omakotitalon ostaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsmieli harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
140 000 talolainaa ei riitä, jos mummosi sitten ei ole niin upporikas että maksaa teidän remontinkin.

Hyvässä lykyssä siellä on itiöitä ja kasvustoja, jotka aiheuttaa teille oireilua ja sairastelua, ja korjaaminen voi olla erittäin vaikeaa ja kallista.

Et mitenkään voi vetäytyä sen asian taakse, että sulla ei ole kiinni talossa latin latia. Onhan siellä sun keuhkot sitten kiinni jos sen ostatte, ja koko kroppa. Ja muuten, miten sitten on ajateltu talon ylläpitokulut, kun eihän se niin käy että vaan kantaa kimpsunsa ja kampsunsa ja rupeaa asumaan... Maksatteko vuokraa puolesta talosta mummolle, edellytättekö mummon osallistuvan asumis- tai remonttikuluihin? Entä kun mummosta aika jättää, ketkä kaikki perivät puolet talostanne, paljonko joudutte maksamaan sinun mummosi rintaperillisille, että saatte lunastettua talostanne puolet omaksenne, jos mummo testamenttaa sen yli rintaperillisten sinulle, on perintövero kohtalaisen suuri jo tuonkokoisesta omaisuudesta....?

Kiinteistövälittäjät ovat aina hätäisiä, siitähän niille maksetaan. Mitä enemmän kauppoja sitä enemmän provikoita. Pää kylmänä vaan, tuota nyt ei ole kukaan muukaan huolinut. Tottakai sillä on kiire myydä se teille kun vihdosta viimein taivaasta putoaa kaksi nuorta höynää jotka ei tajua mistään mitään, messissään vanha mummo...

No pelkästään jos nuo salaojitukset menee uusiksin niin siinä on koko pihan myllertäminen. Yläpohjan kastumista en halua edes ajatella... Kattoremppa??

Kattoremppa ei edes riitä. Kaikki yläpohjassa/välikatossa on uusittava, villat ja rakenteet ja pahimmassa tapauksessa vielä ulkoseinätkin. Kun sinne on päässyt sitä vetta ties kuinka kauan voi vaan kuvitella millainen vaurio siellä on.

Kattoikkunat on aina ongelma, ei taida mistään löytyä semmoista kattoikkunaa joka ei falskaa yhtään.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
[QUOTE="vieras";26552180]Okei, eli mitäs sitten tapahtuu kun mummo kuolee?[/QUOTE]

Se mietti, et testamenttaa sen mulle ja mun lapsille. Mulla on kaksi sisarusta, ja mummo ymmärsi, että me ei välttämättä haluttais niitä meille asumaan kun hänestä aika jättää..

[QUOTE="aloittaja";26552204]Se mietti, et testamenttaa sen mulle ja mun lapsille. Mulla on kaksi sisarusta, ja mummo ymmärsi, että me ei välttämättä haluttais niitä meille asumaan kun hänestä aika jättää..[/QUOTE]

Onko mummulla paljon muuta omaisuutta, jota jakaa näille muille sisaruksille?

[QUOTE="hohhoijaa";26552194]140 000 talolainaa ei riitä, jos mummosi sitten ei ole niin upporikas että maksaa teidän remontinkin.

Hyvässä lykyssä siellä on itiöitä ja kasvustoja, jotka aiheuttaa teille oireilua ja sairastelua, ja korjaaminen voi olla erittäin vaikeaa ja kallista.

Et mitenkään voi vetäytyä sen asian taakse, että sulla ei ole kiinni talossa latin latia. Onhan siellä sun keuhkot sitten kiinni jos sen ostatte, ja koko kroppa. Ja muuten, miten sitten on ajateltu talon ylläpitokulut, kun eihän se niin käy että vaan kantaa kimpsunsa ja kampsunsa ja rupeaa asumaan... Maksatteko vuokraa puolesta talosta mummolle, edellytättekö mummon osallistuvan asumis- tai remonttikuluihin? Entä kun mummosta aika jättää, ketkä kaikki perivät puolet talostanne, paljonko joudutte maksamaan sinun mummosi rintaperillisille, että saatte lunastettua talostanne puolet omaksenne, jos mummo testamenttaa sen yli rintaperillisten sinulle, on perintövero kohtalaisen suuri jo tuonkokoisesta omaisuudesta....?

