Omistusasuminen on vaan niin paljon kannattavampaa kuin vuokralla asuminen

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Ostettiin ensimmäinen asunto v. 2010. Asumismenot vuokralla olivat 950 e / kk. Lainanlyhennys + korot + vastike on ollut koko ajan laskemaan päin ollen nyt 765 e / kk, lisäksi ropisee koroista verovähennystä. Vuokralla sai olla varma, että joka vuosi asumismenot kasvavat.
 
Vuokra itselle paras
En ole ostanut koska ei ole miestä eikä lapsia. kenelle sen asunnon sitten jättää kun itsestä aika jättää? Se syynä etten ole ostanut enkä osta.
 
7thHeaven
Joo ja ei, riippuu missä asunto on, minkä kokoinen ja mikä mahdollinen jälleenmyyntiarvo on, onko tulevaisuudessakin alueella arvoa.

Itse kuitenkin olen tyytyväinen kaikkiin asuntoihimme, just nappiostoja :) On hyvä kun on tuollainen mies jolla on bisnessilmää kaikinpuolin.
 
onnellinen ihminen
Eipä meillä ole vuosiin noussut asumismenot.Eipä ne minua kyllä haittaisikaan,vaikka nouseva.Itse olen tyytyväinen tähän vapauteen.En tykkää liiasta sitovuudesta.Pääsen lähtemään kun haluan,ei tarvitse miettiä asunnonmyyntiä ym..
 
"Noh"
[QUOTE="a.p";26193948]Sen voi myydä sitten kun se on velaton ja laittaa vanhuuden päivillä siitä ansaitut tulot haisemaan![/QUOTE]

Etpä sinä voi tietää milloin se loppu tulee ja pääsetkö edes sinne ns vanhuuteen. Jos ei ole jälkikasvua perimässä asuntoa, ihan fiksua silloin ollakin vuokralla.
 
"eee"
En ole ostanut koska ei ole miestä eikä lapsia. kenelle sen asunnon sitten jättää kun itsestä aika jättää? Se syynä etten ole ostanut enkä osta.
No missäs ajattelit itse asua sitten eläkkeellä? Oletko laskenut, paljonko saat eläkettä? (Tai uskotko ylipäätään joskus saavasi eläkettä?) Mahtavatko rahasi silloin riittää joka vuosi kallistuvaan vuokraan?
 
"vieras"
[QUOTE="Noh";26193968]Etpä sinä voi tietää milloin se loppu tulee ja pääsetkö edes sinne ns vanhuuteen. Jos ei ole jälkikasvua perimässä asuntoa, ihan fiksua silloin ollakin vuokralla.[/QUOTE]
Niin, se on ihan hirveä rasite kuollessa, jos on se asunto olemassa. Mitä niille lapsettomien asunnoille oikein tehdään? Jäävät ilmeisesti ikuisesti tyhjilleen kummitusten pesäksi.
 
Vuokra itselle paras
[QUOTE="eee";26193974]No missäs ajattelit itse asua sitten eläkkeellä? Oletko laskenut, paljonko saat eläkettä? (Tai uskotko ylipäätään joskus saavasi eläkettä?) Mahtavatko rahasi silloin riittää joka vuosi kallistuvaan vuokraan?[/QUOTE]

Olen jo lähes 50 (46) ja tässä iässä en enää asuntoja ostele enkä lapsia tee. Nuorena ne ostettava ja lapset tehtävä tai ei sitten lainkaan kumpaakaan.
 
