On se hyvä että nykyään toimii lastensuojelu paremmin kuin 70-luvulla- faktoja lapsuudestani

• Viestiketjun aloittaja eräs harmaa
  • Ensimmäinen viesti
eräs harmaa
Tuli vaan mieleeni tuosta kun äiti jätti 5-vuotiaan kotiin ja lähti baariin, ja lapsi harhaili kadulla etsimässä äitiään.

Minun vanhempani jättivät minut aina yksin kotiin kun lähtivät baariin, ihan vauvasta asti. Tosin ollessani 1,5 v. vanhempani erosivat. Olin muutaman kk äidilläni, joka jätti minut öiksi yksin kotiin, ja pariksi päiväksikin, mummini minut sieltä haki ja vei isälleni. Isänikin kävi baareissa, johon otti minut mukaan ihan 6-vuotiaaksi asti. Välillä joku tuntematon nainen vei minut kotiinsa, ruokki ja pisti nukkumaan, minusta se oli mukavaa. Kukaan ei koskaan ilmoittanut mihinkään.

Isäni haki minut usein päiväkodista kännissä polkupyörällä, kerran toinen kenkäkin unohtui sisälle, ja tarhantäti sen meille kiikutti. Joskus jätti kokonaan hakematta, mutta sieltäkään ei ilmoitettu mihinkään.

Isäni löi ja riepotteli minua usein kännissä, ihan siitä 1,5 -vuotiaasta asti, kun jouduin hänen luokseen asumaan. Meillä oli usein kännistä porukkaa ryyppäämässä, kerran yksi mies käytti minua seksuaalisesti hyväkseen. Myös isäni teki niin monesti. Kerran minua heiteltiin kaljapullolla, ja polteltiin tupakoilla. Jäljet näkyivät, mutta kukaan ei taaskaan ilmoittanut mihinkään.

Kärsin vuosia masennuksesta ja ahdistuksesta, lisäksi minulla on edelleen huono itsetunto. Olen käynyt vuosikausia terapiassa ja syönyt vuosikausia masennuslääkkeitä.

Olen vihainen, koska kukaan ei välittänyt. Ihan sairasta, niin moni näki mitä minulle tapahtuu, jopa päiväkodin henkilökunta ja ihmiset baareissa, mutta ketään ei kiinnostanut.

On se hyvä että nykyään kiinnostaa, ja lapsista huolehditaan. Ei mulla muuta, piti vaan päästä kertomaan tämä.

:hug: Itselläni myös samansuuntaisia kokemuksia 70-luvulta, tosin ei onneksi yhtä pahoja tai mitään seksuaalista hyväksikäyttöä, mutta kuitenkin. Olen myös monesti ihmetellyt, miksi silloin ei kukaan tehnyt asioille mitään...

Minsku
Uskomatonta!
Jos tarinasi on totta niin otan suuresti osaa. Miten ihmeessä voi aikuisen mieli ollakin noin sairas ja itsekäs!? Että tekee tuollaisia pienelle lapselle ja ettei siihen puutu. Yök!
Oletko harkinnut ottavasi yhteyttä näihin lapsuutesi aikuisiin? Lue uusimmasta Sport -lehdestä tarina hevoskasvattajasta, joka näin teki. Koskettava ja rohakiseva tarina.

..
Niinpä. Surullinen tarina. Olkaa tyytyväisiä nykyiseen lastensuojeluun. Aina valitetaan siitäkin. Itse olen 90 syntynyt ja varmaankin lasten suojelu ollut jo mutta kukaan ei tehnyt ilmoitusta. Väkivaltaiset vanhemmat, seksuaalisesti hyväksi käyttävä pappa puoli ym. Uskalsin kertoa vasta 12v ikäisenä opettajalleni ja pääsin lastenkotiin. Silti liikaa tuskallisia vuosia. Olkaa lapsen ystäviä ja huolehtikaa hänestä ilmoittamalla. Pienestäkin asiasta ilmoittaminen voi pelastaa.

tytsyjen äiti
Järkyttäviä lapsuusmuistoja sinulla! Tosi ikävää! Nykyään on onneksi toinen meininki, joskus tuntuu että on menty toiseen ääripäähän lastensuojelussa, mutta parempi niinkin kuin että suljetaan silmät eikä välitetä. Itse sain kasvaa turvallisessa kodissa lapsuuden, ja samaa haluan tarjota omille lapsille. Varmasti jättää jälkensä loppuelämäksi turvattomuus ja hyväksikäyttö. Tsemppiä sulle elämään, muista että itse olit aivan syytön ja viaton lapsi. Välitetään toistenkin lapsista!

vieras
Olen ihmetellyt kovasti niitä entisiä aikoja. Mieheni on koti on ollut vastaavanlainen: yh-äiti lähti kaljalle, jätti lapset keskenään ilman ruokaa ja tuli kotiin milloin minkin rentun kanssa "peuhamaan".