Kiinteistövälittäjät ovat aina hätäisiä, siitähän niille maksetaan. Mitä enemmän kauppoja sitä enemmän provikoita. Pää kylmänä vaan, tuota nyt ei ole kukaan muukaan huolinut. Tottakai sillä on kiire myydä se teille kun vihdosta viimein taivaasta putoaa kaksi nuorta höynää jotka ei tajua mistään mitään, messissään vanha mummo...[/QUOTE]

kiitos tästä :) En todellakaan ole laittamassa omaani, saati lasteni terveyttä alttiiksi jonkun talon vuoksi. Tarkoitin, etten ole nyt ottamassa lainaa, joten silleen en ole "kiinni" tässä. Nuo veristusjutut perintä asioissa on kyllä monimutkaiisa, enkä tiiä osaanko ollenkaan hamottaa niitä nyt.

Kattoremppa ei edes riitä. Kaikki yläpohjassa/välikatossa on uusittava, villat ja rakenteet ja pahimmassa tapauksessa vielä ulkoseinätkin. Kun sinne on päässyt sitä vetta ties kuinka kauan voi vaan kuvitella millainen vaurio siellä on.

Kattoikkunat on aina ongelma, ei taida mistään löytyä semmoista kattoikkunaa joka ei falskaa yhtään.

Joo, kattorempalla tarkotin just sitä että koko yläkerta menee uusiks. Me on kerran käyty kattoon taloa jossa olla "vähän" kosteutta yläpohjassa -> mädät rakenteet koko ullakolla...

Onko mummulla paljon muuta omaisuutta, jota jakaa näille muille sisaruksille?

Onhan testamentissa tosiaan ne pakko-osat tai jotkut.. Mies hokee vaan et kaikki voidaan sopia. ja paskanmarjat. En usko, et voidaan. Tää tuntuu niin kusetukselta. Eihän siellä voi mitään rakenteita alkaa repiä irti ja tutkimaan vaurioita ihan noin vaan ennen ostamista. Puhuu vaan, et sitä pitää kuivatella.. Miten mä saan sen miehen pään käännettyy, et tää ei oo hyvä juttu. Se vauhkoo vaan, et pitää saada rahoitus jne?
Miettiiköhän ne pankissa mitään perintöasioita?

[QUOTE="aloittaja";26552204]Se mietti, et testamenttaa sen mulle ja mun lapsille. Mulla on kaksi sisarusta, ja mummo ymmärsi, että me ei välttämättä haluttais niitä meille asumaan kun hänestä aika jättää..[/QUOTE]

Onko mummon omat lapset elossa? Nimittäin jos ovat, et ole rintaperillinen.

Muilla perillisillä on oikeus vaatia rahallista lakiosuutta, jos ovat testamentilla rajattu perimisen ulkopuolelle, joten siinä kohdassa teillä olisi sitten syytä löytyä fyffendaalia takataskusta. Ja jos rintaperilliset (eli mummon omat lapset) sivuutetaan testamentilla, on perintövero iloisen iso.

Otahan nyt lakimieheltä selvää näistä asioista. On olemassa esim. puhelinvastaajalakimiehiä, jotka voivat sinua neuvoa, mainoksia löytyy lehdistä.

[QUOTE="hmh";26552245]Onko mummon omat lapset elossa? Nimittäin jos ovat, et ole rintaperillinen.

Muilla perillisillä on oikeus vaatia rahallista lakiosuutta, jos ovat testamentilla rajattu perimisen ulkopuolelle, joten siinä kohdassa teillä olisi sitten syytä löytyä fyffendaalia takataskusta. Ja jos rintaperilliset (eli mummon omat lapset) sivuutetaan testamentilla, on perintövero iloisen iso.

