omatekoset vai kaupan soseet???

AkateeminenMamma
Meillä oli meininki esikoisella linjalla sekä että.
Hedelmä ja marjasoseita saa tosiaan halvemmalla ja varmemmin puhtaita ja maistuvia ilman lisättyä sokeria, kun ostaa purkkeja. Itse soseutin lähinnä banaania, omenaa ja päärynää. Vihannekset, kasvikset, juurekset ja lihat sitten taas soseutin itse. KUn teki ison satsin kerralla ja pakasti jääpala kuutioiksi niin pääsi kyllä ihan yhtä helpolla kuin purkkien kanssa. Ravintoaineet säilyy pakastaessa hyvin ja tuoretta napsin aina mukaan niistä aineista, joita oli muun perheen ruokiin sinä päivänä tulossa. Kasvis- ja liha soseita syötin pojalle purkista silloin tällöin reissun päällä ihan, jotta tottuu muihinkin makuihin ja ruoan suutuntumaan kuin juuri siihen mitä omassa kotona laitetaan. Soseaika on aikalailla takana sillä poika on jo pian 3v ja syö siis vai silloin tällöin hedelmä ja marjasoseita välipalaksi (syön niitä itsekin :) ). Muuten purkkiruoat reissumuonanakin jäivät historiaan siellä 1,5v paikkeilla. Poika syö varsin monipuolisesti tuoreita hedelmiä, joten meillä ainkaan sileät soseet ei johtaneet siihen etteivät hedelmät ja marjat maistuisi nyt isompana. Piakkoin syntyy toinen kappale jälkeläisiä ja meininki on tarkoitus pitää samana.
 
Mie sekä ostan kaupasta että teen ite. Itsetehdyissä se hyvä puoli, et lapsi tottuu "normaalin" kotiruuan makuun. Kaupan soseet taas säilyy huoneenlämmössäkin, joten ne on näppäriä reissussa. Mulla esikoinen ei alkanut syyä itsetehtyjä soseita kovin helpolla, piti aloittaa kaupan soseilla ne kun on hienojakoisempia, ja sit pikkuhiljaa sekoitella itsetehtyjä sekaan, ja lopulta pysty antaan pelkää itsetehtyä. Mun mielestä tässäkään asiassa ei oo yhtä oikeeta tapaa tehdä, vaan jokainen lapsi (ja äiti) on erilainen ja ei se mun mielestä oo itsekästä eikä laiskuutta jos ostaa kaupasta soseet =)
 
AkateeminenMamma
Jos ei rahanmeno haittaa ja muistaa heittää purkit lasinkeräykseen niin mikäs siinä. Täälä Suomessa myytävien muksujen valmisruokien koostumus ja puhtaus on niin priima luokkaa, että helposti niillä varmasti terveellisemminkin muksunsa ruokkii kuin omilla ruoilla, ainakin jos ruokavalio on kotona yksipuolinen. Tosin olen kyllä sitä mieltä, että vaikka makuja on pääruokienkin puolella nykyään runsaasti niin kyllä kuukauden menusta vaihtelevampi tulee omilla sörsseleillä mutta tuo nyt on jo pilkun viilausta. Ja keittiössä vietetty aika tai oman mamman kädenjälki ruoassa nyt ei millään muotoa ole hyvän äitiyden mittari niin kauan kuin lapsen ravinnotarve tulee jollain tapaa tasapainoisesti ja säänöllisesti tyydytettyä :)
 
Shaina
Minä sekä teen itse, että ostan kaupasta. Joskus ei ehdi sulattamaan, kun poika kiljuu nälissään ;) Sillon otan purkkiruokaa. On sitä hyvä olla varalla ja on helppo ottaa mukaan jos lounas syödään vaikka kylässä tms. Voihan sitä aatella niin, että kai tekin syötte joskus einestä kun laiskottaa eikä jaksa ruokaa laittaa ;)
 
Osta jos siltä tuntuu, hyvin ovat näyttäneet vauvat niilläkin kasvavan. Mä tein jotain itse, oikeastaan aika paljon, mutta seuraavan kerran oon viisaampi ja käytän enemmän valmiita etenkin lihaoseissa. Niistä tuli vaan ketutus ja stressi niiden valmistamisesta. ;)
 
Meillä ostettiin hedelmäsoseet kaupasta mutta muut tein ite. Sitten ku tuli reissuun lähtö niin eipä neidille kelvannukkaan kaupanruoka... taiteileminen oli että sai toisen syömään. Kotiruokaan siirtyminen kävi kivuttomasti, pienellä syöjällä ikää on 1.5v ja edelleen ollaan aika suolattomalla linjalla, kastikeessa esim, se suola mitä lihaliemikuutiosta tulee, koko perhe tottu äkkiä siihen ns. vähäsuolaiseen ruokaan joten se on sitten jäänyt kuvioihin mukaan pysyvästi.
 
