On ihanaa olla ateisti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna Ateisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Onko ateismissa siis kyse rakastamisesta?

En osannut selittää, kokeilen uudelleen. Tarkoitan siis, että minusta se sanomasi lause oli mahdoton. Jos olisit ateisti, ei se voisi olla sinusta kauheaa, koska se olisi sitä mitä sinä olisit. Et varmaan olisi sitä vasten tahtoasi.

En pysty millään kuvittelemaan, että olisin sitä vapaaehtoisesti, joten sitä se kai tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta ois hirveetä olla ateisti.

miksi on hirveempää olla vapaa kuin kahlittu?

Toiselle usko on yhtä vapauttaa kuin toiselle se, ettei tarvitse uskoa. Vapaus on aina yksilöstä itsestään ja hänen kokemuksestaan lähtevää. Noh, miten tämän nyt ilmaisisi... Vankityrmäänkin suljettu voi tuntea olevansa vapaa jonkin kokemuksen tai ajatustensa vuoksi.

Todella harva ihminen oikeasti uskaltaa olla vapaa. Ihmisillä on keinotekoisia pakkoja, omia kahleita, kasattuna ympärille: työ, lasten haku tarhasta, asuntolaina, vastahakoiset sukulaiskyläilyt jne. Sitten masennutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Todella harva ihminen oikeasti uskaltaa olla vapaa. Ihmisillä on keinotekoisia pakkoja, omia kahleita, kasattuna ympärille: työ, lasten haku tarhasta, asuntolaina, vastahakoiset sukulaiskyläilyt jne. Sitten masennutaan.

Joskus luopuu osasta vapaudestaan, jotta saisi parempaa tilalle. Esimerkiksi mennään toiselle töihin palkan takia tai uskotaan mielenrauhaa saadakseen. Joskus se on tietoista, joskus tiedostamatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
En pysty millään kuvittelemaan, että olisin sitä vapaaehtoisesti, joten sitä se kai tarkoittaa.

Okei, luovutan. Otan sanani takaisin siitä mahdottomasta, koska en osaa selittää, mitä tarkoitan. :)

Mä tajusin mitä tarkoitit. En vaan osaa kuvitella, että niin olisi. Eli tavallaan se minun lause onkin mahdoton, koska en voisi vapaaehtoisesti olla ateisti. Eikä kukaan ole pohjimmiltaan mitään sellaista, mihin on pakotettu.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt onnellinen:

Peesi!

Miksi?

Koska se OLI hirveää, siis mun elämä silloin kun olin ateisti. Mutta kun löysin Jeesuksen niin mun elämä muuttui. No, se on juttu, mutta pääsin siitä entisestä elämästä joka oli helvettiä ja nyt oon onnellinen uskovainen. :)

Mä tajusin mitä tarkoitit. En vaan osaa kuvitella, että niin olisi. Eli tavallaan se minun lause onkin mahdoton, koska en voisi vapaaehtoisesti olla ateisti. Eikä kukaan ole pohjimmiltaan mitään sellaista, mihin on pakotettu.

Vieläkin puhumme vähän eri asioista, mutta vaan vähän.

Peesi!

Miksi?

Koska se OLI hirveää, siis mun elämä silloin kun olin ateisti. Mutta kun löysin Jeesuksen niin mun elämä muuttui. No, se on juttu, mutta pääsin siitä entisestä elämästä joka oli helvettiä ja nyt oon onnellinen uskovainen. :)

Siis se on PITKÄ juttu. Korjaus tuohon... :)

On ihanaa olla oma itsensä ja toteuttaa itseään, riippumatta uskonnollisesta vakaumuksesta. Jos on onnellinen, niin miksi ryhtyä ateistiksi? Minulle ateismi on luonnollista, mutta ei kaikki ole samaan muottiin valettuja.

