Oltiin kylässä missä oli vesirokkoa ja äiti ei kertonut siitä etukäteen. Oon itse raskaana.rv 8 :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi pee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajattelemattomuutta minusta tässä ei nyt ole kuin yhdellä ;)
Turha syyllistää kaveria joka ei tiedä aloittajan raskaudestakaan ja kuitenkin aloittajakaan ei ole ottanut rokotetta lapsilleen kuin testauttanut itseään onko sairastanut vaiko eikö ole.
Että ihan sinne peiliin voi niin aloittajakin samaan aikaan kurkkia kun haukkuu kaveriaan.

Ajattelemattomuutta on se, että kutsuu kylään vaikka perheessä sairastetaan eikä edes kerro asiasta.

[QUOTE="aloittaja";25865553]Aika erikoinen asenne palstalla taas. Eli kun lapset ovat rokossa ja kuumeessa on ok pyytää vieraita kylään kertomatta tilanteesta.

Mulla on hieman erilainen toimintaperiaate ja mun mielestä mulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa raskaudestani hänelle ennen kuin itse haluan. Mikä tahansa tauti on mielestäni kohteliasta ilmoittaa jos tulee vieraita kylään. Näköjään asenne monella täällä hieman erilainen.

Se on eri asia jos kaupasta jonkun taudin saan, kuin se että menen kylään varta vasten tietämättäni tautia hakemaan.[/QUOTE]

Itse tuossa vähänaikaa sitten kirosin kun lapsellani pamahti vesirokko.
Ja kommentit oli tuota luokkaa,
-Ole onnellinen että sairastaa nyt
-Tuohan on hyvä juttua ja nyt kutsutte kavereitanne kylään kenellä ei rokkoa ole ollut
-Mitä et ottanut rokotettu,turha vinkua kun paskat on housussa ym.

Ja kaikista paras kun asiaa kirosin ihan kunnolla ystävälleni niin hän laittoi tarkoituksella lapsensa meille kylään.
Mikäs minä toisaalta olen estämään että meidän rokkoa et vie.
Kun tuo lapsi sen sitten sai kyseinen äiti itkee kuinka lapsensa on kipeä ja kuinka hänen sukuelimissäkin oli rokkonäpyjä

Turha syyllistää kaveria joka ei tiedä aloittajan raskaudestakaan ja kuitenkin aloittajakaan ei ole ottanut rokotetta lapsilleen kuin testauttanut itseään onko sairastanut vaiko eikö ole.
Että ihan sinne peiliin voi niin aloittajakin samaan aikaan kurkkia kun haukkuu kaveriaan.

Oho, ollaan kyllä täysin eri maailmoista ajatustemme kanssa.

Mun mielestä jos meidän lapset ovat vesirokossa ja kuumeessa kertoisin kyllä meille tulijoille mikä tilanne on. Sama toimii kaikkien tautejen kanssa. Sun logiikalla jos meillä olisi rota olisi ok pyytää kaikki kylään ja se olisi sitten heidän vastuulla onko rokotetta vai ei.

Eli katso itse peiliin.

Lisäksi, ei ole ollut tapana huudella raskaudestani kovin aikaisin kellekkään. Oletan ihmisten omaavan sen verran järkeä, että asioista ilmoitetaan.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
[QUOTE="aloittaja";25865553]Aika erikoinen asenne palstalla taas. Eli kun lapset ovat rokossa ja kuumeessa on ok pyytää vieraita kylään kertomatta tilanteesta.

Mulla on hieman erilainen toimintaperiaate ja mun mielestä mulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa raskaudestani hänelle ennen kuin itse haluan. Mikä tahansa tauti on mielestäni kohteliasta ilmoittaa jos tulee vieraita kylään. Näköjään asenne monella täällä hieman erilainen.

Se on eri asia jos kaupasta jonkun taudin saan, kuin se että menen kylään varta vasten tietämättäni tautia hakemaan.[/QUOTE]

Minä ainakin totesin, että on todella omituista kutsua vieraita tautitaloon, enkä itse niin tekisi.

En myöskään sanonut, että raskaudesta tuossa tai missään vaiheessa pitäisi kertoa, tarkoitin vain että rv 8 ei ulospäin näy ja tämä kaveri ei ole ilmeisesti kuitenkaan tahallaan ole raskaana olevaa tautitaloon pyytänyt. Kun muut mammat tuossa niin kärkkäästi kommentoivat, miten törkeästi ystävä muka teki.

Jos ei raskaudesta tiennyt niin on omituista ja inhottavaa pyytää silti kylään tartuttamaan. Jos tiesi raskaudesta niin sitten on pahansuopa hullu.

