On pakko painaa pitkää päivää, ei niinkään sohvalla makoilua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "KOTIäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24718193]niin? Parin vuoden päästä ne ei enää sun kanssa leiki ja 10 vuoden päästä saat ommella kellon ympäri kun odottelet niitä kotiin.

Jos ei tykkää kotitöistä niin pitää tehdä vähemmän lapsia.

Mä puhuion just töissä tänään mun miehen laittamasta ruoasta ja akat kattoi haavi auki ,että ei heidän ukot laita koskaan... No kukakohan ne on kädettömiksi passannu?
Jos mä törmään huomenna hirveen, niin ainakin mun mies osaa ruokkia ja vaatettaa meidän lapset! Ja katsoa kalenterista neuvolat yms.[/QUOTE]

no näin.

Ajatella, ompas urakkaa kerrakseen.

Työäiti: Herätys 05, kahvit, itsensä työkuntoon laitto. Lapsen herätys 06.10, aamupesut, luetaan kirjaa, pukemiset, hoitoon vienti. Töissä klo 7. Säntäilyä 15 saakka, välissä ehkä lämmin ruoka, hyvällä tuurilla jopa kuppi kahvia ja vessatauko. Lapsi hoidosta, ruuanlaitto, pyykit koneeseen, syönti klo 17 (lapsi vielä autettava), kauppaan lähtö, pyykit kuivumaan, ulkoilua, iltapala, kylpy/iltapesut, iltasatu jne. Lapsi nukkumaan klo 20, itse suihkuun, oma iltapala, kodin järkkäystä jne. Klo 21 rättipoikki telkkarin tuijottelua, 22 nukkumaan ja sama rumba aamulla. Vapaapäivät töistä samaa rataa kuin ap:lla, paitsi kaupan päälle vielä siivous, lisää pyykinpesua jne. Kuulostaako todella helpommalta? Ja pitääkö tämän olla ainaista kilpailua, kumpi tekee enemmän, työäiti vai kotiäiti? Ainakin itse pääsin miljoona kertaa helpommalla kotona ollessa, ei ruokaa tarvitse laittaa montaa kertaa päivässä kun samaa ruokaa syödään niin kauan kuin sitä riittää. Joka päivä lepohetki lapsen nukkuessa vielä, aah..

Ja tosiaan, marttyyripisteitä ei jaella siitä jos on passannut lapsensa ja miehensä kädettömiksi pullamössöiksi, se kun on oma valinta.

Mä en tunne ainuttakaan kotiäitiä joka leipois ja askartelis lastensa kanssa joka päivä,saati että ulkoilis tai edes pyykkäis joka päivä.
Tuo lueteltu päivärytmitys olis ihan loistava kun sen oikeasti tekis joka päivä.
Pakko myöntää että meillä ainakin on paljon siistimpää kun käyn töissä.Kotihommat hoituu aamulla ennen töihinlähtöä ja loput töistä tultua.
Jos on monta lasta,osa koululaisia ja osa pienempiä,ei kenenkään pää kestä painaa höyryjunana taukoamatta.

Ja tuon lisäksi ukko ainakiin täällä huomauttelee miten mikäkin on tehty väärin/huonosti ja marisee kun pillua ei tipu :laugh: AI kuinka niin haluan eron?

Meinasin sanoa että "minen kyllä kehtaa mainita vaimolle jos se on tehnyt jotain..." Tuli sitten mieleen miten raivostuttava tapa sillä on välillä kasata likaisia astioita ja kippoja ja purnukoita tiskipöydän reunoille, siihen altaiden eteen ja sivuille niin ettei siihen mahdu enää edes huuhtasemaan käsiä saatika tekemään mitään enemmän tilaa vaativaa.

Oon mie paska mies.

[QUOTE="Jenis";24718148]... ja todellakaan ne työäidit ei laita 5krt/pvä ruoka pöytään, vaan 2. eivätkä ulkoile 2krt/pvä, vaan maksimissaan kerran - jos joku viitsii vielä töistä tulon, ruuanlaiton/syömisen, pikkukakkosen jälkeen ulos lähteä.[/QUOTE]

Ai ihanko totta? Kyllä meillä syödään joka päivä aamupala, välipala, iltaruoka ja iltapala. 4 ateriaa. Välipalaa en ole laittamassa pöytään, mutta saatan tehdä sellaisen pienelle koululaiselle valmiiksi jääkaappiin ja vähintään huolehdin, että välipalaa on saatavilla. Jopa päiväkotiaikana kotona syötiin 3 ateriaa, kas kun halusin lasten hoitopäivän mahdollisimman lyhyeksi.

