On se kiva kun jotkut saa 4 tai 5 lasta!!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihme vastakkainasettelu tästä aiheesta aina syntyy. Tuntuu, että joitain henkilöitä häiritsee ylitsepääsemättömän paljon toisten lapsettomuus. Mitä se haittaa, jos lapsettomuudesta kärsivä joskus täällä avautuu ja purkaa pahaa oloaan? On sitä paljon mitättömimmistäkin aiheista täällä valitettu ja raivottu. Lapsettomuus kuitenkin pistää miettimään koko loppuelämää ja mitä siihen sisältyy. Toiset saavat seurata lastensa kasvua sekä kokea elämän surut ja ilot yhdessä. Lapseton jää niiden asioiden ulkopuolelle ja se on iso asia.

Itse muistan vielä erittäin hyvin tuon katkeruuden. Vaikka sitä olikin iloinen läheisten raskauksista ja lapsista, niin silti jokainen uusi raskausuutinen tuntui aluksi siltä, että oma sydän murtuisi pala palalta. Ei kukaan varmasti tahallaan tunne katkeruutta, se on inhimillistä, että näin vaikea asia tuntuu pahalta. Täysin typerää on verrata lapsettoman halua lapseen vaikkapa haluun uudesta laukusta. Vaikuttaisiko se uusi laukku kenenkään elämään ikuisesti? Onko se uusi laukku yhtä tärkeä asia maailmassa kuin oma lapsi?

Me saimme esikoisen 5 vuoden yrittämisen ja lapsettomuushoitojen jälkeen. Siitä 2 vuoden kuluttua saimme kuopuksemme. Molemmat tulivat ICSI:llä. Meillä oli todella huonot todennäköisyydet saada lapsi edes hoitojen avulla.

Toivon todella, että tämänkin keskustelun lapsettomuudesta kärsivät saisivat sen oman lapsen. Todella raskaita aikoja käytte nyt läpi ja kaikenlaisiin tunteisiin on oikeus, ei se teidänkään katkeruuden pitäisi muiden onnesta olla pois.

Eikä näitä viestejä kannattaisi niiden edes lukea, ketkä noin syvää katkeruutta ja vihaa tuntevat lapsettomia kohtaan. Koittakaahan edes hetkeksi asettua toisen kenkiin ja miettiä, miltä tuntuisi elää lapsettomana, vaikka se oma lapsi olisi suurin toiveenne.Sitä ei edes pysty ymmärtämään, vaikka yrittäisi, niin suurista asioista tässä on kyse
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26677179]Ihme vastakkainasettelu tästä aiheesta aina syntyy. Tuntuu, että joitain henkilöitä häiritsee ylitsepääsemättömän paljon toisten lapsettomuus. Mitä se haittaa, jos lapsettomuudesta kärsivä joskus täällä avautuu ja purkaa pahaa oloaan? On sitä paljon mitättömimmistäkin aiheista täällä valitettu ja raivottu. Lapsettomuus kuitenkin pistää miettimään koko loppuelämää ja mitä siihen sisältyy. Toiset saavat seurata lastensa kasvua sekä kokea elämän surut ja ilot yhdessä. Lapseton jää niiden asioiden ulkopuolelle ja se on iso asia.

Itse muistan vielä erittäin hyvin tuon katkeruuden. Vaikka sitä olikin iloinen läheisten raskauksista ja lapsista, niin silti jokainen uusi raskausuutinen tuntui aluksi siltä, että oma sydän murtuisi pala palalta. Ei kukaan varmasti tahallaan tunne katkeruutta, se on inhimillistä, että näin vaikea asia tuntuu pahalta. Täysin typerää on verrata lapsettoman halua lapseen vaikkapa haluun uudesta laukusta. Vaikuttaisiko se uusi laukku kenenkään elämään ikuisesti? Onko se uusi laukku yhtä tärkeä asia maailmassa kuin oma lapsi?

Me saimme esikoisen 5 vuoden yrittämisen ja lapsettomuushoitojen jälkeen. Siitä 2 vuoden kuluttua saimme kuopuksemme. Molemmat tulivat ICSI:llä. Meillä oli todella huonot todennäköisyydet saada lapsi edes hoitojen avulla.

Toivon todella, että tämänkin keskustelun lapsettomuudesta kärsivät saisivat sen oman lapsen. Todella raskaita aikoja käytte nyt läpi ja kaikenlaisiin tunteisiin on oikeus, ei se teidänkään katkeruuden pitäisi muiden onnesta olla pois.

