omakotitalossa asujat, kertokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinku sanotaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lämmityspuut lämmittää meillä kolmeen kertaan; 1 kun ne pätkitään ja halotaan 2 kun ne kärrätään sisään kuivuttuaan 3 kun ne poltetaan

Aika hyvä hyötysuhde B)

Riippuu, miltä kantilta katsoo. Jossain on kuitenkin asuttava, ja meillä asumiskustannukset on matalammat ok-talossa, kuin rivarikämpässä. Riippuu myös siitä, et minkälaista taloa ylläpitää / lämmistysmuoto / kiinteistöveron määrä jne.

No mun mielestä on,mutta meillä ei ole talvisin ollu patterit päällä ollenkaan enää,kun pistin ukkoon vauhtii ja ollaan varaavaa takkaa lämmitetty..siinä säästää pitkän pennin.
Puut ollaan saatu tutuilta ni niistä ei ole tarttenut pulittaa..

Roskat ei katoa itekseen,kuten kerrostalossa..Se maksaa...

Vesi maksaa...

Kiinteistövero...

Sit ku alan laskee paljon mulla menee rahaa joka kevät,kun ostan multaa yms kun laitan pihan kuntoon..

Kyl se omakotitalo imasee rahaa nopeesti..

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
Sit ku alan laskee paljon mulla menee rahaa joka kevät,kun ostan multaa yms kun laitan pihan kuntoon..

Peesi.. Vaikka kuinka kasvattaisi siemenestä tai vaihtaisi taimia naapureiden ja tuttujen kanssa, niin multaa tarvitaan joka vuosi lisää. Mulla komposti ei riitä tuottamaan kaikkea multaa edes perusparannukseen.

Kerrostalossa selvisi yhdellä isolla säkillä kun kukat parvekkeelle laittoi. Nyt puhutaan jo kuutioista multaa vuosittain.

No mun mielestä on,mutta meillä ei ole talvisin ollu patterit päällä ollenkaan enää,kun pistin ukkoon vauhtii ja ollaan varaavaa takkaa lämmitetty..siinä säästää pitkän pennin.

Vesi maksaa...

Kiinteistövero...

Näin on. Mutta on se mun mielestä sen arvoista.:D

Vesi maksaa...

Kiinteistövero...

Eivän ne roskat kerrostalossakaan itsekseen häviä.... maksaahan se sielläkin. Kuten muös vesi ja kiinteistövero jne.

Alkuperäinen kirjoittaja EtanaLilli:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeassa:
Alkuperäinen kirjoittaja EtanaLilli:
sehän riippuu ihan siitä et onko esim varaavaa takkaa ja kuinka paljon jaksaa puuta polttaa.. ja kuinka paljon asiota voi tehdä yösähköllä, pyykin peseminen yms.. me ollaan vasta äsken laitettu patterit päälle kun toi takka kyllä hoitaa hommasa jos päivittäin kerekee polttaa.. En vaihtais kyllä enää mistään hinnasta esim. kerrostaloon...

varaava takka ei nyt paljoa lämmitä

Varaava takka/sauna säästää paljon kuhan poltat kolmisen pesällistä kerralla siitä saa lämpöä kolmeksi päiväksikin..yhdestä pesällisesti ei tule mitäänhyötyä...Taitaa puhua nyt ihminen jolla ei varaavaa takkaa ole...meillä tippunu lämmityskulut/sähkölaskut vaikka suorakaukolämpö ja ihan sillä et lämmitetään ja vaihettiin halogeenivalot pienimpiin ja lattialämmitys vain öisin säästö oli vuoden aikana yli 500e!!!

Meillä jotakuinkin näin
-lämpö n. 100? kieppeillä /kk, ehkä..kesällä toki vähemmän. Käyttövesi lämpiää samalla.
-sähkö n, 60-70?/kk (voitas pienentää jos piettäs tietokone ja töllö enempi kiinni)
-vedestä ei tietoa, oisko joku kymppi.
-jätemaksut n. 2,5?/kk.
-vakuutukset tais meillä olla n. 300? vuodessa
-kiinteistövero...jonku sataa euroa vuodessa.

Sit jotain menee pihaan, mutta sehän ei oo niin välttämätöntä, tai mikä olis ni ei kovin huikeita summia. Jos ei oo esim vara ostaa ruohonleikkuriin bensaa, ni hommaa moottorittoman leikkurin tai antaa ruohon kasvaa vaan. :D

Harvemmin sit tulee jotain remppaa, maalausta, katon uusimista tms.

Halvempaa se on kuin mitä monissa asuntoyhtiöissä on vastike. Toki lumityöt pitää tehdä, nurmikot ajaa ja vaihtaa ulkovalojen lamput itse. Mutta uudessa talossa ei onneks ole juuri muuta hommaa.

Meillä oli asumiskulut viime vuonna keskimäärin 250? kuussa. Sisältää jätehuollon, veden, lämmityksen (varaava sähkö, varaava takka, hyvät eristeet ja lto), taloussähkön, kiinteistöveron ja kotivakuutuksen. En pidä ollenkaan pahana. Tämä hinta kun sisältää oman pihan ja esim parkkitilan ja saunan joista joissakin yhtiöissä voi joutua maksamaan vielä extraa vastikkeen päälle.

Ja kun asumiskulut suhteuttaa vielä neliöihin. Meillä 144 neliötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Omakotitalon kulut sen kummempia kuin muissakaan asumismuodoissa.
Silloin se tirpaisee kun joku esim.lämmitylaite menee rikki.

Ja taloyhtiössä se kirpaisee joka kerta kun jollain naapurillakin menee jotain rikki ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Omakotitalon kulut sen kummempia kuin muissakaan asumismuodoissa.
Silloin se tirpaisee kun joku esim.lämmitylaite menee rikki.

Ja taloyhtiössä se kirpaisee joka kerta kun jollain naapurillakin menee jotain rikki ;)

Juu mutta usein maksut voi esim.sisällyttää yhtiövastikkeeseen.
Omakotitalossa se monen tonnin lasku tulee käteen heti.

Yhteistyössä