Omatekemää vai kaupanmössöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SannaA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SannaA

Vieras
Hei Ellit!

Omaksi huviksi kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon ihmiset laittavat itse ruokia alle vuosikkaille? (siis jotka ei syö samaa ruokaa kuin muu perhe)

Me olemme "sekakäyttäjiä", eli kaupan mössöä ja sitten tarmonpuuskissani teen lapselle kotiruokaa. Välillä vain tuntuu, että se kotiruoan tekeminen on niin epäkiitollista...hirveä sotku ja piiperrys, että saa sen pienen annoksen tehtyä ja sitten vauva ei parhaimmassa tapauksessa suostu syömään sitä (ei se nyt ehkä ihan noin kauheaa ole :).

Ehkä sitten "helpottaa" kun tyttö rupeaa syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa...

Moikka!
Minä laitan itse ruoat pojalle (6kk). Olen alusta asti laittanut. Kaupan purkeista käytän hedelmäsoseita mutta aika paljon hedelmiä pyrin antamaan sellaisenaan. Pitäis kyllä noita kaupan ruokiakin totutella kun oishan ne käteviä hätävaroja ja matkaeväitä...

Puuh, meillä poika jo kaks vee kaheksan kuukautta, eikä edelleenkään suostu syömään muuta KUIN purkkiruokia..! Nakit ja makaroni ja riisi taitaa olla ainoita "oikeita" ruokia.. Voitte vaan kuvitella, miten on päiväkotipäivän jälkeen nälissään.. :/

Kylläpä te olette ahkeria :)
Hyvä muistutus oli noi marjat pakkasessa...voisi taas ruveta keittelemään enempi kiisseleitä ja vispipuuroja oman pakastimen antimista ja ihan vaikka tekemään marjausrvosta viilin/puuron kaveriksi. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa :)

Olen innokas kokkailija, mutta vauvalle olen toistaiseksi laittanut itse ruokaa vain muutaman kerran. Epäilen, että tiukassa laatuseurannassa oleva luomu-purkkiruoka on turvallisempi valinta kuin Alepan valikoimista kotikeittiön alemmassa hygieniassa söhrätyt mössöt, joiden säilyvyydestäkään ei ole takeita. Myös ravintoainetasapaino lienee noissa valmiissa parempi. Vaan tiedä häntä, voi hyvin olla, että olen ihan väärässä.

Itse annoin purkkiruokaa. Jotenkin ajattelin laiskuuttani, että noita purkkiruokia vauva syö n. puoli vuotta ja sen jälkeen saakin sitten tehdä oikeaa ruokaa. Pääsi vähän helpommalla (?) Ja myös se, että kauhean vaivannäön jälkeen, meidän pieniruokainen typy olisi aina jättänyt paljon syömättä. Jotenkin tuntui, että "turhaan" alkaa näkemään vaivaa ja tekemään itse, kun puolet menee roskiin.

Meillä on puolitoistavuotias tyttö ja teen itse ruokaa ja annan kaupan purkkeja. Ehkä enenmpivieläkin menee purkkeja, mutta itsetehtyä syä samallai. Kovin karkea ruoka vaan ei uppoa vielä ja mitään makkaraa ym. en halua antaa, joten kaikki kotiruoka ei käy. Haluan itse joskus esim. makaronilattikkoa, jota tyttö ei osaa syödä vielä, joten pakostikin täytyy antaa purkista joskus.

Olen kyllä eri meiltä kuin Aioli ja kyllähän neuvolassakin suositellaan itse tekemään. Sehän on ihan sama, kuin kotiruoan ja tehdasruoan suhde muutenkin. Kotiruoan sisälön, ravintoarvon ja hygienian voi itse valvoa. Olen lukenut, että noissa purkkiruoissa ei no. ole oikein ravintosisältöä, eli kustannuksissa säästetään.

En koe soseiden tekemistä erityisen vaivalloiseksi. Vihannekset keittyvät itsestään liedellä ja sauvasekoitin sekoittaa. Pakastaminen on aika pikkujuttu. Purkkeja taas pitää muistaa raahata kaupasta ja tyhjät kantaa lasikeräykseen.

Helppo välipala vinkkin on mössätä lusikalla lautasella esim banaania ja mansikoita sekaisin. Eilen laitoin siihen vielä kiiviä sekaan, usein myös hunajamelonia.

Liedellä keitän soseita aina silloin tällöin pakasteeseen, jossa niitä on sitten useita erilaisia.

Hyvää tulee esim peruna, bataatti, porkkana, sipuli, purjo + valkosipuli tai tumma riisi, herne-maissi-paprika ja sipuli taikka tumma makaroni, tomaatti, sipuli, valkosipuli, porkkana. Hyvää ovat myös parsakaali, kukkakaali ja kesäkurpitsa. Meillä toki lapsi voi syödä mitä vain, eikä ole herkkävatsainenkaan.

