Omakotitalo maalla tuntuu työleiriltä. Maalla asumiseen vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupuneet ahertajat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uupuneet ahertajat

Vieras
Heippa ihmiset,

onko muita joilla sama tilanne?

Asutaan maalla, lähimmät palvelut reilusti yli kymmenen kilometrin päässä. Vain koulu ja päiväkoti neljän kilometrin päässä. Omakotitalo parissa kerroksessa ja siivottavaa reilusti yli 200 neliöö ja pihassakin hoidettavaa alaa yli 3000 neliöö. Perheessä koiria ja pieni lapsi jonka kanssa olen toistaiseksi kotosalla. Mies tekee epäsäännöllisiin vuorokauden aikoihin rankkaa työtä, kolmessa vuorossa (vuorot ei siis perinteiset vaan välillä lähtee yöllä, välillä tulee yöllä tai sitten on koko päivän poissa mutta yön kotona).

Kumpikaan ei harrasta muuta kuin pihatöitä tai kotitöitä. Emme ehdi lenkkeilemään, tapaamaan ystäviä tai sukulaisia (monikaan ei vaivaudu tänne korpeen tapaamaan meitä). Emme notku tietokoneella, sohvalla, telkkaria katsellen ym. Emme käy baareissa, kahviloissa tms. Yöunet on aikaa sitten lyhennetty minimiin (4-7h). Siisteystaso/pihanhoito on jo minimissä ja silti koko se hereilläoloaika menee kotitöihin/pihatöihin ja arkiaskareisiin. Arjenapua ei ole lainkaan, ainoastaan mahdollisuus viedä lapsi silloin tällöin yökylään viikonloppuna 60-100 km päähän. Rahaa ei ole ulkopuolisen lastenhoitajan/pihahoitajan/siivoajan palkkaamiseen. Tunninkin yllättävä poikkeama aikatauluista saa kaiken kasaantumaan ja seuraava päivä tuntuu mahdottomalta selvitä. Molemmat ovat ripeitä ja ahkeria ja todella kovia paiskimaan hommia mutta liika on liikaa. Ystävät ja sukulaiset eivät paranna tilannetta yhtään rutisemalla miten kiva olisi nähdä mutta samalla olettaen että juuri me liikumme heitä katsomaan. Kaikki olen toivottanut erittäin tervetulleeksi mutta vain harva vaivautuu meille kylään. Apua olemme todella harvoin pyytäneet mutta se tuntuu olevan todella nihkeää ja yleensä sitä apua emme ole saaneet. Molemmat meistä kuitenkin on aina valmiina pyyteettömästi auttamaan kaverien muutoissa, pihatöissä tms.

Välit ovat meillä todella hyvät ja rakastamme toisiamme todella paljon mutta molemmat koko ajan ihan loppu tähän sekuntiaikataululla raatamiseen. Olisi ihanaa jos olisi joskus aikaa nauttia siitä ihanasta elämästä, juoda kahvia terassilla, käydä saunassa, uida uima-altaassa, lähteä metsään kuuntelemaan linnunlaulua, lähteä ajelulle katselemaan maisemia, viedä lapsi leikkipuistoon/eläintarhaan tai ihmettelemään luontoa.

Unelmien asuinpaikka on alkanut tuntua ahdistavalta työleiriltä ja talon myynti on vilahtanut viimeviikkoina ahkerasti meidän puheissa MUTTA kun tämä paikka on todella meidän molempien unelmapaikka niin kysynkin miten te muut vastaavassa tilanteessa olette pärjänneet??

Vinkkejä?

Ihmetyttää vaan, että mikä siellä piha- ja kotitöissä nyt sitten vie sitä aikaa tai kotona (1 lapsi!). Onko teillä kasvimaata ja marjapensaita? Viikkosiivous kerran viikossa...? Olis vaan kiva tietää päivä- tai vaikka viikkorytmiä...? :)

kyllä kesällä välillä tuntuu omakotiasuminen työleiriltä... juuri tuossa kirjasin rästilistan puuhista, jotka odottaa tekijäänsä. 1 A4 ei riittänyt...
kesällä meillä liisitään sisähommissa ja keskitytään olemaan ulkona.
rikkaruoho yms hankaluudet ratkon nykyään myrkyllä tai antamalla niiden vaan rehottaa. pihalle vain helppohoitoista (puita ja pensaita). noin ison pihan antaisin osan olla luonnontilassa.
talkoot on kiva tapa kerätä ystävät yhteen ja saada porukalla paljon aikaan. meillä on viikon päästä maalaustalkoot. väkeä kutsutaan paljon, ruokahuollon ulkoistan äidilleni ja kesityn itsekin maalaamiseen.

