Omistusasujat hohoi! Tiesitkö että sinua lellitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä en tiennyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tunne sen historiaa. Olisiko jokin ajattelematon populistinen vaalilupaus ajalta, jolloin vielä ne lupaukset oli tapana toteuttaa?

Ongelmat ovat aika suhteellisia. Jos kovasti kadehdit entisaikojen asumiskuvioita, haluaisitko myös vanhat lainojen korot sekä 80-luvun pankkijärjestelmän?

80-luvun alkupuoli oli asuntolainojen suhteen paljon parempaa aikaa kuin nykyinen, silloin oli jonkinlainen järki mukana lainahommissa.

Alkuperäinen kirjoittaja on se niin väärin;26237263:
Onhan tosi väärin se, ettäkun on ensin maksanut 20-30 vuotta asuntolainaa niin sen jälkeen voi ottaa hiukan iisimmin. On se vaan niin vitun väärin!

""Omistusasumisen verokohtelu on niin lievää, että aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi lisätä työhaluja.""

HIrveetä, kauheeta ja gamalaa tosiaan.

Luulin, että suomessa lellitään vartiaisen kaltaisia ihmisiä, joilla on monta asuntoa.
Muuallahan ei saa asumistukia paitsi suomessa, joten muualla ei rikkaille pääomanomistjille taata varmaa vuokratuottoa valtion rahoista.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26238105:
Kerro nyt tyhmälle taas miten tuo mekanismi toimii. Jos omistusasumisesta tehtäisiin kalliimpaa, niin kyllä se minun logiikallani nostaa aika reippaasti sitä vuokra-asuntojen kysyntää. Eli jos tälläkin hetkellä on jo pulaa vuokra-asunnoista, niin miten vuokra-asuntojen kysynnän nouseminen helpottaisi tilannetta?

Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa olet rakennuttamassa kerrostaloa. Pitäisi tehdä valinta, vuokralle vai myyntiin? Tällä hetkellä rakennuttajalle on houkuttelevampaa laittaa asunnot myyntiin. Vartiaisen idea on saada markkinat toimimaan niin, että vuokra-asunnoistakin tulisi parempi vaihtoehto, jolloin niiden tarjonta lisääntyisi.

Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa olet rakennuttamassa kerrostaloa. Pitäisi tehdä valinta, vuokralle vai myyntiin? Tällä hetkellä rakennuttajalle on houkuttelevampaa laittaa asunnot myyntiin. Vartiaisen idea on saada markkinat toimimaan niin, että vuokra-asunnoistakin tulisi parempi vaihtoehto, jolloin niiden tarjonta lisääntyisi.

Ookei, kiitos rautalangasta :)

[QUOTE="vieras";26238109]80-luvun alkupuoli oli asuntolainojen suhteen paljon parempaa aikaa kuin nykyinen, silloin oli jonkinlainen järki mukana lainahommissa.[/QUOTE]

Uskon, että pankki kyllä suostuu nytkin tekemään vastaavat ehdot kuin 80-luvulla. Pyydä niitä nostamaan korko 8 prosenttiin ja lyhentämään maksuaika 10 vuoteen, eiköhän se onnistu.

Siitä olen samaa mieltä, että lainanottajilla saattoi tuohon aikaan olla enemmän järkeä kuin nyt.

Uskon, että pankki kyllä suostuu nytkin tekemään vastaavat ehdot kuin 80-luvulla. Pyydä niitä nostamaan korko 8 prosenttiin ja lyhentämään maksuaika 10 vuoteen, eiköhän se onnistu.

Siitä olen samaa mieltä, että lainanottajilla saattoi tuohon aikaan olla enemmän järkeä kuin nyt.

Tämä on mahdollista. Mutta samalla kannattaa muistaa, että 80-luvun alussa inflaatio kuitenkin huiteli lukemissa 10+ prosenttia (Tiedosto:Inflaatio.svg – Wikipedia), joten jos lyhennyksistä onnistui selviämään ensimmäiset pari vuotta, niin loppulaina menikin jo ikään kuin omalla painollaan (reaalikoron ollessa negatiivinen).

[QUOTE="auts";26237383]Voitko antaa jonkun syyn miksi minun pitäisi maksaa siitä että sinä saat itsellesi varallisuutta?
Sinä, joka koet olevasi yhteiskunnan tukipilareja ja maksavaa luokkaa. Hoida itse oma varallisuutesi.[/QUOTE]

Öh, siis kuka saa enemmän verovähennyksiä asuntolainan koroista kuin itse maksaa veroja?

Ja jos esim. kiinteistöverotusta nostetaan, niin kyllä se vuokranantaja ne vuokralisillaan maksattaa, muodossa tai toisessa.

Silkkaa puppua. Tuolta unohtui ensinnäkin se, että asuntovelalliset pitävät pankkeja pystyssä.
Samoin unohtui varainsiirtoveron huomioiminen jonnekin. Ja mitä tulee kiinteistöveroon, niin ihan tarpeeksi sitäkin maksetaan.
Jos ainoa syy suosia vuokra-asumista on tuo helppo liikkuminen työn perässä, niin eikö sama asia hoituisi sillä, että omistusasunto olisi helpommin kaikkien saatavilla ja näin vaihtuvuus olisi helpompaa myös pienemmillä paikoilla.