Millä tavalla hirveää? Hiillostiko Helvetin Liekki hanuriasi kaiket päivät vai se että hihhulit renkuttivat ovikelloa 24/7?

Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Alkuperäinen kirjoittaja aafgg:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Saivarreltiin vaan miehen kanssa siitä miten ateistit viettävät kaikkia kristinuskon juhlia. Otetaan kristinuskosta se mikä itselle sopii :xmas: (tämä ei ole pahalla, mutta tuli vaan jotenkin sopivasti, kun tästä puhuttiin :D )

Ja tiedän ettei joulu ole ALKUPERÄISESTI kristinuskon juhla mutta esim. pääsiäinen on.

Eiköhän ne kristitytkin valitse kristinuskosta sen, mikä itselle sopii :D Vai uhrataanko teillä vuohia?

:D Tuo oli ihan hyvä esimerkki.

Minä tekopyhänä ateistina vietän joulua ihan vaan laiskuuttani. Otan siis omakseni ne asiat mitkä koen mukaviksi. Mulla ei ole aikaa ja jaksamista alkaa värkkäämään mitään ihan omaa ja uutta juhlapyhää meidän perhelle.

Jos me asuttais jossain ei-kristillisessä maassa. niin viettäisin sitten niitä juhlia mitkä on tarjolla.

Raamatussa nimenomaan sanotaan, ettei vuohia tai mitään muutakaan tarvitse enää uhrata, koska Jeesus tuli pelastamaan meidät ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Millä tavalla hirveää? Hiillostiko Helvetin Liekki hanuriasi kaiket päivät vai se että hihhulit renkuttivat ovikelloa 24/7?

Ei vaan mun ateistit perheenjäsenet oli mua kohtaan väkivaltaisia ja mä ryyppäsin kestääkseni sitä elämää (olin alaikäinen). Näin lyhyesti. Oli muutakin paskaa. Paljon. Lapsuudesta asti. Mutta sitten tapasin uskovaisia jotka kertoi mulle Jeesuksesta ja mä päätin kokeilla kun se vaikutti loogiselta, siis että ihmiset on syntisiä ja Jeesus kuoli meidän puolesta. Eikä mulla ollu menettävää. Pyysin Jeesusta mun elämään. Ja sain heti rauhan tunteen. En enää pelännyt. Hiljalleen mun elämä muuttui. Muutin pois vanhempieni luota, ensin uskovaisen perheen luo. Jotka auttoi mua ja huolehti musta, ilman ehtoja ja vaatimuksia. Paitsi ettei heidän kotona saanut juoda mms mutta siihen oli helppo suostua kun sain ekaa kertaa hyväksyntää ja rakkautta. Join silloin muualla, mutta sain aina palata heille, ilman tuomitsemista... Kävin seurakunnassa, sain ystäviä, siis tosiystäviä jotka tuki ja auttoi mua. Rohkaisi, auttoi käytännön asioissa, osti vaatteita, laittoi ruokaa. Mä sain iitkeää kaikki itkemättömät itkut. Ja puhua ja jopa raivota, ja ne otti vastaan ja rukoili mun puolesta. Ei hyljänneet. Ja mä pääsin alkoholista! Kun sain parempaa tilalle. En enää tarvinnut sitä. Parannuin masennuksesta ja paniikkihäiriöstä. Muutuin rohkeammaksi ihmiseksi. Tulin iloiseksi, nauroin ekaa kertaa moneen vuoteen, ja kauan, siellä seurakunnassa. Eikä sitä paheksuttu. ;) Siis olin niin onnellinen kun näin miten mun elämä oli muuttunut. Nyt mulla on hyvä elämä, perhe, ystäviä, terveyttä. Ja se Jeesus, joka tämän mulle antoi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Joskus luopuu osasta vapaudestaan, jotta saisi parempaa tilalle. Esimerkiksi mennään toiselle töihin palkan takia tai uskotaan mielenrauhaa saadakseen. Joskus se on tietoista, joskus tiedostamatonta.