Te olette mitoittaneet vaatimustason liian korkeaksi. Siivoamiseen ja pihan hoitamiseen saa kulumaan rajattomasti aikaa tai sitten voi tyytyä vaatimattomampaan tasoon. 3000 neliön tontista voi antaa ison osan olla lähes luonnontilassa.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Appivanhemmillani on vastaava tilanne, en ymmärrä miten ovat saaneet kodin hoidettua silloin kun lapset oli pieniä Ja he itse töissä. Toisaalta he ovat luonteeltaan semmoista vanhaa kansaa että eivät osaa olla paikallaan vaan luonnostaan puuhastelevat. Ja heillä on aina tosi siistiä, lakanat mankeloituna ja piha tip top.

Silti tuntuu että jotain te teette väärin jos tilanne noin hankala on. Tietysti keväällä on pihan kanssa kiireistä, kivipuutarha ob silti helppohoitoisempi kuin kukkapenkki.. Tai vetäkää puoli pihaa asfaltille, se on helppohoitoista. Hommatkaa pyykinkuivaaja. Peskää tiskikoneessa kaikki astiat sen sijaan että tiskaatte esim kattilat käsin jne. Jättäkää osa asunnosta pois käytöstä miks te kolmestaan tarvisitte kaikkia huoneita?

Tilanne kuullostaa pitkälti samalta kuin meillä, sillä erotuksella että meillä on yli kaksi kertaa noin pitkä matka lähimpiin palveluihin, meillä on 2 lasta ja lauma tanskandoggeja :D
Sitä en ymmärrä että mitä oikein teet siellä kotona jos kaikki aika menee talouden hoitoon? Toki joka päivälle olisi kotitöitä jos haluaisi kaiken olevan koko ajan tip top, mutta itse olen todennut että kaikkien elämä on paljon mukavampaa kun lakkaa stressaamasta lasten leluista tai parista hiekanmurusta lattialla, eikä se pyykkikasakaan mihinkään pakoon lähde vaikka sen vasta huomenna pesisinkin... Aika lailla olen jaksottanut koti- ja pihatyöt (jotka muuten teen melkeinpä yksin) eri päiville ja inspiraation mukaan niitä sitten teen.

Rentoudu! Tottakai lähdet lapsen kanssa puistoon ja retkelle! Nehän on ykkösasioita elämässä juuri nyt, kun lapsi on ilmeisesti pieni! Löysää pipoa! Nauti kesästä!

Joo kiinnostaa muakin mihin aika hupenee. Meillä pihaa tuplasti enemmän, tosin neliöitä vähemmän.
Nurmikon leikkuu vie 2h/viikos, muut pihatyöt 1h/päiväs sään suosiessa toisinaan enemmän. Pyykkii pesen kerran viikos (2-3 koneellista), Tiskit pesee kone (päivittäin), ruokaa teen 2-3 krt viikos. Siivoon kun sotkuselt näyttää (1 krt/kk tietyst tavaroitten järjestelyy ja imurointia tarvittaes) Silti aikaa jää olemiseen. Lisäks meil kesämökki ja 70 ha metsätila joka hoidetaa itse. molemmat käydää töissä. Toisinaan kyllä tuntuu että työt haittaa vapaa-aikaa... :) Kesäviikonloppui ollaa mökillä, mettätöitä keväällä ja talvella (niiden kylkiäisenä tulee polttopuut tehtyä). En mankeloi lakanoita...Lumityöt on talvel aikasyöppö jos lunta tulee joka päivä sille, et ne pitää luoda pois.

Siivous kerran viikossa 250 neliötä, kaksi vessaa, kolme sänkyä, imurointi, moppaus, pölyjen pyyhintä, kolme koneellista pyykkiä. Tämä minimi koska kaikki perheessä allergisia ja myös koirat tuovat pölyä, karvoja ja likaa.

Ruokaa laitetaan itse, toisella ammattitaito tästä. Suuri kylmiö johon kerran viikossa haetaan ruoat, kauppareissu 4-5 tuntia lapsen kanssa. Nurmikon leikkuu kerrallaan noin reilu viisi tuntia, reilusti marjapensaita, hoidettavia pensaita, useampi suuri kukkamaa, omenapuita yms. siimaleikkurilla pitäis ehtiä siistimään isot alat (täällä käärmeitä joten paikat oltava siistejä ja nähtävissä.)

Pyykkikone alhaalla pyörii päivittäin joten pyykkihuolto vaatii ylös-alas ravaamista. Myös autoja pitäisi ehtiä pitää kunnossa, puilla lämmitetään isoa takkaa kerran päivässä ja hellaa kaksi kertaa päivässä ja myrskytuhopuut odottavat laittajaansa. Kirpputoreilla pitäisi ehtiä juoksemaan koska raha tiukassa. Talvella iso piha kolattavana ja viime talvena koko tie koska auraaja ei hoitanut hommiansa.