Eikä näitä viestejä kannattaisi niiden edes lukea, ketkä noin syvää katkeruutta ja vihaa tuntevat lapsettomia kohtaan. Koittakaahan edes hetkeksi asettua toisen kenkiin ja miettiä, miltä tuntuisi elää lapsettomana, vaikka se oma lapsi olisi suurin toiveenne.Sitä ei edes pysty ymmärtämään, vaikka yrittäisi, niin suurista asioista tässä on kyse[/QUOTE]

Mä kyllä ihmettelen, että jos vieraiden lapsia vihaa ja on vitun vaikeaa, niin miksi pyöriä jossain kaksplussan tapaisella sivustolla. Kannattaisi joskus kans pysähtyä miettimään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26677251]Mä kyllä ihmettelen, että jos vieraiden lapsia vihaa ja on vitun vaikeaa, niin miksi pyöriä jossain kaksplussan tapaisella sivustolla. Kannattaisi joskus kans pysähtyä miettimään.[/QUOTE]

No sun on ilmeisesti vaikea ymmärtää asioita, joita et ole itse kokenut? Ei lapsettomat yleensä kuitenkaan mene näille vieraille ihmisille tai yleesnsä kellekkään sanomaan, että hei, mä vihaan sun lapsias. Joten ne ihmiset saa olla ihan autuaan tietämättömiä kyseisestä vihasta. Eikä kukaan voi tunteilleen mitään. Ja on kyllä surullista , jos et pysty ymmärtämään, että joskus voi ihmiselle jokin asia olla "vitun vaikeaa". Hyvä jos sulle elämä aina vaan hymyilee, kaikille se ei niin tee. Ja jos et ole huomannut, niin myös täällä kaksplussalla on esim. lapsettomille tarkoitettu osio. Ja todellako oot sitä mieltä, että jos jokin tietty asia kiukuttaa, niin sen takia täytyisi koko sivusto ja siellä puhuttavat asiat jättää? Täällä kun on keskustelua niin monenlaisista aiheista. Niin, ja voit uskoa, että lapsettomat aivan varmasti joutuvat miettimään asioita ja elämää todella paljon ja syvällisesti. Tekisi sinullekkin varmasti vallan hyvää miettiä asioita myös toiselta kantilta, edes joskus.
 
ölli
aika raadolliselle kuullostaa nää monien kommentit. Mulla lapsia on ja lisää en halua, mutta toivoisin todellakin, lapsia niitä haluaville. Elämä on. Tuntuu niin kohtuuttomalle, että lastenkodit on täynnä lapsia jotka kaipais rakastavia sylejä. Ja on ihmisiä jotka haluais niitä lapsia. Ihmiset vaan huumetokkuroissaan ja alkoholihöyryissäänkin yrittää pitää niistä lapsistaan kiinni, vaikkeivät ikinä niistä pystyisi huolehtimaan. Se lapsien pallottelu on kaikkein kamalinta. Eihän tää nyt varsinaisesti kuulu tähän, mutta minusta jotenkin pitäis helpottaa tota adobtioo.
 
"huoh"
[QUOTE="vieras";26677260]No sun on ilmeisesti vaikea ymmärtää asioita, joita et ole itse kokenut? Ei lapsettomat yleensä kuitenkaan mene näille vieraille ihmisille tai yleesnsä kellekkään sanomaan, että hei, mä vihaan sun lapsias. Joten ne ihmiset saa olla ihan autuaan tietämättömiä kyseisestä vihasta. Eikä kukaan voi tunteilleen mitään. Ja on kyllä surullista , jos et pysty ymmärtämään, että joskus voi ihmiselle jokin asia olla "vitun vaikeaa". Hyvä jos sulle elämä aina vaan hymyilee, kaikille se ei niin tee. Ja jos et ole huomannut, niin myös täällä kaksplussalla on esim. lapsettomille tarkoitettu osio. Ja todellako oot sitä mieltä, että jos jokin tietty asia kiukuttaa, niin sen takia täytyisi koko sivusto ja siellä puhuttavat asiat jättää? Täällä kun on keskustelua niin monenlaisista aiheista. Niin, ja voit uskoa, että lapsettomat aivan varmasti joutuvat miettimään asioita ja elämää todella paljon ja syvällisesti. Tekisi sinullekkin varmasti vallan hyvää miettiä asioita myös toiselta kantilta, edes joskus.[/QUOTE]

