Omistusasuja ei pääsekään vuokralaista halvemmalla

Tätä mä oon koittanu kovasti kertoa, mutta harva uskoo :saint:

http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2009/04/20/omistusasuja-ei-paasekaan-vuokralaista-halvemmalla/200910019/139

..siis että moni tuntuu ottavan liian itsestään selvyytenä, että omistusasuminen ois edullisempaa.

Puhumattakaan siitä, että jos on oikeutettu asumistukeen..
 
mm
No ei tietenkään ole halvempaa! Kuka niin kuvittelee?

Moni asuu omistusasunnossa, vaikka ei ois varaa. Aina pitää laskea tarkasti se, että kannattaako. Ja missä vaiheessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juup:
mut omistus asunnossa maksat omaas etkä toisen.. aika iso plussa sekin..
Vallankin alussa maksat "omaan pussiin" niin olemattoman vähän, että vaikutus näkyy vasta sitten, jos ostat asunnon oikeaan aikaan, oikealla hinnalla ja asut siinä riittävän kauan.
 
Zoe-F
Asumistukea saa myös lainan korkoihin ja mitä tulee vastikkeeseen/vuokraan, niin meillä vastike on vaivaiset 2.75?/neliö.
Tän kokoisesta asunnosta maksaa vuokraa karkeasti noin 700?/kk tai enemmän, sen verran meillä on laina+lyhennys+sähkö+vastike/kk.
Ja kun itse en henk. koht. mitään asumistukea saa vaikka vuokralla asuisinkin, niin mielummin maksaa omaa pois kuin toisen omaa.

Ja kun naurettavan halvalla sai, niin pakkohan se oli ostaa pois kuleksimasta.
 
niinpä
Meillä on vasta nyt se tilanne, että samoilla asumismenoilla pääsisi jopa lyhentämään lainaa eikä vain maksamaan vastiketta + korkoja samantasoisesta asunnosta kuin missä nyt asutaan. Eikä ole ollut varaa tuplata asumismenoja. Eikä ole ollut halua laskea asumisen tasoa.

Ja nyt kun nuo asuntojen hinnat lähtivät pulkkamäkeen voi vain olla tyytyväinen, että ei asu omassa. Vielä kun tulisi jotakin ostamisen väärtiä vastaan, toistaiseksi ei ole tullut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja juup:
mut omistus asunnossa maksat omaas etkä toisen.. aika iso plussa sekin..
Vallankin alussa maksat "omaan pussiin" niin olemattoman vähän, että vaikutus näkyy vasta sitten, jos ostat asunnon oikeaan aikaan, oikealla hinnalla ja asut siinä riittävän kauan.
Meillä lainaa 70 000 euroa ja laina-aika 10 vuotta, tasaerälyhenteisenä. Silti tuntuu välillä tympeältä tämä omistusasumisen ihannointi. Juttelin meidän talon lasten kanssa yhtenä päivänä. Tuli puheeksi, mistä kukin oli tähän taloon muuttanut. Kaksi kolmesta noin 10-vuotiaasta tytöstä totesi, että asuttiin siellä ja siellä (ihan "kivoja osoitteita, ei mitään jakomäkiä), mutta ne oli vaan vuokra-asuntoja. Siis tuonikäisetkin miettii, millainen status on asumismuodolla!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Asumistukea saa myös lainan korkoihin ja mitä tulee vastikkeeseen/vuokraan, niin meillä vastike on vaivaiset 2.75?/neliö.
Tän kokoisesta asunnosta maksaa vuokraa karkeasti noin 700?/kk tai enemmän, sen verran meillä on laina+lyhennys+sähkö+vastike/kk.
Ja kun itse en henk. koht. mitään asumistukea saa vaikka vuokralla asuisinkin, niin mielummin maksaa omaa pois kuin toisen omaa.
Niin saa, tai siis osaan niistä, mutta miten päin tahansa laskettuna asumistukea ei - ihan oikeutetustikaan - tipu omistusasuntoon lähellekään sitä, mitä vuokra-asuntoon.
 
Noh
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja juup:
mut omistus asunnossa maksat omaas etkä toisen.. aika iso plussa sekin..
Vallankin alussa maksat "omaan pussiin" niin olemattoman vähän, että vaikutus näkyy vasta sitten, jos ostat asunnon oikeaan aikaan, oikealla hinnalla ja asut siinä riittävän kauan.
Me ollaan saatu ihan mukavasti käsirahaa kun ollaan maksettu omaa ja myyty ennen seuraavan ostamista. Vaikka sitä omaa maksaisi "olemattoman vähän" niin sekin pari sataa kuussa on kuitenkin omaan taskuun jos asunnon joutuu myymään, toisin kuin vuokrasta koko 500e menee vuokranantajalle.
 
mm
Meillä esimerkiksi on niin tajuttoman halpa vuokra hyvällä alueella, ettei vielä kannata ostaa omaa. Asumiskulut siis juurikin tuplaantuisi. Ei järkeä. Ennemmin tässä säästetään se puolet ja sijoitetaan ja tehdään siitä voittoa ja asuntokassaa. Ostetaan tässä, kunhan kuplahinnat poksahtaa ja tulee hyvä kohdalle. Eli reilusti voidaan vuosi odotella ja ehkä enemmänkin uskaltaa..no hätä.
 