K-M
jos nyt pitäisi alkaa syöttämään soseita niin tekisin itse. Oon syöttäny tolle meidän neitille niitä kaupan soseita ja nyt sitä on vaikea saada syömään omatekoista ruokaa. Seuraavalle varmasti teen itse.
 
Mä teen ruokasoseet itse (saa halvemmalla, oppii kotiruuan makuun ja musta on ihan kiva väsätä niitä, plus 2 kertaa olen kokeillut syöttää kaupan sosetta ja se haisee niin kamalalle, että mä itse meinasin oksentaa ja poika ei suostunut sitä syömään kun 2 lusikallista!!) ja ostan hedelmäsoseet valmiina (ei maksa paljoa, ovat ihan hyvän makuisia ja vitaminoituja eikä mulla mitenkään riittäisi mielikuvitus loihtia yhtä hyviä soseita kun kaupasta saa) joten sekä että. Puuro tehdään hiutaleista ja lisätään hedelmäsosetta sekaan, vellit kaupasta -tietenkin- koska 8 kk ikäinen tarvii vielä tietyn määrän korviketta/velliä päivässä.
 
HEMARI
esikoinen ei suostunut syömään kuin omatekoisia,ajattelin että hienoa.Joskus kun lähdettiin reissun päälle oli kokkailu mökkioloissa vaikeampaa ja silloin mietti kuinka helppoa olisi lämmittää valmis kaupan purkki.Toinen lapsi ei saanut nielastua kunnolla lusikallistakaan omatekoista vaikka kokeilin miljoonat reseptit.
 
mamischka
Kaikki oon tehny itte.
Se on ollu kivaa.
Vaan mielikuvitus on rajana-banaania plus vesimelonia, hunajamelonia plus päärynää, sharonia....
Nyt 11kk kinuaa ruualla miedän lautasilta:)
Ja syö hyvällä halulla.
 
Matti kukkarossa
Moni on tuumannut, että valmiina ostetusta rahan menoa... kyllä monipuolisempaa saa, ja samalla tulee halvemmaksi kun ostaa valmiita purkkeja, ainakin esim.hedelmien ja marjojen osalta.Niiden tasokin on hyvä. Toki jokainen tekee niin kuin tykkää! Pääasia, että lapset saa ruokaa!!! :)
 
AkateeminenMamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2005 klo 07:17 Matti kukkarossa kirjoitti:
Moni on tuumannut, että valmiina ostetusta rahan menoa... kyllä monipuolisempaa saa, ja samalla tulee halvemmaksi kun ostaa valmiita purkkeja, ainakin esim.hedelmien ja marjojen osalta.Niiden tasokin on hyvä. Toki jokainen tekee niin kuin tykkää! Pääasia, että lapset saa ruokaa!!! :)
Olen samaa mieltä, että purkkien taso on hyvä. Ja meillä tosiaan suurin osa hedelmä ja marjasoseista ostettiin (itse muussasin lähinnä banskua, omenaa, päärynää) Koska purkeista saa vähemmällä vaivalla, monipuolisempia ja varmasti puhtaita ja ilman lisättyä sokeriakin maistuvia. Ja useiden hedelmien kohdalla todella myös halvemmalla + kaikkea ympäri vuoden.

Mutta kasvissoseiden kohdalla (vihannekset ja juurekset) kyllä on fakta, että monipuolisempaa sai itse tekemällä ja myös halvemmalla. Perustan näkemykseni siihen, että kerran piruuttani listasin lajit, joita pojalle tein (taisi olla aika tylsää :) ) ja päädyin laajempaan valikoimaan kuin purkeista saa. Sen kumpi tulee todella halvemmaksi laskin myös (ihan tarkoituksella budjetointi syistä) ja kyllä ne omatekoiset vaan halvemmaksi tulee.

Eli, jos haluaa hintaa ajatella niin eksoottiset hedelmät ja marjat purkista. Kasvissoseet itse.
 
Minä olen tehnyt kaikki soseet itse, joskus pitemmillä matkoilla on vaan käytetty kaupasta ostettuja säilyvyyssyistä. Kyllä omatekoinen säilyy hyvin, jos menee vaikka kylään - eihän kyse ole kuin muutamasta tunnista ilman jääkaappia!

