omakotitalon ostaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsmieli harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";26552399]No nyttuo mies on saamassa sinne rakennustarkastajan katsomaan tilat ja tekemään pintakosteusmittaukset. Kuulema 1000e maksaa metrin verran korja ta tiloja. No katsotaan mitä tapahtuu.

Leviääkö home rakenteissa, vaikka kaikki kosteusjutut ois paikattu umpeen tms?[/QUOTE]

Jos talo on ollut asumattomana, voivat pintakosteusmittaukset tuottaa vaikka kuinka hienot ja puhtaat tulokset. Kun vettä ei ole käytetty, ehtivät tilat kuivua (ellei ole kyse kattorakenteiden vuodoista).

Pintakosteusmittaukset eivät tosiaan kerro mitään seinien ja rakenteiden sisäisistä vaurioista. Homeitiöistä ne kertovat vielä vähemmän.

Oletpa pahassa välikädessä. Nuoret miehet ovat innostuvaisia, myyntimiehet myyvät minkä kerkiävät, ja mummot usein tarkoittavat hyviä asioita. Itse asiassa kaikki tarkoittavat hyvää ja motiivit ovat katseenkestäviä - mutta jotenkin sitä aina pikkulapsiperheen äiti joutuu olemaan se joka miettii, varoo ja jarruttelee. Hiukan tuo huolestuttavalta kuulostaa tuo talo, enkä ihan halpaan pintakosteusmittauspalveluun tyytyisi, kyllähän tuo talo jo on todella hintavakin. Käytä asiantuntijoita ja omaa päätäsi, kaikkien toisten innostujien keskelläkin. Tsempit.

[QUOTE="aloittaja";26552493]näin jotenkin miehenikin asiaa on ajatellut, et jos kaikki ei oo ok, niin sitten se jää siihen. Mutta ei se usko mun puhetta vaan pitää nyt kokeilla tikulla jäätä. Ja siis ostotarjouksen jättämisen jälkeen jos peräännytään, joudutaan maksamaan sakkoa?[/QUOTE]

Siis te voitte tehdä juuri sellaisen ostotarjouksen ku itse haluatte. Jos haluatte asettaa tarjouksen ehdoksi sen että kaikki on ok, niin te sitoudutte ostamaan tuon rotiskon ainoastaan siinä tapauksessa että näin on. Jos ja kun kaikki ei ole ok, ette joudu maksamaan mitään sakkoa ym. kun olette itse sanelleet ehdot tarjoukseen. Mutta silti perääntyisin itse jo tässä vaiheessa. Niin selvä paskakasa tuo talo on.

[QUOTE="aloittaja";26552493]näin jotenkin miehenikin asiaa on ajatellut, et jos kaikki ei oo ok, niin sitten se jää siihen. Mutta ei se usko mun puhetta vaan pitää nyt kokeilla tikulla jäätä. Ja siis ostotarjouksen jättämisen jälkeen jos peräännytään, joudutaan maksamaan sakkoa?[/QUOTE]

Viesti # 49.

Lähetin illalla sille välittäjälle viestin, että emme taloa ole ostamassa. Heti soitti perään ja ihmetteli miksi. Sovimme, että menisimme kuitenkin tänään vielä talolle keskustelemaan myyjän kanssa asioista, hinnoista jne. Mieheni oli vakaasti sitä mieltä, että jos putkia ei ole uusittu ties millon (väh. 40v sitten) niin taloa emme osta.
Ylhäällä oli myös sellainen parveke tila siinä talon rakenteiden sisällä, ja siinä liukuvat ikkunat. Siellä haisi jotenkin todella tunkkaiselta. Välittäjän mielestä on vaan ummehtunut ilma kun ei oo tuulettu. Lattia oli vähän kumman näköinen, ja pehmeä. Muistutti puuta se lattia..
Mitenköhän ne tosiaan lähtevät purkamaan rakenteita esim. välikattotilasta jos pyydän ennen ostotarjousta??

