Ompelijoita paikalla...!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jops
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jops

Vieras
Osaaks kukaan neuvoa..? Ku aattelin alkaa ite sarjatyönä tekee tytölle kotivaatteita joka kokoa. Siis ihan perus paitoja ja housuja. Niin jos teen 74-104 kokosia esimerkiks ja mulla on housut kokoa 86, joista aion mallin ottaa, niin miten saan siitä mallista isonnettua/pienennettyä kaavoja, että tulee joka kokoa sopivat? Siis teenkö vaan raakasti niin, et isonnan kaavasta pari senttiä (kuin paljo?), jotta saan 86 koon kaavasta tehtyä 92 koon housut? Ja samaten pienennän kaavasta sen pari senttiä, että saan 86 housusta 80 kokoset..!?

Oon ihan ulalla.:) Viitittekö neuvoa? Onko se noin yksinkertasta se isontaminen/pienentäminen? Ja päteekö se esim. housuissa joka kohtaan?

Entä miten teette paidan kauluksen? samasta kankaastako paita? Entä jos paita on raidallinen, niin miten saatte kauluksesta nätin, jos teette samasta kankaasta? :)

Juu hyviä vaatteita niistä tulee, varmasti. :D Pääasia et kotona menee.... Mut mitenhän tosiaan saisin tehtyä oikeen kokosia.. :D Tyttö siis on vielä ihan vauva, mut aattelin jo valmiiks tehä.. :) Kasvaa niin hurjaa vauhtia.

ei se mee ihan niin.. siis se suurentaminen ja pienentäminen.. mut voit kokeilla ja laittaa paperiset kaavat yhteen.. tai jotain halpiskangasta ja kokeilla miten ne menee.. en osaa näin tässä neuvoa itse ainakaan.. sitä saa tietyn määrän suurentaa ja pienentää et kaavat pysyy samoan muotosena .. sentin tai näin..

öö... Entä mitä mä siitä hyödyn, jos kokeilen paperikaavoilla tai halpiskankaalla...!? Ku ei oo ketään kenen päälle niitä kokeilisin. :) Vai eikö ne vaan jotenki synkkaa keskenään, jos menee suinpäin suurentelee/pienentelee..?

Hae mielummin kirjastosta käsityölehti ja siitä kaavat. Vaatteita ei paljon kannata tehdä varastoon, kyllästyt täysin,, jos lapsella on samanlaiset collegehousut 1v, 2v,3v ja 4v.

Kannattaakohan tytölle tehdä kauluksellisia paitoja arkikäyttöön? samasta kankaasta olen yleensä kaula-aukon tehnyt tai sitten resorista.

Alkuperäinen kirjoittaja jops:
öö... Entä mitä mä siitä hyödyn, jos kokeilen paperikaavoilla tai halpiskankaalla...!? Ku ei oo ketään kenen päälle niitä kokeilisin. :) Vai eikö ne vaan jotenki synkkaa keskenään, jos menee suinpäin suurentelee/pienentelee..?

ai..mä luulin et sul oli muksuja :D

mut joo niist tulee sit sellasia et ne ei oikeen istu päällä jos menee muuten vaan lisään joka saumaan muutamia senttejä.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja jops:
Vai eikö ne vaan jotenki synkkaa keskenään, jos menee suinpäin suurentelee/pienentelee..?

Ei ne vaatteet vaan istu ja siitä on harmia. Selkä jää paljaaksi tai lapsi kompastuu lahkeisiin tai liian pitkät hihat ovat aina haittaamassa leikkiä. ym

Helpointa on hankkia (ostaa/lainata) muutama lehti tai kirja, joissa on lasten vaatteiden kaavoja valmiiksi eri kokoisina. Yhdellä housun tai mekon kaavalla voi sitten tehdä erilaisia vaatteita kun lisäilee esim. taskuja, rimpsuja, poimutuksia jne.
Monissa lehdissä ja kirjoissa on myös ohjeet kaavojen suurentamiseen tai pienentämiseen. Ompelun iloa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei nhykypäivänä kannata tehdä enää mitään itse. Kaupasta kun saa halvalla.