Olen jo lähes 50 (46) ja tässä iässä en enää asuntoja ostele enkä lapsia tee. Nuorena ne ostettava ja lapset tehtävä tai ei sitten lainkaan kumpaakaan.
No kaipa tää vähän riippuu.. Oma sukulainen osti ensiasuntonsa juur 50-vuoden iässä, mutta hänellä olikin jonkun verran säästöjä, joten ei ottanut mitään 100k+ lainaa. Nyt sanoo, et kyllä säästää rahaa kun vastike vaa n. 130€/kk kun vuokra oli jtn 600€/kk. Mut jos ei oo laisinkaan säästöjä 50-vuoden iässä niin ei sitä sillo kannatakkaa enää ottaa mtn 30-vuoden lainaa. :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26194077]Kyllä ne vastikkeetkin vuosi vuodelta kasvavat. ja tulee kaikkia remontteja.[/QUOTE]
Joita voi maksella vastikkeessa ihan samoin kuin vuokrakin nousee vähintään sen verran. Vastike ei sinänsä kasva loputtomiin, muuta kuin sen vuoksi, että inflaatio syö. Kyllä silloin eläkekin ja palkat nousevat.
 
pölijä
[QUOTE="eee";26194054]Jossain sun on asuttava eläkeläisenäkin, oli sulla sitten lapsia tai ei.[/QUOTE]

meinaakko että eläkeläiset asuu kaikki omissa asunnoissaan??? tässä talossa jossa itsekin asun vuokralla on moni eläkeläinen ihan tavallisessa vuokra-asunnossa.
 
Minä tuossa tilanteessa
[QUOTE="Noh";26193968]Etpä sinä voi tietää milloin se loppu tulee ja pääsetkö edes sinne ns vanhuuteen. Jos ei ole jälkikasvua perimässä asuntoa, ihan fiksua silloin ollakin vuokralla.[/QUOTE]

Olisin tietenkin työtön ja tekisin just mitä huvittaa, vaikka rosvoaisin kaupan kun ei tarvisi suunnitella tulevaisuuden varalle koskaan mitään sillä perusteella että voi jo huomenna kuolla. Taidat olla aika helvetin pessimisti ihminen joka asiassa. :D
 
"eee"
Alkuperäinen kirjoittaja pölijä;26194120:
meinaakko että eläkeläiset asuu kaikki omissa asunnoissaan??? tässä talossa jossa itsekin asun vuokralla on moni eläkeläinen ihan tavallisessa vuokra-asunnossa.
Eivät varmastikaan kaikki asu omassa asunnossa.

Mutta kysyinkin sinulta jo aikaisemmin, paljonko arvelet saavasi eläkettä sitten 20 vuoden päästä, kun eläköityminen alkaa olla kohdallasi ajankohtaista? Vai onko sinulla jäänyt säästöön paljon rahaa, kun et ole käyttänyt rahojasi oman asunnon ostoon?
 
Marginaali osa
Alkuperäinen kirjoittaja pölijä;26194120:
meinaakko että eläkeläiset asuu kaikki omissa asunnoissaan??? tässä talossa jossa itsekin asun vuokralla on moni eläkeläinen ihan tavallisessa vuokra-asunnossa.
Se on just se yhteiskunnan kelkasta tippunut eläkeläis-vähemmistö osa joka asuu vuokralla.
 
"vieras"
Tämä riippuu niin monesta tekijästä. Millaisessa asunnossa haluaa asua ja millä alueella, vaikuttaa suuresti kannattavuuteen. Kotikaupungissani on muutamia alueita joilla mielelläni asuisin, mutta joista minulla ei ikinä olisi varaa ostaa asuntoa. Silloin vuokralla asuminen olisi huomattavasti kannattavampaa. Tällä hetkellä asun omistusosakkeessa, mutta haaveilen omakotitalosta. En ole ihan varma onko mitään järkeä ottaa 400 000 euroa lainaa 30 vuoden laina-ajalla, lyhentää sitä isolla summalla joka kuukausi, maksaa lisäksi tontinvuokra (omistustontteja ei haluamallani alueella ole), jätehoitomaksut, lämmityskulut (ei mahdollisuutta kaukolämpöön haluamallani alueella), kalliimmat vakuutukset, ynnä muut juoksevat menot ja sitten syödä alemakaronia kun ei mihinkään muuhun ole varaa. Mieluummin asuisin vuokralla ja minulla olisi varaa elää nyt. Vuokralla asumisessa on myös se hyvä puoli, ettei tarvitse ottaa vastuuta niin monista jutuista. Voin muuttaa koska vain halutessani vieden vain kamani, eikä käytännössä kukaan voi huudella perääni, vaikka asunnosta löytyisi mitä vikaa jälkeeni.
 
