omaishoidontukea saavat!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikea vammaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikea vammaisen äiti

Vieras
kuinka paljon omaishoidontuki on?paljonko saat? riippuu ilmeisesti paikkakunnasta,mut ajattelin keskimäärä summaa kysellä,et koetanko edes hakea omaishoidontukea.

Riippuu kunnasta ja hoidon rasittavuudesta. Meidän kunnassa tuki taitaa olla noin 390-n. 700 euroa, toi korkein lähinnä saattohoitoon. Jos katsotaan että tarvii 24h hoitoa, niin tuen suuruus täällä on sellaiset 450 euroa.

Kunnassamme maksetaan alimmillaan omaishoidontukea 468 euroa kuussa ja tuota määrää maksetaan minullekin. Alin tukiluokka n. 310 euroa puuttuu kokonaan. Näin ainakin minulle sanottiin silloin, kun aloin saamaan tukea. Käyn kokoaikaisessa työssä, mutta se ei ole ollut esteenä tuen saamiseen. Omasta mielestäni aloin saada tukea, koska se oli ainut apu, mitä kunta pystyi antamaan ollessani kipeästi avun tarpeessa. Muutoin kunnan tuki on erittäin joustamatonta ja olematonta. Omaishoidon vapaita en saa.

Omaishoidon tuen saaminen oli helppoa: piti vain allekirjoittaa valmiiksi täytetyt paperit. Minun ei tarvinnut täyttää edes mitään hakemuksia. Tosin olin puolisen vuotta aiemmin kysynyt kunnalta omaishoidontuesta. Silloin minua pompoteltiin henkilöltä toiselle eikä kukaan osannut kertoa tuen saamisen perusteista. Silloin asia ei edennyt.

Minkähänlaiset perusteet pitää tosiaan olla että tuota tukea voisi saada? Meillä ei varmaan kyllä kriteerit täyty mutta mielenkiinnosta kyselen. Lapsella siis reuma ja 2 kertaa viikossa käydään fysioterapiassa, lääkkeiden anto päivittäin 3-6 kertaa päivässä, sairaalajaksot 1-4kk välein jollon ollaan putkeen viikko osastolla, 2 viikon välein käydään verikokeissa, lisäks apuvälineitä käyttää eli mun pitää ne lapselle laittaa jne.. Mutta tarkoittaako tuo tuen saaminen sitä että "potilas" ei itse suoriudu normaaleista askareista esim wc käynnit, pesut jne eli se apu olis enemmän arjen muissa toiminnoissa selviämistä kuin noissa lääkinnällisissä jutuissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Minkähänlaiset perusteet pitää tosiaan olla että tuota tukea voisi saada?quote]

Jokainen kunta/kaupunki voi itse päättä millaisilla perusteilla rahaa jakaa. Ja omilla perusteillaan ne jakavat niin kauan kuin rahaa riittää. Eli ei riitä että täytät kuntasi ehdot tuen saamiselle, jos rahaa ei ole sitä ei saa.
Omaishoidontuki ei ole subjektiivinen oikeus, kuten esim päivähoito.

Minkähänlaiset perusteet pitää tosiaan olla että tuota tukea voisi saada? Meillä ei varmaan kyllä kriteerit täyty mutta mielenkiinnosta kyselen. Lapsella siis reuma ja 2 kertaa viikossa käydään fysioterapiassa, lääkkeiden anto päivittäin 3-6 kertaa päivässä, sairaalajaksot 1-4kk välein jollon ollaan putkeen viikko osastolla, 2 viikon välein käydään verikokeissa, lisäks apuvälineitä käyttää eli mun pitää ne lapselle laittaa jne.. Mutta tarkoittaako tuo tuen saaminen sitä että "potilas" ei itse suoriudu normaaleista askareista esim wc käynnit, pesut jne eli se apu olis enemmän arjen muissa toiminnoissa selviämistä kuin noissa lääkinnällisissä jutuissa?

No nääkin vaihtelee kunnittain. Ja varmaan tapauksittainkin. Useimmat kunnat ei myönnä lainkaan omaishoidontukea pienten lasten vanhemmmille.

Meillä tuki tulee sillä perusteella, että kunta katsoo että he eivät voi tarjota lapselle pätevää hoitoa muualla, ja että tän vuoksi mun pitää olla hoitamassa lasta kotona.

Ja siis nämä menee vielä budjetin mukaan, että vaikka periaatteessa muuten myöntäisivät tukea, niin jos rahat on siltä vuodelta jo käytetty niin kunta voi tarjota vain ei-oota.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Meillä tuki tulee sillä perusteella, että kunta katsoo että he eivät voi tarjota lapselle pätevää hoitoa muualla, ja että tän vuoksi mun pitää olla hoitamassa lasta kotona.

Ja siis nämä menee vielä budjetin mukaan, että vaikka periaatteessa muuten myöntäisivät tukea, niin jos rahat on siltä vuodelta jo käytetty niin kunta voi tarjota vain ei-oota.

