Ompa nyt keskustelua petäämisestä...tässä mielipiteeni.:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26910051]Mun mielestä tää pettämiskysymys on aika kakspiippunen juttu. Me ollaan kyllä miehen kanssa puhuttu asiasta aika ajoin ja molemmat on sitä mieltä että seksi toisten kanssa ei ole hyväksyttävää. En tiedä mitä mies asiasta on ihan tarkalleen mieltä ja miten reagosii jos pettäisin, antaisiko anteeksi vai olisiko kerrasta poikki. Kuitenkin jokaisella ihmisellä on loppujen lopuksi omat näkemyksensä asiasta. Ja kun tilanne tuleekin eteen voi olla että se mitä ajatteli ennen ei pädekkään enää, voi tulla ihan yllättäviä tuntemuksia ja näkökantoja.

Itse en ole ikinä miestäni pettäny ja uskon vahvasti että hänkään ei minua. Olemme olleet yhdessä 14 vuotiaasta lähtien ja olemme toistemme ainoat seksi kumppanit. Nuorempana tuli joskus kokeiltua kepillä jäätä, en ole kuitenkaan pettänyt tai edes suudellut ketään toista suhteemme aikana, mutta olen tehnyt joitaikin lievempiä juttuja joita en enää itseltäni hyväksyisi. Nämä kuitenkin laitan nuoruuden piikkiin. JOs saisin tietää että mieheni olisi pettänyt minua tuolloin, kun olimme todella nuoria, se tuntuisi ehkä pahalta, mutta se ei kaataisi suhdettamme. Olenhan antanut itselleni anteeksi tyhmäst teot, miksi siis en miehellenikin. 15-16 vuotias ei mielestäni pysty kantamaan vastuuta teoistan samoin kuin aikuinen ihminen. Jos taas mieheni olis pettänyt minua parin viimevuoden aikana, en varmaan olisi antanut anteeksi, sillä yhteisiä vuosi oli vielä melko vähän ja yhteistä elämäänkään ei ollut vielä kovin pysyväksi rakennettu. Jos ei muutaman vuoden seurustelun jälkeen pysty olla uskollinen, miten siihen pystyy pitemmässä suhteessa. Nyt ollaan oltu yhdessä 10 vuotta. Meillä on omakotitalo ja lapsi tulossa. Tässä elämäntilanteessa anteeksi antoni riippuisi hyvin paljon siitä miten mies itse suhtautuu. Jos pettäminen on tapahtunut kerran ja hän katuisi sitä oikeasti, ja olisi valmis tekemään kovemmin töitä suhteen eteen, uskon että kovalla työllä (ja kärsimykselläkin) voisimme saada suhteemme taas kuntoon. Toki se vaatisi aikaa, keskusteluja ja sitoutumista. Mutta itse olen tehnyt asioita joita olen saanut anteeksi. Anteeksianto ja toisen hyväksyntä kuuluu suhteeseen, oli kyseessä isoja tai pieniä asioita. Toki jokainen määrittelee itse mitä asioita ei voi antaa anteeksi.

Jos molemmat saamme elää täysipitkän elämän niin meillä kertyisi yhteisiä vuosia yli 60. Omasta mielestäni ei ole paha jos 60 vuotta sisältää yhden tai kaksi syrjähyppyä, jos suhde on muuten ollut rakastava ja toimiva ja nämä kriisit on selvitetty toista kunnioittaen. Toistuvia pettämisiä tai salasuhdetta en usko voivani antaa anteeksi, vaikka ehkä haluaisinkin, olisi luottamus mennyttä. Ja loppujen lopuksi jos mies pettäisi, en voi varmasti tietää etukäteen miten suhtaudun, tai miten mies itse suhtautuu tilanteeseen. Uskon kyllä että meidän on mahdollista olla se 60 vuotta yhdessä ilman että kumpikaan pettää, siihenhän me tietenkin pyrimme. Mutta mielestäni on realistisempaa ajattela niin, että joskus se tilanne saattaa meilläkin olla edessä[/QUOTE]

No, itse taas olen tilanteessa, että olen ollut muidenkin miesten kanssa kuin nykyiseni, meidän rakkautemma alkoi kun olin 31-vuotias ja ehkä senkin takia voin muiden miesten osalta sanoa, että been there, done that eikä ole tarvetta niitä enää koklailla :) En usko, että olisin itse pystynyt sitoutumaan 14-vuotiaana loppuelämäksi, sen takia en sitä tehnytkään :)

[QUOTE="vieras";26910005]Olen kokenut henkistä ja fyysistä väkivaltaa. En ole turpaani saanut parisuhteessa, mutta seinään on heitetty ja lattialle paiskattu. Se kipu kestää hetken ja kamalalta tuntuu, mutta henkinen väkivalta on pahempaa mulle. En ole koskaan tullut petetyksi, mutta mulle on sanottu että mieheni pettää mua. Mikä oli jonkinnäköinen väärinkäsitys, mutta edelleen se sattuu, kun jouduin kerran tuntemaan sen, että mies pettää. Edelleen en voi edes varmaksi tietää onko mua petetty vai ei. Monta vuotta siitä on, mutta edelleen sattuu, vaikka mua ei edes välttämättä ole petetty. Olen miehelle sanonut, että jos tekee mieli pettää niin sanoo mulle, niin erotaan sovussa.