appi suututtaa
Mutta siinä vaiheessa kun omistusasuminen menee kirjaimellisesti kädestä suuhun menetelmällä ettei voida myydä "omaa/pankin omaa" kun onhan tämä oma miksi maksaa vieraalle kun vastaavassa jos asuu vuokralla samalla hinnalla saisi niin asumistuet kuin toimeentulotuet mutta ei kun mielummin eletään köyhyysraan alapuolella ja haukutaan omat aikuiset lapset jos he ei anna lisää rahaa elämiseen
 
Zintti
Ei ole omaa asuntoa eikä tule. Olen matkustellut koko elämäni ja nähnyt maailmaa sitä kautta eikä ole tarvinut koskaan pihistellä mistään. Muuttaminenkin helppoa kun ei tarvitse ensin asuntoa myydä, mutta jokainen elää ja asuu tavallaan ja se jokaiselle suotakoon :)
 
Ei ole omaa asuntoa eikä tule. Olen matkustellut koko elämäni ja nähnyt maailmaa sitä kautta eikä ole tarvinut koskaan pihistellä mistään. Muuttaminenkin helppoa kun ei tarvitse ensin asuntoa myydä, mutta jokainen elää ja asuu tavallaan ja se jokaiselle suotakoon :)
Heh, minäkin olen matkustellut aika tavalla, vaikka en ole vuokralla asunut elämäni aikana kuin muutaman vuoden opiskeluaikoinani. Mutta jos asunnon myyminen todella näyttäytyy sinulle tuollaisena muuttamisen estävänä peikkona, niin kyllä, olet oikeassa, vuokra-asuminen on sinua varten. :)
 
"..."
En ole ostanut koska ei ole miestä eikä lapsia. kenelle sen asunnon sitten jättää kun itsestä aika jättää? Se syynä etten ole ostanut enkä osta.
Itse ostin ensimmäisen asuntoni yksin eläessäni. Jo nykyään eläkkeet ovat niin pienet, ja suunta on varmasti laskemaan päin, joten kannattaisi miettiä, miten ihmeessä eläkkeellä maksaa jotain kalliita vuokria.
 
Taloudellisesti se on kannattavampaa tietenkin, kun se omaisuus jää itselle lopulta. Itselleni taas vuokra-asuminen on henkisesti kannattavampaa :D
Ensinnäkin omistusasumalla tällä alueella joutuisin laskemaan elintasoani aivan järkyttävän paljon: asumaan todella ahtaasti ja silti elämään kädestä suuhun.
Toisekseen olen kauhea stressaaja: surisin jatkuvasti isoa lainaa, miettisin peloissani mitä kohta hajoaa ja ai kamalaa ja voivoi.

Vuokralla nukun yöni hyvin tilavassa asunnossa massu täynnä, enkä tee itse muuta kuin vaihdan lamput ja palovaroittimen paristot :) Jos olisin hyvin varakas, tilanne voisi olla toinen. Siis niin varakas, että ei haittaisi vaikka työpaikka menisi, tai tulisi joku 20 000 euron remontti jne.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26194109]Joita voi maksella vastikkeessa ihan samoin kuin vuokrakin nousee vähintään sen verran. Vastike ei sinänsä kasva loputtomiin, muuta kuin sen vuoksi, että inflaatio syö. Kyllä silloin eläkekin ja palkat nousevat.[/QUOTE]

Ei vuokratkaan loputtomiin kasva, ellei ole superahne vuokranantaja.
Kovia paukkuja voi olla jotkut putki- tai julkisivuremontit, siinä helposti joutuu maksamaan sen asuntonsa toiseen kertaan.
 

Yhteistyössä