Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä ei ole myöhäistä:
Ap, otan osaa. Tuntuu pahalta puolestasi. Minuakin suututtaa, ettei kukaan tehnyt mitään, vaikka näki tilanteesi. Onneksi nykyään puututaan, tai se johtuu laista, että viranomaisilla on velvollisuus puuttua -siis pakko puuttua. Tulee juu turhiakin ilmoituksia, mutta parempi niin päin.
Oletko lukenut Kreetta Onkelin kirjan Onnellinen talo? Tai nähnyt elokuvan. Suosittelen. Itse 70-luvulla syntyneenä muistelen joskus ala-astekavereitani. Heidän kurjat kotiolonsa paistoivat kilometrien päähän, eikä kukaan aikuinen silti tehnyt ikinä mitään. Niin surullista.
Toivottavasti olet saanut elämästä kiinni. Ainakin pystyt käsittelemään lapsuuttasi. Käythän terapiassa? Ellet, niin mene ihmeessä. Vaikka yksityiselle. Se on sen arvoista. Vaikka kallista, niin olet sen itsellesi velkaa. Tai sinuna lähettäisin laskun äidillesi tai isällesi, jos ovat hengissä.
VOIMIA!
Kiitos kirjavinkistä, pistänkin varaukseen kirjastossa.
Olen käynyt terapiassa muistaakseni kaksi noin kahden vuoden pätkää, viimeisimmästä on jo monta vuotta, pitäisikin taas mennä, kun pyörii aika paljon lapsuus taas päässä.
Minulla on mennyt aina ihan suht hyvin, en ole koskaan käyttänyt päihteitä tms., ainoastaan minulla oli vuosia taipumus hakeutua ihmissuhteisiin jossa minua kohdeltiin kaltoin, pari renttumiestä on ollut. Jälkimmäisen jälkeen opin kunnioittamaan itseäni.
Olin pitkään liian kiltti, ja mielestäni kärsin läheisriippuvuudesta. Terapian avulla pääsin siitä eroon, tosin vieläkin tulee joskus häivähdyksiä siitä.
Mutta mielestäni olen selvinnyt aika hyvin lapsuuteni kokemuksista.
Siltä se minustakin kuulostaa, että olet selvinnyt ja pärjännyt hyvin, kun pystyt noin tarkkaan ja analyyttisesti, mutta silti maktkan päästä kertomaan lapsuudestasi. Tarkoitan, ettet jumitu yksityiskohtiin tai tunteisiin, joita tilanteissa oli.
Voimia jatkoonkin! Sinuna menisin kyllä uudestaan terapiaan. Riippuu tietysti terapeutista, kaikki eivät ole hyviä.
Onko sulla omia lapsia? Mulla ei ollut edes kovin rankka lapsuus, itse asiassa kaikilla mittapuilla onnellinen, mutta silti raskaus ja esikoisen syntymä laukaisi lapsuuden muistoja, joita oli pakko käsitellä, halusin tai en. Tarkoitan, että ellei sulla ole lapsia vielä, niin ehkä kannattaisi yrittää käsitellä asioita ennen lasten saantia. Minulle esikoisen ensimmäisestä vuodesta tuli rankka -sen lisäksi että se muutenkin on aina rankka vuosi- koska lapsuusmuistot pyröivät päässä öisin. Muistin silloin asioita, joita en aiemmin ollut muistanut, tai tiedostanut.