Olen kanssasi ihan samoilla linjoilla, mutta turha hirttää ystävä jos ei ole edes raskaudesta tiennyt.

mun mielestä tollanen on törkeetä! kyllähän nyt herranjumala täytyy toisen kertoa jos omat lapset on kipeitä, teillähän voisi olla vaikka jokin tärkeä meno tulossa, esim. synttärit / etukäteen suunniteltu sukulointi jossain kauempana. Huoh, kyllä ihmiset on tyhmiä. Itse olimme perheeni kanssa eilen siskollani käymässä, ja tänä aamuna siskoni soitti että hänen lapselleen on tänään ilmestynyt näppylöitä. Jos meillä tyttö sairastuu niin minä kysyn jopa aikuisilta ovatko he sairastaneet vesirokon, jos eivät sitä halua, niin ei kannata tulla. Ei se ole niin selvää että kaikki aikuisetkaan olisi sitä sairastaneet...

Armiina: Kommenttini tuosta eri maailmoissa olemisesta oli tälle kirjoittajalle. En tiedä oletko se sama, mutta joka tapauksessa yllä olevan ajatusmaailmaa en käsitä.

Minusta on todella ajattelematonta ja moukkamaista, ettei vieraille kerrota ennen kylään tuloa jos perheessä sairastetaan. On sairastajat sitten aikuisia tai lapsia, ja on tautina sitten tavallista flunssaa, rokkoa, mitä tahansa. Kyllä se päätös sairaudelle altistamisesta pitää saada tehdä kylään tulevan perheen itse. Ihmettelen kyllä taas asenteita tässäkin ketjussa.

Armiina lisään vielä, että vaikka en olisikaan raskaana on mielestäni törkeää että pyytää kylään vaikka lapset ovat kuumessa ja vesirokossa. Vai mikä tuosta vesirokosta tekee niin lievän? Onko ok jos sinut kutsutaan kylään jossa on tosiaan paskatauti ja kuume?

Jos tauti on päällä niin totta helkutissa siitä pitää kertoa ennen kuin tulee kyläilijöitä. Pikku nuha on asia erikseen mutta vesirokko on hankala ja pitkä tauti, jonka itämisaikakin on vähän mitä sattuu.

Mitä jos olis itsellänne vaikka matka varattuna ja kaveri pyytäisi kylään "niin meillä on kyllä just Villellä mahatauti, mutta parempihan teidän on se sairastaa kun se tarhasta varmasti tarttuu kuitenkin..." Kyllä varmaan riemu repeäisi.

[QUOTE="aloittaja";25865666]Armiina: Kommenttini tuosta eri maailmoissa olemisesta oli tälle kirjoittajalle. En tiedä oletko se sama, mutta joka tapauksessa yllä olevan ajatusmaailmaa en käsitä.[/QUOTE]

Ai, ok. Olin taas varpaillani kuten palstalla kannattaa olla aina välillä.:)

Olin n. kuukausi sitten samanlaisessa tilanteessa. Poika sai vesirokon ja sairasti sen sitten perheen hiihtolomamatkan aikana. Omalta osalta kävin yksityisellä vasta-ainetestissä. Sain vastauksen, että minulla vasta-aine eli olen sairastanut vesirokon. Oli tosi helpottava, kun raskaana aihe aika paljon ahdisti.

[QUOTE="aloittaja";25865689]Armiina lisään vielä, että vaikka en olisikaan raskaana on mielestäni törkeää että pyytää kylään vaikka lapset ovat kuumessa ja vesirokossa. Vai mikä tuosta vesirokosta tekee niin lievän? Onko ok jos sinut kutsutaan kylään jossa on tosiaan paskatauti ja kuume?[/QUOTE]

Ei se minustakaan ole lievää, mutta jos ei tiedä toisen olevan raskaana niin on turha raivostua kohttuuttomasti niin kuin ymmärsin että jotkut täällä tekisivät.

Itse en kutsu ketään kertomatta jos ihan mitä vaan tautia sairastetaan enkä mene kipeänä kylään. Haluan myös itse kuulla kyläpaikan ja vieraiden taudit, ihan lievyysasteesta riippuen.

Vesirokko ei ole mikään lievä juttu, itse sairastin sen lapsena kahdesti alle vuoden vanhana, kun vastustuskyky ei ekalla kerralla tullut. En itse sitä muista, mutta äitinikertoi ettei sitä lapselle toivo.

Koko pointtini oli se, että ei ystävälle voi kohtuuttomasti suuttua kun kutsuu raskaana olevan vesirokkotaloon, jos ei edes tiedä raskaudesta. Toki tuo käytös on muutekin törkeää, ettei kerro olevan tautia perheessä.

