Omakotitalon omistajat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marceille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

marceille

Jäsen
07.03.2008
537
0
16
Rakensitteko talon itse, ostittako ns. "avaimet käteen" talon vai vanhan? Miksi tämä oli teille passeli ratkaisu?

Muoks. Ja jatkoyksymys: Onko vanhoissa taloissa tullut yllätyksiä vastaan? Kosteusongelmaa tms.

Vanha. Eipä ollut täälläpäin tontteja saatavilla järkihintaan tai järkevällä sijainnilla. Yhtä kävin joskus katsomassa. Sijainti muuten hyvä, mutta onneksi olin lukenut että Bauhaus nousee lähes viereiselle tontille hetken päästä. Olisikin ollut kiva katsoa sitä neonvalomainosta.

Nyt on iso tontti ja iso talo, sijainti mainio, tosin täydellinen se talo toki ei ole. Mutta sellaista elämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Nyt on iso tontti ja iso talo, sijainti mainio, tosin täydellinen se talo toki ei ole. Mutta sellaista elämä on.

Meillä myös :)
ostettiin vanha talo, sattui sopimaan budjettiimme... Uusista kiskottiin siihen(kin) aikaan ylihintaa joten tämän ostaminen ja remppaaminen jäi siitä huolimatta edullisemmaksi.

vanha myös, en huolisi uutta. Nykytalot rakennetaan liian tiiviiksi, niissä ei edes viherkasvit kasva :(
Meille tämä on ollut paras ratkaisu, nyt remontoidaan yläkertaan lisähuoneita porukan kasvaessa. Vanhoissa taloissa on yleensä myös isot huoneet +++++

Ostimme v 2000 miehen kotitalon perikunnalta.Sitä ennen olimme asuneet tässä n seitsemisen vuotta.Remppaa teimme jo ennen ostoa ja sitten v 2000 teimme vielä suurempaa ja merkittävämpää remonttia.Talon arvo on huomattavasti noussut remppojen yms myötä.

Ostimme vanhan talon. Vanha siksi, ettei uusissa ole sitä henkeä, joka vanhoissa taloissa asuu =) Uudet ovat meille liian steriilejä. Mukavuudenhalu on yksi syy, eli rakentamisessa olisi ollut liikaa vaivaa.

Vanha 30-luvun talo meillä. Ei ois ollu varaa uuteen, ja kumpikin tykätään vanhasta enempi. Ja paljon isompi tontti kun uusissa. Kuntotarkastus tehtiin enenn ostoa eikä mitään hälyyttävää löytynyt. Sittenhän näkee paremmin kun alotetaan kylppäriremontti..

talopakettia ajateltiin mutta ei löytynyt kivaa tonttia ja mä halusin valmiin pihan ja mielellään pysyä samalla alueella missä asuttiinkin..ostettiin sit vanha talo kun löyty läheltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Ostimme vanhan talon. Vanha siksi, ettei uusissa ole sitä henkeä, joka vanhoissa taloissa asuu =) Uudet ovat meille liian steriilejä. Mukavuudenhalu on yksi syy, eli rakentamisessa olisi ollut liikaa vaivaa.

Ainiin, yksi pointti vielä puhui meillä vanhan ostamisen puolesta. Siinä on valmis pihakin =)

Ensimmäinen taloni oli vanha.remontoin sen ja myin pois.Kosteusongelmia ei ollut.
Tämä toinen on ns.itse rakennettu,vesikattoon asti tehtaan pystyttämä.

Ja niin viherkasvit rehottaa,ei ole liian tiivistä meillä.

itse rakensin, vesikattoon asti oli paketti meilläkin. Kotoisaa on, juuri omaan tarpeeseen suunniteltu, ei reistaa putket tai lämmitykset, kasvit rehottaa niin sisällä kuin puutarhassa:)

Rakensimme itse, pitkästä tavarasta. Siksi, että sopivaa talopakettia ei löytynyt millään. Siksi, että itse tekemällä tuli halvemmaksi. Siksi, että mies on rakennusmies ja koko hänen suku on rakennusporukkaa täynnä (sieltä saimme mm. vastaavana mestarin, arkitehdin, säkärin, putkarin ja muutaman joka asiasta kinastelevan rakennusinssin B) )

Ostettiin vanha -60 rakennettu puutalo. Sopiva ratkaisu meille, emme halunneet rakentaa vaikka sekin mielessä kävi kun sopivaa ei tuntunut löytyvän ja pidämme enemmän vanhoista kuin uusista taloista. Mitään ylläreitä ei ole löytynyt, entiset asukkaat olivat itse talon rakentaneet ja remontit teettäneet asiansa osaavilla firmoilla. Itse olemme ainoastaan laittaneet pintoja uusiksi, tapettia/maalia... Jossain vaiheessa tarkoituksena laittaa kellarissa oleva sauna ja pesuhuone uusiksi ja mahdollisesti tehdä laajennus.

