Oman painon putoaminen synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elsa

Vieras
Hei!

Tuoreena äitinä ja raskauskilojen kanssa elävänä olisin kysellyt jo muutaman kuukauden vanhojen vauvojen äideiltä, kuinka oma painonne on pudonnut synnytyksen jälkeen? Mulle tuli raskauden aikana painoa lisää n. 20 kiloa. Synnytyksen jälkeen lähti heti n. 5 kiloa. Kotona ensimmäisen kahden viikon aikana toiset viisi. Nyt on kuitenkin ollut jo kaksi viikkoa jumitusta paikoillaan! Eli kymmenen kiloa liikaa... Luulin et paino putoaisi itsestään koko ajan pikku hiljaa kuten aiemmin teki. Imetän ja syön normaalisti. Herkkuja en syö oikeastaan ollenkaan, ehkä kerran viikossa. Vauva on nyt 5 vkoa. Ahdistaa kun entiset vaatteet ei sovi päälle :-(

esikoisesta lähti kaikki raskauskilot kolmessa viikossa. toisesta (8v myöhemmin) meni n. 6 kk kun olin raskautta edeltävissä kiloissa. siis oikeastaan mitään erityisesti tekemättä nekin sitten lopulta lähti. aikaa vaan meni kauemmin kuin ekalla kerralla.
esikoisen kanssa avainsana oli vaunulenkit! niitä me tehtiin 2x päivässä (ei nukkunu kuin liikkuvissa vaunuissa pitkään) usein parikin tuntia kerrallaan.

Niin ja mielellään jos sellaiset vastais, kenellä tuli myös enemmän noita kiloja raskausaikana:) olin ennen raskautta 165/55, paino tällä hetkellä 65.5 kiloa. Just ennen synnytystä oli 75.5 kg.

Sulla on synnytyksestä vielä niin vähän aikaa,että älä huoli kyllä ne siitä pikku hiljaa lähtee!
Tai no,oon aika huono esimerkki,10kk synnytyksestä ja edelleen 5-7kg kulkee mukana.
Painoin ennen raskautta 53-55kg ja puntari näytti ennen synnytystä n.76kg,että kiloja tuli ja paljon,sellanen n.21kg.
Synnytyksestä seuraavana päivänä painoin 68kg ja siitä ne pikku hiljaa lähti ja 60kg mittarissa edelleen...Kävi kyllä jo 59:kin,mutta tais olla mitta virhe :)

Mutta kyllä useimmilla lähtee kilot pois nopeastikkin,jatka vain imetystä ja liikuntaa niin kesään mennessä varmasti mahdut vanhoihin vaatteisiin (toivon minäkin!!!)
TSEMPPIÄ!

Mulle tuli 23 kg painoa ja ekat 10 hävis hetkessä, toiset 5 melko nopee ja viimeset 7 hitaammin. Nyt vauva 4 kk ja minä lähtöpainossa ilman dieettejä ja nyt loppuvaiheessa ollut jalka kipeenä eli ei edes paljon liikuntaa. Malttia vaan, ne lähtevät kyllä mutta hidastuu loppua kohden.

Mulla ei tippunut mitään muuta kuin ne jotka ""jäi synnärille"", 6 kg istuu ja tiukasti. Nyt olen hoikistunut uuden raskauden myötä kun ei kerkee syömään ja juoksee vaan vuoden ikäisen esikoisen perässä. Että ehkä ne tästä tasoittuu...mutta ei varmaan ilman töitä sitten kun siihen tulee mahdollisuus! Eli jumppaan, salille, juoksemaan...yök ;)

Heipsan!

Painoa tuli semmonen 16kg, noin 9kg laitokselle ja loput tiukasti kroppaan kiinni ja imetyksen aikana hormonit pistivät kroppani varastoimaan kaiken mahdollisen :D joten vaikka lenkkeilin, söin terveellisesti jne silti tuli painoa lisää 2 kg. Nyt on imetys loppunut 1.5kk sitten ja painoa tippunut 3.5kg... pikkuhiljaa putoaa kun hormonit tasottuivat. Ja kunhan pääsee taas kunnolla lenkkeilemään (kipeänä nyt) ja ""salaattilinjalle"" niin ehkäpä bikineissä ei hävetä niin paljoa olla ensi kesänä :D

Ihan sama tuo että paino tippui tosi hitaasti. Mitat ennen raskautta 164cm/52kg, raskauden aikana tuli huikeat 23kg. Puoli vuotta synnytyksestä painoin vielä yli 60kg. Mulla kaikki ylimääräinen oli mahassa (ja rinnoissa tietty) ja terkka sanoi ettei se kaikki lähde ennen kuin lopetan imetyksen (estrogeenikertymää). Täysimetin 6kk ja vieläkin imetän 5 kertaa päivässä kun poika 1v1kk. Paino on pikku hiljaa tippunut ja sen jälkeen kun harvensin imetystä se tippui huomattavasti nopeammin, tällä hetkellä painan 54kg. Kuukauden ajattelin vielä imettää ja sitten alkaa vieroitus, varmaan nuo pari kiloa lähtevät sitten. Vanhat farkut jo menee jalkaan.