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minsku:
Uskomatonta!
Jos tarinasi on totta niin otan suuresti osaa. Miten ihmeessä voi aikuisen mieli ollakin noin sairas ja itsekäs!? Että tekee tuollaisia pienelle lapselle ja ettei siihen puutu. Yök!
Oletko harkinnut ottavasi yhteyttä näihin lapsuutesi aikuisiin? Lue uusimmasta Sport -lehdestä tarina hevoskasvattajasta, joka näin teki. Koskettava ja rohakiseva tarina.
No olen minä isäni kanssa jonkinlaisissa väleissä, äidin en. Katkera olen molemmille vieläkin. Äidille varsinkin, koska hän teki uuden miehensä kanssa vielä kaksi lasta, ja pilasi heidän elämänsä. Onneksi heidät otettiin huostaan kun olivat 6- ja 8-vuotiaita. Mutta liian myöhään kyllä. Heidät äiti oli jättänyt 4 päiväksi kahdestaan kotiin kun he olivat 2-ja 4-vuotiaat. Olivat löytäneet onneksi kauraryynejä syötäväkseen, ja ruinanneet naapureilta lisää.

Olisin halunnut joitakin vuosia sitten nostaa asiasta äläkän, varsinkin isäni kanssa, siis ihan oikeuteen asti. Mutta juttu oli jo silloin vanhentunut.

voi ei
Voimia sinulle! Minullakin on järkyttävä lapsuus, mutta ehkä jään vielä toiseksi, kun minuun kohdistunutta väkivaltaa ei ollut, kaikkea muuta kylläkin. Ikuiset arvethan siitä jää :(

xc
minä synnyin 81. elin juopon äitini kanssa ja jätti minut mm- autoon josta poliisit pelastivat (baarin edessä) ja ei mitään huostanottoa ennenkuin äitini halvaantui vakavasti.

muumi
Mulla on samanlaisia kokemuksia 70-luvulta. Ei tosin seksuaalista hyväksi käyttöä, mut äiti jätti yksi ja lähti baariin hoitelin jo 3 vuotiaana täysillä mun 1.5v siskoa jne :( Tosin meidät vietiin lastariin, kun oli toistamiseen äiti kateissa pari päivää ja me yksin kotona, naapurit oli niin kivoja et oli ilmottanu johonki meistä kun oltii huudettu apua ja hakattu seinää ilman ruokaa.
Sitte asuttii mummilla monta vuotta, mut kun äiti päätti alkaa taas äidiksi niin se sai tottakai meidät takas. Ja sama ralli jatku, paitsi et meillä oli uus iska jonka kansa se biletti ja teki vielä yhden siskon mun hoidettavaksi.

Minsku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uskomatonta!
No olen minä isäni kanssa jonkinlaisissa väleissä, äidin en. Katkera olen molemmille vieläkin. Äidille varsinkin, koska hän teki uuden miehensä kanssa vielä kaksi lasta, ja pilasi heidän elämänsä. Onneksi heidät otettiin huostaan kun olivat 6- ja 8-vuotiaita. Mutta liian myöhään kyllä. Heidät äiti oli jättänyt 4 päiväksi kahdestaan kotiin kun he olivat 2-ja 4-vuotiaat. Olivat löytäneet onneksi kauraryynejä syötäväkseen, ja ruinanneet naapureilta lisää.

Olisin halunnut joitakin vuosia sitten nostaa asiasta äläkän, varsinkin isäni kanssa, siis ihan oikeuteen asti. Mutta juttu oli jo silloin vanhentunut.
Tälläisestä kokemuksesta on vaikea toipua varmasti. Siinä voisi kuitenkin auttaa jos voisit soittaa näille aikuisille, jotka kohtelivat väärin ja ummistivat silmänsä. Kysyä, että "mitä päässäsi liikkui, miten saatoit"? Kertoa miten olet kärsinyt ja vihainen.
Toivon sinulle paljon voimaa ja enkeleitä!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uskomatonta!

Onko sinulla lapsia? Et kai anna isäsi tavata heitä?

:(
Seksuaalinen hyväksikäyttökin on vähän sellainen ettei tupata ilmoittamaan asiasta tänä päivänäkään ja vaietaan vaikka jotain tiedettäisiinkin. Ukkini käytti minua vuosia seksuaalisesti hyväkseen ja kukaan ei uskonut ja varmasti joku tajusi jotain. Ainakin mummoni joka oli paikallakin. Yritin viedä asian eteenpäin mutta ei ollut näyttöä. Tätä jatkui n. 7 vuotta lähes viikottain. Tätini todisti puolestani mutta hänellä on mielenterveysongelmia niin ei hyväksytty :( Voimia ap!

Yhteistyössä