8kk asti tein paljon itse. Sen jälkeen melkeinpä Piltti-linjalla. Syy: pojan vahtimiselta ei ehdi eikä PYSTY itse tekemään (poika puntissa kiinni, vaarallista heilua veisten ja kuumien kattiloiden kanssa). Sitten 1v syödään kaikki samaa...

Kirjoitin eilenkin vastauksen tähän ketjuun mutta häipyi näköjään bittiavaruuteen...

Käytän kaupan ruokia enimmäkseen. Tarmonpuuskissa olen tehnyt paria ruokaa myös pakkaseen, mutta olen todennut, että käyttämällä kaupan ruokia saan pojalle paljon monipuolisemman ruokavalion. Pakkaseen ei minulla kuitenkaan mahdu niin montaa erilaista (kun en ihan pieniä eriä VIITSI tehdä). Kaupan ruuat ovat mielestäni myös tosi maukkaita - joukossa on herkkuja mutta toki myös huonojakin. Pojalle maistuvat lähes kaikki.

Säästyvän ajan käytän pojan kanssa muuten.

Siinä olen täysin eri mieltä kuin "Soseuttaja", että kotiruoka olisi oletusarvoltaan aina sisällöltään, ravintoarvoltaan tai hygienialtaan parempaa kuin valmiit ruoat. Aikuisten einekset ovat toki täysin eri asia (suolaa ja lisäaineita). Kaupan vauvanruoissa ei ole lisä- tai säilöntäaineita. Kaupasta ostetussa porkkanassa on tod.näk. ihan yhtä paljon torjuntajäämiä tms. kuin purkkiin laitetussa. Ja itse en ainakaan luottaisi omiin ravintoarvolaskentoihin niin että olisivat vauvalle paremmat kuin purkeissa. Ja useimmat ruokamyrkytystapahtumat saavat alkunsa kyllä ihan kotikeittiöistä, ne vaan eivät tule julkisuuteen. Teollisuudessa on erittäin tarkoin valvotut olosuhteet joissa ruuat tehdään.

Tilanne muuttuu kun poika alkaa syödä samaa ruokaa perheen kanssa. Silloin alan suunnitella koko perheen ruoat niin että kaikki voivat syödä - aikuiset lisätkööt suolaa lautasellaan.

Mama 13,

jokainen tekee oman mielensä mukaan. Ruokamyrkytystä tuskin tulee kovin helposti, jos lapselleen soseuttaa tuoreita raaka-aineita. Purkeistakaan sitä ei tule, jos tarkistaa, että ne ovat kiinni eikä anna kauan avattuna olleita.

Minulla painavat päätöksessä myös eettiset/taloudelliset syyt: suurin osa purkkiruoista on Nestlén, lasijätettä syntyy, ne maksavat turhan paljon jne.

Uskon myös, että kotiruokaa syöttämällä siirtyminen tavalliseen kotiruokaan käy helpommin.

Minäkin teen itse ruuat, aloitin joskus tarmonpuuskassani kiinteät omilla soseilla ja nyt ei purkista maistukaan. Tulee viimeistään kolmannen lusikallisen jälkeen kaikki pihalle... Näin jälkeenpäin ajatellen olisi varmaan kannattanut syöttää purkistakin sillä matkoilla pääsisi helpommalla. Kun ei ole purkkisoseisiin tottunut niin vauva vierastaa sitä liisterimäistä rakennetta (kai) ja sitä ominaistuoksua mikä niissä on. Minustakin ne haisevat omituiselle kun ei ole tottunut. En epäile yhtään etteivätkö ne olisi hyvää ja tutkittua ravintoa!!

Itse syömme hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa joten vauvallekin tulee tietysti ostettua hyviä lihoja ja luomukasviksia. En minä ainakaan yritä mitään jämiä työntää soseisiin kun ei niistä kuitenkaan näe mitä syö ;) Ruokamyrkytystä en ole aiemmin edes ajatellut ;)

Mielenkiintoista olisi tietää että onko siirtyminen tavalliseen ruokaan helpompaa kun on tottunut omiin soseisiin!

Itse olen ruoat tehnyt. Vain hätävarana kylässä ja reissussa on syöty kaupan mömmöjä. En kokenut ruokien valmistamista mitenkään vaivalloisena. Hankalampana koin kaupassa ja jätekeräyksessä ravaamisen, joka olisi ollut edessä valmispurkkien kanssa.

Nyt tyttö syö jo samaa ruokaa muun perheen kanssa, kun ikää on yli 1 v.

Samaa mieltä kuin Sinda_. Siis omatekemiä lähinnä siksi, ett se on mielestäni vaivattomamapaa. Olen tässä lueskellut ketjua ja ihmetellyt, että mikä siinä itse tekemisessä on työlästä. Rupesin jo miettimään, että teenkö jotakin pahasti väärin. Toivottavasti en.