No mulle tuli 15 kiloa ja nyt on jo lähteny 18 kiloa eli miinuksen puolella mennään jo ja täysimetän edelleen, vaavi 5,5 kk. Ja oon tosiaan syöny kun norsu, että en usko että imetys kaikilla mitenkään varastoi sitä rasvaa. Liikkunukin oon kyllä aika paljo, vähintään 5 kertaa viikossa 1-1½ tunnin lenkki.

Mulle tuli 16kg. Synnärille jäi 9kg. Tuskailin myös tuossa samassa vaiheessa (kun siis vauva 5-8vkoa) kilojeni kanssa, mutta kyllä näkyy kuitenkin paino tippuvan noin 500-600g/vko. Muista vaan, että laihduttaa ei kannata, jos imettää! Nyt meillä poju 3,5kk ja olen suunnilleen samassa, kun ennen raskautta. Täysimetys taitaa olla aika tehokasta ja ne vaunulenkit, sillä en tarkkaile mitenkään erityisesti syömisiäni.. Tosin vielä kun tää maharöllykkä tästä sulaisi... ;) Onneksi kesään on vielä aikaa!

Olin ennen raskautta 170cm ja 61kg (tosin nuo lukemat ei kerro kaikkee, hoikka ja lihaksikas, rasvaprosentti 16).
Raskausaikana kiloja tuli 15. Sairaalaan jäi niistä 6 ja heti alkuun paino tippui jopa huolestuttavan nopeesti vaikka söin kuin hullu. No, sit joskus kuukaus tai vähän enemmän synnytyksestä paino rupes nousee. Nous johonki 68kg ja jämähti siihen, vaikka mitä tein. Sit kun vauva oli 5kk lähti 2kg itestään mut paino jämähti niihin lukemiin. Sit taas kun vauva oli n.7-8kg lähti loputkin kilot (5)ilman et tein mitään erityistä, ne vain lähti! Samalla lähti muutakin, nyt on -2kg ja vauva on 11kk. Eli mun mitat on 170cm ja 59kg.
Täysimetin 4kk ja imetys jatkuu yhä. Viimesetkin omat vaatteet mahtu päälle kun vauva oli ton 7-8kk.
Mut ymmärrän kyllä tuskasi, itekin oon ollut koko ikäni hoikka, synnytyksen jälkeen iski kauhee turvotus ja kilot ei lähteny vaikka mitä teki. Salillaki rupesin käymää heti jälkitarkastuksen jälkeen. Mutta eiköhän ne sunkin kilot häviä! Tsemppiä!!! :)

Kiitos kaikille jo vastanneille :)

Ihanaa kuulla et kai ne jossain vaiheessa lähtee... Nyt vaan aika ahdistunut olo kun tuntuu niin kamalan ""isolta""!
Eikä oikein viitsisi ostaa uusia vaatteita, jos paino laskee entiselleen.. Toivottavasti ei ole vain toiveajattelua. On siis edelleen sama tilanne et paino junnaa paikallaan :(

Sä olet vielä niin alkuvaiheessa että kilot kerkeää karista vielä oikein hyvin. Kannattaa vain tarkkailla syömisiään, ei syödä liikaa, mutta syödä tarpeeksi kuitenkin.

Itselläni on kyllä kokemusta siitä että raskauskilot eivät häviä ""itsestään"" imetyksestä, oikeasta ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta. Molemmista lapsistani olen imetyksen jälkeen joutunut kunnon dieetille jotta olen päässyt entisiin mittoihini. Ja vaikka kummastakaan ei tullut kuin 10 kiloa raskauden aikana. : (

En ole vielä ehtinyt ""jakautua"", mutta kovasti sitä odotellaan. Sitä olen ihmetellyt, kun joka paikassa sanotaan, että imetysaikana ei saa laihduttaa (mm. siksi, ettei rasvakudokseen sitoutuneet ympäristömyrkyt lähtisi liikkeelle), mutta toisaalta taas monessa paikassa tulee vastaan, että ihmiset melko järjestään laihtuvat imetysaikana. Eli onko tuossa laihdutuskiellossa ideana siis se, että ei saa ryhtyä millekään 100kcal/päivässä dieetille (näin kärjistäen), mutta se on kuitenkin ok, jos paino putoaa esim. liikunnan avulla?