Jos 50 vuotta tai 100 vuotta vanha talo on pysynyt pystyssä 50 tai 100 vuotta niin melko oletettavasti se pysyy pystyssä vastakin.. Vanhat talot on hyvin rakannettuja, ne huonosti rakennetut vanhat on jo tuhoutuneet 50 tai 100 vuodessa.

Ensin oli vanha talo, myytiin se pois ja nyt rakennetaan itse uutta. Vanhakin oli tosi kiva, tehtiin remppaa ja siitä tuli hyvä, mutta rakenneratkaisuissa oli kuitenkin sellaisia juttuja mitä olisi tehty toisin jos oltais itse rakennettu. Nyt kun tehdään itse, saadaan just sellainen kuin halutaan. Meidän koti rakentuu talopaketista, mutta toisin kuin monesti luullaan, pakettitalosta saa ihan oman mielen mukaisen muuntelemalla, ja talotehtaat kyllä taipuvat siihen.

Tämä talo on rakennettu joskus 1950 - luvulla, katto on uusittu ja tietysti pientä remppaa tehty mutta sitä nyt riittää talossa kuin talossa, oli se sitte uusi tai vanha ...

Mikäs tässä ollessa, asuntolainaa ei ole enää kun ei torppakaan kallis ollut, lämmityskulut on pienet jne, enempi ku tyytyväinen täytyy siis olla =)

Vanha talo (-39),laajennusosa 2v vanha ja kunnostettu eristykset,sähköt,putket yms.ennenkuin ostettiin.Niin ja sisäpuolelta lähes kokonaan rempattu,vain muutama juttu ollaan uusittu.
Meillä oli ostohetkellä 2kk vanha vauva koliikkeineen,ei haluttu mitään ylimäärästä duunia...Hintakin oli kohdillaan. Tuntu et kaikissa uusissa taloissa oli hiveen pienet pihat ja naapurit kyjessä, meille oma rauha oli yks tärkeimmistä kriteereistä.
Mitään ongelmia ei oo toistaseks ilmennyt,ei kyl olla asuttukaan vielä kauaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Jos 50 vuotta tai 100 vuotta vanha talo on pysynyt pystyssä 50 tai 100 vuotta niin melko oletettavasti se pysyy pystyssä vastakin.. Vanhat talot on hyvin rakannettuja, ne huonosti rakennetut vanhat on jo tuhoutuneet 50 tai 100 vuodessa.

Komppi.
Tästä syystä mekin ostettiin vanha talo vm.48 ja ei ole tullut pettymystä tai muutakaan eteen. Rempattiin se sisältä lattiasta kattoon ja katto remppa ulkopuolelle. Ulkoverhousta tekis mieli uusia mutta ei vielä välttämätöntä pitkään aikaan.
Tätä oli jo aiemmin laajennettu 80 luvun loppu puolella.

Puutalon paketti. Rakennettiin itse, koska se tuli halvemmaksi. Vanhoista taloista olisi sanut maksaa 100000? ja siihen vielä putkiremontit yms. Uudessa tietää mitä pinnan alta löytyy eikä tule ylläreitä. Rakentamiseen kului noin 130000?. Asennus oli ulkoa valmiiksi eli peltikatto ja kaikki ulkopuoliset hommat tehty.

Asuttiin aiemmin vanhassa talossa, jossa joutui huonon sisäilman vuoksi tuulettamaan talvellakin. Tässä uudessa en ole tuulettamisen vuoksi pitänyt ikkunaa kertaakaan auki. Huonekasvitkin on samat kuin edellisessä kodissa.

Ostettiin ensiasunnoksi pari vuotta vanha talo. En halunnut alkaa vielä rakentamaan, vaan ensin miettiä tämän talon kokemuksista, mitä tiloja tekisin toisin ja mitkä tilat toimivat hyvin. Eli tämän talon pohjalta olisi tarkoitus lähtä itse suunnittelemaan ja itse rakentamaan sitä "täydellistä" kotia. Tämäkin on oikein hyvä, mutta tiettyjä asioita tulen muuttamaan seuraavassa kodissani.

Meillä -42 rakennettu hirsitalo, isolla (yli 2 ha) tontti) Ei mitään suurempia yläreitä. Uusissa taloissa ei ole sitä fiilistä... me tykätään kaikesta antiikkisesta ja vanhasta :)