Mulla on vain koululaisia enää, joten ei tarvitse joka ilta ulkoilla, sen sijaan kuskaan noita koululaisia monta kertaa viikossa harjoituksiinsa, kahdella pienimmällä, jotka eivät vielä yksin kulje on nyt viidet treenit viikossa.

Meinasin sanoa että "minen kyllä kehtaa mainita vaimolle jos se on tehnyt jotain..." Tuli sitten mieleen miten raivostuttava tapa sillä on välillä kasata likaisia astioita ja kippoja ja purnukoita tiskipöydän reunoille, siihen altaiden eteen ja sivuille niin ettei siihen mahdu enää edes huuhtasemaan käsiä saatika tekemään mitään enemmän tilaa vaativaa.

Oon mie paska mies.

mun muijalla on sama, tiskialtaassa ei saa olla mitään mutta tiskipöytä on täynnä ja sitä pitää jostakin ihmeen syystä alkaa täyttämään etureunasta

naisilla on ihme manööverejä

mun muijalla on sama, tiskialtaassa ei saa olla mitään mutta tiskipöytä on täynnä ja sitä pitää jostakin ihmeen syystä alkaa täyttämään etureunasta

naisilla on ihme manööverejä

Tämä tapaus tekee niin myös että jos jotain isompaa laittaa altaaseen, niin se laitetaan siihen viemärin päälle niin ettei sitten varmasti vesi pääse viemäriin jos pitää valuttaa syystä tai toisesta vettä.

Raivostuttavia tapoja joskus mutta minulla on varmasti yhtälailla monia ärsyttäviä tapoja :D

[QUOTE="poikia3";24718719]Ai ihanko totta? Kyllä meillä syödään joka päivä aamupala, välipala, iltaruoka ja iltapala. 4 ateriaa. Välipalaa en ole laittamassa pöytään, mutta saatan tehdä sellaisen pienelle koululaiselle valmiiksi jääkaappiin ja vähintään huolehdin, että välipalaa on saatavilla. Jopa päiväkotiaikana kotona syötiin 3 ateriaa, kas kun halusin lasten hoitopäivän mahdollisimman lyhyeksi.

[/QUOTE]

Kyllä, ihan totta :D Olen juuri siirtynyt kotoa töihin, ja ennen tarjoilin 5 ateriaa, nykyään 2. Lapsilla on n. 6h hoitopäivä, eli selvästi normia lyhyempi, ja silti ehtivät syödä päikyssä ne 3 ateriaa. Aika lailla sais ajoitustaaan hioa, että ehtis hakea lapset siinä unien ja välipalan välissä pois...

Mutta muiden rytmi toki voi olla erilainen, pahoittelen syvästi että en maininnut kyseessä olevan nimenomaan, vain ja ainoastaan oman perheeni rytmi ;)

olen itsekin kotiäiti mutta en todellakaan tee siitä numeroa, meillä on paskaa nurkissa ja ei ihan kaikki tavarat siististi paikoillaan. koska en todellakaan tajua miksi pitää painaa pitkää päivää ja toodistaa muille olevansa maailman paras ja erityisin KOTIÄITI.

pääasia että muksut saa ruokaa, puhtaat vaatteet ja suurimmat paskat on poissa jaloista.
elämä ei oo niin vakavaa

Jaa. minusta tämä kotona olo on ihan lorvailua. Aamiainen on pakko laittaa, oli töissä tai ei. Lounas on eilistä iltaruokaa lämmitettynä. Ulkovaatteet pitää pukea, lähti sitä sitten töihin/tarhaan tai ihan vaan ulos. Ulos lähtiessä jopa helpompaa, kun ei ole kiire. Pyykkiä pesen myös töissä ollessani. Kotona ollessa pyykkääminen on jopa helpompaa, kun voin pestä useamman koneellisen päivässä. Työpäivinä voi pestä sen yhden koneellisen, että ei jää kone ja kuivuri huutaman yöksi. Siivota voi milloin huvittaa, eikä sitä tarvitse tehdä väsyneenä työpäivän jälkeen tai lauantaina, kun olisi muuten vapaata. Ihanan rentoa tämä on.