Ding
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Ja nyt kun nuo asuntojen hinnat lähtivät pulkkamäkeen voi vain olla tyytyväinen, että ei asu omassa. Vielä kun tulisi jotakin ostamisen väärtiä vastaan, toistaiseksi ei ole tullut.
Tuota... Eihän tuosta hintojen laskusta ole mitään ongelmaa ellei ole pakkotilanne myydä asuntoa? Muutenhan asuntolainallisilla menee hyvin kun korot on alhaalla, lyhennystä menee enemmän kuin korkoa tällä hetkellä.
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Noh, onneksi se raha ei olekkaan tärkein tekijä omistusasunnossa asumiseen :xmas:
Tämä on kans totta. Mutta meillä ainakin pyritään ostamaan se oma sit, ku aika on hyvä. Ja jossain vaiheessa tässä on =)

Eli ite oon sitä vastaan, että kaiken maailman tosi tiukillakin elävät ostaa omaa asuntoa..varsinki ku se vuokra-asunto siinä hyvällä paikalla ois ollu tosi halpa..sit asumiskulut nousee ihan sikana ja pelkläävät hirveesti, että mitä jos saavat potkut ym. Toki muissaki tilanteissa voi joskus joutua pelkäämään, mut jos lasketaan lainat liian tiukalle..niin se ei oo fiksua. Paljon fiksumpaa asua uokralla =)

Mut sit kun on ok taloustilanne itsellä ja muuta, niin sithän sitä ostetaan jos mieli tekee. Mut seki, et sehän on kuitenki loppupeleissä koti eikä sijoituskohde.
 
heips
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
..ellei vuokra-asuja ole laittanut sitä vuokran ja omistusasumisen erotusta säästöön koko tuon saman ajan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Noh, onneksi se raha ei olekkaan tärkein tekijä omistusasunnossa asumiseen :xmas:
..vaan? ;)

Se suomalainen unelma rintamamiestalosta - punaisesta tuvasta ja perunamaasta?
Asumismukavuus!!
Selitätkö vähän tarkemmin? Itse en ole huomannut asumismukavuudessa eroa lainkaan. Kokemusta kyllä kummastakin.
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Asumistukea saa myös lainan korkoihin ja mitä tulee vastikkeeseen/vuokraan, niin meillä vastike on vaivaiset 2.75?/neliö.
Tän kokoisesta asunnosta maksaa vuokraa karkeasti noin 700?/kk tai enemmän, sen verran meillä on laina+lyhennys+sähkö+vastike/kk.
Ja kun itse en henk. koht. mitään asumistukea saa vaikka vuokralla asuisinkin, niin mielummin maksaa omaa pois kuin toisen omaa.
Niin saa, tai siis osaan niistä, mutta miten päin tahansa laskettuna asumistukea ei - ihan oikeutetustikaan - tipu omistusasuntoon lähellekään sitä, mitä vuokra-asuntoon.
No niin kuin mä tossa aikaisemmin jo sanoinkin, niin mä en saa senttiäkään asumistukea vaikka asuisinkin vuokralla joten se ei mulla paljon vaa'assa paina. Sen sijaan se, kuinka naurettavan halpa tää kämppä oli ja kuinka hyvän lainatarjouksen sai, ja vielä tän hetkiset korotkin, niin itte asun mielummin tässä ja maksan omaa pois, kun kuitenkin se menis mun rahoista jos asuisin vuokralla, ja silloin mä tavallaan antaisin rahani ihan turhan takia veke.
 
.....,.,.
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ette o sit lukenu tän päivän iltsikkaa

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1682691
Tai siis sinä et ole? ..mikä oli pointtisi?
pointti oli se et hinnat eivät ole laskussa vaan nousussa kun täällä joku päivitteli et hinnat laskee.......
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
No niin kuin mä tossa aikaisemmin jo sanoinkin, niin mä en saa senttiäkään asumistukea vaikka asuisinkin vuokralla joten se ei mulla paljon vaa'assa paina. Sen sijaan se, kuinka naurettavan halpa tää kämppä oli ja kuinka hyvän lainatarjouksen sai, ja vielä tän hetkiset korotkin, niin itte asun mielummin tässä ja maksan omaa pois, kun kuitenkin se menis mun rahoista jos asuisin vuokralla, ja silloin mä tavallaan antaisin rahani ihan turhan takia veke.
Juu ei se yksiselitteistä ole, tämäkään. Riippuu niin paljon asunnon sijainnista yms.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Tähän pätee "lopussa kiitos seisoo" ; eli siis eräänä päivänä omistusasujalla on kädessään oman kämppänsä avaimet ja vuokra-asujalla ei mitään. Mun mielestä taloudellisesti erittäin kannattavaa.
..ellei vuokra-asuja ole laittanut sitä vuokran ja omistusasumisen erotusta säästöön koko tuon saman ajan?
Ensinnäkin tuon artikkelin mukaanhan vuokra-asuminen on omistamista halvempaa vain Helsingissä (ei edes pk-seudulla, vaan Helsingissä). Toisekseen, se ero on n. 50c/neliö. Oletetaan, että asunnossa on 75 neliötä, se on 37,5 euroa/kk.... Eipä tuolla säästöllä paljon juhlita, kun pitäisi se oma asunto ostaa. Lainaa yleensä lyhennetään vähän enemmän...
 

Yhteistyössä