Omelijoita paikalla? Miten saan kankaan "tukevammaksi"? *kuva*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä aattelin ommella tytöille päiväpeitot. Luulin (olin ihan helvetin väärässä) ettei se voi olla kovin vaikeaa, mutta vastaan on tullut pulma jos toinenkin.

Kaikki muut saan kai ratkaistu, mutta en ehkä sitä, että miten saan kankaan paksummaksi.

Toinen päiväpeitto on periaatteessa valmis, mutta siinä on nyt ikäänkuin sellainen ongelma, että sen päiväpeiton pitäisi olla raskaampi. Siis painavampi, tai sitten jäykkä. Ideana oli tehdä päiväpeitto, joka on tismalleen sängyn kokoinen, eli ettei mun tartte runnoa sitä väkisin patjan alle. Päiväpeiton piti olla senvertaa jämäkkä, että kun vaan heitän sen siihen päälle, se on paikoillaan...eli etten joudu oikomaan kaikkia reunoja, vaan ne menee automaattisesti suoraksi, kun se on niin jäykkä.

Vaan ei ole.

Tässä kuva:

Raidallinen kangas on jämäkkää ja se on siis juuri sellaista, kuin mitä haluan. Mutta tuo vaaleanpunainen kangas ei ole. Se on ihan tavan lakanakangas, eikä se sisällä oleva vanu (jonka jälkeen on toisella puolen tuota samaa lakanakangasta) riitä pitämään päiväpeittoa riittävän jämäkkänä.

Niinpä mulla on nyt pulma. Onko jotakin tukikangasta saatavana niin jämäkkänä, että sillä saisi lakanakankaan "kovaksi", kuten tuo toinen kangas on? Ja onko se minkä hintasta...meinaan, että tuleeko halvemmaksi kuitenkin aloittaa alusta ja ostaa vaaleanpunaistakin (jos sitä vaan josakin on) yhtä jämäkkänä, kuin tuota raidallista?

Hjälp!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24830661:
Mitä jos ostaisit ohuen vanun ja vuorikankaan, vaikka puuvillaa taustapuoleksi?

Saisko suomeksi selitettynä?

Siinä on nyt lakana-vanu-lakana. Mihkä väliin sä niinku meinasit sitä toista vanua ja vuorikangasta?

Tee siitä tuonmallinen kuin noi laatikoiden kannet:)
laatikot-300x224.jpg

No enhän mä nyt lukenut sun aloituksesta tuota vanu kohtaa.......

Tsori.

Älä hyvä ihminen nyt sinne tukikangasta osta ja laita........ mun mielestäni ainakin on vähän 'kruppukraatarin' konsti. Tai en minä tiedä, en vain itse jaksaisi nähdä vaivaa että ratkoisin peiton ja silittäisin tukikankaan ja ompelisin taas- kun tuloksesta ei ole varmuutta.

Tukikankaita kyllä on monenlaista vahvuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24830687:
No enhän mä nyt lukenut sun aloituksesta tuota vanu kohtaa.......

Tsori.

Älä hyvä ihminen nyt sinne tukikangasta osta ja laita........ mun mielestäni ainakin on vähän 'kruppukraatarin' konsti. Tai en minä tiedä, en vain itse jaksaisi nähdä vaivaa että ratkoisin peiton ja silittäisin tukikankaan ja ompelisin taas- kun tuloksesta ei ole varmuutta.

Tukikankaita kyllä on monenlaista vahvuutta.

Ok...no mä teen sitten kokonaan uuden :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24830695:
Mittaat millintarkasti sängyn (peiton päältä) ja muotoilet kulmat.

Siinä pitää siis leikata jokaisesta reunasta neliönmuotoinen pala pois ja ommella sivut yhteen, jos sulla on paffilaatikon kansi jonka voit 'avata' niin saat kuusan mitä tarkoitetaan, minkä muotoinen siitä pitää tulla.

Mä en vaan ymmärrä, että miksi mun pitää se siis noin tehdä?

Ja mä melkeen voisin väittää, että nyt mulle vittuillaan. Chef ja pikkutarkkuus...anna mun kaikki kestää :laugh:

On olemassa tukikangasta, mutta otitko vanuvuoria, jossa olis tikkaus valmiina, jos sen laittaa taustaksi niin ainakin minusta se on jämäkämpi. Myyvät sitä kangaskaupassa, eli kankaana siinä on lakanakangas ja sitten vanu tikkaamalla kiinnitetty yhteen. Tuohon lakanalankaaseen voi sit silittää tukikankaan kokoalueelle, niin saa sen tukevammaksi. Sit tietenki on mahdollisuus lisätä paksumpaa levyvanua, mutta sitten ompeleminen on vaikeampaa kun työ tulee paksummaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24830717:
No mittaa sentilleen sitten :D

Sen kerran kun mä en sulle kuittaile......

Mutta siis miksi se pitää/kannattaa tehdä noin? Onko siihen joku syy, mikä ei aukea mulle. Nyt vä tein sen silleen helpommin...siis silleen, miten peiton kulmat on. Ja se oli kyllä muuten hyvä, mutta liian lötkö.

Joskin tuo jämäkämpikin osa taitaa olla hieman liian lötkö. Joten ehkä pitää ostaa myös pakusmpaa vanua, vaikka se näyttikin ihan älyttömä järeeltä.

Tuolla laatikonkansimallilla tarkoitettiin sitä, että se peite 'istuu' sängyllä eikä 'roiku' vapaana.

Jämäkkyyden kanssa ei mitään tekemistä, mutta ajatus oli kaiketi juuri se, että asetat peiton sängylle ja se on siinä ja pysyy, ei pääse niin helposti liukumaan epäsiististi pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24830740:
Tuolla laatikonkansimallilla tarkoitettiin sitä, että se peite 'istuu' sängyllä eikä 'roiku' vapaana.

Jämäkkyyden kanssa ei mitään tekemistä, mutta ajatus oli kaiketi juuri se, että asetat peiton sängylle ja se on siinä ja pysyy, ei pääse niin helposti liukumaan epäsiististi pois.

Lasten sängyissä on laidat, eli ei pääse luisumaan pois tms :)

Ja ne tikkaukset oli uusi tieto :)

Itelle tuli mieleen tikata nurjalle vahvempi kangas. Esim. farkku. Eli rakenne ois nykynen päällikangas, vanu ja nurjalla (sänkyä vasten tuleva osa) farkkua tai muuta raskaampaa ja jäykkää kangasta. Sitten vaan tikkauksia että pysyy paremmin kasassa tuo usean kangaskerroksen rakenne.

Ostat jämäkämpää vanua, sitähän myydään todella monen vanhvuisena, ja tikkaat sen kankaaseen, mikä vielä omalta osaltaan jämäköittää kangasta. Eli et siis ompele sitä vain reunoilta kiinni, vaan myös keskeltä.

Yhteistyössä