Oon mie paska mies.

Hyi saatana mikä sika. Anteeksi vaan.

Mikä tuo vouhkaus ruuanlaitosta oikein on? Tekeekö kaikki, joka päivä sitä ruokaa, siis alusta loppuun?

Mä rakastan kiertoilmauunia ja pakastinta. Ne on musta jokaisen koti/työäidin must. Miks tehdä kerralla vain ruoka muutamalle syötikerralle? Kun vaikkapa uunissa valmistuu äkkiä 2-3 ruokaa, yhdellä kertaa. Osa syödään samana päivänä, osa laitetaan pakastimeen.

Itse olen töissä ja viikolla ruuanlaitto on yhtä kuin salaatin valmistus ruuan kupeeseen. Tosin raastan yleensä porkkanaakin läjän kerralla, kun se maistuu hyvältä parikin päivää. Muut ruuat teen yhdessä rysäyksessä viikonloppuna, ja aikaa siihen menee tunti tai toista. Yleensä siten että mies on sen hetken lasten kanssa vaikkapa ulkona. Esimerkki viimesunnuntailta: Tein uuniin makaronilaatiokon ja kinkkukiusauksen ja uunin hoitaessa hommaansa valmistui liedellä iso kattila lihakeittoa. Osa meni suoraan pakastimeen.

Nyt sitten (lapset toki saa sen toisen aterian hoidossa) kun tulen töistä ja haen lapset tarhasta, kotona on ruokaa valmiina (otan aamulla sulamaan pakasteesta). Näinpä ruuan valmisteluun ennen syömistä menee max 15min. Eli ihan kamalasti ei tärvelly yhteistä aikaa+ että lapset on usein mukana pilkkomassa salaattia kanssani ja kattamassa pöytää.

Ja juu en ole mitenkään täydellinen - mua vaan aina kummastuttaa että miten se ruuanlaitto on "niin jokapäiväistä" ja vie muka älyttömästi aikaa?

siis, mitä kotona oleva kotiäiti sitten tekee jos ei ruokaa?!!?!? olen itsekin kotona ja todellakin teen joka päivä ruuan useamman kerran päivässä ja siihen leivon tuoretta pöytään joka päivä.

mikä siinä on niin vaikeeta?!? ja todellakaan meillä ei käytetä eineksiä. ja silloin kun kävin töissä niin tein kerralla isompia annoksi ´pakkaseen niin sieltä sai sitten ruuan helposti jos ei kerenny kokkaamaan, tärkeintä oli ja on kotiruoka joka on itse tehty alusta loppuun. meille ei lapset syö eineksiä koska eivät ole tottuneet niihin.

siis, mitä kotona oleva kotiäiti sitten tekee jos ei ruokaa?!!?!? olen itsekin kotona ja todellakin teen joka päivä ruuan useamman kerran päivässä ja siihen leivon tuoretta pöytään joka päivä.

mikä siinä on niin vaikeeta?!? ja todellakaan meillä ei käytetä eineksiä. ja silloin kun kävin töissä niin tein kerralla isompia annoksi ´pakkaseen niin sieltä sai sitten ruuan helposti jos ei kerenny kokkaamaan, tärkeintä oli ja on kotiruoka joka on itse tehty alusta loppuun. meille ei lapset syö eineksiä koska eivät ole tottuneet niihin.

Peesi, tosin itse olen niin laiska että kotiäitiaikanakin käytin tuota yllä kuvaamaani taktiikkaa, eli tein ruokaa kerralla useammalle päivälle (ja useampaa sortti - jopa ehkä energiatehokaampaaki kun uuni ja hella hyödynetään kertalämmityksellä...)

En myöskään leiponut päivittäin, mutta kotiäitinä ja nyt työäitinäkin leivotaan usein viikonloppuisin - lasten kanssa. Ei se laatuaika lasten kanssa tarkoita sitä että äidin pitää olla aina osana lasten leikkejä ja juttuja. Vaan äiti voi ottaa lapset mukaan "omiin leikkeihinsä" ja siinä sivussa lapset oppiikin, kuin vahingossa.

Mitä tekemiseen tulee? Jaksaako joku oikeasti löhötä sohvalla tunti tolkulla? En mä ainakaan. Sen mitä illalla jonkun sarjan/elokuvan katsoo tai lukee kirjaa. Elokuvakin välissä monasti käyn tyhjentämässä pyykkikoneen, mainostauko riittää - tai jos ei,niin jatkan seuraavalla mainostauolla.