Elämä on raadollista, epäreilua niin lapsettomille kuin lapsellisille. Joten? Lapsettomuuskaan ei kuitenkaan oikeuta vihaamaan ketään tai kenenkään lapsia. Se menee jo sairauden puolelle joka kannattaa hoidattaa. Nimittäin sellainen ihminen jos lapsen lopulta saa, ei se välttämättä olekaan enää hyvä vanhempi. Elämä ei välttämättä muutukaan yhtään sen ruusunpunaisemmaksi, lapsestaan ei osaakaan nauttia niin kuin oli ajatellut koska katkeruus on syönyt ihmisestä jo liikaa pois.

Suru on eriasia. Surullisuutta tietenkin voi kokea siitä että muilla on ja itselle ei lasta kuulu. Mutta jos alkaa ruokkimaan sitä surua niin pitkälle että se muuttuu vihaksi, niin silloin ollaan aika pohjalla ja päätohtorin tarpeessa eikä suinkaan lapsen.
 
ap.
[QUOTE="huoh";26677319]Ok. Tämän kommentin jälkeen karisi viimeisetkin empatian rippeet. Sanonpa ap, että menepäs kasvamaan siitä ennenkuin edes lasta ajattelet saati sitä että ottaisit itsellesi vieraiden ihmisten lapsia sijaislapsiksi, niitä joita niin vihaat! Ja hanki itelles apua![/QUOTE]

Jos sä pystyt hymyillen hyväksymään sellaiset vittuilukommentit mitä se yksi kirjoittaja täällä latelee, niin sulla on vaikeuksia osoittaa tunteita. Ihmisellä on oikeus loukkaantua tollaisesta!
 
Jos sä pystyt hymyillen hyväksymään sellaiset vittuilukommentit mitä se yksi kirjoittaja täällä latelee, niin sulla on vaikeuksia osoittaa tunteita. Ihmisellä on oikeus loukkaantua tollaisesta!
Varmasti tuntuu pahalta, älytön kommentti se oli. Mutta musta tuntuu että se oli joku jolla ei paljon järki muutenkaan päätä pakota, joka ei edes ymmärrä koko ketjusta hölkäsen pöläystä... Näki vaan otsikossa "4 tai 5 lasta" ja alko kirjottaa asiasta :headwall: :headwall:
 
"hippula"
[QUOTE="vieras";26675736]Kun toiset ei saa ensimmäistäkään! En ole katkera, mutta kuitenkin...[/QUOTE]

no mihin sä niitä tarvit? ne valvottaa, kiljuu,tappeleee, vaatii vaatii vaatii.

ai niin mut se vauvakuume/(no se ei perustu järkeen vaan biologiaan pakkohan eläinten on lisääntyä, lasken tässä suhteessa ihmisenkin eläimelliseksi, sillä usein se ei vauvan hankinta perustuu just lisääntymisviettiin eli ns.vauvakuumeeseen. eikä niinkään siihen että olisi järkevää lisääntyä).
 
"Lapseton"
Toivon todellakin ettei kukaan asiasta tietämätön tule sanomaan meille lapsettomille että "tiedän miltä sinusta tuntuu".

Voitte itse kokeilla elää elämää vuosia raskaiden hoitojen keskellä hormoonitokkurassa, laskien päiviä ovulaatioon ja siitä kuukautisiin. Herätellä toiveita raskaudesta joka kuukausi ja vaipua masennukseen kun ne kuukautiset taas alkoivat. Itkeä, surra ja vielä vähän itkeä.. Ja kaiken tämän keskellä joka puolelta kuuluu vauvauutisia, abortteja ja vahinkoraskauksia. Pidä siinä sitten myös parisuhde kukoistuksessaan ja hoida työsi kunnolla. Kun päässä ei pyöri mitään muuta kuin raskaus ja vauvat. Ja sitten vielä ne kaikkien utelut että "milloin se vauva teille tulee".

En jaksa enempää. Olen puhunut.
 
juuh...
Meidän piti sanoa jo melkein ´pahasti´ suvulle että nyt riittää vauvautelut, kun ei tule niin ei tule. Anopilla meni herne nenään mutta sulkipahan myös suunsa aiheesta. En ihan oikeesti ymmärrä millanen ihminen vihjailee/vittuilee/utelee toisilta lapsiasiasta?!
 