Otahan nyt lakimieheltä selvää näistä asioista. On olemassa esim. puhelinvastaajalakimiehiä, jotka voivat sinua neuvoa, mainoksia löytyy lehdistä.[/QUOTE]

Rintaperillisä ei ole enää elossa (yksi oli, eli mun äiti ja se on kuollut.) Mieskin (mun vaari jo kuollut). kolme lastenlasta (mun kaksi sisarusta), ja kaksi lapsen lapsen lasta (eli mun muksut)

No nyttuo mies on saamassa sinne rakennustarkastajan katsomaan tilat ja tekemään pintakosteusmittaukset. Kuulema 1000e maksaa metrin verran korja ta tiloja. No katsotaan mitä tapahtuu.

Leviääkö home rakenteissa, vaikka kaikki kosteusjutut ois paikattu umpeen tms?

Juoksisin ja lujaa pois tollasen talon luota. Näkyvä kosteusvaurio ei koskaan kerro koko totuutta. Ite oon 15 vuotta ollu "sihteerinä" kosteusmittaus kohteissa eikä tosiaan varsinkaan vanhojen talojen kohdalla ole kovin hyviä kokemuksia jos on jo näkyvää vauriota.
Varainsiirtoveron (4%) joutuisitte muuten maksamaan kun mummo omistaisi yli 50% (200000/340000) ja miehen pitäis maksaa vero kun ei omista 50% ja sitten joskus jos ostaisit mieheltäs osan maksaisit taas ostamastasi osuudesta varainsiirtoveron.

[QUOTE="aloittaja";26552399]No nyttuo mies on saamassa sinne rakennustarkastajan katsomaan tilat ja tekemään pintakosteusmittaukset. Kuulema 1000e maksaa metrin verran korja ta tiloja. No katsotaan mitä tapahtuu.

Leviääkö home rakenteissa, vaikka kaikki kosteusjutut ois paikattu umpeen tms?[/QUOTE]

Ei riitä pintakosteusmittaus missään tapauksessa ehdottomasti pitää tutkia myös rakenteet. Ottakaa nyt yhteyttä ihan kunnon kosteusmittauksia tekevään firmaan ja kysykää sieltä.

Voi hyvänen aika. Jättäkää väliin! Mikä ihme ihmisiä vaivaa... Sen verran nyt kuitenkin sua valaisen että kirjallisen ostotarjouksen voitte tehdä ehdollisena ja asettaa ehdoksi myyjän maksaman ja teidän valitseman hyvän kuntotarkastajan ja kaupat syntyy jos kaikki olisi ok. Mutta siis näinhän ei ilmiselvästi ole. Itse juoksisin jo lujaa karkuun tämän kohteen kohdalla!

Juoksisin ja lujaa pois tollasen talon luota. Näkyvä kosteusvaurio ei koskaan kerro koko totuutta. Ite oon 15 vuotta ollu "sihteerinä" kosteusmittaus kohteissa eikä tosiaan varsinkaan vanhojen talojen kohdalla ole kovin hyviä kokemuksia jos on jo näkyvää vauriota.
Varainsiirtoveron (4%) joutuisitte muuten maksamaan kun mummo omistaisi yli 50% (200000/340000) ja miehen pitäis maksaa vero kun ei omista 50% ja sitten joskus jos ostaisit mieheltäs osan maksaisit taas ostamastasi osuudesta varainsiirtoveron.

Kertooko ne pankissa tällaista veroasioista. Pakko puhua miehen selän takana mummolle, et jättää tän jutun sikseen, kun ei se mies mua kuuntele. Eikä se mummo tajuu veroasioita ollenkaan, sanoo ettei tartte veroa maksaa.

Voi hyvänen aika. Jättäkää väliin! Mikä ihme ihmisiä vaivaa... Sen verran nyt kuitenkin sua valaisen että kirjallisen ostotarjouksen voitte tehdä ehdollisena ja asettaa ehdoksi myyjän maksaman ja teidän valitseman hyvän kuntotarkastajan ja kaupat syntyy jos kaikki olisi ok. Mutta siis näinhän ei ilmiselvästi ole. Itse juoksisin jo lujaa karkuun tämän kohteen kohdalla!

näin jotenkin miehenikin asiaa on ajatellut, et jos kaikki ei oo ok, niin sitten se jää siihen. Mutta ei se usko mun puhetta vaan pitää nyt kokeilla tikulla jäätä. Ja siis ostotarjouksen jättämisen jälkeen jos peräännytään, joudutaan maksamaan sakkoa?

