ole tärkeä.

kyllä ihminen pystyy mithin vaan jos ei ole pilalle passattu.

Joidenkin ihmisten miehet käyvät töissä... Töistä saa jäädä pois, jos on lapsi kipeä. Mutta ei jos vaimo on kipeä tai esim. lapsen hoitaja on kipeä.

Todella monessa työehtosopimuksessa on kuitenkin, että työnantaja voi myöntää sovittaessa palkatonta vapaata perhesyistä.

Perhesyiksi ainakin omalla työpaikalla katsotaan se, että puoliso on niin sairaana ettei kykene huolehtimaan lapsista tai tarvitsee itse apua, esim sairaalassakäyntiin (mistä toki nyt ei edes ollut kyse). Tai jos perheen yli 10v lapsi sairastaa, jolloin ei enää voi saada palkallista sairaanlapsen hoitovapaata.

Kyse tosiaan on palkattomasta vapaasta, miksi moni ei sitä ihan helpolla halua ottaa.

Puuttumatta muuhun niin ap:lle tiedoksi, että vaikka sen vatsataudin voi saada melkein mistä tahansa niin kyllä se on fakta, että ei se kaupasta ihan noin vaan tule, mutta jos tulee vatsatautiseen perheeseen niin sieltä sen saa luultavasti 110% varmuudella. Ei ne taudit kaupassa ihan sitä tahtia tartu kuin siellä missä ne sairaat asuu. Eli sikäli turha kommentti sinulta.

Mutta äidiltäsi se typerää, että vittuilee tuollaisesta, koska hä varmaa tiesi riskin kun lupautui hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Ja en viitsi edes kysyä miksi miehesi ei hoitanut lastaan? koska menettää rahallisesti jotain? sensijaan mummon terveys ei ole tärkeä.

kyllä ihminen pystyy mithin vaan jos ei ole pilalle passattu.

Joidenkin ihmisten miehet käyvät töissä... Töistä saa jäädä pois, jos on lapsi kipeä. Mutta ei jos vaimo on kipeä tai esim. lapsen hoitaja on kipeä.

Todella monessa työehtosopimuksessa on kuitenkin, että työnantaja voi myöntää sovittaessa palkatonta vapaata perhesyistä.

Perhesyiksi ainakin omalla työpaikalla katsotaan se, että puoliso on niin sairaana ettei kykene huolehtimaan lapsista tai tarvitsee itse apua, esim sairaalassakäyntiin (mistä toki nyt ei edes ollut kyse). Tai jos perheen yli 10v lapsi sairastaa, jolloin ei enää voi saada palkallista sairaanlapsen hoitovapaata.

Kyse tosiaan on palkattomasta vapaasta, miksi moni ei sitä ihan helpolla halua ottaa.

Voi myöntää ei vielä tarkoita, että työnantaja sitä tekee. Lisäksi, on paljon aloja, joissa kotiinjääminen on yksinkertaisesti mahdotonta. Esimerkiksi minun miehelläni olisi hyvin vaikeaa lähteä kesken päivän töistä tai jättää menemättä töihin. Työnantaja on heille sanonutkin, vain puolileikillään, että jos meinaavat sairastaa, niin siitä pitää ilmoittaa kaksi viikkoa etukäteen ja ainoa syy olla tulematta töihin on 'olla raato'. Siitä syystä olen itse sen yhden päivän tehnyt kuolemaa täällä kotona lasten kanssa, tyttäreni oli silloin parin kuukauden ikäinen ja siihen päälle yksi vilkas taapero, jolla myös oli vatsatauti, pesin sen tuhannet ripulikakat jne. Vauvan otin kantokopassa vessan lattialle, kun oksensin. Minusta siinä ei ole mitään sankarimaista, vaan jos siihen tilanteeseen on apua saatavilla, sen käyttämättä jättäminen on idioottimaista. Johan ne lapsetkin ovat väkisinkin osin heitteillä kun ei äidistä ole hoitajaksi. Onneksi siis tosiaan nukkuivat paljon nuo lapsetkin - sain itsekin ottaa parin tunnin unet siinä lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa. että palstan mielestä näköjään lapsi hoidettava omin avuin vaikka olisi ripulit housussa ja oksentaa viiden min. välein eikä jaksa muuta kuin maata ja sopertaa "äitillä on paha olo"..

Näköjään. Ihan ihme hommaa. Musta oli asiatonta äidiltäsi tuollainen. Itse otti tietoisen riskin kun tuli. Olisi voinut kieltäytyä jos kerran noin katkeraksi tulee kun sairastuu itse. JA totta että vatsatautia on liikkeellä joka paikassa ja joka puolella. Ihme äiti sinulla.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Niinku pakko hoitaa miehen kanssa asioita?

kyllä. kävimme mm. isännöitsijän pakeilla ja kelassa, ne piti hoitaa eikä viitsitty ottaa kipeää taaperoamme mukaan

täh. tuo on kyllä avuttomuuden huippu. varmasti nuo asiat olsii voinut hoita kumpi tahansa.

Ei voi jos tarvitaan molemmilta allekirjoitukset ja henkilöllisyystodistukset.

kiitos teille, jotka ymmärsitte ja kommentoitte asiallisesti! nyt on entistä paskempi olo kun monien mielestä oikea äiti hoitaa lapset itse itse on sitten mahatauti, kuumetta 40 tai vaikka umpisuoli posahtanut...