Tämä show pyörii päivittäin sen lisäksi että lapsen kanssa pitäisi ehtiä leikkimään ja olemaan pihalla ym. koska leikkikavereita ei ole täällä.

Eilinen meni siihen että herättiin,tehtiin aamutoimet, tehtiin aamupalaa, tiskailtiin, laitettiin ruokaa, laittettiin eväitä, keiteltiin eväskahvia, pestiin pyykkiä, koirien ulkoilutusta, mies töihin puolilta päivin, lapsi syö, laitan nukkumaan, tiskaan, syön itse, ripustan ja viikkaan pyykkiä, hoidin paperiasioita, lapsi heräsi, söi välipalaa, leikki, minä siivoilin jälkiä, tiskailin, laitoin valmiiksi seuraavaa ruokaa, siivosin leluja, ulkoilutin koiria, lapsi syö ruokaa, minä siivoilen, tiskaan, valmistelen illan ruokailua, lapsen iltapuurot, iltatoimet, laitan nukkumaan, mies tulee yhdeksältä, tiskailen, syödään, lataan tiskikonetta, tyhjennän tiskikonetta, ulkoilutetaan koiria, niitäkin pitää ruokkia, lapsi nukahta puol kaksi toista ja niin mekin eilen.

Ihmettelyn ja arvostelun voi jättää sikseen, kirjoitin jo ensimmäisessä viestissä mielestäni senverran selkeästi ettei pitäisi jäädä mitään epäselväksi. Työkokemustakin löytyy tässä perheessä logistiikasta, taloushallinnosta, ravintola-alalta, siivouksesta, molemmat olemme erittäin järjestelmällisiä ja nopeita joten mistään hallitsemattomasta kaaoksesta, elämänhallinnasta tai siitä ettei osattaisi hoitaa asioita tehokkaasti ole nyt kyse.

Kyselin vinkkejä vastaavassa tilanteessa olevilta joten olisiko niitä tarjolla?

Siivous kerran viikossa 250 neliötä, kaksi vessaa, kolme sänkyä, imurointi, moppaus, pölyjen pyyhintä, kolme koneellista pyykkiä. Tämä minimi koska kaikki perheessä allergisia ja myös koirat tuovat pölyä, karvoja ja likaa.

Ruokaa laitetaan itse, toisella ammattitaito tästä. Suuri kylmiö johon kerran viikossa haetaan ruoat, kauppareissu 4-5 tuntia lapsen kanssa. Nurmikon leikkuu kerrallaan noin reilu viisi tuntia, reilusti marjapensaita, hoidettavia pensaita, useampi suuri kukkamaa, omenapuita yms. siimaleikkurilla pitäis ehtiä siistimään isot alat (täällä käärmeitä joten paikat oltava siistejä ja nähtävissä.)

Pyykkikone alhaalla pyörii päivittäin joten pyykkihuolto vaatii ylös-alas ravaamista. Myös autoja pitäisi ehtiä pitää kunnossa, puilla lämmitetään isoa takkaa kerran päivässä ja hellaa kaksi kertaa päivässä ja myrskytuhopuut odottavat laittajaansa. Kirpputoreilla pitäisi ehtiä juoksemaan koska raha tiukassa. Talvella iso piha kolattavana ja viime talvena koko tie koska auraaja ei hoitanut hommiansa.

Tämä show pyörii päivittäin sen lisäksi että lapsen kanssa pitäisi ehtiä leikkimään ja olemaan pihalla ym. koska leikkikavereita ei ole täällä.

Eilinen meni siihen että herättiin,tehtiin aamutoimet, tehtiin aamupalaa, tiskailtiin, laitettiin ruokaa, laittettiin eväitä, keiteltiin eväskahvia, pestiin pyykkiä, koirien ulkoilutusta, mies töihin puolilta päivin, lapsi syö, laitan nukkumaan, tiskaan, syön itse, ripustan ja viikkaan pyykkiä, hoidin paperiasioita, lapsi heräsi, söi välipalaa, leikki, minä siivoilin jälkiä, tiskailin, laitoin valmiiksi seuraavaa ruokaa, siivosin leluja, ulkoilutin koiria, lapsi syö ruokaa, minä siivoilen, tiskaan, valmistelen illan ruokailua, lapsen iltapuurot, iltatoimet, laitan nukkumaan, mies tulee yhdeksältä, tiskailen, syödään, lataan tiskikonetta, tyhjennän tiskikonetta, ulkoilutetaan koiria, niitäkin pitää ruokkia, lapsi nukahta puol kaksi toista ja niin mekin eilen.