[QUOTE="aloittaja";26558994]Lähetin illalla sille välittäjälle viestin, että emme taloa ole ostamassa. Heti soitti perään ja ihmetteli miksi. Sovimme, että menisimme kuitenkin tänään vielä talolle keskustelemaan myyjän kanssa asioista, hinnoista jne. Mieheni oli vakaasti sitä mieltä, että jos putkia ei ole uusittu ties millon (väh. 40v sitten) niin taloa emme osta.
Ylhäällä oli myös sellainen parveke tila siinä talon rakenteiden sisällä, ja siinä liukuvat ikkunat. Siellä haisi jotenkin todella tunkkaiselta. Välittäjän mielestä on vaan ummehtunut ilma kun ei oo tuulettu. Lattia oli vähän kumman näköinen, ja pehmeä. Muistutti puuta se lattia..
Mitenköhän ne tosiaan lähtevät purkamaan rakenteita esim. välikattotilasta jos pyydän ennen ostotarjousta??[/QUOTE]

Nyt sanon rumasti. ETTEHÄN TE SAATANA VOI OLLA UMPITYHMIÄ ETTÄ OSTATTE PASKAN TALON JA VIELÄ MAKSATTE YLI 300000 EUROA. NYT JÄRKI KÄTEEN!!! UNOHTAKAA KOKO HOMELOUKKU!

[QUOTE="vieras";26559144]Nyt sanon rumasti. ETTEHÄN TE SAATANA VOI OLLA UMPITYHMIÄ ETTÄ OSTATTE PASKAN TALON JA VIELÄ MAKSATTE YLI 300000 EUROA. NYT JÄRKI KÄTEEN!!! UNOHTAKAA KOKO HOMELOUKKU![/QUOTE]

ei me kyllä olla ostamassa tuota.. Mulla on tunne, että yrittävät kaikin keinoin saada meitä hiillostettua. Mun mieskin on niin vietävissä. haluaa nyt käydä vielä katsomassa ja juttelemassa. Katseltiin joo muitakin tönöjä, mutta kun mies ei muuta kuin kivitaloon, joka tiptop remontoitu jne, ei saa olla öljylämmitystä, ja tuon mummon pitäis mahtua kuvioihin mukaan. Eli tällaiset on vähän kiven alla. eikai me nyt hirveesti menetetä (kuin aikaa) jos käydään vielä pyörähtää siellä. ja niin putkiremppa ei saa olla edessä piakkoin.

[QUOTE="aloittaja";26559454]ei me kyllä olla ostamassa tuota.. Mulla on tunne, että yrittävät kaikin keinoin saada meitä hiillostettua. Mun mieskin on niin vietävissä. haluaa nyt käydä vielä katsomassa ja juttelemassa. Katseltiin joo muitakin tönöjä, mutta kun mies ei muuta kuin kivitaloon, joka tiptop remontoitu jne, ei saa olla öljylämmitystä, ja tuon mummon pitäis mahtua kuvioihin mukaan. Eli tällaiset on vähän kiven alla. eikai me nyt hirveesti menetetä (kuin aikaa) jos käydään vielä pyörähtää siellä. ja niin putkiremppa ei saa olla edessä piakkoin.[/QUOTE]

Älä päästä miestä sinne uudelleen. Ymmärräthän, että se välittäjä yrittää vain myydä teille kaikin keinoin, kun kukaan muu hullu ei tuollaista osta. Ja kun kerran yksi kuntotarkastus on tehty ja siinä vaurioista puhuttu, niin ei välittäjä joudu mihinkään vastuuseen, vaikka myy teille täyttä paskaa. Eli hänen tiedonantovelvollisuutensa puolesta asia on kunnossa.

Laittakaa nyt jäitä hattuun ja etsikää rauhassa sopiva talo. Puolikin vuotta on kohtuullinen aika etsiä, kun on talosta kysymys.

Sinänsä miehelläsi on vähän erikoisen vaatimukset, jos hän kerran on putkimies, niin silloinhan hänen nimenomaan kannattaisi ostaa putkiremontoitava talo, jolla voisi sitten säästää itse kunnostamalla.

Ja ne tuon talon mahd homeiset kattorakenteet on kuitenkin puuta, kuten moni muu osa talossa eli siksikään en ymmärrä, miksi on pakko saada kivitalo. Useimmissa tillitaloissakin on puurunko ja tiilet vain pinnasssa "koristeena". On toki täystiilitalojakin.

mä menen sinne mukaan, mutta yritän pitää jäitä hatussa niiden ihmisten kanssa siellä. Googletin sen omistajan kun sillä on firma, ja siit tyypistä ei oo hyviä kokemuksia ollut ihmisillä. Kerroin toki tästä jo mun miehelle kyllä, että kandee olla varovainen kun voi saada sanallista lokaa niskaan.