Olen enemmän introvertti kuin ekstrovertti. Tämä jako menee aika lailla 50/50. Eli ekstrovertit eli avoimemmat, vähemmän empaattiset, tekevät ennen kuin ajattelevat. introvertit vähemmän avoimet, empaattiset, ajattelevat ennen kuin tekevät.[/QUOTE]

Eli et voi tietää miltä pettäminen oikeasti tuntuu? Mielenkiintoista, itselleni fyysinen väkivalta olisi kaikkein pahinta mitä toinen voisi minulle tehdä. Se aiheuttaisi niin suuren särön luottamukseen, ettei sitä voisi koskaan saada takaisin. Ja uskon, että muuten hyvä ihminen voisi jossain elämäntilanteessa joutua tilanteeseen jossa valitsee väärin ja pettää. Mutta hyvä ihminen (mies) ei koskaan voisi satuttaa naista fyysisesti. Näin itse sen ajattelen.

[QUOTE="vieras";26909843]No itse en hyväksy väkivaltaa suhteessa, mutta ei sitä nyt vaikuta pettämiseen verrata, en nimittäin hyväksy pettämistäkään. Miksi edes pitäisi miettiä, kumman hyväksyy ennemin, jos ei hyväksy kumpaakaan? Itse en ole tullut koskaan petetyksi, enkä ole koskaan pettänyt, pitkiä suhteita takana ennen nykyistä miestäni 2, eli nyt menossa kolmas. Tämän vuoksi voin sanoa, että on niitäkin miehiä, joille oma lupaus merkitsee jotain ja niitä naisia myös. Jos joku olisi joskus minua pettänyt, en kokisi minkäänlaista huonommuutta naisena, sillä se ei ole mielestäni petetyn vika vaan sen pettäjän.[/QUOTE]

Puhe oli siitä, kumpi tuntuu pahemmalta rikokselta suhdetta & itseä kohtaan, fyysinen väkivalta vai pettäminen. Täällä taitaa nyt osalla mennä puurot ja vellit sekaisin. Missä kohtaa minä, Millenia tai moni muu on sanonut hyväksyvänsä pettämisen? En todellakaan hyväksy sitä ja suhde joutuisi todella suureen kriisiin, jos niin tapahtuisi. MUTTA, kuten olen useasti sanonut, en rikkoisi perhettä yhden kertaluontoisen pettämisen takia. Koen, että minua ja suhdettamme voitaisiin koetella suuremminkin (vt. elämässä on minulle pahempiakin asioita) ja jos se tuohon kaatuisi, niin minusta ei olisi hyvin asiat ei. Taas menee ihmeelliseksi oman kannan puolustelemiseksi...

[QUOTE="Jonna";26910339]Puhe oli siitä, kumpi tuntuu pahemmalta rikokselta suhdetta & itseä kohtaan, fyysinen väkivalta vai pettäminen. Täällä taitaa nyt osalla mennä puurot ja vellit sekaisin. Missä kohtaa minä, Millenia tai moni muu on sanonut hyväksyvänsä pettämisen? En todellakaan hyväksy sitä ja suhde joutuisi todella suureen kriisiin, jos niin tapahtuisi. MUTTA, kuten olen useasti sanonut, en rikkoisi perhettä yhden kertaluontoisen pettämisen takia. Koen, että minua ja suhdettamme voitaisiin koetella suuremminkin (vt. elämässä on minulle pahempiakin asioita) ja jos se tuohon kaatuisi, niin minusta ei olisi hyvin asiat ei. Taas menee ihmeelliseksi oman kannan puolustelemiseksi...[/QUOTE]

Kuinka niin menee ihmeelliseksi? Ihan samalla tavalla me pettämättömät ihmiset puolustamme omaa kantaamme, kuin sinä teet.