Mä haluan tehä, ku haluan jonku uuden harrastuksen. :) Ei kandeekaan tehä mitään kovin monimutkasia, ku se tulee äkkiä kalliiksi, mut jotain tollasta yksinkertasta. Ostaa sit hienommat vaatteet kaupasta kyläilyä ja muuta varten.

Niin ja kiitoksia kaikille vinkeistä! Ehkä joo tosiaanki käyn sitte lainaa sen jonku käsityölehen, nii ei tuu ihan mitä sattuun vaatteita. :) Siitä on aikaa ku on viimeks ommellu, ni saa vähä vinkkiäki niistä, et miten se pitikään tehä. :)

Joku sano, ettei kannata tehä valmiiks joka kokoa, ni totta. Varmasti kyllästyykin, jos aina on samanlaisia vaatteita päällä.. No, pitää ekka alotella ja sit ku osaa homman ja silleen, ni pystyy samoista kaavoista tekemään erilaisia housuja/paitoja, ku ostaa vaan erilaisia kankaita.

Ja joku tais sanoa, että lisäilee sit kaikkia eri juttuja housuihin, nii ei oo kaikki samanlaisia. Hyvä vinkki. :) Muistaakseni niitä myydään sellasia "tatskoja", mitälie kuvia vaatteisiin, jotka silitetään kiinni...!? Sellasia vois kans käyttää, et tulee vähä erilaista.

Kiitoksia vielä neuvoista! :) Jospa mä pääsisin alkuun ja saisin jotain värkättyä, kuhan sen lehen ja ne kaavat eka saan. :) Nii ja kankaat ja muut tarvikkeet...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei nhykypäivänä kannata tehdä enää mitään itse. Kaupasta kun saa halvalla.

Mä haluan tehä, ku haluan jonku uuden harrastuksen. :) Ei kandeekaan tehä mitään kovin monimutkasia, ku se tulee äkkiä kalliiksi, mut jotain tollasta yksinkertasta. Ostaa sit hienommat vaatteet kaupasta kyläilyä ja muuta varten.

Niin ja kiitoksia kaikille vinkeistä! Ehkä joo tosiaanki käyn sitte lainaa sen jonku käsityölehen, nii ei tuu ihan mitä sattuun vaatteita. :) Siitä on aikaa ku on viimeks ommellu, ni saa vähä vinkkiäki niistä, et miten se pitikään tehä. :)

Joku sano, ettei kannata tehä valmiiks joka kokoa, ni totta. Varmasti kyllästyykin, jos aina on samanlaisia vaatteita päällä.. No, pitää ekka alotella ja sit ku osaa homman ja silleen, ni pystyy samoista kaavoista tekemään erilaisia housuja/paitoja, ku ostaa vaan erilaisia kankaita.

Ja joku tais sanoa, että lisäilee sit kaikkia eri juttuja housuihin, nii ei oo kaikki samanlaisia. Hyvä vinkki. :) Muistaakseni niitä myydään sellasia "tatskoja", mitälie kuvia vaatteisiin, jotka silitetään kiinni...!? Sellasia vois kans käyttää, et tulee vähä erilaista.

Kiitoksia vielä neuvoista! :) Jospa mä pääsisin alkuun ja saisin jotain värkättyä, kuhan sen lehen ja ne kaavat eka saan. :) Nii ja kankaat ja muut tarvikkeet...

juuh löytyy kaikenlaisia kuvia jne.. nauhoja jne..
suosittelen tota säästökaria.. sielt löytyy enemmän vaihtoehtoja noille silitettäville yms kuville ( hitto mul on se sana nyt hukassa ) ne tosin kannattaa aina ommella kiinni ..pysyy paremmin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
itellä noita lehtiä löytyy aika monta..

Onko ylimääräsiä? :D

No saattaa joitain ollakin.. :D tosin pakkasin ne just kun ollaan muuttamassa..
www.ottobre.fi löytyy kuvia sieltä niistä vaatteista mitä niil siel on..
ja kirjasto on erinomainen paikka lainata kun ne kaikki on sielläkin.. ja sit vaan kun piirtää ne kaavat ja säilyttää sitten niin ei tarvii uusiks piirtää jos sattuu tarviin vielä..