Minusta valmiiden Nestlen purkkien (bona, piltti) ostaminen ei ole ekologisesti eikä eettisesti hyvä asia. Tiedättehän, että nykyään on tarjolla myös suomalaisia luomuruokaa vauvan purkeissa (sarjan nimeä en nyt muista)!
 
-hemi-
Hedelmäsoseet ja marjasosset olen ostanut valmiina, mutta muut teen itse. Kyllä toki hedelmistäkin olemme raaputelleet pojalle sosetta....esim. banaanista....ja kiisseleitä olen marjoistakin itse tehnyt.

Kaupan kasvissosetta olleen aina joskus maisteltu, etä kelpaa sitten jos ei ole muuta tarjottavaa vaikka matkalla. :)
 
teijuska


Meillä sekä että...

Riippuu paljon lapsen iästä.
Aluksi helppo antaa perunaporkkanaa ja hedelmäsosetta,kun
ne on halvempiakin kuin sitten taas vanhemmiten purkit ja ruokahalu kasvaa....

Joskus keitän perunoita ja lisään siihen purkkikamaa.
Nykysin syödään kaikki samaa kotiruokaa.
Mutta ens syksynä jos masunasukki on tullut perheeseen meilläkin taas on nämä aiheet ajankohtaisia =)
 
tupuna80
Ruoka soseet teen pääasiassa itte, saa soseisiin jotain makuakin.Marja ja Hedelmä soseet ostan kaupasta. Toki annan joskus myös kaupan ruoka soseita esim. kylässä.
Jokainen saa tehdä minusta niinkuin parhaaksi näkee.

 
Itse teen kasvis- ja lihasoseet.. Tyttö on muutenkin huono syömään muuta kuin tissua, ja ikää on 8kk, (ollaan harrastettu kiinteitten syömistä kuun lopussa 3kk, eli 5kuisesta asti) että jos nyt alkaisin syöttää kaupan ruokia, niin uusi ongelma kohtaisi sitten karkeitten kanssa. itsetehty ei kuitenkaan ole aivan yhtä hienojakoista kuin kaupan.. Lihat olen soseutanut erikseen jääpalamuottiin ja sitten kasvissoseita olen tehnyt erilaisia ja jos jonkinmoisia sössöjä. siitä voi sitten tehdä jos jonkunmoista variaatiota. Kalasoseet ostan valmiina kaupasta, itse olen allergikko, joten en kalaruokien tekeminen pelkästään tytölle olisi hiukan turhauttavaa. (mies ei syö oikeastaan muuta, kuin kalapuikkoja).. hedelmäsoseet olen ostanut kaupasta, mitä nyt tietysti mm.banaania olen antanut ihan omatekoisena. Omista hedelmistä olen myöskin antanut tytölle maistiaisia.
Päädyin tekemään itse ruokia sen verran isoja satseja kerralla, ettei joka hetki tarvitsisi olla tekemässä lisää. Nöäin pääsen helpommalla, kun vietän yhden illan (n.2h) keittiössä 3-4viikon aikana.. Tämä on taloudellisempi vaihtoehto, sillä olemme nuori perhe, ja mieksin vielä opiskelee, joten penninvenytys on kohdallaan.. Olin kyllä muutenkin aina ajatellut tekeväni lapsen ruoat itse, näin tiedän mitä hän syö, ja oppii helpommin karkeisiin ruokiin ja tietysti kotiruoan makuun.
Kaupan soseita on kuitenkin kaapissa, varmuuden vuoksi,.. Vaikka kotiruokiakin on helppo kuljettaa mukana, niin joskus on kuitenkin varmempi ottaa kaupan ruokia matkaan säilyvyyden takia. Siis jos reissulla olla hiukan pitempään. Olen huomannut myöskin, että silloin kun tyttö on kipeä (kuten nyt, vauvarokossa) niin kaupan soseet menee paremmin alas.Johtunee varmaan juuri siitä hienojakoisuudesta, ja jos vauvan kurkku on kipeä, niin "karkean" ruoan nieleminen on varmasti hankalempaa, joten silloin valmisruoka on oikein tervetullut vaihtoehto..

Mutta näin meillä, kukin tavallaan.. Se mikä valmisruoissa on tietysti hyvä, niin suhteet on AINA oikeat, ja vauvalle tarkoitettuja =)

 

Yhteistyössä