Tiedän tunteesi, silloin kun esikoista yritettiin niin olin kateelinen ja katkera jopa niille äideille jotka sai keskenmenon :'(

He sentään saivat sen raskauden alkuun, me ei.

Jälkeenpäin ajateltuna, aika naurettavaa touhua..
 
fhf
Itse en tajua, että miten nykyään on niin hirveästi lapsettomia ja niitä jotka yrittää useita vuosia lapsia? Ok. ennen niistä ei puhuttu, mutta ei varmasti niitä ollut näin paljon! Missä vika? Jostainhan tämä kumpuaa?
 
hmhm
Meidän piti sanoa jo melkein ´pahasti´ suvulle että nyt riittää vauvautelut, kun ei tule niin ei tule. Anopilla meni herne nenään mutta sulkipahan myös suunsa aiheesta. En ihan oikeesti ymmärrä millanen ihminen vihjailee/vittuilee/utelee toisilta lapsiasiasta?!
Miksi pitää sanoa pahasti? Miksi ei voi sanoa nätisti? okihan se vauvattelu ärsyttää, mutta jos kertoisi heti syyn( mikä ei muille kuulu, mutta lähipiiri varmasti ymmärtäisi paremmin )
 
  • Tykkää
Reactions: KiiajaVille
"Inka"
Itse uskon, että osaltaan nuo suuret lapsettomuusmäärät selittyvät naisten seksuaalisuudella ( esim. sukupuolitaudeilla ) teini-iässä sairastetuilla anoreksia/bulimia yms. Huippu-urheilu, Lääkitykset varhaisessa nuoruudessa jne. onhan näitä syitä. Tosin tämä nyt ei sitten tarkoita, että kaikilla lapsettomilla olisi ollut näin, mutta varmasti jotain perää näissäkin on.
 
[QUOTE="vieras";26676918]Kuten tämäkin ketju taas osoitti, ovat lapsettomat tavattoman hyviä ihmisiä. Kyllä heistä pitäisi tulla kaikista vanhempia kun ovat niin paljon empaattisempia kuin lapsia jo saaneet. Lisäksi heidän käytöstapansa ovat poikkeuksetta erinomaiset. Huoh..[/QUOTE]

Eipä tässä ketjussa lapsellisten kommentitkaan kovin käytöstapojen kukkasia ole. :O

Täydet sympatiat ja empatiat ap:ta kohtaan! Joskus vaan on pakko purkaa johonkin. :hug:
Toivon, että tekin saatte vielä pikku käärön!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26677260]No sun on ilmeisesti vaikea ymmärtää asioita, joita et ole itse kokenut? Ei lapsettomat yleensä kuitenkaan mene näille vieraille ihmisille tai yleesnsä kellekkään sanomaan, että hei, mä vihaan sun lapsias. Joten ne ihmiset saa olla ihan autuaan tietämättömiä kyseisestä vihasta. Eikä kukaan voi tunteilleen mitään. Ja on kyllä surullista , jos et pysty ymmärtämään, että joskus voi ihmiselle jokin asia olla "vitun vaikeaa". Hyvä jos sulle elämä aina vaan hymyilee, kaikille se ei niin tee. Ja jos et ole huomannut, niin myös täällä kaksplussalla on esim. lapsettomille tarkoitettu osio. Ja todellako oot sitä mieltä, että jos jokin tietty asia kiukuttaa, niin sen takia täytyisi koko sivusto ja siellä puhuttavat asiat jättää? Täällä kun on keskustelua niin monenlaisista aiheista. Niin, ja voit uskoa, että lapsettomat aivan varmasti joutuvat miettimään asioita ja elämää todella paljon ja syvällisesti. Tekisi sinullekkin varmasti vallan hyvää miettiä asioita myös toiselta kantilta, edes joskus.[/QUOTE]

Ja jokaiselle lapsettomalle tekisi ihan hyvää miettiä asioita muidenkin kannalta. Oikeasti. Olla vaatimatta aina sitä empatiaa ja sympatiaa muilta antamatta mitään takaisinin. Muuta kuin apn kaltaista kilahtelua ja sun kaltaista neuvontaa.

Ja jokaisen sun kaltaisen olisi parempi olla neuvomatta yhtään ketään kun et mistään mitään tiedä. Kyllä, lapsemme on saatu aikaan hoidoilla, muutoin heitä tuskin olisi. Enkä silti ymmärrä apn purkauksia ja vuodatuksia. En.
 