On vaan niin muumimainen olo, että sitä jo kaiholla haaveilee siitä, miten ensi kesänä voisi ehkä mahtua johonkin entiseenkin vaatteeseen... ja toisaalta kun supistukset kovasti tällä hetkellä liikuntaa rajoittaa, niin kyllä tekee mieli myös liikkumaan synnytyksen jälkeen.

Multa lähti myös se 10 kg ja se lähti aikas lailla heti synnytyksen jälkeen.Kiloja ei tullut kuin 5 eli alipainoon heitti mut pahasti.
Eiköhän tuo siitä lähde pikkuhiljaa,syö maltillisesti ja usein,sekä liikkuu vaunujen kanssa.Imetys kuluttaa,mutta syödä täytyy ettei maidon laatu huonone.Eli parin tunnin välein ja vähärasvaista ruokaa.

Painoa tuli raskauden aikana 18kg. Synnärille jäi 10kg (oli paljon turvotuksia lopussa). Sen jälkeen lähtenyt 3kg eli keskim 0,5kg/vko. Karkkia vähemmän kuin aik, mutta herkutellutkin olen pullalla, keksejä vähintään pari päivässä, 2 lämmintä ateriaa ja reilut leipäiset välipalat + vaunulenkit 1-2h sään salliessa. Eiköhän näin pääse entisisiin mittoihin. Täysimetys päällä.

Heips,
Painoin ennen raskautta vähän päälle 70 kg (173 cm) ja raskauden loppuaikoina 79 kg. Kertyneet kilot jäivät melkein kaikki laitokselle. Nyt vauveli on puolivuotias ja painoni huitelee 66 - 67 kg paikkeilla. Hän syö jo neljä kiinteätä ateriaa päivässä ja ottaa äidinmaitohuikat halutessaan. Viikon ajan olemme maistelleet myös vastikkeita, koska tarkoitus lopettaa imetys kokonaan viikon parin sisällä. Mielenkiintoista nähdä, miten paino tähän reagoi... Sekä raskausaikana että nyt olen syönyt pullaa, karkkia ihan mielinmäärin - täytynee alkaa rajoittaa. Tosin liikunta on lisääntynyt, kun vertaan aikaan ennen lasta: vaunulenkkejä 3 - 5 krt /vko á 1h - 1,5h.

Raskausaikana tuli 18 kg. Synnärille jäi kahdeksan kiloa, eli kymppi jäljellä. Kolmessa viikossa on lähtenyt kaksi kiloa täysimetyksen ja yövalvomisien ansiosta. Nyt olisi vielä kahdeksan kiloa tahkottavana, mutta eiköhän se itsestään lähde kun en syö herkkuja kun kerran viikossa ja lenkilläkin koitan käydä.

samaa mietin minäkin kuin nimim. tuleva äiti, että mikä lasketaan laihdutukseksi. Jos siis syön normaalisti eli vaikka aamulla puuron ja päivällä keittoa ja ruisleipää, väipalaksi omenan, päivälliseksi tyyliin perunaa ja kastiketta ja iltapalaksi jogurtin niin eikö se riitä? Ja jos siis jätän kaikki herkut ja muut turhat sokerit pois?

On niin lyllerö olo ja ihmetyttää, palautuuko tästä ikinä..

mä voin ilokseni kertoa että mulla painoa oli raskauden alkuvaiheessa 80kiloo,tippui sitten kolmen kuukauden aikana 73kiloon ja ennen synnytystä paino oli jo 88kiloo. nyt synnytyksestä kulunu 6vko ja painoa 69kiloa!!!! nyt painon tippuminen on pysähtyny vaikka liikun enemmän ku ennen ja täysimetän.

Kiloja karttui yli 20, joista kymmenisen hupeni parin ekan viikon aikana. Muutama kilo meni parin ekan kuukauden aikana ja nyt 6 kk synnytyksestä ylimääräisiä kiloja on vielä 5. Tuntuu, että menee tosi hitaasti, mutta menee kuitenkin, imetän vielä. Lantiolle jäi vararengas, mutta myös rintavarustus painaa ja on runsaampi maidon takia, joten uskottelen itselleni, että ainakin jakut saattaa kohta mahtuakin.

Yhteistyössä