[QUOTE="aloittaja";26558994]Lähetin illalla sille välittäjälle viestin, että emme taloa ole ostamassa. Heti soitti perään ja ihmetteli miksi. Sovimme, että menisimme kuitenkin tänään vielä talolle keskustelemaan myyjän kanssa asioista, hinnoista jne. Mieheni oli vakaasti sitä mieltä, että jos putkia ei ole uusittu ties millon (väh. 40v sitten) niin taloa emme osta.
Mitenköhän ne tosiaan lähtevät purkamaan rakenteita esim. välikattotilasta jos pyydän ennen ostotarjousta??[/QUOTE]

Vesi on selvästikin päässyt sisään rakenteisiin ainakin tuosta kohdasta. Ja jos haju oli jo nyt ummehtunut, niin se kertoo, että kosteusvaurio on paha. Talon ei kuulu haista, vaikka se olisi ollut tyhjillään.

Miehesi takertuu ihan vääriin asioihin. Putkiremontti on pikkujuttu. Sen tekee päivässä, eikä maksa juuri mitään (talon hintaan verrattuna). Sen sijaan nämä kosteusvauriokorjaukset nielevät kymmeniä- ellei jopa satojatuhansia euroja.

Täähän on jännittävä ketju. Saa reaaliajassa nähdä, pilaavatko muutamat ihmiset elämänsä vai eivät. Aika jännä. Aloittaja voi sitten jälkeenpäin jakaa elämänsä aikaan ennen hometaloa ja hometalon jälkeen. Varmuudella voi sanoa, että sitä "ennen" -aikaa muistellaan kaiholla ja toivotaan, ettei koskaan oltaisi koko rotiskoon jalalla astuttu. Mielenkiintoista indeed.

[QUOTE="aloittaja";26559454]ei me kyllä olla ostamassa tuota.. Mulla on tunne, että yrittävät kaikin keinoin saada meitä hiillostettua. Mun mieskin on niin vietävissä. haluaa nyt käydä vielä katsomassa ja juttelemassa. Katseltiin joo muitakin tönöjä, mutta kun mies ei muuta kuin kivitaloon, joka tiptop remontoitu jne, ei saa olla öljylämmitystä, ja tuon mummon pitäis mahtua kuvioihin mukaan. Eli tällaiset on vähän kiven alla. eikai me nyt hirveesti menetetä (kuin aikaa) jos käydään vielä pyörähtää siellä. ja niin putkiremppa ei saa olla edessä piakkoin.[/QUOTE]

Jos ette ole sitä taloa ostamassa, niin älkää menkö edes lähelle sitä taloa. Myyjä ja kokenut kiinteistövälittäjä saavat kyllä höynäytettyä typerät keltanokat ostamaan sen homemörskän.

[QUOTE="vieras";26560249]Täähän on jännittävä ketju. Saa reaaliajassa nähdä, pilaavatko muutamat ihmiset elämänsä vai eivät. Aika jännä. Aloittaja voi sitten jälkeenpäin jakaa elämänsä aikaan ennen hometaloa ja hometalon jälkeen. Varmuudella voi sanoa, että sitä "ennen" -aikaa muistellaan kaiholla ja toivotaan, ettei koskaan oltaisi koko rotiskoon jalalla astuttu. Mielenkiintoista indeed.[/QUOTE]

Näinpä. Pitä kaivella popparit esille.

Siinä hometalo-ohjelmassa taisi puolet parisuhteista kariutua homejupakan seurauksena.

jos eivät suostu avaamaan mulle rakenteita siinä paikalla, saati katsomaan sen lattian alle siellä parvekkeella, ei me oteta sitä. Onneks mun mummokaan jonka rahoituksesta suurin osariippuu ei ole laittamassa niitä likoon tämän vuoksi.

[QUOTE="aloittaja";26560471]jos eivät suostu avaamaan mulle rakenteita siinä paikalla, saati katsomaan sen lattian alle siellä parvekkeella, ei me oteta sitä. Onneks mun mummokaan jonka rahoituksesta suurin osariippuu ei ole laittamassa niitä likoon tämän vuoksi.[/QUOTE]

Monesti kosteusvauriot jäävät huomaamatta, vaikka taloon on tehty perusteellinen kuntotarkastus. Vaurioita pitää osata etsiä oikeasta kohdasta. Parin reiän tekeminenkään ei välttämättä kerro totuutta, jos sattuva osumaan kuivaan kohtaan. Mukana pitää olla rakenteita avatessakin kosteusmittari ja mikä se nyt olikaan, joku oskilloskooppi tai vastaava.

Tuo talossa ollut haju kertoo jo kaiken olennaisen eli siellä on ihan turha enää ruveta availemaan paikkoja. Home ei aina välttämättä haise. Mutta jos hajua tuntuu, niin silloin vaurio on todellinen, pitkälle edennyt ja paha.