Kerro vielä miksi vuokra-asuntojen tarjontaa pitäisi lisätä?

Koron pankki varmaankin suostuisi nostamaan 8 prossaan, mut miksi ihmeessä pankki lyhentäisi näin hyvän bisnessuhteen vain 10 vuoteen?

Ei lainanottajilla ollut 80-luvulla yhtään sen enempää järkeä kuin nyt: lainaa otettiin niin paljon kuin sitä saatiin, kuten nykyäänkin tehdään.

[QUOTE="vieras";26238473]Kerro vielä miksi vuokra-asuntojen tarjontaa pitäisi lisätä?[/QUOTE]

Minä ihmettelen tätä samaa. Jos omistusasujat ajetaan vuokralle, niin millä sitä omaisuutta sitten kerrytetään? Nykyään meillä menee vuokran verran asuntolainan maksuun, joten omaisuus kertyy pala palalta pikkuhiljaa parin vuosikymmenen saatossa. Jos taas muuttaisin vuokralle asumaan, kulut olisivat edelleen samat, mutta vuokrarahat menisivät toisten taskuihin, eikä minulla olisi parinkymmenen vuoden kuluttua mitään omaisuutta.

Helppohan se on rikkaan puhua, että omistusasuminen pitäisi korottaa niin kalliiksi että vain rikkailla on siihen varaa. Miksi vain rikkaat saisivat kerryttää omaisuutta? Kuka köyhästä huolehtii, kun eläkejärjestelmäkin on mitä on. Jos nyt maksan itselleni kämpän, niin voin todeta että eläkeiässä minulla on edes jotain omaisuutta mitä myydä jotta voin ostaa itselleni esim. hoitopalveluita kotiin.

Helppohan se on rikkaan puhua, että omistusasuminen pitäisi korottaa niin kalliiksi että vain rikkailla on siihen varaa. Miksi vain rikkaat saisivat kerryttää omaisuutta?

Ja kun nimenomaan verotus suosii rikkaiden rikastumista. Jos hommaat sijoitusasunnon - tai viisi, maksat siitä saamastasi tuotosta pääomaveroa joka on vähemmän kuin monella keskituloisella tulovero! Ainiin, ja jos ostat sijoitusasunnon velkarahalla, saat siitäkin verovähennyksen tulonhankkimislainana.

Tuloveroa on kevennetty jo pitkän aikaa. Palkansaajan tuloveroasteen kehitys:

kuvio057.gif

Huomioitko, että 2008e/kk palkka on ollut 20 vuotta sitten ihan hiton hyvä palkka, ja nykyään se on alle mediaanipalkan? En jaksa kaivella, mutta todennäköisesti tuo palkka on ollut silloin vuonna 1991 yhtä "hyvä" ja harvinainen kuin nyt on 5000e/kk (jos ei jopa parempikin) palkka. Ennen siis hyvätuloinen maksoi veroja noin 26%, nyt noin 36%. Eihän noita voi pelkästään euromääräisesti siis verrata, vaan pitäisi verrata desiileittäin, esim. "alin desiili maksoi y% veroja ja mediaanituloinen z%".

Huomioitko, että 2008e/kk palkka on ollut 20 vuotta sitten ihan hiton hyvä palkka, ja nykyään se on alle mediaanipalkan? En jaksa kaivella, mutta todennäköisesti tuo palkka on ollut silloin vuonna 1991 yhtä "hyvä" ja harvinainen kuin nyt on 5000e/kk (jos ei jopa parempikin) palkka. Ennen siis hyvätuloinen maksoi veroja noin 26%, nyt noin 36%. Eihän noita voi pelkästään euromääräisesti siis verrata, vaan pitäisi verrata desiileittäin, esim. "alin desiili maksoi y% veroja ja mediaanituloinen z%".

Käsittääkseni nuo luvut ovat kyllä indeksikorjattuja; siinä taulukossahan nimenomaan lukee, että "Tulotasoilla 2011".

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26238557:
Käsittääkseni nuo luvut ovat kyllä indeksikorjattuja; siinä taulukossahan nimenomaan lukee, että "Tulotasoilla 2011".

Ota selvää asioista, äläkä kerro virheellisiä käsityksiäsi tosiasioina.

"Omistusasumisen verokohtelu on niin lievää, että aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi lisätä työhaluja."

Juu voihan se olla, että verotus on lievää. En tiedä mistä hevonkuusesta tää nää ideansa keksii, mutta ei kyllä pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa omakotitalossa mukavaa elintasoo. Ei ainakaan ennen kun lainat on maksettu. Laina+sähkö+vesi+vakuutus+jätteenkuljetus+kiinteistövero+talon lämmitys+talon/asunnon korjaustyöt tekee vuodessa aika paljon enemmän kun vuokralla asuminen.

Yhteistyössä