Ihmettelyn ja arvostelun voi jättää sikseen, kirjoitin jo ensimmäisessä viestissä mielestäni senverran selkeästi ettei pitäisi jäädä mitään epäselväksi. Työkokemustakin löytyy tässä perheessä logistiikasta, taloushallinnosta, ravintola-alalta, siivouksesta, molemmat olemme erittäin järjestelmällisiä ja nopeita joten mistään hallitsemattomasta kaaoksesta, elämänhallinnasta tai siitä ettei osattaisi hoitaa asioita tehokkaasti ole nyt kyse.

Kyselin vinkkejä vastaavassa tilanteessa olevilta joten olisiko niitä tarjolla?

Minä en missään nimessä tarkoittanut arvostella, mutta en silti oikein tajua...
HUOM! Uskon silti, että kokemuksesi on totta.

:(

Mitä sinä siivoilet noin ahkeraan? Ja tiskailet myös? Jos lapsi syö välipalaa, ei siitä voi koitua niin paljon tiskiä, että pitäisi heti tiskata. Tosin, jos noin monta kertaa päivässä tiskaat, ei sen kyllä pitäisi viedä aikaakaan kuin ihan pari minuuttia per kerta. Ja lämmittää ei varmaan tähän aikaan vuodesta enää tarvitse noin paljoa? Eikä pyykkiäkään kolmelta ihmiseltä niin paljoa tule, että joka päivä pitäisi pyykkiä pestä. Ja miten ihmeessä saatte kulumaan kauppareissuun viisi tuntia?!

voiko toinen vanhempi jäädä pois kauppareissulta lapsen kanssa kotiin?
voiko osa pihasta olla kuitenkin luonnontilassa, jos käärmeitä on niin kumpparit varmaan lapsella kuitenkin jos sinne aluelle menee?
voiko koiria pitää jos allergiat vaivaa?
marjapensaita ja muita pensaita hoidan leikkaamalla kerran vuodessa... marjojen keräys tietnekin vei oman aikansa.
minulla vain 1 kukkapenkki, jota pitää hoitaa.... pari muuta aluetta jossa on pieniä pensaita (esim. havuja, keijuangervo, tuija) jotka hoitaa itse itsensä, kate päällä niin ei rikkaruohotkaan vaivaa
mites talkoot?

Muutamasta vastauksesta päätellen on täysin väärä foorumi kysellä vinkkejä. Ihan ensimmäistä kertaa tänne eksyin ja ajattelin että josko saisi vinkkiä mutta eihän täältä saanut kuin pahan mielen (lukuunottamatta muutamaa asiallista vastausta).

Ihan hauskaa sinänsä nämä jotkut ala-arvoiset vastaukset koska minä ja mieheni lukeudumme juuri niihin jotka todella painavat töitä reippaasti ja pirunmoisella asenteella. Ja juuri niihin joista kaikki sukulaiset/ystävät/työkaverit puhuu miten uskomattomiin asioihin pystymme sekä siellä työelämässä ja täällä koti-elämässä. Joskus ne kaikkeista kovimmatkin ahertajat väsyy ja kaipaavat vinkkiä jaksamiseen. Joten enköhän etsi vinkkiä jostain fiksummasta foorumista, kiitos ja hei!

Eihän tuossa nyt talo ja tontti suurinta roolia tunnu esittävän vaan jatkuva ruoanlaitto ja koirien ulkoilutus. Minä ainakin säästin aikaa kotonaollessani, että tein vaan sen yhden lämpimän ruoan päivässä. Toiseksi lämpimäksi ruoaksi tarjoilin edellisen päivän jämiä lapsille tai sitten väänsin lämpimät voileivät. Mieluummin käytin ajan lasten kanssa oleiluun.

Meillä tontti 2600m2 ja koko ala on laitettuna. Pihatöihin menee aikaa n. 3h/ viikko ja se sisältää jo ruohon leikkuun ja trimmeröinnin. Kaikki pensaat on ryhmissä ja kuorikatteet juurilla. Kukkapenkki (yksi ainoa) on niin täynnä kukkia, että rikkaruohot ei menesty, ne harvat, jotka ilmestyy tapan roundupilla. Koskaan en tietoisesti ole kitkenyt mitään, mutta mennen tullen saatan jonkun rikkaruohon nypätä.

Talossa on neliöitä n. 200 ja sekin menee siinä sivussa. Paikat on aina ihan hyvin järjestyksessä, ohimennen niitäkin järjestelen. En ole himosiivooja, mutta kaaostakaan en siedä. Kissoja on 4, joten karvoja riittää meilläkin imuroitavaksi.

Mietitkö asioita logistisesti liikaa? Elämä on paljon helpompaa, jos ei yritä olla tehokas ja nopea, vaan antaa asioiden vaan tapahtua. Itse en ainakaan jaksa stressata. Nyt olen jo töissä ja lapsia on kolme (8,4,2-vuotiaat). Lasten kanssa harrastetaan ja touhutaan.

Yhteistyössä