En todellakaan ostaisi potentiaalista hometaloa. Siinä kaupassa menettää rahansa ja terveytensä.

Ollaan teetetty uusi katto ja salaojat. Kattoon upposi reilu 20 000 euroa ja salaojiin melkein saman verran.

Varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa ensiasunnosta, eikä myöskään siinä tapauksessa, että omistaa alle 50 %.

[QUOTE="aloittaja";26552493]näin jotenkin miehenikin asiaa on ajatellut, et jos kaikki ei oo ok, niin sitten se jää siihen. Mutta ei se usko mun puhetta vaan pitää nyt kokeilla tikulla jäätä. Ja siis ostotarjouksen jättämisen jälkeen jos peräännytään, joudutaan maksamaan sakkoa?[/QUOTE]

Ostotarjous on sitova ja kauppaa ei voi sen jälkeen enää perua. Joudutte tosiaan maksamaan yli 10 000 euroa peruessanne kaupan siitä lystistä, että kokeilitte kepillä jäätä.

[QUOTE="aloittaja";26552446]Kertooko ne pankissa tällaista veroasioista. Pakko puhua miehen selän takana mummolle, et jättää tän jutun sikseen, kun ei se mies mua kuuntele. Eikä se mummo tajuu veroasioita ollenkaan, sanoo ettei tartte veroa maksaa.[/QUOTE]

Ei ne pankissa verotuksesta tiedä, voi ne sanoa tietävänsä mutta ei kannata luottaa. Soittakaa verotoimistoon tai käykää.
Varainsiirtoveroa joutuu kiinteistöstä maksamaan4%.
Ensiasunnon varainsiirtoverovapaus koskee tilannetta kun omistus on 50% tai yli.
Kun mummo maksaa 200000 340000:sta laskee verottaja mummon omistusosuudeksi 59% ja miehesi näin ollen omistaa 41% ja joutuu veron maksamaan. Mummo maksaa omasta osuudestaan tietenkin veroa ellei ole alle 40vuotias ensiasunnon ostaja...

[QUOTE="aloittaja";26552399]No nyttuo mies on saamassa sinne rakennustarkastajan katsomaan tilat ja tekemään pintakosteusmittaukset. Kuulema 1000e maksaa metrin verran korja ta tiloja. No katsotaan mitä tapahtuu.

Leviääkö home rakenteissa, vaikka kaikki kosteusjutut ois paikattu umpeen tms?[/QUOTE]

Etkö katsonut sitä hometalo-sarjaa TV:stä. Siinä tuli moneen kertaan selväksi, ettei pintamittaukset kerro yhtään mitään. Vain rakenteita avaamalla saa tietää totuuden.

Yksi keino tunnistaa hometalo on myös luottaa omiin aisteihinsa. Jos tuntuu jotain erikoista hajua (imelää, makeaa, perunakellarin hajua), niin kosteusvaurio on edennyt jo pitkälle. Valitettavasti hajua ei aina tunnu, joteen sekään ei ole vedenpitävä keino.

Alkuperäinen kirjoittaja älkää ostako;26552511:
Ostotarjous on sitova ja kauppaa ei voi sen jälkeen enää perua. Joudutte tosiaan maksamaan yli 10 000 euroa peruessanne kaupan siitä lystistä, että kokeilitte kepillä jäätä.

Jos ei tarjouslomakkeessa ole kaupanvahvistajan allekirjoitusta, sitä ei ole tehty maakaaren 2 luvun 1 § edellyttämällä tavalla, joten siinä tapauksessa kaupasta vetäytyvän on korvattava toiselle osapuolelle aiheutuneet kohtuulliset kulut, esim. kiinteistöön tutustumisesta tms. aiheutuneet kulut. Siis EI sakkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja älkää ostako;26552511:

Kiitos vaan kovasti kaikille auttajille! Näitä tietoja olen nyt yrittänyt infota tälle eteenpäin, et ei vaan tekis mitään tyhmää. Mun mummo onneks on niin varovainen näissä, et sille kun kerron nää mtä te nyt mulle, niin ei tää juttu kyl enää mee eteenpäin. Olen varmaan tosi ilkee jos näin teen.

Yhteistyössä