Täällä on määrärahat käytetty tältä vuodelta. Mutta mä en tiennyt itkeäkö vai nauraa kun sossu sanoi ihan suoraan että tukea voi mahdollisesti saada sitten kun lapsi on sairaampi, siihen asti voidaan järjestää hoitopaikka tarvittaessa kodin ulkopuolella. Eli mun pitäisi viedä lapsi päiväkotiin sairastumaan jotta todettaisiin että päivähoito ei sovi infektioiden vuoksi jotta saisin omaishoidontuen. Sairastumisen estäminen ei riitä perusteeksi. |O Ei kiitos, mulle riitti se muskarista saatu normaali angiina jonka takia lapsi oli muutaman päivän iv-antibiooteilla sairaalassa...
Hoitopaikkana olisi vielä nimenomaan päiväkoti, koska pph:t eivät suostu ottamaan lasta jolla on sellaiset ongelmat kuin mitä meillä on ja sen mä kyllä ymmärrän varsin hyvin :/

meille nyt syntymässä tämä toinen lapsi joten sen vuoksi varmaankaan ei saataisi tukea jos sitä haettaisiin, siis ainakaan sen vuoksi. Meilläkin tuo infektiohomma tässä, kun lääkitys olis sit usein katkolla varmaan jos poika hoitoon menisi ja minä kouluun/töihin, eli mieluummin kotona sitten lapseni hoidan siihen asti kun menee kouluun, sopivastihan pienempi on sitten 3-vuotias eli kotihoidontukikin loppuu sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Hoitopaikkana olisi vielä nimenomaan päiväkoti, koska pph:t eivät suostu ottamaan lasta jolla on sellaiset ongelmat kuin mitä meillä on ja sen mä kyllä ymmärrän varsin hyvin :/

Joo, täällä on sama periaate että ei "erityistarpeisia" lapsia pph: on, vaan päiväkoteihin. Kätevää :whistle:

meille nyt syntymässä tämä toinen lapsi joten sen vuoksi varmaankaan ei saataisi tukea jos sitä haettaisiin, siis ainakaan sen vuoksi. Meilläkin tuo infektiohomma tässä, kun lääkitys olis sit usein katkolla varmaan jos poika hoitoon menisi ja minä kouluun/töihin, eli mieluummin kotona sitten lapseni hoidan siihen asti kun menee kouluun, sopivastihan pienempi on sitten 3-vuotias eli kotihoidontukikin loppuu sitten.

Mulla alkoi omaishoidontuki, kun tämä lapsi oli 8kk. Ja mä saan edelleen omaishoidontukea, vaikka jäin kuukausi sitten äitiyslomalle tästä kolmannesta. Täällä siis maksetaan päällekkäin sekä äitiys/vanhempainrahan tai kotihoidontuen kanssa. Mutta sanoivat kyllä, että yleensä ei myönnetä näin pienille, mutta menee tapauskohtaisesti.

Mulla alkoi omaishoidontuki, kun tämä lapsi oli 8kk. Ja mä saan edelleen omaishoidontukea, vaikka jäin kuukausi sitten äitiyslomalle tästä kolmannesta. Täällä siis maksetaan päällekkäin sekä äitiys/vanhempainrahan tai kotihoidontuen kanssa. Mutta sanoivat kyllä, että yleensä ei myönnetä näin pienille, mutta menee tapauskohtaisesti.

Ihan epistä

Ihan epistä

Niinhän se on :|

Muuttakaa tänne böndelle :whistle:

En mä taho maalle muuttaa, siellä on ötököitä ja kellariin tulvivia paskakaivoja :x
Kaikkein huvittavinta musta on kuitenkin se että mä saan rahaa melkein puolet sen omaishoidontuen summasta kun lomitan kolmena päivänä kuukaudessa erään pienen lapsen omaishoitajaa. Mun mielestä on käsittämättömän järjetöntä tuommoinen, kun hoidan jonkun muun lasta, saan siitä kolmessa päivässä saman verran kuin omaishoitaja parissa viikossa. Mutta sama virasto kieltytyy maksamasta omaishoidontukea mulle koska siihen ei ole varaa jne

En mä taho maalle muuttaa, siellä on ötököitä ja kellariin tulvivia paskakaivoja :x
Kaikkein huvittavinta musta on kuitenkin se että mä saan rahaa melkein puolet sen omaishoidontuen summasta kun lomitan kolmena päivänä kuukaudessa erään pienen lapsen omaishoitajaa. Mun mielestä on käsittämättömän järjetöntä tuommoinen, kun hoidan jonkun muun lasta, saan siitä kolmessa päivässä saman verran kuin omaishoitaja parissa viikossa. Mutta sama virasto kieltytyy maksamasta omaishoidontukea mulle koska siihen ei ole varaa jne

No eihän se olis hauskaa, jos noissa olis jotain järkeä :kieh: Toisaalta täällä taas ei sitten ole kuntalisää, että ei tää sillä tavalla kovin paljon "kannattavampaa" ole.