Ja ihan varmuuden vuoksi vielä totean, ettei ole mitään purkkiruokia ja niiden syöttäjiä vastaan, mutta itselleni se vaihtoehto tuntuisi vaivalloisemmalta.

mites ootte pakastanu noita soseita kun oon jostain kuullu että peruna menis jotenkin "omituiseksi" pakastettaessa.

välillä teen peruna-porkkanaa sen verran että säilyy jääkapissa kunnes on syöty... muuten oon turvautunut purkkiruokiin. olis kiva tehdä enempi itsekin. olen kyllä suunnitellut että lihasoseet teen enimmäkseen itse, siinä tulee jo paljon säästöäkin

Ei siitä vauvan ruokien keittämisestä niiiiin kauheasti ole ylimääräistä vaivaa, mutta välillä vaan tuntuu helpommalta napata purkki kaapista (ja juosta siellä kierrätyspisteellä) kun ruveta muun ruoanlaiton lisäksi tekemään vauvalle pikkuannosta.
Varmaan pitäisi tarkistaa omaa ruokavaliota jos vauvan ruoan tekeminen ei onnistu siinä samalla? Tänään on taas päivä kun syödän omavalmistetta (lihapullia ja kasviksia). Ei muuta kuin ruoan laittoon! :)

joku kyseli miten peruna kestää pakastusta. itse tein juuri perunasosetta ja tänään ensimmäinen pakasteannos syötiin. itsekin luonnollisesti maistoin ja ihan samanlaista oli kuin tuoreenakin.

Kyllä itse tekemällä saa paljon monipuolisempa kuin kaupasta, vaikka joku toisin väitti, useimmat alle 8 kk mössöt, joissa lukee kasviksia, on vaan peruna-porkkanaa. Ja sitten vettä ja riisitärkkelystä. Itse tehden on täyttä ainetta.

Ja jos tekee kaikki ainekset erikseen vaikka jääpalakuutioiksi, niin on helppo napata aina erilainen yhdistelmä joka päivä. Tänään meillä laitettiin ruokaan 2 kuutiota perunaa, 2 kuutiota bataattia ja 2 kuutiota kukkakaalia sekä yksi kuutio kalaa.

Mutta jos ei kiinnosta laitella itse ruokia, niin ei kaupan muonassa mitään pahaa ole, siitä vaan kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Muussi:
Kyllä itse tekemällä saa paljon monipuolisempa kuin kaupasta, vaikka joku toisin väitti, useimmat alle 8 kk mössöt, joissa lukee kasviksia, on vaan peruna-porkkanaa. Ja sitten vettä ja riisitärkkelystä. Itse tehden on täyttä ainetta.

Ei kai kukaan ketjussa väittänyt, ettei itse tekemällä saisi monipuolisia yhdistelmiä. Oli kyse ravintoarvojen laskemisesta kotiolosuhteissa. Ja ainakin jo 8 kk-ikäiselle löytyy (luomulaatuistakin) valmissosetta hyvinkin montaa sorttia eri valmistajilta.

Mama13:n kanssa olen samaa mieltä, että kaupan laarista poimitussa porkkanassa on jäämänsä, samoin jossain suojakaasujauhelihassa, marketin "tuoreessa" kalassa pöpönsä jne. Kuinka paljon ja mitä, ken tietää. Teollista vauvanruokaa sentään seurataan tarkasti. Kotikeittiöstä löytyy myös muutamia muita riskejä, kuten lähes joka jääkaapissa asuva listeria. Ainakin parilla pelkkää luomulaatua tuottavalla merkillä näyttää olevan varsin tarkat laatustandardit, joka siis yksi peruste purkittelulleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Muussi:
Mutta jos ei kiinnosta laitella itse ruokia, niin ei kaupan muonassa mitään pahaa ole, siitä vaan kukin tyylillään.

Kyse ei siis välttämättä kaikkien kohdalla ole laiskuudesta (hyi! pahinta äitisyntiä:-) tai "ettei kiinnosta laitella". Meinaan vaan, että asiallisia perusteita löytyy toisenkinlaiseen valintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Soseuttaja:
Olen kyllä eri meiltä kuin Aioli ja kyllähän neuvolassakin suositellaan itse tekemään... En koe soseiden tekemistä erityisen vaivalloiseksi. Vihannekset keittyvät itsestään liedellä ja sauvasekoitin sekoittaa. Pakastaminen on aika pikkujuttu. Purkkeja taas pitää muistaa raahata kaupasta ja tyhjät kantaa lasikeräykseen.
Lainaa

Vihannekset kiehuvat ja soseutuvat juu, kun joku ne ensin valitsee, pesee, kuorii, pilkkoo, vahtii, purkittaa/sulloo jääpalarasioihin, sulattaa, jäähdyttää jne. Liikkuvaisen vauvan kanssa tuonkin ajan käytän itse mielummin leikkeihin kuin sen pienen nökäreen valmisteluun, josta kuitenkin lentäisi puolet roskiin:-)

Vaikka neuvolassa jotain neuvotaan, niin itse haluan aina kysyä sen pienen kysymyksen "miksi" ja tehdä sitten omat päätökseni:-)

Ja tästä ei sitten tarvitse vetää itse keitettyä ja pakastettua hernettä nenään. Kukin tosiaan tyylillään, meillä näin:-)