Googlettelepa vähän hometalo- ja kosteusvauriojuttuja, niin silmäsi saattava aueta. Kaikki tuohon taloon käyttämäsi aika ja vaiva on pelkkää ajan ja rahan hukkaa.

[QUOTE="aloittaja";26560471]jos eivät suostu avaamaan mulle rakenteita siinä paikalla, saati katsomaan sen lattian alle siellä parvekkeella, ei me oteta sitä. Onneks mun mummokaan jonka rahoituksesta suurin osariippuu ei ole laittamassa niitä likoon tämän vuoksi.[/QUOTE]

Olethan nyt huomioinut sen ettei tuossa ole myynnissä pelkästään omakotitalo vaan KIINTEISTÖSTÄ 1/2 OSA.

Tähän kiinteistöön on rasitteena yli miljoonan kiinnitykset- jotka kyllä seuraavat varmasti mukana.

eli ensin maksatte 1/2 kiinteistöstä ja sitten se tyyppi jättää velkansa maksamatta ja kiinnityksen omaavat (= yleensä pankki) hakeekin myös teidän osuuden ja avot- sinne meni 340.000

Älkää nyt jumaliste menkö lähellekään

Lähisukulainen osti pari vuotta sitten ehkä 70/80-lukujen vaihteesta olevan omakotitalon joka oli päällisin puolin ihan kohtalaisessa kunnossa. Tekivät siihen pintaremontteja useilla kymppitonneilla ja asettuivat asumaan.

Sitten tuli oireita ja hometta epäiltiin. Rakenteita purkaessa kävi ilmi että hometta oli rakenteissa monissa paikkaa rakennusvirheiden seurauksena. Eli remontti olisi niin kallis että sillä rakentaisi jo melkein uuden talon. Nyt asuvat evakossa vuokralla ja taistelevat korvauksista/kaupanpurusta.

Itse en koskaan ostaisi muuta kuin suht uuden talon, mieluiten rakentaisin itse tai rakennuttaisin uuden valmistalon.

Onnea viisaasta naisen päätöksestä! Kyllä te vielä löydätte sen oikean talon!!!

Mutta selvitä nyt sitä odotellessa nuo omistus- kulu ja perintöasiat, mikäli mummosi edelleen halua osallistua teidän talonhankintaan. Soita vaikka lakimiehen puhelinnumeroon tai varaa lakimiehelle aika neuvoja kuullaksesi.

Hyvä. Fiksu päätös.

Me etsittiin taloa yli vuosi ja lopulta löydettiin unelmiemme koti. Onneksi emme haksahtaneet ostamaan ensimmäisiä ehdokkaita. Parissa talossa haisi selvästi. Suurin osa taas oli mittavan remontin tarpeessa. Osa taas sijaitsi aivan liian korvessa ja kaukana työpaikoistamme, joten arki olisi muuttunut paljon hankalammaksi.

Ostamamme talo oli muuttovalmis, 1980-luvulla rakennettu. Pian kuitenkin huomasimme, että tärkeimmät asiat kapaavat uusimissta. Salaojat eivät toimineet kunnolla, eikä kattorakenteetkaan olleet nykyvaatimusten mukaiset. Siinä sivussa on uusittu kylppäri, keittiö ja vessa sekä tehty pintaremonttia muihin tiloihin.

Kummasti on rahaa saatu uppoamaan remontteihin, vaikka kaiken pitikin olla kunnossa. Onhan se ollutkin, mutta ruokahalu kasvaa syödessä ja halusimme tehdä kodistamme itsemme näköisen. Lähemmäs 100 000 euroa on palanut kuuden vuoden aikana. Onneksi on saatu siitä osa takaisin kotitalousvähennyksen ansiosta.

Onnea talon etsintään. Kyllä se oikea vielä löytyy. Pidä vain pää kylmänä jatkossakin. Kiinnitä huomiosi oikeisiin asioihin. Pienistä pintajutuista ei kannata välittää, koska ne voi muuttaa helposti.

Hei! Vastaisuuden varalle suosittelen, että laitatte ostotarjoukseen ehdon homekoirien käyttämisestä talolla ja heidän merkkaamistaan paikoista porausnäytteiden ottamisen. Jos niistä löytyy jotain, tarjous purkautuu.

Homekoiran nenä on lahjomaton ja luotan siihen paljon enemmän kuin ihmisten tekemiin mittauksiin ja "kuntokartoituksiin". Hinnaksi tulee about 600 e ja on halpaa lystiä verrattuna homeremontteihin.. Tämän lisäksi tietysti kuntokartoitus tulee olla tehtynä.

Yhteistyössä