Juu, moni vauvakin nukkuu paremmin kapalossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sika:
Ateisti ei ikinä ole vapaa.

On aina yhtälaillla isminsä vanki kuten muutkin -stit.

Sekoitat vahvan ja heikon ateismin toisiinsa. Heikossa ateismissa ollaan vapaita.

Ahaa, vai on sitäoikein montaa sorttia. ja hö , sanon minä!

Yksinkertaistettuna
Vahva ateisti kieltää jumalan olemassolon
Heikko ateisti odottaa pitäviä tieteellisä todisteita

Jos aletaan pohtimaan uskontoa ja mihin pitäisi uskoa..
Onko raamattu sellainen kirja mihin pitäisi ylipäätänsä uskoa tms. sen enempää kun mihinkään muuhunkaan kirjaan?
Miksi ihmisellä on ylipäätänsä tarve kuulua johonkin uskontoon?
Jeesus on raamatussa se "jumalan poika" mutta näitä on ollut lukuisia muitakin..
Egyptissä hän oli Osiris, Kreikassa Dionysos, Vähä-Aasiassa Attis, Syyriassa Adonis, Italiassa Bacchus, Persiassa Mithra..
Kirjassa "The Jesus Mysteries: Was the "Original Jesus" a Pagan God?" selvitetään hienosti miten jeesuksen elämänkerta sisältää kaikki "jumalihmismyytit":

* Osiris-Dionysos (jumalihmis) on lihaksi tullut Jumala, vapahtaja ja "Jumalan poika".
* Hänen isänsä on Jumala ja hänen äitinsä kuolevainen neitsyt.
* Hän syntyy luolassa tai vaatimattomassa tallissa joulukuun 25. päivä kolmen paimenen läsnä ollessa.
* Hän tarjoaa seuraajilleen mahdollisuuden syntyä uudesti kasteriitin kautta.
* Hän muuttaa ihmeen kautta hääjuhlassa veden viiniksi.
* Hän ratsastaa riemusaatossa aasilla kaupunkiin ihmisten heilutellessa palmunlehviä hänen kunniakseen.
* Hän kuolee pääsiäisen aikaan uhrina maailman syntien tähden.
* Kuolemansa jälkeen hän laskeutuu tuonelaan, nousee kolmantena päivänä kuolleista ja astuu kirkkaudessa taivaaseen.
* Hänen seuraajansa odottavat, että hän palaa lopun aikojen tuomarina.
* Hänen kuolemaansa ja ylösnousemustaan juhlitaan rituaaliaterialla, johon sisältyvät leipä ja viini kuvaavat hänen ruumistaan ja vertaan"

Vielä kun lisätään asiat mitä raamaussa kerrotaan totena esim. märehtivä jänis, litteä maa, lepakko on lintu, strutsit ovat tyhmiä ja tylyjä poikasilleen, spitaalisesta talosta hoito-ohjeineen tms. niin voiko joku tosiaan pitää kirjaa Jumalan henkeyttämänä ja uhrata sille koko elämänsä?
Minun mielestäni oikea uskonto on olla kuulumatta mihinkään uskontoon.
Lisää luettavaa uskontokritiikistä:
http://www.argumentti.fi/kristinuskon_kritiikki/raamattu_kristinusko_uskontokritiikki.pdf

Uskonto on tyhmiä varten, yksinkertaisesti. :headwall:

Minusta ihmiset saa uskoa tai olla uskomatta jos se vaan tuntuu itselle oikealta. En hyväksy pedofiliaa minkään uskonnon yhteydessä enkä montaa muutakaan asiaa.

Mutta jos tällainen meno mikä vaikkapa suomessa on kristinuskoisilla tekee jotkut onnellisiksi niin mikäpä siinä.

Itse uskon vähän kaikkeen.. Harry Potteriin ja joulupukkiin..

Yhteistyössä