Lähinnä tuo vastuuttomuus kun kutsutaan kylään vaikka sairastetaan. Mielestäni sen verran pitäisi olla järkeä, että ilmoitetaan.

Tekisi mieli tehdä vastapalvelus ja tosiaan seuraavan kerran kun meillä esim. vatsatauti niin pyydän kylään ja totean, että tätä nyt on joka paikassa liikenteessä niin parempi vaan että tämän version sairastatte pois.
No en vajoa noin alas oikeasti, vaikka vituttaakin.

Tottakai huoli raskaudesta on kova. Vasta-aine testiin menen.

Sinällään vesirokon voi saada ihan mistä vaan, sehän on tarttuvaisimmillaan ennenkuin varsinaiset oireet lyövät edes päälle.

Mutta siltikin on todella huonoa käytöstä jättää ilmoittamatta kylään kutsuessa, että kotona on tarttuvaa tautia sairastavia. Minusta aina kuuluu ilmoittaa, että meillä nyt sairastetaan sitä ja tätä, mutta voitte meidän puolesta tulla käymään. Tulija voi sitten itse päättää haluaako sen nuhakuumeen tai vesirokon tai mitä siellä sitten onkin tarjolla uhalla tulla.

Eiköhän siinä ole tarpeeksi rangaistusta, kun kerrot kaverille että olet muuten raskaana, saa nähdä miten tämän lapsen käy, muistelen sitten sinua, kaveri... Normaali-ihmiselle tulis tosta niin kauhea syyllisyys että ei mitään järkee.

siis ei tiennyt raskaudestasi..

no, jos mie tietäisin et joku sairastaa vesirokkoa niin kävisin miellel'ni n'ille meiän muksuille tartunnan hakemassa.. ihan vaan sen takia ettei näillä ole sitä ollut....

[QUOTE="aloittaja";25865827]Lähinnä tuo vastuuttomuus kun kutsutaan kylään vaikka sairastetaan. Mielestäni sen verran pitäisi olla järkeä, että ilmoitetaan.

Tekisi mieli tehdä vastapalvelus ja tosiaan seuraavan kerran kun meillä esim. vatsatauti niin pyydän kylään ja totean, että tätä nyt on joka paikassa liikenteessä niin parempi vaan että tämän version sairastatte pois.
No en vajoa noin alas oikeasti, vaikka vituttaakin.

Tottakai huoli raskaudesta on kova. Vasta-aine testiin menen.[/QUOTE]

Ainut vaan että kyseinen tauti yleensä on kerta riesa ja saadaan vasta-aineet mutta vatsatauti ei

[QUOTE="vieraS";25865846]siis ei tiennyt raskaudestasi..

no, jos mie tietäisin et joku sairastaa vesirokkoa niin kävisin miellel'ni n'ille meiän muksuille tartunnan hakemassa.. ihan vaan sen takia ettei näillä ole sitä ollut....[/QUOTE]

Joo, mutta silloin sulla on se oikeus valita menetkö sinne kyläpaikkaan hakemaan sitä vai et. Veikkaan, että jos olisitte lähdössä esim. ulkomaille ja matkat maksettu jne.. tai lapsellesi olisi tulossa joku leikkaus saattaisitte välttää kyseistä kyläpaikkaa?

Mun mielestä tuo toiminta ei ollut missään määrin oikein vaikken olisi ollut raskaanakaan.

[QUOTE="no niin";25865876]Ainut vaan että kyseinen tauti yleensä on kerta riesa ja saadaan vasta-aineet mutta vatsatauti ei[/QUOTE]

Periaate on sama, eli sairaus kuin sairaus ei ole väliä vaan kylään vaan.

[QUOTE="no niin";25865876]Ainut vaan että kyseinen tauti yleensä on kerta riesa ja saadaan vasta-aineet mutta vatsatauti ei[/QUOTE]

? mikähän logiikka tässä on. Tiedoksi muuten, että yksi syyttäjätuttumme oli ihan järkyttynyt, kun kuuli vesirokkojuhlista. Ei meinannut millään uskoa, että oikeasti jotkut vanhemmat tartuttavat tahallaan lapseensa taudin. Jouduin netistä etsimään linkin (tosin harmillisesti ainoa minkä löysin oli jenkkien abcnews sivuille). Tuo tuttavamme on vakaasti sitä mieltä, että jos oikeasti törmää tällaiseen, niin nostaa syytteen vanhempia kohtaan. Ilmeisen moni kuvittelee, että vanhempana omille lapsille voi tehdä ihan mitä vaan.