Kyllä miekin pyydän apua jos on mahatauti. Mulla vielä niin kova oksentamisen pelko että menen ihan lukkoon jos tulee huono olo. Joten en kykene ollenkaan mihinkään muuhun kun ämpärin kanssa istumiseen silloin. Minusta ei ole mitään väärää pyytää apua jos apua on saatavilla ja kunto sen mukainen.

kyllä. kävimme mm. isännöitsijän pakeilla ja kelassa, ne piti hoitaa eikä viitsitty ottaa kipeää taaperoamme mukaan

täh. tuo on kyllä avuttomuuden huippu. varmasti nuo asiat olsii voinut hoita kumpi tahansa.

Ei voi jos tarvitaan molemmilta allekirjoitukset ja henkilöllisyystodistukset.

Ainoa minkä keksin joka vaatii molempien samanaikaisen paikallaolon on naimisiinmeno. Muut asiat voi hoitaa vuorotellen.

Esim kiinteistön ostossa henkilöllisyys tarkistetaan lainhuudatusta varten, mutta sinnekin voi mennä vuorotellen eikä tarvi olla samaan aikaan paikalla. Luulisi että kelassa ja isännöitsijälläkin olis voinut vuorotella jos halua olis ollut?

miksi ihmeessä siellä kelassa ja isännöitsijällä tarvittiin teitä molempia? :o oletteko kuulleet puhuttavan valtakirjasta?

Ai jaha, sitäkö on superäiti jos sairaana hoitaa lapsensa? Mä luulin että se on vaan normiarkea. No, palstalta oppii.

Arvaahan sen, miskei ap vastaa noihin tiedusteluihin perjantain asioiden laadusta tai äidin hoivaamisesta nyt vuorostaan -ei ole mitään kerrottavaa! Eli ei olisi ollut pakollinen se perjantain meno eikä nyt ole aikomustakaan mennä äitiä auttamaan.

Eikö totta, ap?

Niinpä.

Vertaaminen 5v:n käytökseen oli kyllä ihan paikallaan.

me pyydettiin kerran mummia hoitamaan pientä influenssapotilasta ja mummi sai taudin myös. Tosi sairas viikkoja... onneksi selvisi. vaari sai noron terveyskeskuksesta eikä selvinnyt...

En jaksa koko ketjua lukea, mutta jos sun äiti on ollu teillä pariinki kertaan ja teillä on vatsatauti niin melko paljon suurella todennäköisyydellä se on se sun ja sun lasten tartuttama tauti kuin että on se kaupasta saanu :laugh: Eri juttu sitte se et kaipa se äitis on tienny, et tauti voi tarttua kun on teille tullu.

Varmasti harmittaa kun vatsataudin itse sai. Toisaalta aikuinen ihminen saa suunsa auki, ja kieltäytyy sairaan lapsen hoidosta ellei menolle ole mitään pakottavaa tarvetta. Sairaana on joskus erittäin rankkaa hoitaa lapsia, itsekkin sairastin niin rajun vatsataudin vuosiaikaa äitienpäivänä olin lopulta yön tiputuksessa ja 2 päivään en saanut alas muuta kuin ripulilääkkeitä ja vettäkin pieniä annoksia kerrallaan. Silloin kaksi vanhempaa olivat äitini luona monta päivää nuorimmainen oli vauva ja imetin vielä, onneksi koko muu perhe välttyi vatsataudilta. Eli ymmärrän että joissain tilanteissa on kaikkien kannalta parasta, ettei lasta hoida ihminen joka ei kertakaikkiaan siihen kykene. Olen itse aina yrittänyt lapset hoitaa niin pitkälle kun voin, ja vatsataudissa ollessa en apua pyydä kuin äärimmäisessä tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja gh:
En jaksa koko ketjua lukea, mutta jos sun äiti on ollu teillä pariinki kertaan ja teillä on vatsatauti niin melko paljon suurella todennäköisyydellä se on se sun ja sun lasten tartuttama tauti kuin että on se kaupasta saanu :laugh: Eri juttu sitte se et kaipa se äitis on tienny, et tauti voi tarttua kun on teille tullu.

Monet isovanhemmat eivät osaa/uskalla kieltäytyä, kun pyydetään hoitamaan, ja siitä on varmaan kysymys ap:nkin tapauksessa. Mummo ei kehdannut kieltäytyä, mutta harmitus purkautui sitten noin, varsinkin kun se toinen hoitokerta oli jo ihan turha...

Äitisi ehkä toimi hieman asiattomasti, varmasti tiesi, että tauti tarttuu helposti tullessaan hoitamaan. Minäkin olen soittanut äitini apuun hoitamaan lasta, kun olen ollut kipeänä ja mies ei oo ollu kotona. Onneksi mun äiti ei oo koskaan syyttänyt sitten minua jos tauti on hänelle tarttunut. Tosin hän ei kovin helposti saa tartuntoja onneksi :)

jaa. että palstan mielestä näköjään lapsi hoidettava omin avuin vaikka olisi ripulit housussa ja oksentaa viiden min. välein eikä jaksa muuta kuin maata ja sopertaa "äitillä on paha olo"..

no on sitä kuule kemmemmissaki tilanteissa omia lapsia hoidettu eikä puhettakaan et kukaan olisi apuun tullut!! kyl se suaki siperia viel opettaa..

Yhteistyössä