Muuten juu uskoisin mut kuinka teillä voi tulla noin paljon pyykkiä?? Joka päivä?

Tätä itsekin olen palstalla usein ihmetellyt, kun perheissä pestään pyykkiä monta koneellista päivässä.
Mutta sen jälkeen en enää ole ihmetellyt, kun täällä oli ketju jossa moni kertoi pesevänsä esim. kylpypyyhkeet jokaisen käyttökerran jälkeen :D Me kun noin tehtäis, niin en muuta ehtis tekemäänkään kun pesemään pyykkiä.

[QUOTE="vieras";24720135]Tätä itsekin olen palstalla usein ihmetellyt, kun perheissä pestään pyykkiä monta koneellista päivässä.
Mutta sen jälkeen en enää ole ihmetellyt, kun täällä oli ketju jossa moni kertoi pesevänsä esim. kylpypyyhkeet jokaisen käyttökerran jälkeen :D Me kun noin tehtäis, niin en muuta ehtis tekemäänkään kun pesemään pyykkiä.[/QUOTE]

No meillä on pakko, esikoinen ei suostu käyttämään 2 kertaa samaa. Pyykkimäärät kasvavat kun lapset kasvavat.

[QUOTE="huoh";24720323]No meillä on pakko, esikoinen ei suostu käyttämään 2 kertaa samaa. Pyykkimäärät kasvavat kun lapset kasvavat.[/QUOTE]

Mutta lapsista on myös apua kun kasvavat. Eikös ole ihan normaalia että kouluikäinen vaikkapa viikkaa vaatteitaan? Eihän äidin tartte joka-asiassa passata. Opettaa samalla ehkä vaatteiden käytön järkeistystä...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Hatunnosto ap:lle.
Olen vaikuttunut ahkeruudestaan ja tarmokkuudestaan.
Ja ennen kaikkea olen vaikuttunut siitä, että jaksaa tuollaista pidempään. Itse jaksan kotona max muutaman viikon ja sitten onkin jo päästävä omaa päätä tuulettamaan kodin ulkopuolisiin töihin.

:)

[QUOTE="huoh";24720323]No meillä on pakko, esikoinen ei suostu käyttämään 2 kertaa samaa. Pyykkimäärät kasvavat kun lapset kasvavat.[/QUOTE]
Minkä ikäinen esikoinen?

[QUOTE="nii";24720356]Mutta lapsista on myös apua kun kasvavat. Eikös ole ihan normaalia että kouluikäinen vaikkapa viikkaa vaatteitaan? Eihän äidin tartte joka-asiassa passata. Opettaa samalla ehkä vaatteiden käytön järkeistystä...[/QUOTE]
Jep...meillä 5½ v ja 7½ v viikkaavat omia vaatteitaan kaappiin, vievät roskat ulos, pyyhkivät pölyjä, yms. Ja leikkivät keskenään, isompi lukee pienemmälle iltasatuja, jne. Siivoavat tottakai omat lelunsa paikoilleen, vievät omat likaiset vaatteensa pyykkiin, korjaavat astiansa tiskiin, mitähän vielä.

En oikein näe mitään syytä sille, miksi sen pitäisi olla juuri äiti joka tekee ihan kaiken, ja juoksee kuin päätön kana aamusta iltamyöhään. Ellei sitten halua olla marttyyri...?

Juu on meilläkin kolme lasta (9,7 ja 2 vuotiaat), isommat (sekä myös minä ja mies.) harrastetaan paljon. Mutta silti meille tulee maksimissaan yksi koneellinen pyykkiä päivässä. Joka päivä vaihdetaan puhtaat vaatteet, pyyhkeitä tosin käytetään kauemmin kuin yhden kerran =)

Saako teidän lapset aina kaiken mitä haluaa? Ikinä ei kielletä?

ja tuo "pyykkishow".... huokaus.... meillä on 2 ja 4v lapset, mies ja minä ja joka päivä vaihdetaan vaatteet mutta silti pesen pyykkiä vain 2x viikossa. onko teillä pieniä koneita vai mitä?!!?!? kerran kuussa on sitten useampi koneellinen kun pesen petivaatteet ja pyyhkeet.

mutta joka päivä!?!?!? ei todellakaan.

Yhteistyössä