"vieras"
Eipä tässä ketjussa lapsellisten kommentitkaan kovin käytöstapojen kukkasia ole. :O

Täydet sympatiat ja empatiat ap:ta kohtaan! Joskus vaan on pakko purkaa johonkin. :hug:
Toivon, että tekin saatte vielä pikku käärön!
No purkaisi sitten sinne lapsettomuuspalstalle. Siellä varmaan saisi tukea.

Mä en vaan ymmärrä sitä, että jos mielensä kovasti pahoittaa niin miksi sitten pyörii palstalla? Kun se lapsettomienkin osuus on.
 
[QUOTE="vieras";26678217]No purkaisi sitten sinne lapsettomuuspalstalle. Siellä varmaan saisi tukea.

Mä en vaan ymmärrä sitä, että jos mielensä kovasti pahoittaa niin miksi sitten pyörii palstalla? Kun se lapsettomienkin osuus on.[/QUOTE]
Tämä on palsta, missä keskustellaan kaikesta maan ja taivaan väliltä, niin että.... :whistle:

Sitä paitsi muilla palstoilla on rekisteröitymispakko. Ymmärrän hyvin, ettei ap haluaisi mustana avautua. Tännekin on linkitetty sieltä lapsettomuuspuolelta viestejä...
 
Viimeksi muokattu:
hgj
Itse olen saanut eräältä lapsettomalta hirveän ryöpyn päälleni kun kehtasin väsymyksestä kertoa ( meidän lapset oli 1v5kk ikäerolla ) ja kun nukkuivat todella huonosti ja vauvalla oli koliikki. Hyvä kun ei päälle tullut. Huusi, että en saa valittaa kun olen lapset saanut helposti. No, en varmaan olisi hänelle valittanutkaan jos olisin tiennyt heidän lapsettomuudestaan, mutta kun se ei päälle näy. Saivat onneksi myöhemmin vauvan ja voi sitä valituksen määrää kun se vauva-aika väsyttikin. En todellakaan viitsinyt hänelle tokaista, että älä valita kun olet lapsen saanut, mutta mieli olisi tehnyt!

Tuntuu, että lapsettomat saa käyttäytyä miten tahansa, se pitää ymmärtää. :( Valitettavasti me kaikki ollaan ihmisiä ja pahoitetaan mielemme.
 
"hippula"
[QUOTE="Lapseton";26678028]Toivon todellakin ettei kukaan asiasta tietämätön tule sanomaan meille lapsettomille että "tiedän miltä sinusta tuntuu".

Voitte itse kokeilla elää elämää vuosia raskaiden hoitojen keskellä hormoonitokkurassa, laskien päiviä ovulaatioon ja siitä kuukautisiin. Herätellä toiveita raskaudesta joka kuukausi ja vaipua masennukseen kun ne kuukautiset taas alkoivat. Itkeä, surra ja vielä vähän itkeä.. Ja kaiken tämän keskellä joka puolelta kuuluu vauvauutisia, abortteja ja vahinkoraskauksia. Pidä siinä sitten myös parisuhde kukoistuksessaan ja hoida työsi kunnolla. Kun päässä ei pyöri mitään muuta kuin raskaus ja vauvat. Ja sitten vielä ne kaikkien utelut että "milloin se vauva teille tulee".

En jaksa enempää. Olen puhunut.[/QUOTE]

no jos asiasta on tullut noin pakkomielle niin eikö kannattaisi käydä psykologin juttusilla?

Mulla on kaveril jolle oli lähes pakkomielle saada vauva, kävivät lapsettomuushoitoi... ja saivat lopulta lapsen,erosivat.. ja äitikin oli ja on masentunut edelleen.
 
"huoh"
Jos sä pystyt hymyillen hyväksymään sellaiset vittuilukommentit mitä se yksi kirjoittaja täällä latelee, niin sulla on vaikeuksia osoittaa tunteita. Ihmisellä on oikeus loukkaantua tollaisesta!
Se että ei haistattele palstalla, ei tarkoita etteikö osaisi näyttää tunteita. Ymmärrätkö? Ellet, niin todellakin suosittelen että hankit itsellesi ikää lisää ja katsot peiliin. Lapsettomuutesi ei tee sinusta mitään spesiaalitapausta, jolla on oikeus käyttäytyä miten lystää. Aikuisuus on tuollaisesta törkyhaistattelusta kaukana!
 

Yhteistyössä