[QUOTE="vieras";26910345]Kuinka niin menee ihmeelliseksi? Ihan samalla tavalla me pettämättömät ihmiset puolustamme omaa kantaamme, kuin sinä teet.[/QUOTE]

Tarkoitin nyt sitä, että osa keskustelijoista ei välttämättä lue kommentteja kovin ajatuksella ja sitten kysytään jotain täysin irrelevanttia, kuten miten pettäminen ja väkivalta ovat verrattavissa toisiinsa.. Kun lukee keskustelua, niin saattaa ymmärtää miksi niistä puhuttiin samassa lauseessa, tai sitten ei... Ja olen kyllä itsekin "pettämätön ihminen", by the way.

[QUOTE="Jonna";26910383]Tarkoitin nyt sitä, että osa keskustelijoista ei välttämättä lue kommentteja kovin ajatuksella ja sitten kysytään jotain täysin irrelevanttia, kuten miten pettäminen ja väkivalta ovat verrattavissa toisiinsa.. Kun lukee keskustelua, niin saattaa ymmärtää miksi niistä puhuttiin samassa lauseessa, tai sitten ei... Ja olen kyllä itsekin "pettämätön ihminen", by the way.[/QUOTE]

No kannattaisi varmaan lukea ne omat vasta-argumentit tyyliin "entä jos iskee mielisairaus tai aivokasvain", nekö sitten ovat ihan relevantteja tähän keskusteluun? :laugh:

[QUOTE="Jonna";26909093]No se kertoo sinusta enemmän se. Onko kovin fiksua tulla keskelle keskustelua heittämään jotain typerää asiasta, joka on vielä täysin irroitettu asiayhteydestään.

Kummallista, että me muutamat pystytään keskustelemaan asiallisesti asiasta, kun loput tulee määkimään jotakin täysin ala-arvoista. Tosi fiksua. Menkää muualle, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa![/QUOTE]

Ei noita tekstimuureja jaksa lukea oikeasti. Tässä on aivan saatanasti tekstiä monen ihmisen kirjoittamana, minua kiinnosti sinun asenteesi, että onko se todella sitä mitä kirjoitit.

No jos kerta et ole sitä mieltä mitä sanoit kommentissa niin vedän täysin oman kommenttini pois.

[QUOTE="vieras";26910412]No kannattaisi varmaan lukea ne omat vasta-argumentit tyyliin "entä jos iskee mielisairaus tai aivokasvain", nekö sitten ovat ihan relevantteja tähän keskusteluun? :laugh:[/QUOTE]

Kerropa missä olen viitannut niihin? En missään, sotket nyt keskustelijat, sori vaan. :D

[QUOTE="Jonna";26910446]Kerropa missä olen viitannut niihin? En missään, sotket nyt keskustelijat, sori vaan. :D[/QUOTE]

Niinpä sotkin, sori vaan :)

Siltikin, miksi vedetään kaikki muu parisuhteen vääryys tähän verrattavaksi, kun puhe on pettämisestä?=

[QUOTE="vieras";26910529]Niinpä sotkin, sori vaan :)

Siltikin, miksi vedetään kaikki muu parisuhteen vääryys tähän verrattavaksi, kun puhe on pettämisestä?=[/QUOTE]

No, selitetään nyt vielä kerran. Koska halusin perustella miksi voisin kuvitella antavani pettämisen anteeksi, en koe että se olisi pahin asia joka suhteessa voisi tulla eteen jne...ja siitä keskustelu alkoi rönsyillä.

[QUOTE="Jenny";26902311]Jos mieheni humalassa pettäisi minua jonkun merkityksettömän panon kanssa, toivoisin ettei kertoisi minulle. Jos jostain saisin tietää, niin kykenisin varmasti antamaan anteeksi. En jotenkin pidä pelkkää seksiä niin pahana asiana, ettenkö siitä yli pääsisi. Minulle ei herää mustasukkaisia ajatuksia kun ajattelen tilannetta. Salasuhde, joka kuluttaisi meidän suhdetta myös henkisesti aiheuttaisi luultavasti eron.[/QUOTE]

Peesi. Seksi voi tosiaan olla vain pelkkää seksiä ilman että sillä on tunteiden kanssa mitään tekemistä.

[QUOTE="vieras";26910593]Peesi. Seksi voi tosiaan olla vain pelkkää seksiä ilman että sillä on tunteiden kanssa mitään tekemistä.[/QUOTE]

No, jos mun mies harrastaisi muiden kanssa seksiä, niin mun tunteet kyllä kuolis sitä miestä kohtaan. Että on sillä siinä mielessä tunteiden kanssa tekemistä. Sinkkuna tuli itsekin harrastettua yhdenyönjuttuja joten tiedän kyllä ettei joka pano merkitse muuta kuin fysiikkaa, mutta en silti hyväksy pettämistä kun saa sitä fysiikkaa ihan kotoakin :)

Yhteistyössä